Plextor 24 buffer problemen

Pagina: 1
Acties:

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 10:02
Ik heb al een tijdje een plextor 24x, maar de buffer van de brander loopt constant leeg met als gevolg dat ik eigenlijk iedere 5 seconden een buffer underrun krijg :(.

Hij brand prima, nog geen enkele cd vernaggeld, maar op deze manier gaat mijn systeem performance omlaag, want hij gebruikt nu zowat 100% van mijn cpu en het branden van een cd duurt langer

ik heb de search al gebruikt, maar kan geen duidelijk antwoord vinden.

kunnen jullie mij helpen???

ik heb de harde schijven op ide raid, en mijn dvdspeler is master op de 1e idepoort, mijn brander master op de 2e en als slave hangt daar een ls-120 drive aan

voor systeem specs zie hieronder

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-04 09:44

McFizban

Hackito ergo sum.

Staat je DMA aan.
En welk OS gebruik je ?

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• cypher21
ik heb winxp pro

ik heb bij IDE/ATA controllers staan dat ie dma indien beschikbaar gebruikt, hoe kan ik precies zien onder xp of ie op dma staat of op pio??

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 22:07 schreef cypher21 het volgende:
ik heb winxp pro

ik heb bij IDE/ATA controllers staan dat ie dma indien beschikbaar gebruikt, hoe kan ik precies zien onder xp of ie op dma staat of op pio??
Onder DMA indien beschikbaar staat de huidige status.
VIA 4-1 driver wil misschien wel even helpen

• cypher21
er staat onder "niet van toepassing"

en ik heb de nieuwste via drivers geinstalleerd

• McFizban

McFizban

Hackito ergo sum.

Probeer de brander eens in z'n eentje op de IDE bus te zetten. Bij mij hielp het omwisselen van de master de slave drive *enorm* (van continu leeg lopende buffer naar continu volle buffer ;) )

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• cypher21
brander staat nu alleen op de idekabel, ik ben nu een cd aan het branden, maar de buffer springt nog steeds op en neer, ik kan niet zien of de brander op dma of pio staat, hij geeft nog steeds "niet van toepassing"

• McFizban

McFizban

Hackito ergo sum.

Heb je PlexTools geïnstalleerd ? Die kan ook nog wat dingen instellen en laten zien.

• cypher21
volgens plextools is dma aangevinkt, daar kan het niet aan liggen dus

• cypher21
heb ook iets gelezen van een jumper waarmee je de brander op dma mode zet, maar ik kan geen jumper vinden naast de ide-aansluiting
Afbeeldingslocatie: http://www.awaremag.com/hardware/plextor/241040a/back.jpg

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Die jumper zit volgens mij op de Aopen 24x niet op de Plextor 24x. Ik heb hetzelfde probleem met deze brander, als ik met Nero terugga naar de versie die in de doos zat (5.5.0.48 of zoiets) dan doet hij het WEL goed, dus daar laat ik het bij. Het is wel leuk om de laatste versie te hebben maar met die meegeleverde versie red ik het ook wel...

Verwijderd

Idem probleem hier
zal eens proberen terug oude versie van nero te installeren
heb nu allernieuwste, ma 700MB duurt 9 min en CPU-load van 95 en meer %

zuiguuhhhh

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:58

Wok

Dakloos...

Plextor fikker en buffer underrun? Zelfde probleem gehad: zie dit topic. Grote kans dat dit je probleem oplost. :)

Suc6!

Disclaimer: ik ben niet aansprakelijk als het niet blijkt te werken. :+

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Verwijderd

Inderdaad opgelost:
op DMA-mode "zetten" was wel mogelijk, maar dan veranderde het feit dat ie toch in PIO stond niet...

heb hetvolgende gedaan (er zit hier waarschijnlijk geen logica in, en wat het juist gedaan heeft weet ik niet, maar het werkte):

alle brandsoft eraf gezwierd en originele bijgeleverde versie geïnstalleerd: geen effect

IDE kabels gewisseld (aan het mobo, niet aan de apparaten)
en schrijver op slave gezet
stond nu als volgt:
IDE0:
slave plextor
IDE1:
master HD
slave DVD

rebooten en die DMAstand was in orde...

dan heb ik alles terug gezet zoals ervoor maw
IDE0:
master HD
slave DVD
IDE1
master plextor

en hij doet het terug
:?

buffer 98% vol
CPUload 5-10%

de verklaring zit m in... buh?

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:58

Wok

Dakloos...

Tja, een verklaring waarom het nu wel werkt, kan ik niet geven, maar in ieder geval gefeliciteerd dat het nu wel werkt! :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• cypher21
ik heb ongeveer alles geprobeerd, andere kabels, brander op slave en master op de 1e idepoort, ook op de 2e idepoort, oude versie van Nero, allernieuwste versie van Nero, firmware gedowngrade, daarna weer geupgrade

maar geen goed resultaat, de buffer springt nog steeds op en neer, en er wordt nog steeds 98-100% cpu gebruikt :(:(

iemand nog andere suggesties??

plz

• cypher21
niemand ??? :'(

Verwijderd

IDE miniport driver bij Via downloaden, die installeren, dan kan je daarmee DMA forceren, ik had hetzelfde probleem met mijn 16x plextor.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 00:10 schreef cypher21 het volgende:
heb ook iets gelezen van een jumper waarmee je de brander op dma mode zet, maar ik kan geen jumper vinden naast de ide-aansluiting
De desbetreffende jumper is de horizontaal geplaatste jumper helemaal links. Let wel, als je de jumper plaatst bij de 24/10/40 dan schakel je de mogelijkheid tot gebruik van DMA uit! Bij de 12/10/32 is het net andersom.

Op de 24x brander dient de jumper dus niet geplaatst te worden!

Zorg er voor dat de transfer mode in de BIOS voor de Plextor op auto og UDMA staat, en niet PIO-4 of iets dergelijks. Bij veel mamaplankjes kan je bij het posten van de PC zien in welke mode de drives lopen. Voor de Plextor zou dat UltraDMA Mode 1/2 moeten zijn. Als er PIO staat, dan dien je de instellingen van je BIOS eens na te kijken. Kijk ook eens naar een BIOS update voor je moederbord.

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

die 'jumper-hack' is bij de 16× plextor alleen om hem op ATA33 te forceren. Als je daar geen gebruik van maakt, ondersteunt ie nog wel normale DMA. Meer heb je ook niet nodig om onge-bufferunderunned te fikken dus ik snap eigenlijk ook niet waarom mensen die hack gebruiken... 16× is 16× (8>

Zeggehm... dat ene proggie waarmee je dingen op DMA kon 'forceren' van Via... moet je daarvoor persé een via chipset hebben :?

Want mun 8,4 gb hd wil niet op DMA en dat sux wel want daar ken ik dus nie zonder buffer underruns vanaf fikke :r

:Y)

Hoi

• cypher21
De ide miniport drivers deden et em!!!!!!!!

zit nu weer op 98% buffer en maar 5% cpu gebruik

THANX!

• micebec
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 14:49
Ik heb precies dezelfde probleem, alleen ik heb een Lite-on 24102b. Ik heb ook echt van alles geprobeerd, maar ik kom er echt niet uit.

Zou het aan mijn systeem kunnen liggen (zie mijn sig). Mijn moederbord is nog met een udma 33 controller dus mijn HD ook. Trouwens ik heb mijn brander geïnstalleerd samen met mijn nieuwe rounded udma 100 kabel. Zou het daar aan kunnen liggen. Alleen die kabel is dan weer aangesloten bij mijn HD en cd rom. De IDE controllers zijn als volgt bezet.

IDE 1 Master HD ibm 60gxp
IDE 1 Slave cd-rom mitsumi 48x

IDE 2 Master DVD - creative 5x
IDE 2 Slave CDRW Liteon 24102b

De cdrw station heb ik op alle poorten geprobeerd (behalve op IDE 1 Master uiteraard).

Verwijderd

zijn die VIA Bus Master Miniport Driver nou echt goed voor de prestaties ook van de rest van je systeem? ik heb namelijke een onboard Raid Controller... DVD speler en fikker gaan deze in performance erop vooruit? of maakt het geen ruk uit?

En geven de laatste drivers in XP problemen? data corruptie etc?

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bij mij gaf die miniport driver dus WEL problemen, het systeem sluitte TE snel af en ik was mijn hele config map kwijt (onder system32) van 20MB met gevolg dat ik XP opnieuw kon installeren.. :(
Pagina: 1