Toon posts:

Tyan MP + 2x AMD 1600+ MP op 78 graden!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een systeempje gekocht met een Tyan MP rev. 1.03 met daarop 2 AMD's 1600 MP. Die dingen worden volgens de BIOS 78 graden celcius.
Extra koelen lukt niet, hooguit enkele graden.
Core voltage (niet aan te passenop mobo) gemiddeld op 1,9 V ipv de 1,6 V die voorgeschreven staat voor deze cpu's.

Heeft iemand heldere ideeen wat hier mis is?

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 11:42
Zitten er fatsoenlijke koelers op, raken ze fatsoenlijk, zit er koelprut tussen?

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

Verwijderd

Topicstarter
ja en ja.

standaard koelprut met twee Coolermasters

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:51
Op donderdag 28 februari 2002 19:17 schreef doublefuck het volgende:
dat moet dus Artic silver 2 of 3 worden met een goeie swiftech,globalwin oid

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:43

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Op donderdag 28 februari 2002 19:17 schreef doublefuck het volgende:
ja en ja.

Hmm, ik weet weinig van koelprut af, maar als je teveel gebruikt wordt je proc idd warm

• kaiiestan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 17:34
maar dan kennen ze echt nie zo warm worden, ik vind dat voltage een beetje hoog :?

hondennamen.info Openscheermes.nl

Verwijderd

Topicstarter
dat moet dus Artic silver 2 of 3 worden met een goeie swiftech,globalwin oid
'k wil niet zeuren, maar daarmee krijg ik het corevoltage ook niet naar beneden, wat vlgs mij de oorzaak is van deze idioot hoge temps

• kaiiestan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 17:34
Op donderdag 28 februari 2002 19:26 schreef doublefuck het volgende:

[..]

'k wil niet zeuren, maar daarmee krijg ik het corevoltage ook niet naar beneden, wat vlgs mij de oorzaak is van deze idioot hoge temps
En ik denk dat jij gelijk hebt

hondennamen.info Openscheermes.nl

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:51
mischien ff een bios update uitvoeren of jumpers goed zetten (als die er op zitten)

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

misschien ook een hele hoge casetemp? als je een slechte airflow hebt en 2 coolers die warme lucht van de cpu's rondblazen stijgt je casetemp waardoor je cpu temps weer stijgen waardoor er weer warmere lucht....enz.

Verwijderd

Topicstarter
Dus voordat we in een lange discussie gezeild verraken over koeling, iets wat naar mijn mening slechts deels debet is aan het probleem, graag structurele voorstellen en / of vragen. (no flames intended)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik heb ook een MP. Als je de eerste keer in de bios gaat en ze bekijkt, dan krijg je hele hoge waardes. je moet dan een scherm terug en weer erin.

ook kun je op de tyan site een tool halen.

en hier heb je een handig temp monitor tooltje

http://w1.175.telia.com/~u17505421/

specs

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 19:29 schreef koeskoesappelmoes het volgende:
mischien ff een bios update uitvoeren of jumpers goed zetten (als die er op zitten)
De volgende (beta) BIOS is beschikbaar:

S2460
* Permanently disables WOL when the system is
* shutdown, so system doesn't reboot when shutdown
* from Win2000 or WinXP with Firewire Card.
* Fixes 'Half text' display issue after exiting motherboard
* BIOS when using the ATI Radeon 8500.
* Add option to disable IRQ for PCI VGA.

Jumpers nauwelijks aanwezig, alleen voor CMOS reset, zie ftp://ftp.tyan.com/jumpers/j_s2460_101.pdf

• Gumbo!
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 14:15
Heb zelf ook een Tyan MP met 2 x een 1800+ (overigens XP's). Bios geeft 76 graden aan alleen Tyan System Monitor geeft 41 graden aan in Windows...

Airflow is bij mij geen probleem, zit hier zelfs te klappertanden :9

Weet dus niet welke ik moet geloven.

op eens heb je het....... voortaan neem je de auto.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 19:37 schreef gladiool het volgende:
ik heb ook een MP. Als je de eerste keer in de bios gaat en ze bekijkt, dan krijg je hele hoge waardes. je moet dan een scherm terug en weer erin.

ook kun je op de tyan site een tool halen.

en hier heb je een handig temp monitor tooltje

http://w1.175.telia.com/~u17505421/
Niet alleen met dit tooltje (nu overigens offline deze site) maar ook Sisoft sandra geeft de waardes zo weer. Ook fysiek voel je dat de temps echt te hoog zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 19:37 schreef Gumbo het volgende:
Heb zelf ook een Tyan MP met 2 x een 1800+ (overigens XP's). Bios geeft 76 graden aan alleen Tyan System Monitor geeft 41 graden aan in Windows...

Airflow is bij mij geen probleem, zit hier zelfs te klappertanden :9

Weet dus niet welke ik moet geloven.
Als je aan de onderzijde van de koelers voelt kun je makkelijk voelen welke van de twee gelijk heeft.
Helaas heb ik aan dit tooltje niets, het bordje is niet ondersteund:

Tyan System Monitor v1.00
This application provides system monitoring features such as CPU voltages, CPU temperatures, power supply voltages, fan speeds and chassis internal temperature. More features to be added. Check back for updates!
Boards supported: S2466 (with Win2000)

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Op donderdag 28 februari 2002 19:09 schreef doublefuck het volgende:
Core voltage (niet aan te passenop mobo) gemiddeld op 1,9 V ipv de 1,6 V die voorgeschreven staat voor deze cpu's.
Ik dacht dat het standaard 1.75 was ipv 1.6 volt :?

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• maratropa
  • Niet online
ik heb 2 1200 mp's, met 2 taisol coolers, op 1,7 volt, en die worden zo'n 43 en 46 graden.

je voeding ok?

specs

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 19:47 schreef gladiool het volgende:
ik heb 2 1200 mp's, met 2 taisol coolers, op 1,7 volt, en die worden zo'n 43 en 46 graden.

je voeding ok?
300 W ATX uit een AOpen casing, in de regel stabiele voedingen.

Verwijderd

Isser niet geklooit met je procs? --> Voltage omhoog geschroefd?

Verwijderd

Dit klopt... dat heb ik ook. Om de één of andere reden klopt de berekening niet op het moment dat je de monitor optie in de bios opvraagt.

Houdt de cursus toetsen (omhoog en omlaag) maar eens in... dan ververst het telkens en zul je zien dat de temperaturen wel zakken en laag blijven. Denk dat het een klein bugje is.

Verwijderd

Topicstarter
Isser niet geklooit met je procs? --> Voltage omhoog geschroefd?
Hoe zou je dat moeten doen? Het bordje heeft geen mogelijkheden daarvoor en de CPU's zijn niet ontdaan van hun lock

Verwijderd

Topicstarter
Houdt de cursus toetsen (omhoog en omlaag) maar eens in... dan ververst het telkens en zul je zien dat de temperaturen wel zakken en laag blijven. Denk dat het een klein bugje is.
Bij mij blijven ze 78 graden wat ik ook doe, zoals ik al zei, ik kan voelen dat ze erg warm zijn...

Verwijderd

Topicstarter
misschien ook een hele hoge casetemp? als je een slechte airflow hebt en 2 coolers die warme lucht van de cpu's rondblazen stijgt je casetemp waardoor je cpu temps weer stijgen waardoor er weer warmere lucht....enz.
Kast staat open momenteel

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Op donderdag 28 februari 2002 19:55 schreef doublefuck het volgende:

[..]

Bij mij blijven ze 78 graden wat ik ook doe, zoals ik al zei, ik kan voelen dat ze erg warm zijn...
Ga nou eens AS2 of 3 ertussen mikken (en heel dunnetjes, zoals het hoort) en controleer of je coolers de cores goed raken. Dat zou al een heel stuk moeten schelen. En als je in de bios geen voltages in kan stellen, waar haal je dan die 1.9v waarde vandaan? (of zit er wel een voltagemeter op?) Probeer anders idd eens een andere voeding. Kan ook een maandagmorgenproduct zijn natuurlijk...
Succes iig :)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:59

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het probleem komt ook voor op mijn Tiger MP. De BIOS temperaturen zijn pas juist na refreshen (toets indrukken). Volgens de Tyan System Monitor is de CPU temp 46 graden C en volgens de BIOS monitor 75 graden.

Verwijderd

Topicstarter
Het grootste probleem met deze temps is dat de machine meerdere keren per dag vastloopt (lockups).
De meest logische verklaring zit em in de CPU temps.
De machine is slechts twee weken in gebruik en buiten een schone XP Pro install staat er nog niks op.

• maratropa
  • Niet online
ik zou inderdaad eerst eens een andere voeding proberen, om zeker te zijn, en dan de coolers er nog eens goed op. Ik had plak-strips dus ik had geen gekloot met koelprut.

Kan een processor zoveel heter worden met 0.15 volt meer erover? (dus met 1.9 ipv de 1.7nogwat die normaal is?)

specs

Verwijderd

Ik zou die coolermasters eraf halen, die "kaugum" die er standaard opzit verwijderen met thinner en een heel dun laagje el-cheapo coolprut aanbrengen op de cores.

Probleem opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
[Kan een processor zoveel heter worden met 0.15 volt meer erover? (dus met 1.9 ipv de 1.7nogwat die normaal is?)
Goeie vraag.
Zijn hier testresultaten van ergens.
Ik meen nl. eens een lijstje gezien te hebben met een zooi T-birds van diverse snelheden bij diverse voltages en de hoogst gemeten temperatuur.

• BlueByte
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-07 10:25

BlueByte

Toxic hypoxic

volgens mij zit het voltage als kwadraat verwerkt in de formule van de temperatuur voor cpu's dus van 1.7 naar 1.9 zal ongeveer 25% warmer zijn. Maar dit is wel natte vinger werk....

No wind no waves, no waves no surfing, no surfing no babes!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
Welke tools gebruik je allemaal om de temps en de spanningen uit te lezen? Komen ze qua waardes overeen? Dit is redelijk extreem.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 22:17 schreef Abbadon het volgende:
Welke tools gebruik je allemaal om de temps en de spanningen uit te lezen? Komen ze qua waardes overeen? Dit is redelijk extreem.
BIOS, Tyan System Monitor en SiSoft Sandra

Waardes schelen over alledrie enkele tienden van graden. m.a.w. de temperatuur die weergegeven wordt is de temperatuur van de CPU.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 22:14 schreef BlueByte het volgende:
volgens mij zit het voltage als kwadraat verwerkt in de formule van de temperatuur voor cpu's dus van 1.7 naar 1.9 zal ongeveer 25% warmer zijn. Maar dit is wel natte vinger werk....
Normale temperatuur zou plm tussen de 40-50 graden zijn, als ik uitga van 50 graden + 25% = 67-68 graden. Als dit nog eens 15-20% mag afwijken is het idd nattevingerwerk

• Abbadon
Op donderdag 28 februari 2002 23:02 schreef doublefuck het volgende:

[..]

BIOS, Tyan System Monitor en SiSoft Sandra

Waardes schelen over alledrie enkele tienden van graden. m.a.w. de temperatuur die weergegeven wordt is de temperatuur van de CPU.
Weird. Van Sisoft heb ik geen hoge pet op, maar een crashende bak zegt dat er sowieso wat mis is. Het kan ook zijn dat je BIOS niet de goede waarden leest.
Zijn de temps direct bij het aanzetten al 78o C? Wat zijn de andere waardes (o.a. beide VRM's) die de Tyan Monitor aangeeft, en veranderen deze waardes incl cpu T ook met elke Read Time? Coolers al eens opnieuw geplaatst I guess en ook goede heatpaste (hot spots kunnen ook het probleem zijn)? Vreemd is ook dat na de any key in het BIOS de waardes steeds zo hoog blijven (ik schrok de allereerste keer ook ;) ). Crashed de bak ook als je 'm tot de kern onderdelen hebt uitgekleed? Die cpu spanningsverschillen zijn ook helemaal niet goed (1.9 is way to high), heb je de mogelijkheid een andere PSU te proberen, hoewel ik het moeilijk vind te verklaren dat de PSU voor een 1.9V core zorgt weet je 't maar nooit.
Mocht dat allemaal niet helpen zou ik toch met het bord teruggaan.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, bij de opstart 's morgens zijn de CPU's volgens de bios en system monitor gewoon kamertemp. na een half uurtje zitten ze al dik aan de 75 graden.

• Abbadon
Dan is er absoluut iets mis met je koeling, kan bijna niet anders. Zet ze d'r opnieuw op en smeer d'r goed spul tussen.

Pagina: 1