Omdat ik bezoek kreeg kon ik helaas niet eerder reageren, maar nu zijn ze weer naar huis, dus kan ik weer achter m'n scherm kruipen.:)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Omdat er meer onderscheid is te maken dan 3 niveau's (een mismoderatie zou dan ook veel grotere gevolgen hebben).[/quote]Je kunt wel 10 niveau's aanbrengen om NOG meer onderscheid aan te brengen. Maar wie is daar nu bij gebaat? Dat maakt het nou juist mede zo ingewikkeld en onoverzichtelijk. Al die niveauverschillen blijken in de praktijk namelijk helemaal niet uit de verf te komen. Het heeft daarom voor veel mensen weinig zin om op bijv. niveau 3 of 4 te lezen. Dit ondanks dat de 'afvlakking' eerder plaats vindt dan ik dacht.
En wat zijn nou die 'grotere gevolgen door mismoderatie'? Dat iemand karma misloopt ofzo? Daar ging het in dit systeem toch niet om? Die nare 'gevolgen' van dit systeem komen omdat er teveel op karma wordt gereageerd EN gemodereerd. Dat laatste is volgens mij een gevolg van het feit dat dat door dezelfde, niet-objectieve personen wordt gedaan. Karma werkt hier kennelijk als goud en leidt tot 'goudkoorts', enkele uitzonderingen daargelaten. Als je simpele, eenduidigere huisregels instelt (zwart/wit, on-topic/off-topic, zinnig/crap, enz), die voor iedereen begrijpelijk zijn en die door een paar moderators/admins/hulpsinterklazen strikt zouden worden toegepast, dan kan er ook niet zo snel een 'mismoderatie' plaatsvinden, tenzij ze hun werk niet goed doen. Als dit mislukt dan is het ook meteen duidelijk wie of wat er niet deugt. Het huidige systeem, met al zijn verfijningen en bijstellingen is nu ook niet bepaald 'gelukt'.
De ellende heb je in feite op je hals gehaald door mensen 'karma' en 'status' in het vooruitzicht te stellen. Door zo'n worst voor te houden is het gehuil en gegrom van de hongerige wolven niet van de lucht.
Je gaat overigens niet in op de diverse opvattingen die geventileerd zijn over het tweede veronderstelde 'doel' van de vorm van dit systeem; karma & interactie => meer bezoekers & page hits => grotere commerciele waarde T.net. Als je over dat laatste nu eens je licht laat schijnen, dat zou interessant zijn.
Verder denk ik, met alle respect voor jouw persoon, dat een site vaak een afspiegeling is van zijn schepper. De appel valt niet ver van de boom. Aangezien jouw vak, volgens de info die je geeft, dat van web/interaction en database designer is, is het ook niet zo verwonderlijk dat de invulling en oplossing van ieder facet en probleem lijkt te worden gezocht in die hoek. Ontwerpen en programmeren tot in het 'oneindige' (wat gechargeerd, ik geef het toe en wil je niet op je ziel trappen, maar hoe moet ik het anders zo snel duidelijk maken?). ONTwerpen betekent vaak ook dat je moet VERwerpen. De kunst van het weglaten, anders gezegd (less is more).