Toon posts:

[Wireless LAN] 2 AP's met elkaar laten kletsen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand of het eigenlijk ook mogelijk is op 2 accesspoints met elkaar te laten kletsen?
Ik weet dat er Wireless bridges zijn van oa SMC maar die zijn bijna 3 keer zo duur als een AP.
We zitten te denken om een wireless LAN op te gaan bouwen en daarbij moet er zo'n 1,5 - 2 km overbrugt worden.
Nu is dat met de SMC Wireless High-Gain directional Antennas geen probleem, want die gaan tot max. 14,48 km.
Dit is overigens ook een leuke oplossing voor een straat-LAN. :9~
De kleinste antenne van SMC (15,95 cm lang) heeft een point-to-point bereik van 8 km, en op 360­º heeft ie nog altijd een bereik van 2,4 km.
(kan je heel wat straten mee bereiken :P )

• --Mulder--
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 14:21
Ja dat kan doormiddel van WLAP mode!

Verwijderd

Topicstarter
WLAP mode :?
Ik heb ff gekeken op de site van SMC maar de kreet WLAP kennen ze daar al helemaal niet.
Ik heb inmiddels wel contact gehad met Valadis (distributeur van Draytek Vigor routers.)
Die hebben wel firmware om een AP zich te laten gedragen als client station.
Het enige probleem daarmee is alleen dat er een PCMCIA kaart in zit en ik er dus geen antenne op kan aansluiten om daarmee die 1,5 - 2 km te overbruggen.
Er zit er wel eentje aan te komen (Vigor 2200W+ en de 2200WE) maar dat zal waarschijnlijk pas ergens in Q2 worden.

Verwijderd

Waar wil je deze spullen gaan kopen en wat gaat dat kosten want ik ben nl. zelf ook van plan een WLAN op te stellen.
Vind je het trouwens niet verschrikkeloijk duur de prijzen?
Ik weet niet wat dit gaat kosten maar ik zou het graag ff van je horen.
Verder kun je toch altijd 2 AP's met elkaar laten communiceren althans dat staat altijd op die website's an de fabrikanten. Ik kan helaas nies precies uit leggen want ik heb er dus (nog) geen ervaring mee.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 18:10
http://www.zcom.com.tw/

zowel ap
als ap die in bridge mode kunnen werken....

• Carny
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-06 23:48

Carny

DatDus!

E-tech heeft een (niet eens al te dure, als je gaat vergelijken) access point met bridge functie...

http://www.e-tech.nu/producten/netwerk_wirelessbridge.htm

DatDus.DE --- DatDus!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:17
Heb je aan alleen zo'n antenne voldoende??

Denk je niet dat je ook een versterker ($€$€$€) nodig hebt?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 21:46 schreef Cutebritney het volgende:
Heb je aan alleen zo'n antenne voldoende??

Denk je niet dat je ook een versterker ($€$€$€) nodig hebt?
Volgens de specs (kijk maar eens in de datasheets) van SMC is dit bereik gebaseerd op een zendvermogen van 30 mW.
De AccessPoint's van SMC hebben een zendvermogen van 50 mW.
Dat zal dus ruim voldoende moeten zijn in deze combinatie.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:17
Op vrijdag 01 maart 2002 22:33 schreef oudakker het volgende:

[..]

Volgens de specs (kijk maar eens in de datasheets) van SMC is dit bereik gebaseerd op een zendvermogen van 30 mW.
De AccessPoint's van SMC hebben een zendvermogen van 50 mW.
Dat zal dus ruim voldoende moeten zijn in deze combinatie.
Dus je versterkt het wattage niet....zou het dan ook legaal zijn om dit te doen ?
Want normaal mag je niet testerk uitzenden ofzow....

Heeft iemand wat meer info over de beperkingen die opgelegd zijn ?

Verwijderd

Topicstarter
Over de legaliteit heb ik nog geen 100% uitsluitsel, maar er wordt gezegd dat het niet verboden zou zijn.
Het enige wat je in dit geval doet is een andere antenne plaatsen en verder verander je aan de techniek op zich niets.
Maar daarvoor staan er nog een aantal vragen uit bij oa. SMC zelf.
Als ik wat meer weet laat ik dit hier nog wel even weten.

• Carny
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-06 23:48

Carny

DatDus!

tot 100mW is (las ik laatst) legaal (maar of dit Europa of USA is, weet ik niet meer.. :( ) in ieder geval, een antenne eraan hangen mag altijd mits gecertificeerd en officieel aansluitbaar op de apparatuur. Zodra je zelf gaat hakken solderen en lassen (of whatever) heb je een radiozendamateur vergunning nodig...

DatDus.DE --- DatDus!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

hmm ff tussen 2 haakjes .. met die antenne kan je ook je dect etc aansluiten kan je ook wireless bellen op je eigen centrale (wel ff beveiligen natuurlijk) want in die wireless range kan je ook dect's etc storen/gebruiken.

als hier iemand zo'n eentje op zou zetten dan leg je een leuke LAN in de stad neer.. dus ik zou ook gelijk aan beveiliging ff denken ...

btw ik volg deze topic ook met hoge intresse .. zeker omdat mijn provider begint met een 34/10 mbit netwerk .. dat wordt lucratief : )

Tja vanalles

Pagina: 1