Toon posts:

RAID array 80 GB, Win98 herkent maar 40

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een RAID 0 array gebouwd met 2 x 40 Gb Maxtor 7200. De onboard RAID controller Promise Fasttrack 100 'Lite' herkent het netjes als 76 Gb, maar Win98 niet.
De drivers zijn geinstalleerd.

Asus A7V266-E
XP 1800+
512 Mb DDR Dimm
Asus V7100
Maxtor 15,3 Gb op IDE 1
Maxtor 40 Gb op Promise 1 en 2 (beiden Master)

Iemand een idee?
Bij de huidige topics geen antwoord, Promise verwijst naar Asus en die heeft geen antwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Wil niemand hier z'n vingers aan branden?

Verwijderd

Drivertje installeren in win98?
Onder WinME doet mijn FastTrak RAID het prima trouwens.. (MSI K7T Pro 2 RU)

Verwijderd

Topicstarter
Alleen de nieuwste van de ASUS site nog niet geinstalleerd. Wel die op de cd van ASUS bij het mobo staan.

Verwijderd

Nou ik denk dat je even het boekje erbij moet pakken want twee masters in een RAID0 kan volgens mij niet altijd. En er zal best nog wel een instelling in de BIOS niet kloppen voor win98

• bertje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 14:21
heb je de via 4-in-1 drivers geinstalleerd + drivers voor raidcontroller? Wel ff de nieuwste installeren.

Verwijderd

het is een raid 0...de data wordt dus verdeeld over de 2 schijven (snelheidswinst) maar er kan dus effectief maar 40GB gebruikt worden (dacht ik) dus 2 schijven is dus niet gelijk aan dubbele opslagcapaciteit
Correct me if i am wrong want ben zelf aan het twijfelen nu :)

Verwijderd

Om er nog ff terug op te komen. Als het goed is worden de schijven hardware matig tot een gekoppeld.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04 15:46

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Op donderdag 28 februari 2002 14:04 schreef DataLore het volgende:
Ik heb een RAID 0 array gebouwd met 2 x 40 Gb Maxtor 7200. De onboard RAID controller Promise Fasttrack 100 'Lite' herkent het netjes als 76 Gb, maar Win98 niet.
De drivers zijn geinstalleerd.
Iemand een idee?
Bij de huidige topics geen antwoord, Promise verwijst naar Asus en die heeft geen antwoord.
Jups, als je gewoon eens met een bootdisk opstart en dan fdisk intikt, wat ziet ie dan? Helemaal niks, of een schijf van 10 a 12 GB?

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Verwijderd

Topicstarter
In RAID 0 wordt de 2x de capaciteit van de kleinste drive gebruikt, in RAID 1 maar 1x de capaciteit van de kleinste. Maar misschien dat inderdaad het installeren van nog nieuwere drivers de truc is.

Ga het proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat ga ik nog even proberen SparHawk.

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 14:46 schreef Peterseli het volgende:
het is een raid 0...de data wordt dus verdeeld over de 2 schijven (snelheidswinst) maar er kan dus effectief maar 40GB gebruikt worden (dacht ik) dus 2 schijven is dus niet gelijk aan dubbele opslagcapaciteit
Bij deze de correctie: Bij Raid 0 (Striping, No redundancy) tel je het gewoon op.

Volgens mij is het ook nog eens zo dat een Raid config transparent is; dwz, het OS ziet niet dat het meerdere schijven zijn. (Bij de SCSI Raid-controllers in ieder geval wel...)
Welke versie Win98 heb je? Misschien ff windows update draaien ofzow...

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op donderdag 28 februari 2002 14:46 schreef Peterseli het volgende:
Wrong.
Bij raid 0 kan je gewoon alles gebruiken ,bij raid 1 wordt precies hetzelfde geschreven op 2 of meer schijven.
Denk dat je 1 en 0 verward.

Verwijderd

Topicstarter
Windows 98 SE, hij herkent inderdaad maar één schijf, alleen dus de helft van de capaciteit. Zal wel weer een bug Win98 zijn...

• McCloud
  • Laatst online: 30-10-2025
Nee, dit klopt. In een RAID 0 array ziet het OS de 2 disks als 1 disk.

Heb je al gekeken wat er gebeurt als je de schijf capaciteit met FDisk bekijkt?

Weet je zeker dat je je array niet op RAID 0+1 hebt staan (mirroring en striping)?

FF nog wat meer info graag (het zou namelijk gewoon moeten werken).

Verwijderd

Topicstarter
McCloud: wat wil je nog meer weten?

• McCloud
  • Laatst online: 30-10-2025
Sorry voor de late reply. Ik wou graag weten wat je ziet als je met Fdisk de drive bekijkt. Is het dan 40 of 80 Gb. Het zou best weleens kunnen zijn namelijk dat je je drives als Raid 0+1 hebt geconfigureerd.

Als je nog hulp nodig hebt kunnen we wel kijken of we het per mail op kunnen lossen. Mijn e-mail adres is: duncan@isgitarist.nl

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 01:03 schreef McCloud het volgende:
Sorry voor de late reply. Ik wou graag weten wat je ziet als je met Fdisk de drive bekijkt. Is het dan 40 of 80 Gb. Het zou best weleens kunnen zijn namelijk dat je je drives als Raid 0+1 hebt geconfigureerd.
fdisk zal zo wie zo niet de juiste info geven...
Pagina: 1