3 HD's, 1 Writer, 1 CDrom op A7V133 Raid

Pagina: 1
Acties:

• g3
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-12-2024
Heb gezocht maar geen adequaat antwoord gevonden...
ik heb de volgende vraag:
Asus A7V133 Raid moederbord
1 Maxtor ATA100 30gb
1 IBM ATA66 13gb
1 IBM travelstar 2,5" ATA66(of 33) 5gb
1 Plex24x10x40speed
1 Cdrom

onboard promise raid controller
IDE1: maxtor 30 Gb (ATA100 kabel)
IDE2: ibm 13 gb (ATA100 kabel)

standaard IDE controller
IDE1: Plex24 (normale IDE flatcable)
IDE2: CDROM (normale IDE flatcable)

de 2,5" HD heeft een IDE verloopstuk, maar dat is geen ATA66/100 plugje want alle pinnetjes zijn aanwezig. Daarom kan deze HD niet op de IDE kabel van een van de andere 2 HD's.

Echter als ik de HD als slave of master op de standaard IDE controller zet, dan probeert de pc te booten via de 2,5" HD. Dat wil ik niet (want er staat geen OS op)... hoe dit te wijzigen, dat bij het booten de pc boot van de maxtor, waar het OS op staat?

Ik kan een flatcable zetten op een van de RAID connectors, dus dat de Maxtor en IBM (13gb) op 1 IDE komen en de 2,5" IBM op de 2de IDE.
Maar wordt performance van de Maxtor dan niet langzamer, doordat hij de IDE deelt met de ATA66 IBM 13gb???

thnx

• Jochem Knoops
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-11-2025
volgens mij kan je gewoon in je bios aanzetten wat je eerste bootdevice is,
floppy/cdrom/hdd1/hdd2/raid/scsi (die zal je denk ik ndoig hebben om vanaf de raid kaart te booten, maar ff daar kijken denk ik.

• g3
dat dacht ik ook. maar in de bios kun je dat niet aangeven.
de keuze is beperkt tot floppy/cdrom/IDE/network maar geen scsi of raid.
Momenteel heb ik geen HD op de standaard IDE controller waardoor ie mijn primaire HD detect bij de Promise RAID/ATA100 controller

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

neuh, dat heeft geen invloed op de snelheid van de maxtor. Ik zou wel eerder een PCI-Promise kaartje nemen, om daar een uitbreiding op aan te sluiten. Ik heb momenteel (met behulp van power-verdeelstekkertjes en 2 PCI ATA-100 kaartjes) 6 HDD's, 2 cdrom, 2 dvd, 1 cdr en 1 tapedevice in mijn kastje hangen. Het is berevol, loei zwaar, maar het ruled wel :)

Hier kon uw advertentie staan

• g3
OK, dus kijkende naar de Promise RAID/ATA100 controller:
IDE1: Maxtor ata100 en IBM ata66 (wel/geen snelheidsverlies)
IDE2: IBM 2,5" HD ata33
of zijn er andere/betere suggesties?

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Ik heb zelf een A7V mobo, hierop zit geen RAID maar wel een Promise ultra controller met 2 HD's.

In mijn BIOS kan ik aangeven bij Boot options 'ultra controller first' of zoiets. Misschien dat jij ook zo''n soort optie erbij hebt staan? Staat dus op een andere plek dan de volgorde check floppy/cdrom/IDE/network.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Pagina: 1