Toon posts:

Wat houd 'GXP' en '2mb' bij een hdd???

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wat houd 'GXP' en '2mb' bij een hdd???
Ik wil een nieuwe HDD kopen maar weet niet goed wat deze twee dingen inhouden.

Weet iemand dit?

Alvast bedankt

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-03 12:59
GXP is een type aanduiding van IBM, wat 't precies is weet ik ook niet.

2mb slaat op de hoeveelheid cache van de HDD... meer is meestal wel beter ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 12:02 schreef The Collector het volgende:
GXP is een type aanduiding van IBM, wat 't precies is weet ik ook niet.

2mb slaat op de hoeveelheid cache van de HDD... meer is meestal wel beter ;)
Dus sneller dan een gewonen HDD?
waar dus geen MB bij staat?

• The Collector
Op donderdag 28 februari 2002 12:03 schreef dutchplanet het volgende:

[..]

Dus sneller dan een gewonen HDD?
waar dus geen MB bij staat?
Nee, alle hdd's hebben cache-geheugen... vaak 512kilobyte, 1 of 2 megabyte. 2MB wordt wel in meer hdd's gebruikt, 't wordt echter niet overal bij vermeld. Als je het echt zeker wilt weten bij een hdd, moet je op de pagina van de fabrikant de technische specs eventjes bekijken...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 12:05 schreef The Collector het volgende:

[..]

Nee, alle hdd's hebben cache-geheugen... vaak 512kilobyte, 1 of 2 megabyte. 2MB wordt wel in meer hdd's gebruikt, 't wordt echter niet overal bij vermeld. Als je het echt zeker wilt weten bij een hdd, moet je op de pagina van de fabrikant de technische specs eventjes bekijken...
Wat zou jij me adviseren voor een snelle Hdd?
Ik ben er niet echt thuis in.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Ik durf te wedden dat je niet eens weet wat je in je PC hebt zitten, zeker als je dit soort elementaire dingen niet weet....

Bovendien is het niet gigantisch belangrijk.
Je hebt een 80Gb schijf volgens je signature, waarom zou je dan een andere willen?

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 12:13 schreef Nulnulnix het volgende:
Ik durf te wedden dat je niet eens weet wat je in je PC hebt zitten, zeker als je dit soort elementaire dingen niet weet....

Bovendien is het niet gigantisch belangrijk.
Je hebt een 80Gb schijf volgens je signature, waarom zou je dan een andere willen?
Omdat het niet voor mezelf is :)
Ik weet heel goed wat erin mijn pc zit.
Ben alleen niet echt thuis in de Hdd's

• The Collector
Nou, volgens mij was je wel op de goeie weg. Ik hoor namelijk dat IBM wel redelijk snelle schijven heeft. Ik heb zelf ook 2 60GXP 40 gigs. Deze zijn erg snel, maar ik heb weinig vergelijkings materiaal en de schijven beginnen ook al een beetje oud te worden...
Als ik nu nieuwe schijven zou moeten kopen, zou ik een schijf uit de 120GXP-serie van IBM een goeie kans geven.

Maar misschien kun je beter nog even het forum doorzoeken wat een goede hdd is, of op wat andere reacties wachten.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 12:15 schreef The Collector het volgende:
Nou, volgens mij was je wel op de goeie weg. Ik hoor namelijk dat IBM wel redelijk snelle schijven heeft. Ik heb zelf ook 2 60GXP 40 gigs. Deze zijn erg snel, maar ik heb weinig vergelijkings materiaal en de schijven beginnen ook al een beetje oud te worden...
Als ik nu nieuwe schijven zou moeten kopen, zou ik een schijf uit de 120GXP-serie van IBM een goeie kans geven.

Maar misschien kun je beter nog even het forum doorzoeken wat een goede hdd is, of op wat andere reacties wachten.
Bedankt voor je uitleg

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik zou op dit moment zeker nog geen 120 gxp kopen. Ik heb zelf een ibm 60 gxp en die is al een keer vervangen. De 75 en 60 gxp hebben allebei veel beginners problemen gehad alhoewel die 60gxp nu wel aardig zijn (hoor niemand meer klagen). Maar ik zou echt ff wachten met het kopen van een 120 gxp.

• MaikelG
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Owkay dan hierbij mij reactie :)

Qua HD's weet ik dat eigenlijk alle moderne snelle schijven voor normaal thuisgebruik 2MB cache hebben. Hierin zit 'm het verschil dus niet echt.

Zelf heb ik eigenlijk alleen ervaring met IBM.

Een wat oudere serie is de IBM 75GXP serie, deze hadden erg veel uitvallers dus kan ik je zeker niet aanraden (mocht je die nog ergens voor weinig kan kopen)
Zelf had ik er ook een, die heeft het een half jaar uitgehouden.

De opvolger was de IBM 60 GXP serie. Deze kreeg ik zelf als vervanger voor mijn kapotte 75GXP schijf. Deze werkt bij mij nog steeds naar behoren, maar ook hiervan schijnt redelijk veel uitval voor te komen.

De allernieuwste serie is de 120GXP. Deze is net uit, staan al een aantal reviews van op internet. Zoek hier op tweakers.net voor de links.
Ik heb er vertrouwen in dat IBM geleerd heeft van haar fouten, dus ga zelf gerust een nieuwe 120GXP schijf aanschaffen binnenkort.

Over andere schijven kan ik niet veel zeggen, waarschijnlijk krijgen we hier weeer dezelfde eindeloze discussie Maxtor vs. IBM :r
De search levert je waarschijnlijk veeeeel topics over welke HD 't beste zou zijn.

Succes met zoeken!

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• Nulnulnix
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Al ben je niet thuis in de HD's. Er worden geen echt slechte meer gemaakt. Het is nu goed, beter, best.
En dan moet ik zeggen dat je met IBM zeker niet de meest slechte keuze maakt!

Het cache is gewoon een buffer, en veelal klopt de stelling hoe meer des te beter. Tegenwoordig wordt dusdanig effectief gecached dat je alleen grote cachebuffers ziet op serverschijven (vaak scsi).
Voor gewoon huis, tuin en keuken gebruik is 2 Mb ruimschoots voldoende.
Voor Audio- (geen MP3 maken) en videobewerkingen/toepassingen is eerder 4 tot 8 Mb te adviseren...

E.e.a. is dus afhankelijk van het doel waarvoor je de schijf gaat inzetten...

We have just one world, but we live in different ones...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op donderdag 28 februari 2002 12:31 schreef MaikelG het volgende:
waarschijnlijk krijgen we hier weeer dezelfde eindeloze discussie Maxtor vs. IBM :r
De search levert je waarschijnlijk veeeeel topics over welke HD 't beste zou zijn.
Inderdaad.. En flamewars willen we niet hebben :)

Zoals wel vaker blijkt heeft iedereen een verschillende mening over wat een goed product is.. Probeer maar eens wat te vinden via de search, en je zult zien dat het iedere keer weer anders is.

Verder is het natuurlijk toch een persoonlijke keuze die afhangt van waar je wilt kopen (en wat die leverancier dus heeft), wat je budget is, wat voor jou de belangrijkste punten zijn (snelheid, prijs, geluid etc).

Even een andere tip.. Kijk ook hier es: http://www.tweakers.net/search.dsp?Query=harddisk+roundup&DB=news

Succes ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.