Stroom op Coax normaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 22:15
Nu is onder versterker voor de tv pas kapot gegaan en nou wouden we weten hoe dat komt.
En nu zijn we er achter gekomen dat er zo'n 24V van de T.V. en video recorder weg lekt via de coax kabel door de versterker dus.
Is dat normaal dat er zoveel stroom op een coax kabel staan?

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

Ik weet wel dat het normaal is dat er een flinke spanning op staat, want ik heb er regelmatig last van als ik de kabel uit mijn videorecorder haal en het beschermkapje vliegt er weer eens af

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:04
ook hier staat een spanning over de coaxkabel, het vonkt zelfs af en toe naar de stalen waterleiding.

Sometimes you need to plan for coincidence

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
bij mij stond er eens 110V over (spanning trouwens en geen stroom ;-)) met een oude tuner. daar gaat geen tuner stuk aan hoor...

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Ja, had ik ook op mijn pc met tvkaart die niet geaard was :)
Na deze geaard te hebben is het weg aangezien er geen spannings verschil meer is.

Audio/Video apparatuur is volgens mij nooit geaard.

Je raakt er wel aangewent >:)

• InfoTracer
hehe oke thanx het begrip spanning stroom haal ik altijd door elkaar er staat in iedergeval 24Volt over.
Maar denken jullie dat de versterker voor het singaal te versterken van de tv daar voor kapot is kunnen gaan of is het gewoon toeval dat ie kapot ging.
Want er komt inderdaat een vonkje als even kortsliuten maak tusen de coax en de aarde

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
weet je zeker dat het een versterker is en niet de voeding?

Bij het "oude" systeem toen mensen nog een antenne op hun dak hadden zat de versterker in de mast vlak onder de antenne. Achter de tv lag dan een voeding die via de coax 24v wisselspanning verzorgde voor de versterker.

En inderdaad er staat bijna altijd wel een spanningsverschil op de coax kabel. Goed aarden kan dit oplossen.

• InfoTracer
ons huis is pas 13 a 14 jaar oud.
maar aangezien we hier 5 tv's in huis hebben hebben we een versterker in de meterkast geplaatst die nu dus kapot is.
en toen was ik er ook achter gekomen dat er van af 1 tv en 1 videorecorder spanning afkomt want dat hebben we helemaal door gemeten en de vraag was dus of dat normaal is.
want bij andere tv's en videorecorders en steroe's die op de coax zijn aan gesloten komt geen spanning vandaan.
Dus zou het kunnen dat de versterker kapot is gegaan door die 25V en is het normaal als er spanning op de coax kabel staan?

• DARKLORD
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 10:24
Ik weet iig wel dat je der een enorme schok door kunt krijgen like me.. pff heel me klauwen deden zeer. |:(

Maar of dat normaal is.....

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Moet je je modem stekker beetpakken terwijl hij nog aanstaat :( krijg je beste opdonder van voraal met die Deltakabel modems...

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
Voor zover als ik weet is dat normaal.
Een versterker gaat hier hoogstwaarschijnlijk niet van kapot. 24 Volt is niet voldoende om deze omzeep te helpen.

Waarschijnlijk heeft deze spanning er altijd al opgestaan en heeft de versterker het gewoon begeven. Gewoon een nieuwe versterker kopen.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Dan is je kabel niet goed geaard. Als je die goed aard is er geen probleem. En het kan inderdaad oplopen tot 110 volt als je niet uitkijkt. Je hebt dan

230 Stroom dus
|
---- 115v
|
aarde
Is dan de helft van 230, deze situatie kan voorkomen als het slecht geaard is. Er ontstaan dan 2 condensatoren tussen de netspanning en de aarde. Omdat je daartussen de stekker kan vastpakken kan daar dus een gevaarlijke 115 volt op komen! Maar goed.. zal je de super technische uitleg besparen. Kort uitgelegd komt het hier op neer, van me leraar electro als je me niet gelooft :7

Maar let op... echt gezond voor je hardware is het niet om een niet goed geaarde kabel in je tv kaart te stoppen. Aangezien je het aard nivo verhoogd van potentiaal... dan vind sommige hardware niet zo leuk ;)

Advies: GOED aarden die hap!

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• DARKLORD
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 10:24
Op donderdag 28 februari 2002 20:17 schreef Mightymouse het volgende:
Moet je je modem stekker beetpakken terwijl hij nog aanstaat :( krijg je beste opdonder van voraal met die Deltakabel modems...
ja idd zoiets deed ik ook :)

ik pakte volgens mij die splitter vast van kabelmodem. com21..

Verwijderd

Het is normaal dat er op de kabel spanning staat. Dit doen ze bij de kabel om er voor te zorgen dat de gevlochten mantel in de kabel niet gebruikt wordt als aarde. Het is niet zo schadelijk voor TV/Radio of wat je er ook aanhangt.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
is hetzelfde bij coax netwerken :(

vooral als er een computer wel, en een andere niet geaard is :(

dat voel je bestwel :(

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op donderdag 28 februari 2002 21:05 schreef veldmuis het volgende:
is hetzelfde bij coax netwerken :(

vooral als er een computer wel, en een andere niet geaard is :(

dat voel je bestwel :(
heb ik ook last van, hoewel alle pc's geaard zijn.
Pagina: 1