Twee-laags waterblok..

Pagina: 1
Acties:

• Leroy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-02 20:15
Hmz.. khep eens na zitten denken..
Als je nou een koperblokkie a'la maze-2 maakt.. van 1cm hoog.. daar een koperen plaat op maakt.. met gaten .. en daar bovenop.. omgekeerd en gespiegeld weer _ongeveer_ hetzelfde design als de maze-2.. maar dan met in het midden een gat waar de aansluiting op komt..
(hmz.. beetje raar uitgelegd.. magoed.. is te snappen, gewoon paar x lezen :))

Wat ik bedoel is dus, dat het water in de onderste laag binnenkomt, daarna doorstroomt naar de tweede laag en daar er dus weer uit gaat...

Zal dit beter werken dan een normaal waterblokkie?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:55
Dit is op de manier hoe ik het bekijk.
Hoe langer het water de tijd heeft om op te warmen des te meer warmte neem het weg (ok stilstaand water neemt ook een hoop om maar dat bedoel ik niet).
Anders gezegd zorg er voor dan het water zoveel mogelijk oppervlakte raakt om de warmte op te nemen.
Dus ik denk dat het wel beter werk maar of het de moeite waard is :? :?.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

Hmm, is wel intressant om eens te testen lijkt mij, echter ik zou dan het koude water eerst langs de CPU laten stromen en dan een verdieping hoger...

Dan koelt de CPU het hardste af lijkt mij, maar goed tis maar een gevoel en ik kan dat niet op een wetenschappelijk verantwoorde manier onderbouwen.

• Leroy
Jah het is ook de bedoeling dat het water meteen op de core terecht komt.. ik wil dan dus.. (als ik dit ga doen).. een gat door het midden van de 2e verdieping + tussenplaat boren.. en daar bovenop de aansluiting zetten..

• The-Source
Op donderdag 28 februari 2002 11:19 schreef Leroy het volgende:
Jah het is ook de bedoeling dat ie meteen op de core terecht komt.. ik wil dan dus.. (als ik dit ga doen).. een gat door het midden van de 2e verdieping + tussenplaat boren.. en daar bovenop de aansluiting zetten..
Een gat in het midden van de 2 verdieping zou ik niet doen.
Ik zou het aan het einde van je maze doen anders blijft er heet water achter in de onderstelaag.

• Leroy
Op donderdag 28 februari 2002 11:20 schreef klaasbram het volgende:
Een gat in het midden van de 2 verdieping zou ik niet doen.
Ik zou het aan het einde van je maze doen anders blijft er heet water achter in de onderstelaag.
Wordt dat niet gewoon doorgepompt dan?..
Er komt een sicce idra 1300l pomp aan te hangen..

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:56

Epsilon

het gaat wel, alleen het is erug zwaar hoor

ik heb nu ook al een gewichts probleem (mijn blok weegt 700gran :S). En ik moet nog wat verzinnen om dat gewicht naar beneden te krijgen. Ok hij wordt welvastgemaakt met die 4 gaten rond me socket alleen nog is het zwaar als het er toch nog van af kieperd op je dure videocardje :(

• The-Source
Op donderdag 28 februari 2002 11:22 schreef Leroy het volgende:

[..]

Wordt dat niet gewoon doorgepompt dan?..
Er komt een sicce idra 1300l pomp aan te hangen..
Water kiest altijd de makkelijkste weg.
Dus eerst wordt het blokje gevuld (alle hoekjes etc.) en dan gaat he pas verder. kijk als je maas in het midden begin en draait in een rondje naar buiten en moet je hem aan het einde buiten er uit laten komen anders gaat het eerder weg omdat dat de weg is met de minste druk.

• Leroy
Jah.. zwaar wordt het wel.. maarja.. er is ook nog een alternatief om het met aluminium te doen natuurlijk ...

• Leroy
Op donderdag 28 februari 2002 11:25 schreef klaasbram het volgende:

[..]

Water kiest altijd de makkelijkste weg.
Dus eerst wordt het blokje gevuld (alle hoekjes etc.) en dan gaat he pas verder. kijk als je maas in het midden begin en draait in een rondje naar buiten en moet je hem aan het einde buiten er uit laten komen anders gaat het eerder weg omdat dat de weg is met de minste druk.
Hmm.. dus het zou beter zijn om gewoon het water in de bovenste laag binnen te laten komen en onderin eruit..

• The-Source
Op donderdag 28 februari 2002 11:27 schreef Leroy het volgende:

[..]

Hmm.. dus het zou beter zijn om gewoon het water in de bovenste laag binnen te laten komen en onderin eruit..
Je moet de maze's zo aansluiten dan het water maar één weg kan (één weg is gelijk de makkelijkste).
En ik denk dat jij wel een tower heb dan dan is de bovenste niet meer de bovenste wanneer je je kast rechtop zet. :+

• Leroy
Op donderdag 28 februari 2002 11:31 schreef klaasbram het volgende:

[..]

Je moet de maze's zo aansluiten dan het water maar één weg kan (één weg is gelijk de makkelijkste).
En ik denk dat jij wel een tower heb dan dan is de bovenste niet meer de bovenste wanneer je je kast rechtop zet. :+
Hmz jah.. maar wat ik psies bedoel met het gat door de bovenste laag..... Ik ben dan ook niet van plan om op die plek kanalen te maken..
Dus zodat het water alleen maar de mogelijkheid heeft om naar de onderste laag te gaan...

• The-Source
Op donderdag 28 februari 2002 11:35 schreef Leroy het volgende:

[..]

Hmz jah.. maar wat ik psies bedoel met het gat door de bovenste laag..... Ik ben dan ook niet van plan om op die plek kanalen te maken..
Dus zodat het water alleen maar de mogelijkheid heeft om naar de onderste laag te gaan...
Als jij nog een gat in de zijkant van de onderste laag maakt (van die plek ga je via een draaiend kanaal naar het midden. Via het midden gaat het naar de bovensten laag (ook zit hij eigenlijk niet boven maar het praat makkelijker) en daar ga je weer van uit het midden draaiend naar boven en dan kun je bij het einde via de "boven kant" of zijkant er weer uit.

edit:

Zo heb je dus 1 kanaal zonder op onthoud dus er blijf zo goed als geen water hangen

• Pnhers
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-07-2023

Pnhers

--

Op donderdag 28 februari 2002 11:13 schreef klaasbram het volgende:
Hoe langer het water de tijd heeft om op te warmen des te meer warmte neem het weg
Maar hoe warmer het water word des te minder warmte kan het opnemen.
Als je water opwarmt in een pannetje word het eerst heel snel warm en later gaat de temperatuur steeds langzamer omhoog. Dus je moet snel steeds het water verversen om een hoog rendemend te halen.

(ach het is zo maar een gedachtekronkel :) )

• Epsilon

Epsilon

hoe sneller het water stroomt, hoe beter

Zo blijft de temp van je radiator gelijk aan dat van je blok, en koel je dus eigenlijk rechtstreeks je proc met de radiator.

• The-Source
Op donderdag 28 februari 2002 11:46 schreef Pnhers het volgende:

[..]

Maar hoe warmer het water word des te minder warmte kan het opnemen.
Als je water opwarmt in een pannetje word het eerst heel snel warm en later gaat de temperatuur steeds langzamer omhoog. Dus je moet snel steeds het water verversen om een hoog rendemend te halen.

(ach het is zo maar een gedachtekronkel :) )
Heb je gelijk in maar zie ook mijn opmerking van stilstaand water.

• Leroy
Op donderdag 28 februari 2002 11:43 schreef klaasbram het volgende:

[..]

Als jij nog een gat in de zijkant van de onderste laag maakt (van die plek ga je via een draaiend kanaal naar het midden. Via het midden gaat het naar de bovensten laag (ook zit hij eigenlijk niet boven maar het praat makkelijker) en daar ga je weer van uit het midden draaiend naar boven en dan kun je bij het einde via de "boven kant" of zijkant er weer uit.

edit:

Zo heb je dus 1 kanaal zonder op onthoud dus er blijf zo goed als geen water hangen
Hmz.. Mijn idee heeft toch eigenlijk ook maar 1 kanaal.. dus 1 weg hoe het water kan lopen.. ?

• The-Source
Op donderdag 28 februari 2002 11:52 schreef Leroy het volgende:

[..]

Hmz.. Mijn idee heeft toch eigenlijk ook maar 1 kanaal.. dus 1 weg hoe het water kan lopen.. ?
Maakt anders ff een paint tekening (waar het duidelijk opstaat hoe de kanalen lopen en waar je de verbinding hebt met het andere niveau)

Verwijderd

Dit zal niet veel zin hebben als je geen zware TEC's gebruikt. Met 1 laag wordt je waterblok al niet warmer dan de omgevingstemp en met 2 lagen zal het heus niet minder worden.

Verwijderd

Hé misschien nog een ideetje:

Als je nu tussen die twee lagen een Peltier zet???
Dus:

|----------|
| --> --> --> uit
| ^ -Pelt--|
| <-- <-- <-- in
|----------|
/---CPU----\

Verwijderd

LMAO.

• Epsilon

Epsilon

Op donderdag 28 februari 2002 12:13 schreef fkuipe het volgende:
Hé misschien nog een ideetje:

Als je nu tussen die twee lagen een Peltier zet???
Dus:

|----------|
| --> --> --> uit
| ^ -Pelt--|
| <-- <-- <-- in
|----------|
/---CPU----\
whahahhahahaha!!!!!!!

sorry kon het niet laten
maar, waar slaat dit op?
weet je wel wat een pelt is?

nu koel je je water, en met dat gekoelde water koel je je pelt weer ????
dat schiet niet op natuurlijk he..

een pelt moet altijd tussen je coldplate en waterblok zitten.

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op donderdag 28 februari 2002 12:17 schreef Aico het volgende:
LMAO.
Je bent niet de enige ;)

I reject your reality, and substitute my own.

• volder
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:47
Op donderdag 28 februari 2002 12:20 schreef epsilon het volgende:

[..]

whahahhahahaha!!!!!!!

sorry kon het niet laten
maar, waar slaat dit op?
weet je wel wat een pelt is?

nu koel je je water, en met dat gekoelde water koel je je pelt weer ????
dat schiet niet op natuurlijk he..

een pelt moet altijd tussen je coldplate en waterblok zitten.
Nog erger is het nu niet zo dat je het water in het onderste blok bevriest en het met het water van het bovenste blok weer ontdooit/kookt :? :? :?

• Epsilon

Epsilon

Op donderdag 28 februari 2002 12:25 schreef volder het volgende:

[..]

Nog erger is het nu niet zo dat je het water in het onderste blok bevriest en het met het water van het bovenste blok weer ontdooit/kookt :? :? :?
nee dat niet, want je kan maximaal een temp verschil hebben van 69 graden bij een pelt, en dus gaat dat niet :)

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hmmm heb dit al eens voorbij zien komen, in een GOT topic met iemand die het beste WC blok design wou hebben.

Iemand poste toen juist het desing waar je aan denkt, maar je zal moeten graven om het topic te vinden :)

Me, myself & I

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Als je een peltier tussen die twee blokken propt (weet niet of het super werkt) dan heb je iig niet eentje nodig met groot wattage, daar een waterblok al een stuk minder warmte afgeeft ivgm een processor core, dan zou je die peltier dus gewoon op je twaalf volt kunnen droppen >:)

JayGTeam (213177)

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[CUT]
edit:
2 maal same post

Me, myself & I

• Epsilon

Epsilon

Op donderdag 28 februari 2002 12:35 schreef AaroN het volgende:
Als je een peltier tussen die twee blokken propt (weet niet of het super werkt) dan heb je iig niet eentje nodig met groot wattage, daar een waterblok al een stuk minder warmte afgeeft ivgm een processor core, dan zou je die peltier dus gewoon op je twaalf volt kunnen droppen >:)
jah maar dan koel je de pelt met het zelfde water dat je eerst afkoelt. dit is heel onefficient omdat die pelt ook warmte produceert (en nie zo'n beetje ook...)

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op donderdag 28 februari 2002 13:24 schreef epsilon het volgende:

[..]

jah maar dan koel je de pelt met het zelfde water dat je eerst afkoelt. dit is heel onefficient omdat die pelt ook warmte produceert (en nie zo'n beetje ook...)
Het netto resultaat is dan ook dat je de boel extra opwarmt met de warmte die de pelt produceert.

Maar als dat de topicstarter van de straat houdt...dan mag ie het best proberen van mij >:)

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

sjah is heel leuk die peltiers.. maar er is een veel goekoper alternatief:

ga naar een wasmachine/koelkast dealer.. koop een oude koelkast... 25 piek.ofzo

zet daar vervolgens een heeel groot water reservoir in (water heeft namenlijk enorm lang nodig om af te koelen)
leg te intake slang op de bodem (koud water daalt)..
dan haal je ook een temp van 7 graden ofzo..

scheelt : een dure voeding + peltier plaatje + radiateur
kosten : wat ruimte en geloei van die koelkast :)

Verwijderd

Is wel een goed idee (van die koelkast), kun je naast je CPU-koelvloeistof ook je eigen 'koelvloeistof' koud houden tijdens het gamen :9

Misschien kun je volstaan met een kleiner reservoir als je je radiator ook in die koelkast bouwt en dan wel tegen het koellichaam aan...

• Epsilon

Epsilon

Op donderdag 28 februari 2002 13:37 schreef _DaWamZ_ het volgende:
sjah is heel leuk die peltiers.. maar er is een veel goekoper alternatief:

ga naar een wasmachine/koelkast dealer.. koop een oude koelkast... 25 piek.ofzo

zet daar vervolgens een heeel groot water reservoir in (water heeft namenlijk enorm lang nodig om af te koelen)
leg te intake slang op de bodem (koud water daalt)..
dan haal je ook een temp van 7 graden ofzo..

scheelt : een dure voeding + peltier plaatje + radiateur
kosten : wat ruimte en geloei van die koelkast :)
omfg |:(

wat denk je wat er in een koelkast zit (een kleintje), juist, een peltier.

en anders zit je met phase-change in een ENORME bak.
nee, peltier is een stuk handiger dan.

• Epsilon

Epsilon

Op donderdag 28 februari 2002 14:29 schreef fkuipe het volgende:
Is wel een goed idee (van die koelkast), kun je naast je CPU-koelvloeistof ook je eigen 'koelvloeistof' koud houden tijdens het gamen :9

Misschien kun je volstaan met een kleiner reservoir als je je radiator ook in die koelkast bouwt en dan wel tegen het koellichaam aan...
een kleiner reservoir? hoezo dat? Waar haalt iedereen dat nou toch vandaanman... Als je een beetje natuurkunde hebt gehad kun je zelf wel bedenken dat een reservoir niks toevoegd als het gesloten is.

een reservoir helpt niet om te koelen hoor, alleen als het een hele grote bak is (door verdamping). Het helpt alleen het eerste half uur. Het duurt langer voordat het opgewarmt is. Dat is de enige reden.

Verwijderd

Dus, geen reservoir, maar alleen een radiator. Kun je nog meer menselijke-koelvloeistof opslaan :9~

Ennuh over die warmte die een koelkast genereerd, die staat toch buiten je PC (hoop ik), dus dat is dan toch niet erg meer. Je zou eventueel kunnen overwegen die koelkast in een andere kamer te plaatsen (of buiten onder een afdakje), maar ja, dan moet je weer lopen voor je biertje...

• Epsilon

Epsilon

Op donderdag 28 februari 2002 14:44 schreef fkuipe het volgende:
Dus, geen reservoir, maar alleen een radiator. Kun je nog meer menselijke-koelvloeistof opslaan :9~

Ennuh over die warmte die een koelkast genereerd, die staat toch buiten je PC (hoop ik), dus dat is dan toch niet erg meer. Je zou eventueel kunnen overwegen die koelkast in een andere kamer te plaatsen (of buiten onder een afdakje), maar ja, dan moet je weer lopen voor je biertje...
Over het eerste deel: ik houd niet van warm bier (kamertemp). Je kan met een radiator niet onder kamertemp koelen.

Over de warmte van een koelkast hoef je je niet druk te maken (als je hem gebruikt) want dat is de warmte die hij eruit haalt. En een complete koelkast alleen voor koeling. Lijkt me helemaal niet.

Verwijderd

Ik geloof dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel, ik bedoel de radiator in de koelkast inbouwen. Hiermee moet je het water toch tot koelkast-temparatuur kunnen koelen (bijv 5 graden ofzo) ipv tot kamertemp (gemiddeld zo'n 20 graden).

In de zijkant van de koelkast maak je twee gaten waar de in- en uitvoer slang precies door kunnen (afkittenen enzo). De rest van de installatie (de pomp en het waterblok enzo) kun je dan gewoon op de 'normale' manier inbouwen... Je heb misschien alleen een krachtigere pomp nodig (je slangen zijn langer, zeker als je de koelkast buiten plaatst of in een andere kamer).

Verwijderd

Het gaat niet om de lengte van de slangen, maar om de hoogte.

Volgens mij kost het ook aardig wat als je een koelkast de hele tijd laat werken.

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-02 10:33
IK heb zo;n soort ontwerk al een keer uitgevoerd gezien. Toen werdt dus de bovenkant met de onderkant verbonden. Tzag er wel cewl uit maar of het werkte is weer wat anders.

• Epsilon

Epsilon

Op donderdag 28 februari 2002 15:09 schreef fkuipe het volgende:
Ik geloof dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel, ik bedoel de radiator in de koelkast inbouwen. Hiermee moet je het water toch tot koelkast-temparatuur kunnen koelen (bijv 5 graden ofzo) ipv tot kamertemp (gemiddeld zo'n 20 graden).

In de zijkant van de koelkast maak je twee gaten waar de in- en uitvoer slang precies door kunnen (afkittenen enzo). De rest van de installatie (de pomp en het waterblok enzo) kun je dan gewoon op de 'normale' manier inbouwen... Je heb misschien alleen een krachtigere pomp nodig (je slangen zijn langer, zeker als je de koelkast buiten plaatst of in een andere kamer).
het kan wel
maar je moet wel je slangen isoleren (ivm condensatie)

je haalt alleen die temp van de koelkast nooit, als je mazzel hebt haal je 10 graden ofzo
Pagina: 1