Toon posts:

Zoemende subwoofer.

Pagina: 1
Acties:
  • 498 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Wharfedale actieve subwoofer met 300 watt, als ik deze aanzet hoor ik een zoemende toon, ook zonder kabels aangesloten. Het lijkt alsof je de transformator ofzo hoort, weet iemand wat dit kan zijn? Want af en toe erger ik me er wel aan.

B.v.D.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 13:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

lichte storing van een apparaat misschien of de versterker is niet zuiver, veel versterkers hebben dat, ik weet ff niet hoe dat heet. alleen hele brute versterkers zoemen niet.

Verwijderd

Topicstarter
Is er wat aan te doen denk je? Ik heb het nooit gemerkt, totdat ik de sub op kleine kussentjes had gezet voor het doordreunen naar de buren e.d. :), zouden ze het kunnen verhelpen als ik em wegbreng naar een reperatiezaak of zou ik het zelf misschien kunnen? Ben redelijk handig in dat soort dingen.

Verwijderd

Als het zoemen niet uit de luidspreker komt, is 't inderdaad je trafo en daar kun je niks aan doen...
Ja, vervangen, bij voorkeur door een rinkerntrafo, maar die zijn niet goedkoop.

Verwijderd

Topicstarter
Het komt volgens mij ook uit de Speaker

Verwijderd

Ik heb een zoemende BNS subwoofer gehad; bij deze was het duidelijk een trafo probleem.... winkelier deed niet moeilijk en ik heb hem omgewisseld.

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 21:38
Je kan ook proberen of je in de trafo je filter kan vervangen.. (als je GEEN garantie meer hebt..).. Als je wel garantie hebt: gewoon vragen of je hem kan ruilen...

Humor moet je serieus nemen

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 21:51 schreef tommie-boy het volgende:
Je kan ook proberen of je in de trafo je filter kan vervangen..
Leg es uit... :?

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
Ok dit soort berichtjes over elektronica vind ik dus altijd interessant. In de tijd dat ik professioneel bezig was met reparaties van tv en andere apparaten kwam ik dit soort dingen vaak tegen. Vaak ligt het aan slechte verbindingen tussen de apparaten zelf BV. cd-spelere > ampli enz. maar het kan ook een defect opzich zijn. BV. gelijkrichter doorgebrand (Gedeeltelijk als het nog werkt) of de filtercondensatoren op pensioen. Ik raad je af om dat zelf te doen als je niet weet wat je doet (Dat "ik ben handig in dat soort dingen" heb ik vaker gehoord) anders doe je jezelf en de versterker aleen maar kwaad dan goed!!!
In het kort een zoemende (NET brom geluid 100 HZ) wordt dus vaak veroorzaakt door een defecte voeding of slechte massa verbindingen tussen apparaten zelf.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en anders zou ik er wel naar willen kijken als de omstandigheden goed waren.

(Ik woon in den haag en tegen een klein reisvergoeding)

=/\= System Status =/\=

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 20:35

almightyarjen

When does the hurting stop?

Het kan aan mij liggen, maar als je geluk hebt, heb je last van een aardlus... Voor het geval je niet bekend bent met dit irritante fenomeen: je hebt je aarding verkeerd.

Ik zal een voorbeeld geven (zoals ik het had): Je hebt een computer, met TV-out, je hebt een TV en je hebt een versterker met speakers, dit alles zit aangesloten op je computer. Uhm (ja het is moeilijk uit te leggen, als iemand een aardlus beter kan uitleggen, schroom dan niet), Je computer zit met een geaarde stekker in het stopcontact. Deze heeft dus echt als aarde 0 Volt (aardpotentiaal).

Je TV (mijn voorbeeld, remember) heeft een niet-geaarde-stekker en genereerd zelf een aarde (meestal een rail die aan de printplaat vast zit). Deze "aarde van de TV" is niet gelijk aan het aardpotentiaal (omdat de TV geen geaarde stekker heeft), dus kan iets hoger of iets lager liggen dan het aardpotentiaal.

Als je nu de zooi gaat aansluiten (audioverbindingskabels, videoverbindingskabels) sluit je deze twee verschillende "aarden" aan elkaar en gaat er een stroompje lopen wat (in mijn geval) een balk op het beeld van de TV veroorzaakt. Wat ik moest doen was gewoon een niet-geaarde-stekker aan mijn computer maken, zodat deze niet meer het aardpotentiaal gebruikte, maar als het ware de "aarde" van de TV (via de audio en videoverbindingskabels). Nu kan er geen stroom lopen, en het probleem is voorbij.

Nu jouw geval: heeft jouw subwoofer een geaarde stekker? Zo ja, zorg er dan voor dat de geel/groene draad niet wordt vastgemaakt aan de behuizen or where-ever de geel/groene draad heen gaat in de subwoofer. Het makkelijkste is gewoon zelf een stukje verlengkabel maken, waarbij je de geel/groene draad niet aansluit, zo hoef je ook niet te gaan zitten klooien in je subwoofer.

Je hebt dus twee opties:
1: Alle apparaten die op elkaar zijn aangesloten dmv audio, video e.d. moeten zijn voorzien van een geaarde stekker (zodat elk apparaat aardpotentiaal heeft).
2: Alle apparaten die op elkaar zijn aangesloten dmv audio, video e.d. moeten juist geen geaarde stekker hebben.

Ik hoop dat het duidelijk is, zo niet dan mail je maar ff.

Grietz, Arjen.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

waarschijnlijk is het gewoon een beetje een kwaliteitsprobleem, het gezoem is ook niet echt hard of wel? je hoort het waarschijnlijk alleen goed als het volume helmaal opengedraaid staat

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-07 22:00
300 W??
Ik heb een 80 W passieve subwoofer en daarmee kan al mijn kamer al eventueel laten daveren, wat zou dat bij 300 W wel nie zijn :)

Wharfedale is dat van QUAD ?
hoeveel heeft die gekost ?
zo rond de 1000 euro ?

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 10:42 schreef CaineTanathos het volgende:
300 W??
Ik heb een 80 W passieve subwoofer en daarmee kan al mijn kamer al eventueel laten daveren, wat zou dat bij 300 W wel nie zijn :)

Wharfedale is dat van QUAD ?
hoeveel heeft die gekost ?
zo rond de 1000 euro ?
Hij koste 1000 gulden toendertijd, en het is van dezelfde als Quad ja. En als ik em helmaal open zet dan gaat het hard ja, maar dat is ook de bedoeling, hij heeft een woofer van 33 cm. Dus lawaai genoeg. Alleen die zoem nog, maar ik heb em niet geaard! :o Dus ik ga eerst dat proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, zelfs met aarde zoemt ie. :(

Verwijderd

Heb hetzelfde probleem gehad met m'n (30w...waag het eens te lachen!!!) creative subwoofer...passief echter. Ik zei tegen een collega dat me sub nogal zoemde en kreeg geirriteerd het antwoord dat ik geen stekerdoos in de buurt van dat ding moest leggen. Ga ik thuis kijken, ligt een stekkerdoos ongeveer 30cm bij de sub vandaaan. Stekkerdoos verderweg gelegd en probleem opgelost.
Denk zelf alleen dat jij er weinig aan zal hebben, daar die van jou actief EN geaard is, maar wie weet....
Hoop dat het je lukt...dat zoemen zuigt kont.

Verwijderd

Topicstarter
tnx, ik probeer het wel ff.

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
en ?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, niet echt geholpen, maar ik heb wel alles losgemaakt en schoongemaakt, stof weg e.d., en ik heb de stekerdoos erachter weggehaald, en hij zoemt minder!!!!

Maar nog steeds wel iets, heel apart.

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Op zaterdag 02 maart 2002 11:35 schreef Flex82 het volgende:
Helaas, niet echt geholpen, maar ik heb wel alles losgemaakt en schoongemaakt, stof weg e.d., en ik heb de stekerdoos erachter weggehaald, en hij zoemt minder!!!!

Maar nog steeds wel iets, heel apart.
3 kilo lood om de trafo? :D

Verwijderd

Topicstarter
Als het helpt doe ik het. :)

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 09:33 schreef GAWD het volgende:
Heb hetzelfde probleem gehad met m'n (30w...waag het eens te lachen!!!) creative subwoofer...passief echter. Ik zei tegen een collega dat me sub nogal zoemde en kreeg geirriteerd het antwoord dat ik geen stekerdoos in de buurt van dat ding moest leggen. Ga ik thuis kijken, ligt een stekkerdoos ongeveer 30cm bij de sub vandaaan. Stekkerdoos verderweg gelegd en probleem opgelost.
Denk zelf alleen dat jij er weinig aan zal hebben, daar die van jou actief EN geaard is, maar wie weet....
Hoop dat het je lukt...dat zoemen zuigt kont.
Dat is nog eens een sterk verhaal, een passieve sub die wordt beinvloed door het minieme electromagnetisch veld van een stekerdoos op 30 cm afstand.
Gevoelig typje geweest. :)

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 20:03 schreef AtomicShockwave het volgende:
lichte storing van een apparaat misschien of de versterker is niet zuiver, veel versterkers hebben dat, ik weet ff niet hoe dat heet. alleen hele brute versterkers zoemen niet.
offtopic:
vind jij een NAd 501 80 watt(volgens mij) bruut . En ik hoor geen enkele zoem.

[ontopic]
is je amp wel geaard. HEt wil ook nog wel es helpen dversterker los te schroeven en het stof eruit te blazen (vooral als je ene versterker met volume regeling hebt)

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 17:05

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Meet de tussenkabel eens door, als alleen de binnen kern goed is hoor je wel geluid maar ook een zoem. slechte kabel komt vaker voor dan je denkt voor al als de kabel in rare hoeken wordt geboogen, of vaak wordt bewoogen.

PGEQRZEM

Pagina: 1