Kan je de goede punten van distros combineren?

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een linuxdistributie is op zich een kernel met een hoop pakketten, dus kan je eigenlijk dan niet gewoon een distro nemen en dan deze aanvullen met de goede punten van andere distributies?

BV. gewoon een suse distro nemen en dan apt-get van debian gebruiken of zo voor de package management?

Waarom wordt dit dan niet gedaan?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Omdat ik geen zin heb in een Red Hat distro. Ook al heeft ie een andere package manager. Red Hat blijft Red Hat en Red Hat = evil. Flame intended.
;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• kmf
  • Niet online
ok, suse+debian dan

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Oe, flamen })

Omdat ik bijvoorbeeld niet die teletubbie-harddrake wil :P Flame intended :P

straks gaan alle distributies er hetzelfde uitzien, daar moet je toch niet aan denken :? :P

apt-get4rpm bestaa geloof ik ook, heet dat niet urpmi ofzo :? En red carpet wil ook best handig zijn af en toe :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:15
De package manager maakt de distro in feite. Zonder package manager heb je in feite Linuxfromscratch :9~ :7

Als ik dpkg (waar apt-get onderdeel van is) installeer op LFS dan ga ik me LFS omtoveren in debian. op het moment dat ik apt het systeem laat upgraden omdat er niets in dpkg' database zit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

overigens, apt-get is slechts zo succesvol omdat het debian-only is. Als iedereen opeens .deb als package-formaat ging gebruiken dan zou debian dezelfde dependency hell worden die RPM nu is getroffen. Daar valt weinig aan te doen :{

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ik geloof dat alien zoiets is, dat packages van verschillende systemen combineert, maar waarom zou je dat willen, mensen met redhat, moeten gewoon debian nemen, en mensen met debian, rennen hard weg als ze rpm horen : )

(hmm, dit begint wel een beetje op een trash rpm/redhat thread te lijken : )

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Hehe, het was een flauwe opmerking (die ik overigens in de kern wel meen).
Voor het geval je bedoelt "alle distro's opheffen en 1 goeie maken": het is juist zo mooi _dat_ je keuze hebt (en dan niet kiezen tussen een banaan en een banaan), niet iedereen houdt van hetzelfde. Als de plaatselijke patatzaak ineens alleen nog maar kroketten ging bakken, zou ik de lol op kunnen :Y)
En als je bedoelt: maak nu eindelijk (als aanvulling) eens een _echte_ distro: tja... dat gebeurt al wel. Kijk naar Mandrake, kijk naar (het inmiddels vergane) Corel Linux (wat straks XandrOS gaat worden), er worden wel steeds pogingen gedaan, maar het is gebleken dat het ont-zet-tend moeilijk is om een distro zowel rock-solid als super-userfriendly te maken. Tuurlijk is elke distro wel enigszins stabiel enzo, dat maakt verder niet uit, maar zodra een power-user in een extreem n00b-vriendelijke distro gaat snoeien, in opstartscripts enzo, werken die frontends ineens nog maar half of overriden diezelfde frontends weer een hoop aanpassingen in configfiles die jij met de hand hebt gemaakt (o.a. Corel Linux deed dat extreem veel)... en dat zuigt heel erg enorm hard.

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 10:33 schreef blaataaps het volgende:
ik geloof dat alien zoiets is, dat packages van verschillende systemen combineert, maar waarom zou je dat willen, mensen met redhat, moeten gewoon debian nemen, en mensen met debian, rennen hard weg als ze rpm horen : )

(hmm, dit begint wel een beetje op een trash rpm/redhat thread te lijken : )
RPM roelt! :P O-)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:12

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Op donderdag 28 februari 2002 10:34 schreef Jotti het volgende:
Hehe, het was een flauwe opmerking (die ik overigens in de kern wel meen).

...knipje...

Tuurlijk is elke distro wel enigszins stabiel enzo, dat maakt verder niet uit, maar zodra een power-user in een extreem n00b-vriendelijke distro gaat snoeien, in opstartscripts enzo, werken die frontends ineens nog maar half of overriden diezelfde frontends weer een hoop aanpassingen in configfiles die jij met de hand hebt gemaakt (o.a. Corel Linux deed dat extreem veel)... en dat zuigt heel erg enorm hard.
Ok, Uhh.. Corel Linux was naar mijn idee gewoon RedHat in een ander kostuum.
En die wat die frontends betreft, RedHat zegt dat je het beter met de hand kan doen. Feit is dat als je het met een frontend gaat doen, dat je er dan niet van uit moet gaan dat jouw handmatige aanpassingen perfect overgenomen worden.

maar das ook zo bij ijvoorbeeld: M$ Frontpage.. Baggerpakket.

Ja, ik ben erg grote RedHat aanhanger.
Maar dit is met alle distro's hetzelfde. Lijkt mij dat er meer en meer frontends komen die alles voor je kunnen configureeren via een Wizard.. ;)
Misschien dat distro's als slackware, en debian dit minder doen,en daarom geliefder zijn bij de hardcore linux users, maar in weze maakt het verder niet uit. gebruik de tools niet, dan kan je alleen aan de dir structuur zien met welke distro je te maken hebt..
Of heb ik het weer eens verkeerd ;)

• blaataaps
  • Niet online
Op donderdag 28 februari 2002 10:49 schreef CyberJ het volgende:

[..]

Ok, Uhh.. Corel Linux was naar mijn idee gewoon RedHat in een ander kostuum.
Als ik me niet vergis, was corel linux gebaseerd op debian.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:12

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

En ik vind debian weer erg veel lijken op RedHat.. Sowwy. >:)

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Corel was (en XandrOS wordt niet anders) gebaseerd op Debian inderdaad. En het is gewoon vervelend om een te zien dat je een distro slecht met de hand kan aanpassen vanwege al die frontendjes e.d., zeker als dat bij de distro waar hij op gebaseerd is, eerder regel dan uitzondering is. Maar ja. Ben het op zich wel met je eens dan frontendjes nodig zijn voor de 'gewone' computergebruiker en handiger voor een hoop mensen. Ik wil het alleen niet.
Er is mij wel eens gevraagd 'waarom zou je dat niet willen dan? Dat is toch veel makkelijker (of gebruiksvriendelijker, weet niet meer wat voor term hij had)', maar daar heb ik linux niet voor. Niet voor _die_ invalshoek van makkelijker in elk geval.

• kmf
  • Niet online
Ik bedoel niet "alle distro's opheffen en 1 goeie maken" maar "ongeacht welke distro je neemt, je kan met "modules" toch wel de goede eigenschappen van andere distro's nemen en slechte eigenschappen van jouw distro weggooien".

Dan hebben we IIG die neverending thread van "welke distro moet ik nemen" niet meer.

En dat is toch eigenlijk wel mooi, dan is Linux pas ECHT volledig en helemaal (ja ik weet het, dubbelop) naar je wensen te veranderen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 28 februari 2002 10:59 schreef Jotti het volgende:
Er is mij wel eens gevraagd 'waarom zou je dat niet willen dan? Dat is toch veel makkelijker (of gebruiksvriendelijker, weet niet meer wat voor term hij had)', maar daar heb ik linux niet voor. Niet voor _die_ invalshoek van makkelijker in elk geval.
Ik vind die wizards eigenlijk helemaal niet zoveel makkelijker. Als je eenmaal doorhebt hoe die configfiles werken vind ik het evenveel werk, maar het is flexibeler en je hebt beter door waar je mee bezig bent.
Maar dat ben ik.
Op donderdag 28 februari 2002 11:56 schreef athlonkmf het volgende:
Ik bedoel niet "alle distro's opheffen en 1 goeie maken" maar "ongeacht welke distro je neemt, je kan met "modules" toch wel de goede eigenschappen van andere distro's nemen en slechte eigenschappen van jouw distro weggooien".

Dan hebben we IIG die neverending thread van "welke distro moet ik nemen" niet meer.
Omdat de hele reden voor de verschillende distro's juist het verschil tussen die distro's is.

Verwijderd

jotti:

Kun je ons eens uitleggen vanwaar je haat tov RedHat komt?

Niet dat ik persé pro RH ben of zo. (ik gebruik Gentoo thuis, maar op werk is het RH)

Ik zou wel eens willen weten waar ik me dan zorgen over moet maken ivm RH.

Verwijderd

Zoveel users, zoveel smaken. De een zweert bij portage, de ander bij apt-get en er zijn ook mensen die pkgtool geweldig vinden. En dan is dat nog maar package management, er zijn zoveel verschillende oplossingen voor hetzelfde probleem, met ieder specifieke voor- en nadelen.
Iedere user zal zo zijn eigen afweging maken van die voor- en nadelen en zo tot een keuze komen die deels subjectief is. En wat de topicstarter voorstelt is alleen daarom al niet te realiseren, one size doesn't fit all. Bovendien denk ik dat distroleveranciers als SuSE en RedHat zelf vinden dat ze goede software bij elkaar in een distro pletten. Dus op basis van welke progsels zou je dat dan willen doen. Daar is denk ik geen overeenstemming te krijgen onder de Linux gebruikers. dpkg/apt-get hoeft voor mij bijvoorbeeld al niet. Gnome kun je wat mij betreft ook achterwege laten evenzo als die software brei van Ximian (NOFI). En laten er nou net users zijn die vinden dat de genoemde packagemanager en genoemde desktop roeleert.
En er zijn dan ook nog keuzes die andere keuzes uitsluiten.
Samengevat:
De standaard (samenstelling van packages) is gewoon niet vast te stellen voor een volledige distro op een wijze die voor alle users acceptabel zou zijn (waarom denk je dat LFS zo populair is, het is een puist met werk).

• blaataaps
  • Niet online
Op donderdag 28 februari 2002 14:22 schreef DeJean het volgende:

rpm maakt er een potje van met dependencies, het is niet fatsoenlijk up te daten (of was). geschiedenis als gatenkaas. slordige releases (gcc's die geen kernel compilen).

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op donderdag 28 februari 2002 14:22 schreef DeJean het volgende:
Nou... haat is overdreven. Ik wil het alleen zelf niet draaien, omdat het RPM gebruikt (en er zo ontzettend veel brakke RPMs met foute dependencies etc. rondzwerven), voor een groot deel grafisch georienteerd is en ze hun zooi te vroeg op de markt dumpen (al is de blamage van 7.0 tot nu toe niet geëvenaard) waardoor er vreselijk veel bugs e.d. in zitten. De defaults staan me niet aan. De installatieprocedure staat me niet aan. Etc. etc., allemaal persoonlijk.
Ik zou wel eens willen weten waar ik me dan zorgen over moet maken ivm RH.
Ehm, aangezien bovenstaande nogal persoonlijk is, hoef jij je in principe nergens zorgen over te maken hoor :)

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Helemaal mee eens DeJean, ik vind ook dat Jotti zijn flame een beetje met argumenten moet onderbouwen >:)
Persoonlijk vind ik RH nl. erg fijn werken als desktop. Op de desktop wil je (en daarmee heb ik het dus eigenlijk vooral over mezelf :) ) soms gewoon ff dingen snel doen en zijn frontends gewoon handig. Vb. hiervan is bijvoorbeeld het branden van cd's. Ik kan het wel met cdrecord maar prefereer toch echt Xcdroast. Hetzelfde geldt voor een ftpclient, ik kan het in de commandline, maar als je toch X hebt, waarom zou je dan moeilijk gaan doen in de commandline? Op een server vind ik dit overigens een geheel ander verhaal. Het fijne aan RH is dat het standaard al vrij veel van dit soort GUI's installeert op je desktop en dat vind ik gewoon heel prettig werken. En dat met die rpm's, ik vind dat eigenlijk best meevallen. Je moet gewoon zoveel mogelijk rpm's proberen te gebruiken die voor jouw distro zijn gecompileerd. Overigens werken Mandrake rpm's over het algemeen ook vrij makkelijk en met weinig dependency problemen. Ok Jotti, nou graag jouw argumenten.

edit:
in de tussentijd heeft Jotti dus al zijn argumenten geponeerd. tnx hiervoor :) Wel heb ik nog als argument tegen dat het snelle op de markt brengen van RH ook grote voordelen heeft, zeker op de desktop, helemaal als je kijkt naar hardware ondersteuning. Daar vind ik Debian gewoon niet vooruitziend genoeg in. Debian lijkt mij daarom minder geschikt voor de desktop. RH vind ik dat over het algemeen (en idd, 7.0 was een dieptepunt) zijn producten vergenoeg ontwikkeld op de markt brengt, bij Mandrake gaan ze wat mij betreft daar echt wat te ver in.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
De ideale distro (voor de meeste gebruikers dan) lijkt me xandros, debian met de gebruiksvriendelijkheid van mandrake

http://www.xandros.org/

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op donderdag 28 februari 2002 14:36 schreef x-wolf het volgende:
als je toch X hebt, waarom zou je dan moeilijk gaan doen in de commandline?
Omdat je dat misschien wel handig vindt? ;)
Wel heb ik nog als argument tegen dat het snelle op de markt brengen van RH ook grote voordelen heeft, zeker op de desktop, helemaal als je kijkt naar hardware ondersteuning. Daar vind ik Debian gewoon niet vooruitziend genoeg in. Debian lijkt mij daarom minder geschikt voor de desktop.
Als je met 'Debian' de 'stable' branch bedoelt, geef ik je groot gelijk. Die zooi is zo oud, ik vraag me al 2 maanden af wat er zo ligt te rotten en te stinken in de achterkamer ;)
Nah, op een server is dat erg handig... bewezen kwaliteit. Maar op een desktop is security vaak een stuk minder belangrijk. Waarom denk je dat meer dan de helft van de debian users 'testing' draait? Met recente X, recente KDE en/of Gnome, enzovoorts, enzovoorts... mensen genoeg die het draaien hoor :)

[edit voor BlouweKip:]

Het is www.xandros.com (.com, het is een bedrijf) en die distro gaat waarschijnlijk inderdaad erg newbievriendelijk worden, maar die is nog niet uit...

• x-wolf
Omdat je dat misschien wel handig vindt?
Op de desktop kan ik me dat echt niet voorstellen. De voorbeelden die ik gaf van Xcdroast en gftp werken gewoon makkelijk, net zo goed, en zeker niet in de commandline beter definieren omdat je toch over het algemeen standaard zaken wilt doen. Als ik denk aan cd's branden wil je altijd maar een paar mogelijkheden (erachter staat wat ik gebruik):
1. verschillende dirs en bestanden op 1 cd branden (Xcdroast)
2. image branden (Xcdroast)
3. cd's 1 op 1 kopieeren, data (Xcdroast)
4. cd's 1 op 1 kopieeren, audio (zelfgemaakt scriptje dat cdcopy heet waardoor ik niet iedere keer dat hele cdrecord verhaal hoef in te tikken)

Een GUI is dan gewoon makkelijk. Commandline en configfiles zijn voor het precieze maatwerk misschien beter, voor dit soort zaken kun je net zo goed frontends gebruiken zoals die prachtig (let op de verheerlijking van RH nu in mijn tekst :) ) in RH worden geleverd. RH roeleert op de desktop!!! (flame intended)

* x-wolf ziet net dat dit zijn duizendste reply is. Hij feliciteert zichzelf hiermee en moet eigenlijk trakteren op gebak. Helaas gaat gebak versturen niet over het inet. :)

• kmf
  • Niet online
Op donderdag 28 februari 2002 14:27 schreef janjanjansen het volgende:
Zoveel users, zoveel smaken. De een zweert bij portage, de ander bij apt-get en er zijn ook mensen die pkgtool geweldig vinden. En dan is dat nog maar package management, er zijn zoveel verschillende oplossingen voor hetzelfde probleem, met ieder specifieke voor- en nadelen.
Iedere user zal zo zijn eigen afweging maken van die voor- en nadelen en zo tot een keuze komen die deels subjectief is. En wat de topicstarter voorstelt is alleen daarom al niet te realiseren, one size doesn't fit all.
Dat klopt idd, maar ik zeg dan ook niet dat er iets moet komen dat aan de regel "one size fits all" voldoet.

Ik zeg dat het eigenlijk geen donder uit mag maken met welke distro je begint, door steeds modules te vervangen, toe te voegen, weg te halen.

Neem de pc als voorbeeld. Je neemt een configuratie die je denkt dat het best bij je past.

Later kan je deze steeds meer en meer vervangen. Nieuwe videokaart erin. Misschien toch maar een SCSI brander. Ander moederbord misschien? Gelijk ander geheugen?

Op den duur heb je wel een configuratie dat helemaal bij je past. Dan is dat geen mycom/graficall/dell whatever config is, maar eentje dat in loop ter tijd ge-evolueerd is naar jou wensen toe.

Dat zelfde moet ook voor linux kunnen gelden. Ongeacht welke distro je neemt, je moet dingen toevoegen en weg kunnen halen zodat het uiteindelijk helemaal naar jouw wensen in elkaar zit.
Dat was toch de main selling point van linux? configureerbaar?

Verwijderd

Jammer dat iedereen RPM nog steeds zo kut vindt, want RPM werkt echt fijn. Als ik dan zonodig moet vergelijken met andere package managers, zoals deb, dan kan ik alleen maar zeggen dat het maken van een deb een ramp van de eerste orde is. Een RPM is in enkele minuutjes gemaakt (ervanuitgaande dat je zelf de config moet maken van die deb/RPM).

Als deb populairder was zou het vanzelf dezelfde problemen tegenkomen die RPM nu tegenkomt omdat het populair is.

Jongens, RPM roelt, alleen zoals Jotti al zei, er zitten hier en daar (third-party) rotte RPMs tussen. Maar over het algemeen is RPM ontzettend lekker. Als je nou zoals bij apt de auto-dependency checker combineert met RPM als formaat zou je een heleboel mensen blij maken :)

• x-wolf
Op donderdag 28 februari 2002 15:07 schreef beelzebubu het volgende:

Als deb populairder was zou het vanzelf dezelfde problemen tegenkomen die RPM nu tegenkomt omdat het populair is.

Jongens, RPM roelt, alleen zoals Jotti al zei, er zitten hier en daar (third-party) rotte RPMs tussen. Maar over het algemeen is RPM ontzettend lekker. Als je nou zoals bij apt de auto-dependency checker combineert met RPM als formaat zou je een heleboel mensen blij maken :)
Helemaal mee eens! Ik heb wel eens gehoord dat, ik dacht Caldera, iets van debianachtige dependencychecker heeft gemaakt voor rpm maar heb hier nog nooit mee gewerkt. Overigens, rpm geeft altijd aan welke dependencies hij mist, deze kun je dan over het algemeen vrij moeiteloos vinden op www.rpmfind.net. Vaak zijn die dependency problemen, hoe irritant ook, dus best makkelijk op te lossen.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Vaak zijn die dependency problemen, hoe irritant ook, dus best makkelijk op te lossen.
Ik ben nu iets van een half jaar over op debian, toen ik daarvoor nog mandrake en redhat gebruikte was rpm dermate brak dat jouw opmerking iig ver van de waarheid afstond, uren kostte het me om nautilus te upgraden op mandrake en nu kost me dat niet meer dan 1 minuut..

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Jammer dat iedereen RPM nog steeds zo kut vindt, want RPM werkt echt fijn. Als ik dan zonodig moet vergelijken met andere package managers, zoals deb, dan kan ik alleen maar zeggen dat het maken van een deb een ramp van de eerste orde is. Een RPM is in enkele minuutjes gemaakt (ervanuitgaande dat je zelf de config moet maken van die deb/RPM).
Ik heb om de een of andere reden wel het idee dat .deb-packages verzorgder zijn. Bij RPM zie je elke keer dependencies die je met de beste wil nog niet opgelost krijgt, bijvoorbeeld iets als een package die Depends: op sh en dus niet wil installeren, terwijl bash wel geinstalleerd is. Ik verzin het voorbeeld ter plekke, maar dat is ongeveer het probleem dat ik bij RPM wel zie en bij Debian-packages niet. En of het maken van een package nu zoveel moeilijker is: ik weet het niet goed van RPM maar .deb is nu ook weer niet zo _heel_ moeilijk. Bovendien kun je gebruik maken van allerlei tools (dh_* bijvoorbeeld) en is er een erg duidelijke standaard voor packages, met een validator erbij (lintian).
Misschien. Dan krijg je inderdaad packages die vergeten te vermelden dat bestand X een confbestand is of die bestanden in /usr/doc/ neerzetten terwijl de distro /usr/share/doc gebruikt. Maar het zou evengoed wel goed kunnen gaan omdat mensen gewoon dh_installdocs blijven gebruiken, ik durf dat niet te gokken.
Caldera heeft toch zoiets? En anders installeer je onder Debian apt en alien, dan heb je ook iets dergelijks.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

deb-make in de sourcedirectory, en ik krijg een prima debje :?

Tenminste, die 2 keer dat ik dat heb gebruikt :Y)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 14:36 schreef x-wolf het volgende:
Hetzelfde geldt voor een ftpclient, ik kan het in de commandline, maar als je toch X hebt, waarom zou je dan moeilijk gaan doen in de commandline?
Ik kan wel fijn de Xserver starten en vervolges me HL en Q3 server, maar dat kost kostbaar geheugen en CPU kracht. voor servertjes draaien roelt de console

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 17:51 schreef moto-moi het volgende:

[..]

deb-make in de sourcedirectory, en ik krijg een prima debje :?

Tenminste, die 2 keer dat ik dat heb gebruikt :Y)
dan bestaat de debian/ subdirectory al, en juist daar gaat het om ;)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Ik vind die dependancies op files van rpm dus slecht. En dat maakt het erg moeilijk om een automatische dependancy checker te maken.

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op donderdag 28 februari 2002 18:35 schreef beelzebubu het volgende:
dan bestaat de debian/ subdirectory al, en juist daar gaat het om ;)
Tis jouw dag niet geloof ik :? ;)
Da's nou al de 2e fout die je maakt, en je vraagt om hulp in het grote 'Welke distributie moet ik nemen'-draadje :D

deb-make maakt juist die /debian directory aan, debuild maakt daarna de daadwerkelijke .deb-file..

Ikzelf heb dat ooit eens gebruikt voor licq & Ickle..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• x-wolf
Op donderdag 28 februari 2002 18:26 schreef neographikal het volgende:

[..]

Ik kan wel fijn de Xserver starten en vervolges me HL en Q3 server, maar dat kost kostbaar geheugen en CPU kracht. voor servertjes draaien roelt de console
En daarom moet je ook de commandline beheersen! Ik bedoelde juist mijn opmerking op de desktop, als je dus al de Xserver hebt gestart. Op de desktop heb je toch al X opgestart. Op een echte server hoor je tot op heden eigenlijk alleen maar commandline te werken en daarom moet je dat dus ook beheersen.

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 20:40 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Tis jouw dag niet geloof ik :? ;)
Da's nou al de 2e fout die je maakt, en je vraagt om hulp in het grote 'Welke distributie moet ik nemen'-draadje :D

deb-make maakt juist die /debian directory aan, debuild maakt daarna de daadwerkelijke .deb-file..

Ikzelf heb dat ooit eens gebruikt voor licq & Ickle..
:X :X :X

Hmm.... en als ik nu een hele specifieke setup wil :? Ik wil dus drie .deb files, eentje met dev headers/libs, eentje met shared libs en eentje met de docs en de main applicatie, bv. Kan deb-make dat voor me doen? :P
Pagina: 1