Ik wil dus ook een blowhole maken bovenin m'n case, nu was ik van plan het 'gat' te vervangen door allemaal kleine gaatjes naast elkaar (ja, is mm-werk) aangezien ik geen dremmel heb. Ik 'perforeer' m'n kast eigenlijk met een metaalboor en plaats daar een x-mm Fan achter. Zou dit kunnen of niet?
Zie eigenlijk geen probleem. Alleen wordt het natuurlijk wel veel werk om het een mooi rond geheel te krijgen....
Veeeel vijlen!
Veeeel vijlen!
Tuurlijk kan dat... Je moet alleen voorzichtig zijn met boren en GEEN HILTI gebruiken
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
toch wordt de rand dan niet echt fraai (beetje gebobbeld omdat je de kast indrukt terwijl je boort) ...ik zou ff naar de bouwmarkt gaan en een ijzer-decoupeerzaagje kopen voor in je decoupeerzaag. Dan wel ff het platte deel van de decoupeerzaag met papier ofzo afplakken, want als daar een braampje opzit, krijg je krassen in je kast.
ach...in een volgend leven lach je er om!
Ik bedoel dus:
Geen groot gat maar allemaal kleine gaatjes naast elkaar
-->
ooooooo
ooooooo
ooooooo
ooooooo
-->
ooooooo
ooooooo
ooooooo
ooooooo
Oh zo. Tja dat zou moeten kunnen denk ik...wel veel werk om het echt mooi te krijgen, want je gaatjes boor je nooit helemaal precies op de plek waar je ze wilt hebben...Op donderdag 28 februari 2002 10:26 schreef Roelemewoel het volgende:
Ik bedoel dus:
<allemaal rondjes>
Als je dit mooi vindt, ok, maar persoonlijk zou ik toch voor de blowhole gaan. Ook is je airflow slechter met zo'n geperforeerde plaat.
Als je toch voor jou idee gaat: let op dat je niet te hard met de boor duwt; laat de boorkop het werk doen. En goed afwerken, anders heb je je handen zo in het verband...
Als je toch voor jou idee gaat: let op dat je niet te hard met de boor duwt; laat de boorkop het werk doen. En goed afwerken, anders heb je je handen zo in het verband...
Waarom gebruik je niet zo'n boor met een soortement van ronde zaag eromheen? Ik weet niet hoe het precies heet, maar je gebruikt ze ook om bijvoorbeeld een ontluchtingsgat voor bv. een wasdroger te maken in een muur. Met gewone boor eerste in het midden een "stuurgat" voorboren, daarna met de "zaagboor" een precies rond gat van precies 80 of 120 boren! Beetje afwerken, fannetje en fanguard erop en klaar is kees!
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!
Verwijderd
vind het wel een strak id, daarna gewoon ff twee uur lang vijlen en je hebt een mooi gat 
ps: dat van die bobbels is waar, maar als je erg rustig boort valt het wel mee toch ?
ps: dat van die bobbels is waar, maar als je erg rustig boort valt het wel mee toch ?
Hij wil dus geen groot gat, maar allemaal kleine!Op donderdag 28 februari 2002 10:33 schreef Fryotech-XP het volgende:
<ik-heb-het-niet-gesnapt-verhaaltje>
Da's ook een goeie! Wat kost zo'n 120mm gatenboor ongeveer?Waarom gebruik je niet zo'n boor met een soortement van ronde zaag eromheen? Ik weet niet hoe het precies heet, maar je gebruikt ze ook om bijvoorbeeld een ontluchtingsgat voor bv. een wasdroger te maken in een muur. Met gewone boor eerste in het midden een "stuurgat" voorboren, daarna met de "zaagboor" een precies rond gat van precies 80 of 120 boren! Beetje afwerken, fannetje en fanguard erop en klaar is kees!
Verwijderd
Ik heb 't gewoon mooi rond gezaagd met een figuurzaag.
Binnen een half uur helemaal klaar en mooi afgewerkt.
Binnen een half uur helemaal klaar en mooi afgewerkt.
Geen idee...niet zo heel erg veel meer als een gewone boor...ik bedoel dus niet een volwaardige 120mm boor...hoe zou je dat ding eigenlijk op je B&D machientje moeten krijgen?Op donderdag 28 februari 2002 10:34 schreef Roelemewoel het volgende:
[..]
Da's ook een goeie! Wat kost zo'n 120mm gatenboor ongeveer?
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!
Ik weet wat je bedoelt:
_| |_
|^^^|
Eventuele andere mogelijkheden om zonder dremel een gat te krijgen?
_| |_
|^^^|
Eventuele andere mogelijkheden om zonder dremel een gat te krijgen?
Verwijderd
ik heb het dus ook niet helemaal gesnapt. ik dacht dat de bedoeling was om allemaal kleine gatajes te maken, en dat dan uit te vijlen naar 1 groot gat.
Die 'bobbels' bij het boren los je op door er een stuk hout onder te stoppen.
Every morning is the dawn of a new error.
Tis in eerste instantie de bedoeling allemaal kleine gaatje ste maken maar nu ik andere, relatief goedkope alternatieven te horen (lezen) krijg ben ik toch ook benieuwd naar andere 'gaten-maak' methodesik heb het dus ook niet helemaal gesnapt. ik dacht dat de bedoeling was om allemaal kleine gatajes te maken, en dat dan uit te vijlen naar 1 groot gat.
Als we dan toch over 'mijn' blowhole + fan bezig zijn; wat kost een fan (120mm) om d'r onder te zetten incl. fingerguard etc.?
Ik ga toch voor die 'gatenboor'waar Fryotech-XP het over had. Prijs? Onbekend; Eurootje of 15? En die fan+fingerguard?
Ik ga toch voor die 'gatenboor'waar Fryotech-XP het over had. Prijs? Onbekend; Eurootje of 15? En die fan+fingerguard?
Een Ikea gatensnijder werkt erg mooi zonder rafelige randen en slijpsel...
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/12360359#12360359
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/12360359#12360359
Vooral zonder slijpsel vind ik errug knap!Op donderdag 28 februari 2002 10:54 schreef bluf98 het volgende:
Een Ikea gatensnijder werkt erg mooi zonder rafelige randen en slijpsel...
Serieus: Kijk ff in de pricewatch voor een Papst ofzo...
Hoe ben jij van plan of met een PAPST een blowhole te maken?Op donderdag 28 februari 2002 15:07 schreef Fryotech-XP het volgende:
[..]
Vooral zonder slijpsel vind ik errug knap!
Tis te doen, ik heb et helemaal rond gedaan, moet het alleen nog goed bijvijlen en misschien met iets rubbers afwerken...
Zo'n ding heeft gatenzaag. Heel simpel, het is tenslotte een zaag om gaten mee te maken, geen boor.Op donderdag 28 februari 2002 10:33 schreef Fryotech-XP het volgende:
Waarom gebruik je niet zo'n boor met een soortement van ronde zaag eromheen? Ik weet niet hoe het precies heet
NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty
En wat kost zo'n gatenzaag?Op donderdag 28 februari 2002 16:58 schreef RolandWitvoet het volgende:
[..]
Zo'n ding heeft gatenzaag. Heel simpel, het is tenslotte een zaag om gaten mee te maken, geen boor.
Hard drukken!Op donderdag 28 februari 2002 16:42 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
[..]
Hoe ben jij van plan of met een PAPST een blowhole te maken?
Als je allemaal kleine gaatjes naast elkaar wil hebben moet je beginnen met voorboren met een klein boortje (3mm ofzo) en dan pas met een grotere boor, anders verloopt je boor steeds en dan is het zo'n krom gezicht. Of je zou kunnen centeren met en centerpunt, maar met dat blik moet je niet te hard slaan anders heb je een deuk.
GoT a clue? Specs
Verwijderd
Gatenzagen in de maten voor fan's zijn best prijzig +20 euro voor gaten >72 mm. Verdere tip om de gaten te boren, plak eerst een stuk tape ofzo op de plek waar je het gat wilt hebben, dit voorkomt dat je boor gaat wandelen.
Misschien kun je er dan eentje lenen bij de buurman die alles heeft...Gatenzagen in de maten voor fan's zijn best prijzig +20 euro voor gaten >72 mm.
De meeste standaard gatenzagen zijn veel te grof voor metaal, ze zijn alleen geschikt voor hout en kunststof. Metaal-gatenzagen zijn ongetwijfeld ook te krijgen, maar zullen duur zijn.
Als je gaatjes gaat boren: Kijk of je een kolomboor kunt gebruiken, dat geeft een veel beter resultaat dan met een handboor. Neem verder een boortje van een tientje (edit: eurootje of 5 dus), wel beetje duur maar die blijft tenminste scherp, ook na 100 gaatjes.
Tik met een priem en een hamer hele kleine putjes op de plekken van de gaatjes, dit zorgt ervoor dat het boortje niet weg kan lopen de eerste paar seconden.
Zorg dat het toerental LAAG blijft (500-800 rpm), dan kan je best hard op je boor drukken (wel op het eind van het gat minder hard drukken). Als je van die mooie lange krulletjes krijgt ben je borenderwijs goed bezig.
Begin in het midden van je blowhole met boren, en werk dan van binnen naar buiten. Als je dat niet doet zit je op een gegeven moment in heel slap materiaal te boren.
Blokje hout eronder: goed.
Olie gebruiken om je boortje te smeren: Absoluut noodzakelijk.
Er zijn metaalboortjes te koop met een centreerpunt, zo kan je in een keer zonder problemen een gat van 5 mm boren
maar dan minder scherp.
suc6 met gaten maken!
Als je gaatjes gaat boren: Kijk of je een kolomboor kunt gebruiken, dat geeft een veel beter resultaat dan met een handboor. Neem verder een boortje van een tientje (edit: eurootje of 5 dus), wel beetje duur maar die blijft tenminste scherp, ook na 100 gaatjes.
Tik met een priem en een hamer hele kleine putjes op de plekken van de gaatjes, dit zorgt ervoor dat het boortje niet weg kan lopen de eerste paar seconden.
Zorg dat het toerental LAAG blijft (500-800 rpm), dan kan je best hard op je boor drukken (wel op het eind van het gat minder hard drukken). Als je van die mooie lange krulletjes krijgt ben je borenderwijs goed bezig.
Begin in het midden van je blowhole met boren, en werk dan van binnen naar buiten. Als je dat niet doet zit je op een gegeven moment in heel slap materiaal te boren.
Blokje hout eronder: goed.
Olie gebruiken om je boortje te smeren: Absoluut noodzakelijk.
Er zijn metaalboortjes te koop met een centreerpunt, zo kan je in een keer zonder problemen een gat van 5 mm boren
code:
1
2
3
4
5
| /\ || /__\ | | | | |
maar dan minder scherp.
suc6 met gaten maken!
Choose life
Verwijderd
als je geen zin hebt om te vijlen maak je toch gewoon een rubbertje om het gat? (net zoals een window)
Het kan wel, ben het een keertje tegengekomen op inet....succes! Wel leuk idee! Plaats ff pics plz als ie klaar is
Het kan wel, ben het een keertje tegengekomen op inet....succes! Wel leuk idee! Plaats ff pics plz als ie klaar is
Deze dus :Op donderdag 28 februari 2002 17:48 schreef E-Rick het volgende:
code:
1 2 3 4 5 /\ || /__\ | | | |
maar dan minder scherp.
suc6 met gaten maken!
<pimp-mode on>Op mijn casemod-pagina kan je de 'damage' zien<pimp-mode off>
Deze is dus echt voor metaal, maar met hout heeft hij ook geen moeite
Verwijderd
Ik heb het hier ook gedaan met een 100tal kleine gaatjes naast elkaar boren zonder echt op voorhand te gaan markeren waar ze allemaal zouden moeten komen... het blaast wel voldoende maar is niet errug symmetrisch dus een van de volgende dagen wanneer ik is een dremel te pakken krijg zaag ik er een mooi gat van met fingerguard ervoor...
lijkt me toch een stuk netter
lijkt me toch een stuk netter
Heb je hier ook pic van? =>
Op donderdag 28 februari 2002 18:49 schreef Zagato het volgende:
Ik heb het hier ook gedaan met een 100tal kleine gaatjes naast elkaar boren zonder echt op voorhand te gaan markeren waar ze allemaal zouden moeten komen... het blaast wel voldoende maar is niet errug symmetrisch
Verwijderd
Nope heb geen digi-camOp donderdag 28 februari 2002 19:18 schreef Roelemewoel het volgende:
Heb je hier ook pic van? =>
[..]
op me vaders werk(uitsloven) hebbe ze een therishe lans, dat shijnt geval te zijn dat f*c*i*g heet word waardoor je in elk soort metaal gaten ken maken, geen snijbrander trouwens okal is dat ook wel stoer, niet strak maar lekker grof, zal ook wel stoer effect geven hoor!!
pietje precies;)...Op donderdag 28 februari 2002 15:07 schreef Fryotech-XP het volgende:
[..]
Vooral zonder slijpsel vind ik errug knap!
Verwijderd
Kan je doen..Ik heb uit de case zelf met een gatenboor een 80mm gat geboort.Op donderdag 28 februari 2002 10:19 schreef Roelemewoel het volgende:
Ik wil dus ook een blowhole maken bovenin m'n case, nu was ik van plan het 'gat' te vervangen door allemaal kleine gaatjes naast elkaar (ja, is mm-werk) aangezien ik geen dremmel heb. Ik 'perforeer' m'n kast eigenlijk met een metaalboor en plaats daar een x-mm Fan achter. Zou dit kunnen of niet?
In mijn plastic kap allemaal kleine gaatjes..
Als je case nog heel is zou ik het niet doen.
Er blijft allemaal stof inhangen + ziet er niet mooi uit.(geld voor mijn plastic kap maar voor de case zelf maakt het niet uit.
+ de airflow met 1 groot gat is gewoon beter.
Pagina: 1