Toon posts:

Prexi glas en buigen??

Pagina: 1
Acties:
  • 321 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik prexiglas een beetje rond buigen?
Ik zat te denken aan een gas brandertje. :9~
maar gaat dat :?

of heeft er iemand een idee :?

of is dat ook tekoop? zo ja waar :)

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 22:08

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

gloeidraad..... das zon apparaat en daar zit een draad in en die wordt heet.. plexy der op leggen en ff wachte.. daarna de plexy voorzichtig buigen... :)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 22:34 schreef DAMAGE het volgende:
gloeidraad..... das zon apparaat en daar zit een draad in en die wordt heet.. plexy der op leggen en ff wachte.. daarna de plexy voorzichtig buigen... :)
Gaar dat helemaal rond dat wordt denk nix zo....

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

ik ben dat ook een beetje aan't proberen
3mm is best te buigen, maar het ligt natuurlijk hoe grote bocht je wil maken, ik denk dat een gasbrander idd een optie is, maar waarschijnlijk blijft het plexi dan niet meer zo helder!

Verwijderd

Met een föhn kan het goed. heb het zo weleens op school gedaan.

of zo'n apperaat met een hete draad er in. telaat

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Op donderdag 28 februari 2002 22:35 schreef marco25 het volgende:

[..]

Gaar dat helemaal rond dat wordt denk nix zo....
deze post snap ik ff niet ;)

maar gloeidraad is de beste oplossing.. en voor de grootste noob een goeie tool.. weet alleen niet hoe duur en waar zon bakkie tekoop is zal wel bij de gamma ofzo zijn :)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 15:35
Door gjrebels - donderdag 28 februari 2002 22:37

ik ben dat ook een beetje aan't proberen
3mm is best te buigen, maar het ligt natuurlijk hoe grote bocht je wil maken, ik denk dat een gasbrander idd een optie is, maar waarschijnlijk blijft het plexi dan niet meer zo helder!

Als het plexiglas niet meer helder is kan dat de volgende oorzaken hebben;

-te koud gebogen
-met je gasbrander het oppervlak verbrand (niet goed)
-te kleine buigradius

• Narf109
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-12 16:00
Nico tip:
"Een metalen pijp verhitten en daar het plexiglas overheen buigen"

• Rebels

Rebels

watev?!

Op donderdag 28 februari 2002 22:40 schreef DAMAGE het volgende:

[..]

deze post snap ik ff niet ;)

maar gloeidraad is de beste oplossing.. en voor de grootste noob een goeie tool.. weet alleen niet hoe duur en waar zon bakkie tekoop is zal wel bij de gamma ofzo zijn :)
Kweet precies wat jij bedoeld, maar volgens mij bedoeld ie dat niet, wat jij bedoeld is hoeken maken in wat voor ° dan ook :)

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 22:42 schreef gjrebels het volgende:

[..]

Kweet precies wat jij bedoeld, maar volgens mij bedoeld ie dat niet, wat jij bedoeld is hoeken maken in wat voor ° dan ook :)
dat doe je met een kantbank en geen gloeidraad

Verwijderd

gasbrander maakt hem troebel |:(

Verwijderd

En de kans dat je het verbrand. Of er komen allemaal van die bubbeltjes in en dat is niet echt mooi.

• mr_taipan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-12-2024
Je moet er geen vuur voor gebruiken.

met een fohn zal het prima gaan

• Rebels

Rebels

watev?!

Op donderdag 28 februari 2002 23:14 schreef mr_taipan het volgende:

Denk het ook, ga morgen wel ff proberen! :)

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Op donderdag 28 februari 2002 23:14 schreef mr_taipan het volgende:

nog nooit gebruikt een fohn.. hoe lang moet je dat kreng dan wel niet verhitten?

die buis verhitten en dan daaromheen buigen kan ik nog wel bij, maar een fohn? neej ik blijf bij het gloei draad :)

• Silva
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-11 13:28
hangt er van af hoe dik het glas is en zow maar als het echt dun is dan zou het heel mischien ook wel met een fohn lukken success !

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
Gloeidraad roelz!
10 seconden erop = klaar.

Najah op me werk hebben we zo'n ding :)

Verwijderd

Precies, je moet wel zo'n ding hebben...en een fohn heeft iedereen wel in huis. Die dingen worden ook echt wel heet genoeg hoor.

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-12 14:49

tie-rep

nu met ir. !

boven het gasfornuis houden en idd oppassen met het verbranden :)

zetbank met die gloeidraad is natuurlijk helemaal toppie

• Acid_Burn
  • Laatst online: 17-12 17:06

Acid_Burn

uhuh

en als een fohn niet werkt pak je toch een superfohn,, ook wel bekend als een verfafbrander 8-)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-12 23:40
Waarom gebruik je geen acrylglas? is meest effe iets dunner, maar veel beter buigzaam. Scheurt en breekt ook minder snel ;)

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• Cryolite
  • Laatst online: 09:55
Twee opties:
1. Als je er alleen een bocht in wil hebben, dan gebruik je een gloeidraad. Uitkijken dat je plexi niet gaat bubbelen (dat is de weekmaker die eruit wil verdampen) en snel buigen, iets verder dan je hem hebben wil, daarna ergens tussen klemmen waardoor die tijdens het afkoelen niet meer een andere vorm aan kan nemen.

2. Als je een soort lens-effect wil hebben, dus echt een bolvorm erin, dan is het makkelijkste om iets te hebben waar je hem omheen buigt, wat de juiste vorm heeft. Vervolgens leg je je plexi-tje in de oven (bij gasoven zeer voorzichtig zijn, plexi heeft zeer brandbare weekmakers) van je moeder (bij voorkeur als ZIJ niet thuis is >:) ) en verwarm je hem tot een graad of 100-150 (oppassen voor de handjes dus). Hierna kun je hem over je buigvorm heenbuigen, makkelijkste gaat dit met twee of meer man die het plexi met een tang (weer tegen auw-auw-handjes) naar beneden trekken over de buigvorm.

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Zo een speciale fohn kopen... om verf mee af te bladeren. Die dingen worden lekker heet en je kunt instellen hoe heet. Ff blazen op bepaalde plekken en je bent klaar...

Samen staan we sterk!

• Martkrui
  • Laatst online: 16:09
Thuis vaak gedaan dat buigen. Maar dan alleen "scherpe" bochten..

Gloeidraad maakte m'n pa altijd zelf. Gewoon weerstandsdraad kopen bij de electroboer.. en zo'n gloei / buigbank is snel gemaakt.

(ps niet op 220, maar met flinke travo bv acculader)

edit:

Ojaa... aan een van de twee uiteinden moet je wel een veertje doen die het draad een beetje op spanning houd als het van temp/lengte wisselt..

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• Mephix
  • Laatst online: 25-11 20:41
Mja, daar zat ik net ook aan te denken.. Gewoon zo'n workmate een centimeter ofzo open zetten en een draad er tussen spannen. Als het plexiglas niet te breed ik zou je het einde misschien wel kunen verhitten met een gasbrander (stukje dat je uit de workmate laat steken). Met een koperen draad (gestripte install. draad) moet dat toch werken ?

• Leroy
  • Laatst online: 18-12 07:59
Gebruik een verfstripper

Verwijderd

Er is ook een nieuw soort plexiglas dat je koud kan buigen, misschien is het toch beter dit te gebruiken want gewoon plexiglas wordt wit/troebel als je het plooit, op gelijk welke manier dan ook

• sjares
  • Laatst online: 08-12 20:40
Fohn zou ik niet gebruiken als je vanavond nog te eten wil krijgen >:) en een verfafbrander lukt nie echt bij mij, wordt plaatselijk heet en buigen gaat al helemaal niet.
Doe ik iets fout dan? Graag ervaringen posten met verafbrander en het rond buigen van Plexiglas. En, nee het is geen bagger verafbrander, maar een goeie met instelbare fansnelheid (hee, dat klinkt bekend in de oortjes :9) en temperatuurregelaar.

• Semper Fight
  • Laatst online: 27-08 23:53

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

*BLAAT, was te laat*

Hier had uw advertentie kunnen staan! DM me voor meer info over de prijzen

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:51

WouterG

Dit is geen ondertitel

Neem nou maar gewoon een gloeidraad, op een andere manier lukt het je nooit zo mooi.
Bij mijn pa maken ze dit glas op het werk, maar het is echt klotezooi. Met je vinger kun je er al krassen in trekken.

Verwijderd

jw moet een mal maken met de juiste radius (radius van de mal moet kleiner zijn dan de radius die je wil dat je plexieglas moet hebben)
daar span je je plexieglas omheen mbv bv lijmtangen
zet dit alles voor de verwarming die je op de hoogste stand zet(pas op met gaskachels).
laat dit een dag of 2 a 3 staan en haal de lijmtangen los
en als het goed is heb je dan een bol stuk plexieglas

Verwijderd

Ik heb hhet 100 x gedaan dus je mag me ervaren noemen..
neem een gloeidraad als je nog op school zit dan loop je naar het techniek lokaal en vraag je of je hem mag gebruiken ze hebben er altijd 1 en het mag wel [mits je een klote leraar hebt :P ]
Of koop er 1... dat is het veiligst 1tje maken kan ook mja je moet het zelf weten maar ik garandeer dat een
GLOEIDRAAD
het beste is!

Verwijderd

Topicstarter
ja ik weet het ik reageer een beetje laat maar mijn bedoeling is om een ronde buis te maken of zijn die tekoop?

(zo rond als een pvc buis)

• Tweak-Freak
  • Laatst online: 12:23

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Op vrijdag 01 maart 2002 01:32 schreef Daacuso het volgende:
Waarom gebruik je geen acrylglas? is meest effe iets dunner, maar veel beter buigzaam. Scheurt en breekt ook minder snel ;)
Plexi glas is gewoon een merk en heb je in allerlij soorten en diktes. Ik heb hier een plaat 2mm dik plexi glas staan en een plaat 5mm (merkloze) acrylglas staan.

• Tweak-Freak
  • Laatst online: 12:23

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Op vrijdag 01 maart 2002 19:13 schreef Benz het volgende:
jw moet een mal maken met de juiste radius (radius van de mal moet kleiner zijn dan de radius die je wil dat je plexieglas moet hebben)
daar span je je plexieglas omheen mbv bv lijmtangen
zet dit alles voor de verwarming die je op de hoogste stand zet(pas op met gaskachels).
laat dit een dag of 2 a 3 staan en haal de lijmtangen los
en als het goed is heb je dan een bol stuk plexieglas
Heb je dit zelf al wel eens geprobeert of zuig je dit gewoon uit het puntje van je duim :?
Want het plexi wat ik hier gebruik krijg je echt niet gebogen zonder dat ie breekt. Als je hem wil buigen moet je hem eerst verhitten en dan om je mal buigen.

Verwijderd

Hoe groot is dat stuk plexiglas die je wilt buigen??

Als je namelijk een groot stuk wilt buigen krijg je aan het uiteinde het zogenaamde "zadeleffect". Hierbij gaan de uiteinden van het stuk waar je buigt omhoog staan.

Nog een probleem is bij het buigen van grote platen, dat het aan de uiteinden van het PMMA verder buigen dan in het midden. Dit komt omdat de uiteinden van het PMMA sneller afkoelen dan in het midden.
Pagina: 1