Toon posts:

MySQL (fulltext search/tables)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hi,

ik wil een mysql database ontwikkelen voor mijn CMS systeem ( het wordt wat te groot met 2000 berichten per jaar, draait nu op access) maar heb een aantal vragen.

Wat voor soort tabellen moet ik aanmaken, en wat is het verschil hier tussen (qua snelheid ed)

In wat voor veldtype sla ik de textberichten op. De feitelijke inhoud van een artikel kan soms meer dan een paar 1000 tekens zijn.

Ik wil graag een fulltext search (als je een woord invult hij alle berichten naspit en kijk of dat woord voorkomt). Je moet de inhoud dus indexen om een beetje snelheid er in te houden, maar zijn er ook nog andere mogelijkheden??

Voor suggesties en of vragen houd ik mij aanbevolen!

Draait op NT 4.0 (gloof ik)
met ASP

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
fulltext is niet echt enorm aan te raden momenteel omdat de flexibiliteit en stabiliteit zover ik weet niet echt geweldig is.

Maar je kon/kan meen ik wel gewoon in text fields zoeken mbv 'like' etc. Dit limiteerd de zoekmogelijkheden wel wat maar liever werkend dan niet he :P

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

Wat ik em kon herinneren was dat GoT ook fulltext voor de search hebruikte, maar ik kan me vergissen

Verder raad ik je aan eens op www.mysql.com te kijken

Nieuwsberichten sla je op in een (hoe verbasend ook) een text veld :)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 28 februari 2002 20:41 schreef Timpie het volgende:
maar ik kan me vergissen
Dat doe je denk ik inderdaad :)

Ik geloof dat het, in een ver verleden, wel es gebruikt werd.
Maar nu iig niet meer (bij mijn weten that is, we kunnen nog steeds de source niet bekijken).

Verwijderd

Topicstarter
Oke,

dat van dat textfield wist ik zelf ook natuurlijk wel, maar bij Access gebruik je het memo veld voor het opslaan van berichten die langer dqan 255 tekens zijn. Een nadeel hiervan is dat het niet echt goed werkt in queries (het indexeert niet echt goed en nog meer ellende met dat datatype)

In eerste instantie heeft het contract een looptijd van 3 jaar dus met er zullen ongeveer 5000 berichten in komen die fulltext doorzocht moeten worden is dat echt een probleem...?

Laatste vraag wat voor type tabel moet ik gebruiken InnoDB ofzo....?

m.vr.gr.

Maarten

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 28 februari 2002 20:48 schreef mabit het volgende:
Laatste vraag wat voor type tabel moet ik gebruiken InnoDB ofzo....?
Die keus moet je laten afhangen van je eisen aan de database.

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
wil je transactions/rollback/etc -> innoDB

wil je gewoon dood normaal ? :P MyISAM .. (default)

Verwijderd

Topicstarter
het gaat gewoon om het feit dat een user een record plaatst (nieuwsbericht) dat op de internetsite wordt getoond (de titel) en als je daar op klik een pagina met het hele bericht.

Dus niet zo heel erg veel transacties en rollback (al ben ik er nog niet helemaal uit wat dat precies betekend!!)
Pagina: 1