Het kan aan mij liggen, maar als je geluk hebt, heb je last van een aardlus... Voor het geval je niet bekend bent met dit irritante fenomeen: je hebt je aarding verkeerd.
Ik zal een voorbeeld geven (zoals ik het had): Je hebt een computer, met TV-out, je hebt een TV en je hebt een versterker met speakers, dit alles zit aangesloten op je computer. Uhm (ja het is moeilijk uit te leggen, als iemand een aardlus beter kan uitleggen, schroom dan niet), Je computer zit met een geaarde stekker in het stopcontact. Deze heeft dus echt als aarde 0 Volt (aardpotentiaal).
Je TV (mijn voorbeeld, remember) heeft een niet-geaarde-stekker en genereerd zelf een aarde (meestal een rail die aan de printplaat vast zit). Deze "aarde van de TV" is niet gelijk aan het aardpotentiaal (omdat de TV geen geaarde stekker heeft), dus kan iets hoger of iets lager liggen dan het aardpotentiaal.
Als je nu de zooi gaat aansluiten (audioverbindingskabels, videoverbindingskabels) sluit je deze twee verschillende "aarden" aan elkaar en gaat er een stroompje lopen wat (in mijn geval) een balk op het beeld van de TV veroorzaakt. Wat ik moest doen was gewoon een niet-geaarde-stekker aan mijn computer maken, zodat deze niet meer het aardpotentiaal gebruikte, maar als het ware de "aarde" van de TV (via de audio en videoverbindingskabels). Nu kan er geen stroom lopen, en het probleem is voorbij.
Nu jouw geval: heeft jouw subwoofer een geaarde stekker? Zo ja, zorg er dan voor dat de geel/groene draad niet wordt vastgemaakt aan de behuizen or where-ever de geel/groene draad heen gaat in de subwoofer. Het makkelijkste is gewoon zelf een stukje verlengkabel maken, waarbij je de geel/groene draad niet aansluit, zo hoef je ook niet te gaan zitten klooien in je subwoofer.
Je hebt dus twee opties:
1: Alle apparaten die op elkaar zijn aangesloten dmv audio, video e.d. moeten zijn voorzien van een geaarde stekker (zodat elk apparaat aardpotentiaal heeft).
2: Alle apparaten die op elkaar zijn aangesloten dmv audio, video e.d. moeten juist geen geaarde stekker hebben.
Ik hoop dat het duidelijk is, zo niet dan mail je maar ff.
Grietz, Arjen.
Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube