CPU idle ?? snap er niks van.....

Pagina: 1
Acties:

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik heb dat programmaatje cpu-idle geinstalleerd, en toen hij opstartte alles ingesteld.

Opeens hoor ik de fan minder snel lopen, wel een stuk rustiger inderdaad. Maar als ik in MBM5 kijk, dan zie ik dat de fan nog steeds op +/- 3000 RPM draait.
Terwijl ik hem toch echt rustiger hoor draaien.
De CPU temp in MBM5 loopt wel flink terug naar 30 graden, terwijl de CPU-load naar 100% schiet.

Ik snap niks van dat programmaatje. |:(
Kan iemand mij uitleggen waarom de CPU naar 100% gaat, de fan minder draait en toch circa 12 graden koeler is ??

PS. ik heb een Athlon XP 1700.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:30

Epsilon

neppe progjes |:(

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:10

Klippy

Still Game

De CPU daait geen 100%, dat lijkt zo omdat dat progrmaa op een of andere manier alles idle zet wat je niet gebruikt.

Scheelt idd soms best veel in temperatuur.

Je fan kan langzamer draaien omdat je CPU koeler word, maar dat ligt maar aan je mobo dan denk ik.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• MuTTLeYs
Op donderdag 28 februari 2002 13:41 schreef epsilon het volgende:
neppe progjes |:(
En wat is dan wel een goed proggie ??
Ik vindt 12 graden minder warmte van je cpu wel behoorlijk wat, en de fan draait ook rustiger....kan weer beter slapen. :)

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Je fan draait waarschijnlijk niet langzamer. Daar zorgt cpu idle in iedergeval niet voor. Het zorgt er alleen voor dat wanneer je cpu idle kan draaien en je os doet dit niet dat ie daar toch in komt te draaien...

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Cloud
  • Laatst online: 14-08 12:17

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ehm, je fan gaat alleen langzamer draaien, als je temperatuur lager word... Dat word geregeld door je mobo zelf. :)
Dus CPU Idle heeft misschien wel invloed dan, en tja, als ie echt 12 graden koeler word, das toch mooi *D

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36
Op donderdag 28 februari 2002 13:54 schreef Wolkjeh het volgende:
Ehm, je fan gaat alleen langzamer draaien, als je temperatuur lager word... Dat word geregeld door je mobo zelf. :)
Beuh onzin :D
Dus CPU Idle heeft misschien wel invloed dan, en tja, als ie echt 12 graden koeler word, das toch mooi *D
CPU Idle heeft niks met de rpm van je fan te maken.
Denk dat door die 100% stress je fan minder snel gaat draaien.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Op donderdag 28 februari 2002 13:55 schreef Phreak het volgende:

[..]

Beuh onzin :D
[..]
Sh*t meen je dat? Ik dacht echt dat de fanspeed temp. afhankelijk was, naja, jij zal het wel beter weten :D
Maar je heb gelijk CPU idle kan niets aan je fanspeed doen, dat zei ik ook ;) Indirect dan, want ik bedoelde dat CPU Idle de temp. lager maakte :D CPU idle kan niets aan je mobo veranderen dus :7

edit:
[quote]
CPU Idle heeft niks met de rpm van je fan te maken.
Denk dat door die 100% stress je fan minder snel gaat draaien.
[/quote]

Is dat niet net de omgekeerde wereld of ligt dat aan mij? :9

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Je hebt geloof ik wel koelers die een temperatuur gestuurde weerstand hebben waardoor de fan langzamer gaat draaien, miscchien bedoel jij die? Heeft niks met mobo te maken..

JayGTeam (213177)

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Hehehe misschien bedoel ik dat idd wel :7
IIG Dacht ik dat de fans door de temperatuur geregeld werden. Mobo of fan, daar dacht ik toen ff niet aan, wie het precies deed :)

• Epsilon

Epsilon

Op donderdag 28 februari 2002 13:47 schreef MuTTLeYs het volgende:

[..]

En wat is dan wel een goed proggie ??
Ik vindt 12 graden minder warmte van je cpu wel behoorlijk wat, en de fan draait ook rustiger....kan weer beter slapen. :)
dat is het nou net
het is BULLSHIT!

denk na....

• Daan
Op donderdag 28 februari 2002 13:58 schreef Wolkjeh het volgende:
Is dat niet net de omgekeerde wereld of ligt dat aan mij? :9
Nope.
Doordat je CPU door 100% belasting meer stroom nodig heeft vraagt dat meer van je voeding. De voltages zakken in en je fan gaat langzamer draaien door deze inzakking.
Echter, met een goede voeding heb je dit niet.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 13:50

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op donderdag 28 februari 2002 14:18 schreef Phreak het volgende:

[..]

Nope.
Doordat je CPU door 100% belasting meer stroom nodig heeft vraagt dat meer van je voeding. De voltages zakken in en je fan gaat langzamer draaien door deze inzakking.
Behalve als je een mobo hebt waarbij de fanspeed regelbaar is. Asus mobo's kunnen dit, misschien andere mobo's dus ook (is een optie die ook in Asus probe aangezet kan worden). Verder kan hij best een temp. controlled fan hebben.

Anders klopt zijn verhaal niet. Als de temp van zijn CPU daalt, kan het gewoon niet zijn dat de CPU 100% belast is. Misschien heeft een proggie een idle loop die voor de 100% zorgt, maar die doet dan verder niks. Aan de naam van het proggie te zien is dat ook precies wat ie doet. Hij belast de CPU met 100% niks doen. (CPU-Idle) Bijvoorbeeld een proggie die je laat wachten op iets (fake dead-lock) heeft wel 100% belasting, maar doet helemaal niks.

• Epsilon

Epsilon

[..]

Nope.
niet geheel waar phreak

ik heb als ik mn comp opstart een pokke herrie omdat mijn chipset fan resoneert. tegen de tijd dat ik in windows zit hoor ik hem niet meer omdat hij langzamer is gaan draaien. En dit ligt NIET aan mijn voeding :P een enermax 431watt lijkt me toch vrij voldoende :)

• Cloontje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 08:37

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

3000 rpm maakt echt niet veel lawaai hoor. Meestal zijn toch 5000 rpm (60mm) hier heb zo 120 mm ligen die gaat 2500rpm en dat is net een vlieftuig.

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

• Daan
Op donderdag 28 februari 2002 14:41 schreef obsidian het volgende:
Behalve als je een mobo hebt waarbij de fanspeed regelbaar is. Asus mobo's kunnen dit, misschien andere mobo's dus ook (is een optie die ook in Asus probe aangezet kan worden). Verder kan hij best een temp. controlled fan hebben.
Ja ok, maar Wolkjeh dacht dat het _altijd_ zo was :)
Anders klopt zijn verhaal niet. Als de temp van zijn CPU daalt, kan het gewoon niet zijn dat de CPU 100% belast is. Misschien heeft een proggie een idle loop die voor de 100% zorgt, maar die doet dan verder niks. Aan de naam van het proggie te zien is dat ook precies wat ie doet. Hij belast de CPU met 100% niks doen. (CPU-Idle) Bijvoorbeeld een proggie die je laat wachten op iets (fake dead-lock) heeft wel 100% belasting, maar doet helemaal niks.
Tja dat kan kloppen en dan gaat de theorie van Wolkjeh wel weer op :)
Op donderdag 28 februari 2002 14:42 schreef epsilon het volgende:

[..]

niet geheel waar phreak

ik heb als ik mn comp opstart een pokke herrie omdat mijn chipset fan resoneert. tegen de tijd dat ik in windows zit hoor ik hem niet meer omdat hij langzamer is gaan draaien. En dit ligt NIET aan mijn voeding :P een enermax 431watt lijkt me toch vrij voldoende :)
Je zegt het zelf al, hij resoneert.
Waarom doet hij dat niet meer dan als je Windows zit?

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 23:36

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Op donderdag 28 februari 2002 14:42 schreef epsilon het volgende:

[..]

niet geheel waar phreak

Dat komt omdat die fan eerst moet 'warmdraaien'.
Heb ik ook gehad, zelfs met alleen die fan op een voeding doet ie dat nog, maar alleen bij een koude start. :)

• Epsilon

Epsilon

Op donderdag 28 februari 2002 14:51 schreef Cloontje het volgende:
3000 rpm maakt echt niet veel lawaai hoor. Meestal zijn toch 5000 rpm (60mm) hier heb zo 120 mm ligen die gaat 2500rpm en dat is net een vlieftuig.
valt wel mee man 2500rpm vliegtuig..

Ik heb 5 2800rpm papst fans liggen (24v). Deze maken niet eens zoveel lawaai. De 4200rpm etri fans (17v), DIE gaan hard :D. Daar kan je bijna een hoovercraft mee bouwen man :D. goed dat ze van alu zijn, anders zouden ze van de tafel los komen (net als de delta's)

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

[..]

Nope.
Sow hey, thnx :D Dat wist ik dus echt niet. Nouja, dan ga ik toch maar een goede voeding aanschaffen! Nogmaals bedankt :9

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Op donderdag 28 februari 2002 14:53 schreef Phreak het volgende:

[..]

Ja ok, maar Wolkjeh dacht dat het _altijd_ zo was :)
[..]
Grmbl Phreak >:) Mijn fout!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 23:36

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Op donderdag 28 februari 2002 14:56 schreef Wolkjeh het volgende:

[..]

Sow hey, thnx :D Dat wist ik dus echt niet. Nouja, dan ga ik toch maar een goede voeding aanschaffen! Nogmaals bedankt :9
verandert het toerental ook als je snel met je muis beweegt? vriend van me had dat..... was een heel errug brakke voeding :P
edit:
en was ook een brakke pc verder, muis snel bewegen betekende meteen 100% proc belasting... :?

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Op donderdag 28 februari 2002 14:59 schreef W1LL3M het volgende:

[..]

verandert het toerental ook als je snel met je muis beweegt? vriend van me had dat..... was een heel errug brakke voeding :P
OMG Ik hoop het niet voor je :D Dat zou wel een idioot brakke voeding zijn :) Zeker gratis bij pak waspoeder? >:) (no offence :P)

[ontopic]
Nee dat kan niet lijkt mij :)
[/ontopic]
en was ook een brakke pc verder, muis snel bewegen betekende meteen 100% proc belasting... :?
Dan zou ik er helemaal niet op letten :9 Dat ligt echt aan het brakke systeem dan.

• Mathizsias
  • Laatst online: 17-08 18:18

Mathizsias

Drizzt

Je moet is voor de lol in je 5000rpm fan wat WD45 spuiten dan is de herrie wel weg :D

• Epsilon

Epsilon

Op donderdag 28 februari 2002 14:54 schreef W1LL3M het volgende:

[..]

Dat komt omdat die fan eerst moet 'warmdraaien'.
Heb ik ook gehad, zelfs met alleen die fan op een voeding doet ie dat nog, maar alleen bij een koude start. :)
nee, niet warmdraaien
want als ik reboot heb ik precies hetzelfde :)

• Mathizsias
  • Laatst online: 17-08 18:18

Mathizsias

Drizzt

Op donderdag 28 februari 2002 14:59 schreef W1LL3M het volgende:

[..]

edit:
Geez, moest die vriend van je die voeding nog aandraaien ofzo ?

Verwijderd

[..]

Nope.
Bijna correct, maar toch niet ! De 5Volt lijn van je voeding zal inderdaad zakken, maar de 12Volt lijn van je voeding (en dus waar je fans normaal gezien ophangen) zal omgekeerd evenredig stijgen. Dit is met elke voeding zo. Dus je Fans gaan wel sneller draaien bij een hogere belasting.
Het kan zijn dat je het verschil niet ziet, maar als je goed overclocked dan belast je je voeding meer, dus ga je ook meer verschil krijgen.

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op donderdag 28 februari 2002 15:07 schreef epsilon het volgende:

[..]

nee, niet warmdraaien
want als ik reboot heb ik precies hetzelfde :)
Dan is de fan niet goed stabiel. EN dat merk je op lage toeren, en niet meer als ie op hoge toeren is. Op hoge toeren "zoekt" ie zelf evenwicht.

• MuTTLeYs
Op donderdag 28 februari 2002 14:15 schreef epsilon het volgende:

[..]

dat is het nou net
het is BULLSHIT!

denk na....
Wat is dan bullshit ?? :?
Dat de temp zakt met 12 graden ??
Als dat bullshit is, dan is MBM5 dus bullshit, want daar lees ik het mee.

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op donderdag 28 februari 2002 16:49 schreef MuTTLeYs het volgende:

[..]

Wat is dan bullshit ?? :?
Dat de temp zakt met 12 graden ??
Als dat bullshit is, dan is MBM5 dus bullshit, want daar lees ik het mee.
Niet op letten :)

• Speedy-J
  • Laatst online: 07-08 11:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

Dat de temp dus zakt klopt echt wel ,het trekt helaas veel aan je voeding waardoor je een vermindering in toeren krijgt op je fans .
Een beetje brakke voeding houd er mee op,en de maschine besluit maar te rebooten dan :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
Op donderdag 28 februari 2002 15:15 schreef D-dayzz het volgende:

[..]

Bijna correct, maar toch niet ! De 5Volt lijn van je voeding zal inderdaad zakken, maar de 12Volt lijn van je voeding (en dus waar je fans normaal gezien ophangen) zal omgekeerd evenredig stijgen. Dit is met elke voeding zo. Dus je Fans gaan wel sneller draaien bij een hogere belasting.
Het kan zijn dat je het verschil niet ziet, maar als je goed overclocked dan belast je je voeding meer, dus ga je ook meer verschil krijgen.
Ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben. Als ik namelijk BURNK7 opstart kan ik gewoon horen dat m'n fans (2 case fans en mini-orb) op een iets ander toerental gaan draaien. De 5 volt lijn zakt inderdaad iets in (van 4.98 naar 4.91-4.93). De 12 volt lijn heb ik niet zo opgelet, maar omdat de fans met een andere snelheid gaan draaien zal die inderdaad wat hoger liggen.

• Epsilon

Epsilon

Op donderdag 28 februari 2002 16:52 schreef obsidian het volgende:

[..]

Niet op letten :)
jammer maar helaas, ik heb gelijk

het is wel bullshit
dit is een bekend euvel

en idd, mbm is na het installeren van dat progje bullshit jah. Draai es een koetje, en ga dan es in je bios kijken, wedden dat daar de oude temps staan? Dat progje veranderd gewoon wat in je register. En daar heeft mbm ook last van. Pak een ander progje, en je zal precies hetzelfde zien.

Zie ook het topics over cpu cool enzo

ik zeg het nogmaal: die proggies faken je gewoon. Cpu idle doet wel wat, maar alleen als je geen koetje draait, want dan is je cpu nooit idle. Het kan iid schelen, maar stressed blijft de temp natuurlijk precies hetzelfde.

• Epsilon

Epsilon

lees dit topic maar es door, dan weet je wat ik bedoel

• MuTTLeYs
Op donderdag 28 februari 2002 17:04 schreef epsilon het volgende:
lees dit topic maar es door, dan weet je wat ik bedoel
Ik weet nu wat je bedoeld.
Ik zal de pc straks rebooten (ben nu aan het up/downloaden), en dan kijk ik in de bios wat de temps zijn.
Het lijkt mij ook al vreemd...12 graden winst.
Pagina: 1