[COM21] NMAPS/Controlling software

Pagina: 1
Acties:

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:52
OK, voor de kenners, de COM21 kabelmodems zoals Essent (en ook Chello?) ze gebruikt hebben een serialport aansluiting achterop. Ik heb eens even lopen kijken in dat kabelmodem wat dat doet en je kunt prima verbinden op 9600-8N1 met je kabelmodem. Wat je dan krijgt is een schitterend menuutje waar je allerlei instellingen kunt BEKIJKEN (dus niet wijzigen). Je kunt zien hoeveel storing er is op de lijn (zowel coax als utp), receive/send intensiteit (dBmV), S/N ratio's, kortom het leuke spul..

Als je de selfinit overslaat (door een druk op de knop tijdens de reboot van een kabelmodem) kom je in een debugger terecht waar je keihard in het geheugen van het kabelmodem kunt lopen veranderen. Daar kun je, als je over de juiste adressen beschikt, ook de instellingen veranderen. Helaas, je raadt het al: Ik heb niet de plaatsen van de registers voor de interessante dingen (MAC-address, upload-security, HCX ping, MAC-address ALLOW/DENY) etc. etc.

Is er iemand die een lijst heeft van de registers, of beter nog: NMAPS of andere freeware controlling software voor de COM21 modems? Als je ooit zelf iets hebt geschreven hiervoor, laat het me even weten (desnoods via de mail)..

Oh ja, kom niet aan met 'kan niet, mag niet, wil niet' want het is ook helemaal niet bedoeld voor het hacken van een COM21 die hier aan Essent hangt... Het is bedoeld voor een oude COM21 die ik nog heb als aandenken van mijn vorige @home-aansluiting. Die mocht ik destijds houden, omdat dat toen nog gold.. Ik wil gewoon eens kijken wat ik met zo'n kabelmodem allemaal kan doen (ultieme doel: Cablemodems shotgunnen --> 2 kabelmodems op 1 aansluiting, dat kan technisch wel, is me nl. ook al gelukt)

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:52
schop, kick..

Niemand ? helaas..

• mayhem
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-07 10:37

mayhem

kan je ook ff screens posten van dat menuutje?
ik ben wel benieuwd....;)

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sorry hoor maar bij de meeste Inet providers download de COM21 netjes z'n firmware als hij gerebooted is dus dag alle instellingen die je veranderd hebt. Denk je ok dan bouw ik die functie uit zodat hij geen software download... heb je ook een probleem want dan zal de comcontroller je hoogts waarschijnlijk een kick geven en je komt dus niet online :Z

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Hmm, mocht je die software vinden dan lust ik daar ook wel een kopietje van ;)

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Op donderdag 28 februari 2002 15:12 schreef joker1977 het volgende:
OK, voor de kenners, de COM21 kabelmodems zoals Essent (en ook Chello?) ze gebruikt hebben een serialport aansluiting achterop. Ik heb eens even lopen kijken in dat kabelmodem wat dat doet en je kunt prima verbinden op 9600-8N1 met je kabelmodem. Wat je dan krijgt is een schitterend menuutje waar je allerlei instellingen kunt BEKIJKEN (dus niet wijzigen). Je kunt zien hoeveel storing er is op de lijn (zowel coax als utp), receive/send intensiteit (dBmV), S/N ratio's, kortom het leuke spul..
Volgens mij zit die serieele port niet op alle COM21 modems (heb hem iig nog nooit gezien, zit die binnenin of zo?)

[quote
Als je de selfinit overslaat (door een druk op de knop tijdens de reboot van een kabelmodem)
[/quote]

Knop, er zit geen knop op mijn COM21, welk modem (versie, bijvoorbeeld 2100 of 2200) heb jij? COM21 is namelijk een merk dat in de loop der jaren verscheidene modems heeft uitgebracht.

<snip>
Is er iemand die een lijst heeft van de registers, of beter nog: NMAPS of andere freeware controlling software voor de COM21 modems? Als je ooit zelf iets hebt geschreven hiervoor, laat het me even weten (desnoods via de mail)..
De NMAPS software is bedoelt voor het beheren van de ComControllers die op hun beurt weer de modems beheren, met NMAPS alleen kan je een modem dus niet configureren. Ik heb volgens mij wel een keer van een vriend uit Rotterdam gehoord van het tweaken van een COM21 modem, ik zal het hem een keer vragen.
Oh ja, kom niet aan met 'kan niet, mag niet, wil niet' want het is ook helemaal niet bedoeld voor het hacken van een COM21 die hier aan Essent hangt... Het is bedoeld voor een oude COM21 die ik nog heb als aandenken van mijn vorige @home-aansluiting. Die mocht ik destijds houden, omdat dat toen nog gold.. Ik wil gewoon eens kijken wat ik met zo'n kabelmodem allemaal kan doen (ultieme doel: Cablemodems shotgunnen --> 2 kabelmodems op 1 aansluiting, dat kan technisch wel, is me nl. ook al gelukt)
Twee kabelmodems op een aansluiting kan altijd (mits er voldoende signaalniveau is), je zit überhaupt met meerdere gebruikers op een signaalsegment (eindversterker-, groepversterker- dan wel wijkcentraleniveau), het probleem is alleen dat een ComController altijd controleert of het MAC-address waarmee het communiceert toegelaten is (is dat niet het geval, dan krijgt je modem geen informatie) of niet al voorkomt (is dat het geval dan wordt het laatste modem 'offline' gezet).

Mark

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 15:12 schreef joker1977 het volgende:

Als je de selfinit overslaat (door een druk op de knop tijdens de reboot van een kabelmodem) kom je in een debugger terecht waar je keihard in het geheugen van het kabelmodem kunt lopen veranderen. Daar kun je, als je over de juiste adressen beschikt, ook de instellingen veranderen. Helaas, je raadt het al: Ik heb niet de plaatsen van de registers voor de interessante dingen (MAC-address, upload-security, HCX ping, MAC-address ALLOW/DENY) etc. etc.

Probleem is, dat na het wijzigen van bepaalde waarden chello zo weer kan overschrijven met een firmware update. Naar mijn weten vind deze elke 10 minuten plaats.

Verwijderd

Dan zit je dus elke 10 min ff zonder inet ?
als ze hier mijn com21 van essent resetten kan ik even niet internetten :(

• Xandrios
  • Laatst online: 23:13
interesant....

ik heb hier overgins, ik weet niet of het bruikbaar is, de complete documentatie van het Com21 systeem in PDF formaat :) (100+MB >:))
En idd, OOK een prog...maar dat was meende ik iets van een java plugin ofzo, die je nodig hebt om een comcontroller te kunnen benaderen...
(connect via de poort om de boel te beheren, niet via het gebruikersnetwerk...helaas ;) )

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21
Op donderdag 25 april 2002 18:44 schreef Cutebritney het volgende:
interesant....

ik heb hier overgins, ik weet niet of het bruikbaar is, de complete documentatie van het Com21 systeem in PDF formaat :) (100+MB >:))
En idd, OOK een prog...maar dat was meende ik iets van een java plugin ofzo, die je nodig hebt om een comcontroller te kunnen benaderen...
(connect via de poort om de boel te beheren, niet via het gebruikersnetwerk...helaas ;) )
Jep en die comcontroller hangt op zijn beurt weer aan een unix bak voor het beheer ervan ...

die unix bak leest die comm controller realtime uit
instellingen van de comtcontoller staan in de unixbak

dus als je iets wilt veranderen zul je aan de comcontroller willen
omdat die bestuurd wordt door de unix doos wil je naar die doos toe ...

maw vergeet het maar

het config proggie draait btw via een Xterm sessie op een pc op het NMC van @home ... over een interne verbinding

Repareren doe je zo.

• Xandrios
  • Laatst online: 23:13
Op donderdag 25 april 2002 19:05 schreef Sine het volgende:
het config proggie draait btw via een Xterm sessie op een pc op het NMC van @home ... over een interne verbinding
Ja....het zal me niets verwonderen als dat gewoon een 56K inbellijntje is overgins :D

Maar het ging me meer om de documentatie, zou daar mischien instaan wat er gezocht wordt ?

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Op donderdag 25 april 2002 19:08 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

Ja....het zal me niets verwonderen als dat gewoon een 56K inbellijntje is overgins :D
Nee hoor, gewoon via de OC-3 aansluiting van de ComController :)
Pagina: 1