Toon posts:

[sun/sparc] serial console

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zoals dat op deze site beschreven staat een serial console opgezet voor een sun/sparc (verjaardagscadeautje :9~) machine. Deze heeft geen muis/monitor/toetsenbord en moet dus puur via de serial console bestuurt worden (en later via het netwerk, maar dan moet ik dus eerst kunnen configgen/installen ;)).

Maar....

Hoe de h#ck connect ik met een serial console naar dat ding :? Ik schijn seyon of minicom te moeten gebruiken maar ik snap d'r geen snars van want die willen met een modem naar buiten bellen - ik wil gewoon een serial console! Help!

Weet iemand toevallig hoe je wel een van deze proggies (of een andere) zo kan gebruiken dattie serial console is voor mijn sun/sparc machientje :? :)

Verwijderd

ik gebruik een i386sx20 met win98 als console met procomm plus. op m'n debian machine heb bij 1 regel een #'je weg moeten halen...en procomm plus starten op de 'client' en een paar keer op enter rammen....en zie daar een login scherm!

http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Remote-Serial-Console-HOWTO/index.html
http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Text-Terminal-HOWTO.html

btw. je wilt die sun aan een linux machine hangen?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 22:25 schreef compukid het volgende:
btw. je wilt die sun aan een linux machine hangen?
Ja... Is procomm niet windows-only :?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Met minicom kan het best.. gewoon niet bellen. Poort instellen (let op baudrate) en typen maar (paar keer enter duwen werkt idd meestal wel)

• Mijne
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-07 09:07
Denk er aan dat je de serial settings gelijk zet als met die van de sun, ik heb zelf een ipx en heb er een pc aan ge hangen, met de nodige problemen, probeer maar eens een kabel te krijgen voor zo'n ipx com port..

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Jouw Sun heeft waarschijnlijk een 25-polige aansluiting (DB25) als seriele aansluiting, dus om serieel naar je peecee te gaan heb je in ieder geval een DB9 naar DB25 kabel of verloopstuk nodig. Heb je die wel?

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet het :D

Wat ik verkeerd had gedaan: als eerte sond de baudrate niet goed (9600 van gemaakt), en ten tweede had ik een straight seriele kabel, wat een cross nullmodem kabel had moeten zijn (dat verschil ken ik sinds enkele minuten). Dus even terug naar de winkel gegaan, nullmodemkabeltje gekocht met enkele adaptertjes zodat het in de stekkertjes (com A op de sparc, /dev/ttyS1 op mijn werkstation) past, en nu doet ie het :)

Ik snap er eerlijk gezegd nog helemaal niks van...
code:
1
2
3
4
5
6
7
SPARCstation 5, No Keyboard               
ROM Rev. 2.15, 32 MB memory installed, Serial #7858989.
Ethernet address 8:0:20:77:eb:2d, Host ID: 8077eb2d. 

Boot device: /iommu/sbus/espdma/esp/sd@3,0:c  File and args:

Als ik nu iets intype gebeurt er niks :P

En daarnaast lijkt het erop alsof hij alle regeltjes over elkaar heenprint in plaats van elke regel op een nieuwe regel (\n), moet ik daarvoor ook iets instellen :?

• jeroen|IA
Die meldingen over "no keyboard" en zo kloppen, dat betekent alleen maar dat hij naar een serial console gaat zoeken en aan de meldingen op je scherm te zien ook vindt. Dat de output er toch nog niet helemaal lekker uitziet heeft met je terminalinstellingen te maken. Experimenteer daar eens een beetje mee. Als het kan moet je vooral kijken naar de terminal die hij moet emuleren, iets als VT100 doet het vrijwel altijd wel goed, maar is ook het minst "fancy".

Dat er niets gebeurt als je iets intypt is vaag. Soms komt een sun na booten niet verder dan een "ok" prompt, wat betekent dat hij alleen zn miniOSje uit PROM heeft geboot. Je kunt dan "boot" typen om hem verder te laten booten met default settings. In jouw geval zie ik echter al de melding "Boot device: /iommu/sbus/espdma/esp/sd@3,0:c File and args:" staan, wat betekent dat ie al probeert automatisch door te booten.

Maar kijk eerst eens of je die terminal settings goed krijgt. Misschien print die Sun nog wel meer wat je nu niet ziet omdat het van het buiten je beeldscherm staat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik VT102 als emulator, dat zou (meen ik) goed moeten gaan.... Als ik linefeed aanzet (ik heb overigens ook met andere opties geklooid, maar ik geloof dat die het was) dan krijg ik in elk geval een newline na elke regel. Ik krijg nu het volgende:

(reboot)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23

Testing Memory -

Initializing Memory \

Initializing Memory -

Initializing Memory -

Initializing Memory -

Ik moet hier de te booten kernel image locatie aangeven ofzo :? /me gaat maar eens RTFM-en op de site van Sun ;)

Verwijderd

als ik 'cat test > /dev/ttyS0' doe op m'n linux machine zie ik op m'n terminal 'test'...misshien werkt dat bij jou ook zo?

• jeroen|IA
Op vrijdag 01 maart 2002 13:33 schreef beelzebubu het volgende:
Ik gebruik VT102 als emulator, dat zou (meen ik) goed moeten gaan.... Als ik linefeed aanzet (ik heb overigens ook met andere opties geklooid, maar ik geloof dat die het was) dan krijg ik in elk geval een newline na elke regel. Ik krijg nu het volgende:

(reboot)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23

Testing Memory -

Initializing Memory \

Initializing Memory -

Initializing Memory -

Initializing Memory -

Ik moet hier de te booten kernel image locatie aangeven ofzo :? /me gaat maar eens RTFM-en op de site van Sun ;)
Nee die boot device regel geeft al aan dat ie gaat proberen te booten met default parameters. Als je dat niet wilt moet je in het stuk waar hij "Initializing Memory" zegt een "break" genereren. Dat moet ergens een optie in je terminal-emulator zijn.

Vervolgens krijg je een "ok" prompt waar je b.v. boot [params] in kunt opgeven. Ik weet echter niet of je daar wel iets aan hebt, want je zult wel geen namen van kernelimages en zo hebben. Weet je wel zeker dat er een Solaris op zn disk staat geinstalleerd? Check anders eens wat er aan partities op de disk staat met het "format" commando in dat pre-boot environment, dat is ongeveer te vergelijken met fdisk op de pc.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 14:36 schreef jeroen het volgende:
Vervolgens krijg je een "ok" prompt waar je b.v. boot [params] in kunt opgeven. Ik weet echter niet of je daar wel iets aan hebt, want je zult wel geen namen van kernelimages en zo hebben. Weet je wel zeker dat er een Solaris op zn disk staat geinstalleerd? Check anders eens wat er aan partities op de disk staat met het "format" commando in dat pre-boot environment, dat is ongeveer te vergelijken met fdisk op de pc.
:X
code:
1
2
3
4
5
ok format

format ?

ok

Ik geloof dat dat commando niet bestaat :{

Ik vrees overigens dat er sowieso geen kernel opzit.... Ik zal solaris (dat is geloof ik gratis te downloaden) op CDtje gooien en eens kijken of ik dat snap... Anders gooi ik er gewoon linux op :Y)

• jeroen|IA
Sorry sorry sorry. mea culpa. Ik was even in de war met het preboot execution environment dat je krijgt als je een Sun doos gaat "jumpstarten" (Solaris install via netwerk). Het mini-kerneltje wat je dan krijgt kan wat meer dan die "ok" prompt. Enniewee, eerst een Solaris install server inrichten wil je niet, dat is te omslachtig. Het is verreweg het makkelijkst om Solaris gewoon van cd te installeren, maar dan moet je Sun doosje wel een cdrom speler hebben...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 01:14 schreef jeroen het volgende:
Het is verreweg het makkelijkst om Solaris gewoon van cd te installeren, maar dan moet je Sun doosje wel een cdrom speler hebben...
Die heeft ie :)

Nu nog een solaris CDtje zoeken :D
Pagina: 1