Op vrijdag 01 maart 2002 03:32 schreef Bnard het volgende:
[..]
Als de BVD op deze manier terroristen wil opsporen zal het best een probleem zijn, maar geef me twee of drie dagen en ik bouw een progsel voor je dat van alle FTP verkeer dat langs een bepaald punt komt de transfers logt van grote groepen rar files waarvan de namen op isonews.com staan vermeld. Er komen inderdaad heel veel pakketjes langs, maar dat maakt niet uit. FTP bijvoorbeeld heeft een control connection waar keurig netjes alle bestandsnamen langskomen. De enorme sloot data gaat over een andere poort en kun je vrolijk negeren.
Het zou me verbazen als stichting BREIN niet al lang en breed software heeft die precies doet wat ik hierboven heb beschreven. Het probleem (voor hun) is om het juridisch rond te krijgen dat ze die software ook echt mogen inzetten.
Als je poort 20 dicht hebt zitten en PASV aanstaat (via router internetten e.d.), dan lijkt me het ook heel moeilijk om de FTP connecties te controleren.
Voor de rest heb je denk ik wel een methode die gebruikt kan worden voor het loggen... "foute" filenames bijhouden of zo.
Het probleem is alleen dat het juridisch nogal moeilijk te bewijzen is, er iswel een bestand met een "foute" filename gedownload, maar je hebt niet de informatie die daarin zat compleet kunnen loggen. Je kan dus niet 100% bewijzen dat er bv een film in die file zat... het kan net zo goed iets anders zijn geweest met dezelfde filename.
offtopic:
Om ff off-topic te gaan... die "t" die jij achter download zet in mijn bericht vind ik niet echt terecht. Ik ben normaal ook nogal een zeikerd wat spelfouten betreft, maar deze lijkt me toch niet op z'n plaats. Het is gewoon een Engels woord, en het is heel slecht dat ik die in een Nederlandse zin gebruik, maar om er nou meteen een Nederlands woord van te maken en dus ook maar op z'n Nederlands te vervoegen vind ik wel heel fout