[auto] aandrijving bij gladheid?

Pagina: 1
Acties:
  • 621 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 41542

Topicstarter
Mijn rijles instructeur zei altijd dat je aandrijving in de bocht moest hebben, vooral bij gladheid. Is goed, nemen we voor zoete koek aan. Tot ik zelf een keertje aan het rijden ben met gladheid.
Het is volgens mij eigenlijk helemaal niet zo logisch om met aandrijving de bocht door te gaan als het glad is. Want wat kan je dan doen?

- Je kan gas loslaten, afremmen op de motor, maar dat is zinloos als je toch al aan het glijden bent en zal je eerder verder laten glijden dan dat je er eerder van stilstaat.
- Je kan gas geven. Is niet echt logisch, maar zou je misschien kunnen doen om een klein beetje extra tractie in de gewenste richting te krijgen. Maar lijkt me toch ook niet echt zinvol.

Ook aan mn ouders gevraagd, maar die komen ook niet verder dan "Dat zei de rij-instructeur"

Dus dan aan jullie de vraag: Waarom zou je nou tractie willen hebben bij gladheid.
Ik hoop dat er zo een zinnig antwoord uitkomt, want ik wil het eigenlijk wel weten :)

Anoniem: 42852

Gas los, eventueel als de auto aan het uitbreken slaat, tegensturen. En daarna rustig verder, rij lekker laagtoerig in een hoge versnelling verder.
Zo doe ik het volgens mij...

Wil je echt LOL, gewoon ff handrem in de bocht! :D

Anoniem: 25556

Dat je altijd aandrijving moet hebben is uiteraard gelul. Zo lang je maar grip hebt.

Beide acties zoals jij ze omschrijft zijn echter ook niet verstandig, tenzij je weet wat je doet..

Dat is waarsch. ook de reden waarom je instructeur aangaf dat je gewoon door moet blijven rijden (met aandrijving dus). Wat je veel ziet is dat mensen in een slip raken/naast de weg raken oid en dan in paniek allerlei dingen gaan doen als gas loslaten, koppeling intrappen, remmen, gas bijgeven etc. Dit levert allemaal reacties vd. auto op, wat vaak de situatie erger maakt.

Tsja, als je een echte rally-pro bent kun je de auto met het gaspedaal de bocht om krijgen in het geval van slip, maar dat zou ik op de openbare weg maar laten :)

Anoniem: 46637

Eerst gas los en sturen waarheen je wilt, niet de rem intrappen -> krijgt ie dan op 1 wiel wel traktie dan spin je en ben je helemaal de controle kwijt. >:)

Dus eerst gas los, maar dat werkt niet altijd en geeft niet genoeg adrealine :D

Dus wat doe je dan :? Kijken in de richting waarheen je wilt, sturen en GAS !!! Je voelt vanzelf dat het de betere kant opgaat. Het kan het verschil tussen een boom schampen en volraken betekenen :9~

Als het glad is dan moet je maar eens een LEGE (dat is leeg is kan handig zijn ja :) ) parkeerplaats.
Soms ligt daar in de winter een bonk sneeuw of ijs op dan kun je lekker stunten.

Gas los is dus ECHT een verkeerd advies. Het hangt vd. situatie af.. en ook van de auto (achterwielaandrijving/voorwielaandrijving)..

Als je zomaar van het gas gaat breng je een lastwisseling teweeg welke genoeg kan zijn de auto dusdanig in onbalans te brengen dat je ineens achterstevoren staat.

Lastwisselingen is in deze ook het keyword, vandaar het advies vd. instructeur..

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 20:59 schreef DragonLord het volgende:
Eerst gas los en sturen waarheen je wilt, niet de rem intrappen -> krijgt ie dan op 1 wiel wel traktie dan spin je en ben je helemaal de controle kwijt. >:)

Dus eerst gas los, maar dat werkt niet altijd en geeft niet genoeg adrealine :D
Maar als je gas los laat rem je toch ook af? Naast de last wisseling die hezik noemt, is het afremmen toch ook een reden dat je dat beter niet kan doen :?
Op adrenaline zit ik op de openbare weg overigens meestal niet te wachten :) Als ik adrenaline voel, dan heb ik waarschijnlijk net snoeihard op de rem gestaan. Of ik ben van mn fiets afgerost ;(
Dus wat doe je dan :? Kijken in de richting waarheen je wilt, sturen en GAS !!! Je voelt vanzelf dat het de betere kant opgaat. Het kan het verschil tussen een boom schampen en volraken betekenen :9~
Ik neem aan dat je met GAS !!! bedoelt dat je voorwielaandrijving hebt. Anders maakt het waarschijnlijk nog steeds het verschil uit tussen een boom schampen en vol rammen, maar dan andersom >:) (dus eerst net niet en met deze aktie ruim wel tegen boom) Of je achterkant moet al radicaal uitgebroken zijn... wat in deze voorvallen wel eens wil gebeuren :+
Op donderdag 28 februari 2002 21:05 schreef hezik het volgende:

Lastwisselingen is in deze ook het keyword, vandaar het advies vd. instructeur..
Vandaar het advies van de instructeur :? Het advies van de instructeur had dan beter kunnen zijn: Ram je koppeling zo hard mogelijk in, dan doe je iig geen domme dingen :) :P

Anoniem: 9942

SG?

Vandaar het advies van de instructeur :? Het advies van de instructeur had dan beter kunnen zijn: Ram je koppeling zo hard mogelijk in, dan doe je iig geen domme dingen :) :P
Nee, want dan krijg je nog steeds zo'n lastwisseling.. cool blijven en eventueel bidden zou mijn advies zijn :)

Ik heb het uiteraard over een voorwiel aangedreven auto, in mijn geval een 205-je. Vooral de gti's daarvan zijn beruchtte uitbrekers ondanks hun voorwielaandrijving.
Tenminste als je hem op de limiet gebruikt >:)

Achterwiel aandrijving is zeker wel gaaf, dan zou ik het zeker wel uit me hoofd laten, hopen dat de ABS dan iets kan beteken.

En bidden helpt niet, HEZIK !!! Dat haalt je alleen maar uit je concentratie en veroorzaakt meer vervelende dingen.

BTW: nooit opgevallen dat alle SLECHTE autobestuurders/sters een vis op de achterklep hebben ?

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 21:26 schreef hezik het volgende:

[..]

Nee, want dan krijg je nog steeds zo'n lastwisseling.. cool blijven en eventueel bidden zou mijn advies zijn :)
Dan gewoon met koppeling ingetrapt de bocht in. Of in een hoge versnelling, dan heb je niet zo'n last van lastwisseling.

En bidden doe ik niet aan :)

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 21:26 schreef Captain Proton het volgende:
SG?
Zou je denken? Dacht eigenlijk dat iemand dit wel op kon lossen met een krachten tekeningetje ofzow. Vandaar de plaatsing in W&L.

Op donderdag 28 februari 2002 21:59 schreef henkie196 het volgende:

[..]

Zou je denken? Dacht eigenlijk dat iemand dit wel op kon lossen met een krachten tekeningetje ofzow. Vandaar de plaatsing in W&L.
Als je echt geen grip meer krijgt dan is het inderdaad einde verhaal. (punt)

Maar tis nooit helemaal glad of één of meer banden krijgen ff grip dan kun je als je dat goed aanvoelt de boel prima corrigeren.

BTW op de A2 richting A12 zag ik op ouwejaarsnacht een heel mooi spoor in de sneeuw de overfly af en de berm in :).

Was jij dat in je les auto :?

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-06 18:50

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Mijn Alfa90 heeft achterwielaandrijving ( :9~) en ik kan je vertellen dat als je dan met glad weer wat te veel op't gas door de bocht gaat ... hij lekker wreed zijn kont kan omzetten, uitbreken dus!

Als je weet dat 't glad is, dus altijd tikkeltje voorzichtiger een bocht door gaan (geld ook voor voorwielaandrijvers) en in de meeste gevallen is het voldoende om bij een slipper DIRECT de koppeling in te trappen!! De auto zal gaan rollen en je krijgt vrijwel direct weer de controle terug!!

* Alfa Novanta gebruikt de koppeling regelmatig als ze Alfa weerres met'r kont kwispelt >:)

:+

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:25

talin

ES-MA

niet je gas loslaten !

ook niet helemaal intrappen maar doseren !
je merkt vanzelf wanneer je grip hebt of niet .

in ieder geval niet op de rem gaan staan , want een stilstaand wiel neemt geen richting aan en glijd alleen maar !

ik moet denken aan dat ijsracen wat ze in frankrijk doen daar gaan ze volgas en en glijdend net zolang totdat ze grip hebben een bocht door .

of aan ijsracen voor motoren daar zit geeneens een rem op .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 22:04 schreef DragonLord het volgende:

Was jij dat in je les auto :?
Heh heh, ik les allang niet meer. Heb rijbewijs al iets van 3,5 jaar, maar vroeg het me gewoon af.
Op donderdag 28 februari 2002 22:22 schreef talin het volgende:

ook niet helemaal intrappen maar doseren !
je merkt vanzelf wanneer je grip hebt of niet .

ik moet denken aan dat ijsracen wat ze in frankrijk doen daar gaan ze volgas en en glijdend net zolang totdat ze grip hebben een bocht door .

of aan ijsracen voor motoren daar zit geeneens een rem op .
No fair, die gasten heb spikes op hun banden, en zo'n 400 pk om de boel weer op het goede spoor te krijgen :9~

Achterkant uit laten breken is niet zo moeilijk als het glad is. Met mn ouders Vento lukte het ook aardig bij hevige sneeuwval >:) En die is zekersteweten voorwiel aangedreven :)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Jah precies, als je bij een voorwielaangedreven auto ineens het gas lostaal, rem je af over je voorwielen .. moet je dan eens kijken hoe de kont een zwieperd krijgt :+

Je moet gewoon eens een keer een mooi vlak parkeerterrein of iets dergelijks uitzoeken (liefst ZOAB) en als het nat is, of als er sneeuw ligt eens wat gaan Xperimenteren >:)

't Is de beste manier om te leren wat een auto doet ... kan geen tip tegenop!!

Nah, misschien deze tip dan .. ;)

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazztiaan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-06 15:21

Sebazztiaan

sebas!

Ja precies wat je zegt, je moet gewoon de auto aanvoelen en ook elke auto is anders.

Proberen, proberen, proberen. (het liefst niet, als ik in de buurt ben!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32223

Met een beetje aandrijving heb je nog enige controle over de richting die je op wilt, zonder aandrijving is dat een stuk minder. En wooral zorgen dat je voor dat je bocht in duikt de goede snelheid hebt, in een (gladde) bocht moeten remmen is niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekoek
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-05 12:53

koekoek

voorwiel aandrijving: als de auto overstuurd raakt (achterkant komt om ) dan moet je juist gas geven niet te abrupt maar zeker niet je gas los laten ,als je abrupt je gas los laat dat krijg je een zwiep en dan ga je juist om. Een auto met voorwiel aandrijving die overstuurd raakt moet je je juist uit de slip halen door gas te geven want dan trek je de achterwielen weer recht achter de voorwielen. Dit is een heel onnatuurlijke reactie en doet ook vrijwel niemand dus erg gevaarlijk, nou is het gelukkig zo dat een voorwiel aangedreven auto heeeeeeel veel minder snel overstuurd raakt dus voor normaal gebruik is een voorwiel aandrijver in handen van een normale bestuurder dus veiliger dan een achterwiel aandrijver. (ook tegen sturen natuurlijk maar ook niet te abrupt want dan is de tweede slip des te gevaarlijker, eventueel koppeling in)

Achterwiel aandrijving: gas (niet te abrupt) los laten en dan komt de achterkant vanzelf weer achter de voorwielen te staan. Dit is natuurlijk veel natuurlijker maar het probleem is dat een achterwiel aandrijver veeeeel sneller in de slip raakt.(tegensturen natuurlijk ook)

4 wiel aandrijving zullen we het maar niet over hebben als die overstuurd raakt heb je echt een probleem , dan moet je geloof ik eerst ff meesturen in de slip maar dat doet helemaal niemand. (echter raakt een 4 aandrijver niet snel overstuurd). Dit is echt iets voor rally coureurs, ik loop redelijk veel op auto circuits rond en de meeste coureurs kunnen niet goed overweg met 4 wiel aandrijvers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dandeman58
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06 20:59
gewoon tracktion control aan een pedaal op de bodem trappen.
kan toch niets gebeuren!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:17

Mx. Alba

hen/die/zij

(geen tijd gehad om alles door te lezen...)

Als je begint te glijden, onder wat voor omstandigheden dan ook, moet je de koppeling intrappen en tegensturen. Niet gas geven dus, noch gas loslaten, ook zeker niet remmen, maar de koppeling intrappen.

Geef je gas bij, of rem je, dan maak je de problemen alleen maar groter. Het leukste effect is als je met overstuur (dus een wegglijdende achterkant) en voorwielaandrijving gas geeft - krijg je heel mooie pirouetjes van. Laat dat maar aan stuntlieden over :+

Als je het gas loslaat, rem je op de motor, en heb je dus het zelfde effect als wanneer je zou remmen, maar ietsje milder.

Ontkoppelen dus, zodat de wielen hun snelheid aan de grond kunnen aanpassen - en dus weer grip krijgen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Op vrijdag 01 maart 2002 16:09 schreef dandeman het volgende:
gewoon tracktion control aan een pedaal op de bodem trappen.
kan toch niets gebeuren!!!
YOU WISH !! >:)

dream on .. :Z :z

edit:

oops .. da's een flame tog ?! .. f*ck da's me eerste dan .. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41805

Auto uit laten rollen en bijsturen.....
Lijkt me sterk dat je plankgas moet gaan geven in de Alpen in Oosterijk waar ze vaak geen vangrails langs de wegen boven ravijnen hebben.
Wil die man jou dood hebben ofzo?
Lijkt mij niet echt een gekwalificeerd persoon om les te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41805

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 22:46

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Ik heb het nu al een aantal keer meegemaakt dat ik tijdens gladheid ging glijden met mijn auto.
Wanneer ik mijn koppeling in trapte en ging tegensturen had ik in no-time weer grip en kon ik weer verder.

Mijn rijinstrukteur heeft mij dit uitgelegd en heeft het mij ook laten doen.
Een paar weken voordat ik mijn rijbewijs haalde was het lekker glad.
Omdat hij mij had beloofd dat hij mij les wilde geven wanneer hed glad was heeft hij mij opgehaald. :)

Zodoende kon ik kennismaken met de gladde straatjes.
Ook heeft hij mij een soort van slipcursus op een verlaten parkeerterrein gegeven, dat was voor mij heel leerzaam.

Nee hoor, gas loslaten zonder dat je je koppeling intrapt is levensgevaarlijk.
Doe het maar eens wanneer het glad is, dan merk je het vanzelf wel.
Ik vind ook dat iedere automobilist een slipcursus moet volgen, dit kan vele mensenlevens redden. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

:) LOL

ff aanvulling op mijn opmerking over 't intrappen van je koppeling als je glijdt .. dat gaat niet ALTIJD goed :D

't ging zo:

't Regende lichtjes en ik wilde in een haakse bocht naar links ff de kont van me Alfa dwars laten gaan, dus ik stuur ff scherp in en trap vol op't gas !! ...zwieppperrrrrrr .. ik tegensturen, meer .. meerrr .. ging niet echt, dus toen snel koppeling ingetrapt!! ECHTER, mijn wielen stonden nog helemaal ingestuurd voor't tegensturen en ineens krijgt ie weer 100% grip !! Dus hup .. meteen rechtsaf de berm in !! :(

Gelukkig heb't ie dus achterwielaandrijving en laat nou die twee wielen nog net op 't asfalt staan .. ff in de achteruit en gaan met die banaan

* Alfa Novanta zat wel ffies te shaken hoor ... dus remember: 't is op uw eigen risico als 't u gaat Xperimenteren!! :P

edit:

tegenwoordig stuur ik ff scherp in en geef dan een aardige dot gas en probeer met 't gaspedaal de hoek van 't driften te regelen .. ERRUG kewl isdat!! :9~
.. een kick da dat geeft joh, ASO :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38063

Koppeling intrappen doe bij gladheid eigenlijk maar bij een omstandigheid: als afremmen op de motor er voor zorgt dat de wielen slippen. Gebeurt eigenlijk alleen als het écht glad is en dan bij achterwielaandrijvers.

Verder niet aanraken die koppeling, merk je dat je onderstuur krijgt dan iets gas terug nemen en dan komt de auto meestal heel snel weer terug op de juiste lijn, zowel bij voorwiel- als achterwielaandrijvers.
Overstuur altijd corrigeren met tegensturen en gas minderen.
Door van de koppeling af te blijven houd je de balans in de auto, trap voor de gein maar eens midden in een bocht de koppeling in, dan merk je direct dat je een heel ander gevoel in de auto krijgt.

Oefenen op een parkeerterrein is zeer zeker goed, ik kwam afgelopen winter onverwacht in een serieuze overstuur situatie, en kon dus zonder nadenken die slip opvangen en omzetten in een (achteraf ontzettend gave :9~) drift door die bocht heen. Had ik ineens het gas helemaal losgelaten of de koppeling ingetrapt dan had ik achterstevoren tegen een boom gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8801

ik heb een auto met voorwiel aandrijving

en wat ik doe is
de kont er uit gooien in de bocht door de koppeling in te drukken en dan in bocht tegen sturen en gedoseerd gas geven tot veel gas
vooral met retondes is het lachen eerst de enen kant en dan de anderen kant van de wagen die zijn reed er uit gooit .

gaat hij glijen net als een race wagen .
verder heb ik genoeg ervaring met auto's omdat ik in een schade bedrijf werk waar ik de auto's doet testen of ze goed zijn met hun carreserie mog bij de wagen een achterbrug vervangen zijn .

verder doe ik ook sporten met de directeur waar ik voor werk .

met een auto met vermogen moet je wel mee kunnen rijden en beheerst rijden zonder in paniek te slaan .

ps
ik heb een golf gti 112@135pk
oja ik doe dit dagelijks
slijt wel banden maar ja ik heb ze voor inkoop prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-06 19:38

Chiron

Moderator Discord
Op vrijdag 01 maart 2002 21:43 schreef bazs2000 het volgende:

Nee hoor, gas loslaten zonder dat je je koppeling intrapt is levensgevaarlijk.
Doe het maar eens wanneer het glad is, dan merk je het vanzelf wel.
Ik vind ook dat iedere automobilist een slipcursus moet volgen, dit kan vele mensenlevens redden. :)
inderdaad.. als je het gas loslaat remt de auto af op de motor, dus de wielen hebben een grotere kans om stil te gaan staan/doorslippen als het glad is en op het moment dat je banden hun grip verliezen ben je de sigaar
zelfde reden waarom je niet IN een bocht moet gaan remmen

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Veel reakties hier zijn tegenstrijdig, daar heeft de topicstarter niet veel aan :)

Mijn ervaring:

Bmw 525 (van mijn pa, achterwielaandrijving) gas los, koppeling in, tegensturen, en zodra je wer grip hebt koppeling los en een beetje gas.

Citroen Xsara (mijn auto, voorwielaandrijving) gas blijven indrukken wat je al had( beste iets minder, maar niet loslaten), tegensturen.

Nooit remmen als je grip weg is, daar krijg je je grip niet mee terug en verongeluk je hoogstwaarschijnlijk!!!!

En veel oefenen (op verlaten parkeerterreinen), dat is behalve leuk ook nog goed voor je rijvaardigheid :)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-06 20:42

The Wizard

Moderator Mobile
Iedere slip is weer anders, ik heb ook diverse keren in de slip gezeten, maar elke keer kom je er weer anders uit. Je hebt een slip in een bocht of een slip op een recht stuk weg (bijv. als je remt op een gladde weg). Ik zou zelf nooit de koppeling intrappen, gas minderen (dus niet los!) is een goede manier. Nooit remmen, dan ben je verloren, je remmen blokkeren bij de minste of geringste. En wanneer je over alle 4 de wielen gaat glijden kost het heel veel moeite (en ruimte) om de auto weer in het gareel te krijgen, en daar helpt geen ABS en Traction Control tegen, glijden is glijden.

Je moet de voorbodes aanvoelen, de voorwielen (bij voorwielaandrijving) glijden vaak als eerste weg, dan moet je al reageren.

Maar het is ook sterk afhankelijk van wat voor je auto/banden je hebt. Een GTI met 205 breed zal eerder over sneeuw glijden dan een Micra met 165 breed. Breed rubber heb je meer aan bij droog weer, bij nat en glad weer moet erop letten dat je eerder de grenzen bereikt.

Ook het onderstel is van belang, maar meer bij hard hoeken dan bij gladheid. :). Een Honda heeft een veel betere wegligging dan een Lada. Maar dat komt omdat Honda een Double Wishbone ophanging heeft.... :). Jaja, ik ben een Honda fan :P.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Pagina: 1