Toon posts:

[Delphi] Edit'n en DBGrid rijen selecteren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij een DBGrid is het niet mogelijk om tegelijkertijd rijen te selecteren en te edit'n. Maar het zou toch wel handig zijn om te kunnen selecteren, zodat er in 1 keer meerdere rijen verwijderd kunnen worden.

Hoe doen jullie dit? Gebruiken jullie een andere DBGrid die wel de mogelijkheid heeft om tegelijkertijd te edit'n en te seleteren?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:57
Met een knopje, en als er op dat knopje geklikt wordt de geselecteerde rijen verwijderen.
Maar ik werk altijd met een TListview ipv een DBGrid.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Maar het probleem is dat de DBGrid alleen in edit mode kan zijn of niet in edit mode en dus dat de gebruiker kan selecteren.

Is het dan een goed plan om daar een knopje voor te maken om tussen die 2 mode's te switchen??

Verwijderd

Ehm, gewoon "multi select" inschakelen, de gebruiker de rijen laten selecteren, knopje met delete, vervolgens elke rij appart table.delete (met selected rows etc, zal zo source opsturen)

[test source]
try
if table.SelectedRows.count >= 0 then
begin
with table do
for i:=0 to table.SelectedRows.Count-1 do
begin
table.DataSource.DataSet.GotoBookmark(pointer
(table.SelectedRows.Items[i]));
Delete;
end;
end
else
table.Delete;
except on EDataBaseError do
//foutmelding
end;

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 15:01 schreef @ndrewDynamo het volgende:
Ehm, gewoon "multi select" inschakelen, de gebruiker de rijen laten selecteren, knopje met delete, vervolgens elke rij appart table.delete (met selected rows etc, zal zo source opsturen)
Ik geloof dat je het niet helemaal begrijpt. Natuurlijk weet ik hoe ik rijen kan verwijderen.

Het gaat mij om het volgende. Bij een DBGrid kan je zeggen dat je de Edit optie aanzet OF de selecteer mogelijkheid. Maar het is dus niet mogelijk om beide aan te zetten!

Mijn vraag is hoe kan ik dat nu het beste ontwerpen voor de gebruiker.

Moet ik iets maken dat hij eerst op een knopje moet drukken om de velden te kunnen edit'n. Vervolgens als hij rijen wilt selecteren dat die dan weer eerst op een ander knopje moet drukken?

Verwijderd

Aha, dus "dgRowSelect" of "dgEditing"?

Je wilt dus dat de gebruiker OF de data van een veld kan veranderen (in de DBGrid zelf) OF de rij selecteren?

Ik zou zeggen: Master-detail (in tabel de rij selecteren, in DBEdit box de data veranderen) of iets in de trant van: bij dblclick in edit mode; of met popup-menu

Snap eigenlijk niet waarom je zoiets wilt, tegelijkertijd selecteren en wijzigen. Waarvoor gebruik/maak je het?

Verwijderd

Topicstarter
De grid laat een overzicht van artikelen zien met al hun eigenschappen: naam, prijs, enz...

Nou ik wil gewoon dat de gebruiker de velden kan wijzigen in de grid (en dus niet met edit control's) maar dat hij ook een rij kan selecteren (of meerdere rijen) om die te verwijderen. Dus vooral het selecteren van meerdere rijen om die te verwijderen zou handig zijn.

Ik vind het gewoon heel stom dat zowel de normale Grid als de DBGrid niet tegelijkertijd selecteren en edit'n ondersteunen.

Nu moet je dus de gebruiker steeds laten schakelen naar edit mode en selecteer mode volgens mij?

• whoami
Mijn manier:

Op uw grid (in mijn geval een TListView) laat je al uw records zien. Bij mij staat m'n TListView op read-only en rowselect. Als de gebruiker gegevens van een bepaald record wilt wijzigen, dan dubbelklikt hij op de gewenste rij of selecteerd de gewenste rij en drukt op de 'open' knop. Dan wordt er een detailscherm geopend met daarin alle gegevens van het betreffende record waar de gebruiker gegevens kan wijzigen.

Hier zijn ze dan:

Lijstscherm:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/fgzone/lijst.bmp

Detailscherm:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/fgzone/detail.bmp

Verwijderd

whoami: ik doe het ook vaak op die manier; maar effe mierenneuken :): Volgens mij hebben de OK en Annuleren knoppen volgens de windows standaard geen accelerator key.

En de plaatjes bij de "nieuw" en "wijzig" knoppen vind ik een beetje raar..; ik zou gaan voor een '+' en '-' knop voor toevoegen en verwijderen met eventueel een plaatje op de achtergrond die betrekking heeft op de data [Dus hier bv een plaatje van een poppetje = patient]

• whoami
Op donderdag 28 februari 2002 21:47 schreef DiFool het volgende:
whoami: ik doe het ook vaak op die manier; maar effe mierenneuken :): Volgens mij hebben de OK en Annuleren knoppen volgens de windows standaard geen accelerator key.
Mja, nu je het zegt. Misschien moet ik die wel weglaten want eigenlijk hebben ze geen extra functie. M'n OK knop is de default button, dus als je op [Enter] drukt is dat het equivalent als de OK knop en als je op [Esc] drukt is dat het equivalent van Cancel. Je hebt wel een punt hier.
En de plaatjes bij de "nieuw" en "wijzig" knoppen vind ik een beetje raar..; ik zou gaan voor een '+' en '-' knop voor toevoegen en verwijderen met eventueel een plaatje op de achtergrond die betrekking heeft op de data [Dus hier bv een plaatje van een poppetje = patient]
Goch ja, dat is bij gebrek van de onmiddellijke beschikbaarheid van iets beters. Ik heb een standaard lijstscherm waarvan ik dan al m'n andere lijstschermen inherit en dat waren zo de icoontjes waar ik zonder al te veel zoeken op gebotst ben en die mij wel geschikt leken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben het als volgt aan het maken:

Afbeeldingslocatie: http://www.famstuij.dyndns.org:1026/images/abbs.jpg

Ik maak een scherm om 1 artikel tegelijkertijd te bewerken. Hiermee is dus alles in te stellen voor dit artikel. (Er komen nog allerlei extra functies in dit scherm)

En ik heb een scherm waarmee je een selectie kan maken en die het result vervolgens toont in het overzicht.

Ik denk dat ik maar een knopje maak op dit scherm wat er voor zorgt dat je een "edit"-mode kom en een ander knopje wat er voor zorgt dat je in "selectie"-mode komt.

Is dit goed of is het een slecht ontwerp?

• whoami
Ik zou ervoor zorgen dat je niet kan editten op dat overzichtsscherm.
Dat je dus altijd naar het detailscherm moet gaan wil je iets wijzigen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar het voordeel van zo'n overzicht scherm is, dat je heel snel iets kan wijzigen.

Anders moet je dus steeds eerst iets selecteren voordat je het kan wijzigen. Vooral bij veel wijzigingen werkt dat niet echt prettig.

• whoami
Ja, idd dat is een voordeel.

Maar je moet je eerst afvragen of die gegevens zeer onderhevig zijn aan vele wijzigingen. Als je slechts 1x per week een artikel of 6 moet wijzigen, dan is het imho niet nodig om dat lijstscherm editable te maken.
Het nadeel van dat 'editable lijstscherm' is wel dat de kans bestaat dat je per ongeluk gegevens gaat gaan wijzigen, en je hebt ook geen controle over de wijzigingen. Als je gebruik maakt van een detailscherm kan je daar uiteindelijk nog kiezen om de wijzigingen te annuleren.

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 21:49

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Op vrijdag 01 maart 2002 16:32 schreef tokkie het volgende:
Ik ben het als volgt aan het maken:

[afbeelding]

Is dit goed of is het een slecht ontwerp?
Mag ik je een raad geven?
Zo te zien werk je met een standaard DBGrid, met daarin een kolom/veld gekoppeld aan een lookup dataset. Het gaat me om die kolom waar je een combobox in hebt zitten.

Mijn advies: NIET DOEN! Ik heb zelden een zo gebruiksonvriendelijk ding gezien als die standaard combo in een DBGrid. Om de lijst open te klappen, moet je vaak 3 x klikken :(. Je kunt niet gewoon typen en dan hopen dat het goed komt, nee de lijst moet en zal open voordat je kunt typen |:( (gelukkig is dat nog net wel incrementeel).

Daar gaan je gebruikers na 1 week over vallen. Dit is niet werkbaar. Zie een ander grid component te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, die combo boxen werken niet echt prettig in die Grid.

Gebruik je zelf misschien een andere Grid die wel goed werkt? Zo ja waar kan ik hem vinden.

(En een grid die standaard edit en selecteren zou ondersteunen zou helemaal mooi zijn)

• Tom-my
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 09:25

Tom-my

w03iz0rz

Je hebt tegenwoordig hele mooi "nieuwe" grids. Hiermee kan je IN een grid via een Plus knopje (expandbutton) NOG een grid rammen.

Dit werkt ZO mooi, je kan die tweede grid master detail hangen aan die andere en ik kan je zeggen, je designed een stuk minder :) (alsin, het scheelt tijd:).

voorbeeldje: http://www.woll2woll.com en dan kijken naar de ip3000 grid, die is w00t :).

Gebruik hem nu zelf als hoofdobject voor mn grid descendant, dat ding is zo geil. Roaar! :). (btw ook plaatjes in je grid is mogelijk)

Verder zijn de andere db compies erg handig van ipcontrols. Ow en mocht je thuis wat willen stoeien, serienummer is ergens te vinden op internet...

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

• Tom-my

Tom-my

w03iz0rz

Voorbeeldjes: en durf is te zeggen dat ze nie mooi zijn :)

Afbeeldingslocatie: http://www.woll2woll.com/infopower/WhatsNew3000_files/image003.png

Afbeeldingslocatie: http://www.woll2woll.com/infopower/WhatsNew3000_files/image002.jpg

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

• whoami
Die grids zien er wel interessant uit maar ik vind die skin die daarop zit maar niks.

• Tom-my

Tom-my

w03iz0rz

Laat die skin nou optioneel zijn |:(

• whoami
Dat had ik wel gedacht. Ik zeg gewoon m'n mening. Je hoeft daarvoor uw hoofd niet te stoten.

• Delphi32

Delphi32

Op zaterdag 02 maart 2002 12:27 schreef tokkie het volgende:
Klopt, die combo boxen werken niet echt prettig in die Grid.

Gebruik je zelf misschien een andere Grid die wel goed werkt? Zo ja waar kan ik hem vinden.

(En een grid die standaard edit en selecteren zou ondersteunen zou helemaal mooi zijn)
Als stelregel voor mijn design gebruik ik een heel simpele regel: GEEN editable grid. Mijn ervaring met gebruikers van database-georiënteerde applicaties is dat grids niet (snel) gezien worden als plekken waar je data kunt bewerken. Door toch een grid te gebruiken (het werkt tenslotte zo gemakkelijk voor de programmeur :), dat weet ik maar al te goed) stel je hogere eisen aan je gebruiker.

Dat is dus ook mijn bezwaar tegen de woll2woll grids: ze maken de boel onoverzichtelijk.

Er zijn in ieder geval 2 oplossingen voor dit interface-design-probleem:
1. popup voor het bewerken van een regel in je grid. Hou ik niet van, popups zijn irri. Maar soms ontkom je er niet aan.
2. Grid beslaat helft van het scherm, onderste helft bevat alle data van het geselecteerde record maar dan niet in grid-formaat. In dit onderste deel kan bewerkt worden.

• Delphi32

Delphi32

* Delphi32 dankt de makers voor de plaatjes: ze komen op z'n isdn-lijn binnen met ruim 50kB/s :). Hij vraagt zich toch af hoe dat kan :?

• Tom-my

Tom-my

w03iz0rz

Op zondag 03 maart 2002 00:35 schreef Delphi32 het volgende:
* Delphi32 dankt de makers voor de plaatjes: ze komen op z'n isdn-lijn binnen met ruim 50kB/s :). Hij vraagt zich toch af hoe dat kan :?
Waarschijnlijk omdat er bmp's tussen zitten :).

Ik ben het overigens roerend eens over je mening t.o.v. editten in grids. Het enige wat ik met die woll2woll doe is masterdetail data erin te zeten zodat 'ffies' gezien kan worden of ze de juiste records hebben. Of om even in dezelfde grid te zien wat er nog achter een record zit. Daarvoor voldoen ze prima en ze zien er ook juicy uit :Y).

Verder maak ik meestal een tab control met op index0 een grid (nu met die master detail grids) en op index1 de invoer/bewerk gegevens. Ik heb programma's gezien waarbij er drie grids boven elkaar zitten door een bizarre constructie van pagecontrol's maar dat vind ik dus echt niets.

Verwijderd

Wellicht een beeeeetje offtopic... vandaar:

[btje offtopic]
Wat is dan een goeie Grid-component? 'k Ben al even aan 't zoeken geweest, TMS-software biedt bijvoorbeeld een hele reeks aan grids, maar ik zie door de bomen bijna het bos niet meer.

Ik heb inmiddels gemerkt dat de grid die bij m'n Delphi5 is meegeleverd niet echt optimaal werkt. 3 keer klikken is ook iets waaraan ik me mateloos erger. Woll2woll heb ik niet geprobeer, die skin vind ik dan ook 't grootste bezwaar om 'em überhaupt te proberen :D

'k Ga zo de grid van Vipper-software o.i.d. uitproberen. Graag jullie favoriete grids!
[/btje offtopic]

Verwijderd

Topicstarter
Toch zie ik zelf nog niet echt de nadelen in van het edit'n in een grid. Als je veel wijzigingen moet doorvoeren kan je dat heel snel doen. Maar goed ik heb maar besloten dat ik het toch anders ga doen.

Afbeeldingslocatie: http://www.famstuij.dyndns.org:1026/images/abbs2.jpg

Het artikelbeheer scherm is nog steeds hetzelfde. Je kunt hier nieuwe artikelen invoeren. Ook kan je een artikel opzoeken en die vervolgens bewerken.

Het artikelen overzicht scherm heb ik dus gewijzigd. Ik heb nu ook gelijk voor een ListView gekozen, omdat die er beter uit ziet en meer mogelijkheden heeft dan een DBGrid. Hij staat ingesteld op readonly en multiselect.

De gebruiker kan een artikel wijzigen door er op te dubbelklikken of op het edit icoontje te drukken. Vervolgens zal het systeem dit artikel tonen in het artikel beheer scherm.

Verder wil ik een filter inbouwen in het artikelen overzicht scherm, zodat de gebruiker kan aangeven welke artikelen moeten worden weergegeven (bijv van een bepaald schap, prijs, enz...)

Dus als ik het goed begrepen heb, is dit dus de juiste manier en hoe het "hoort"?

• whoami
Op zondag 03 maart 2002 18:04 schreef tokkie het volgende:
Dus als ik het goed begrepen heb, is dit dus de juiste manier en hoe het "hoort"?
Ieder heeft zijn eigen manier en er bestaat volgens mij niet iets als 'de manier waarop het hoort'. Iedere manier heeft z'n voor- en nadelen.

Tip: als je met die TListView verder gaat doe je er best aan om eens de methods BeginUpdate en EndUpdate (member - functions van TListItems) eens te bekijken en te gebruiken.

• FastWallie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik heb erg veel problemen gehad met een editable DB-grid. Zeker als je een master -detail scherm hebt. Voor eenvoudige schermen kan het wel maar als de gebruikers zo'n scherm willen uitbriden met wat toetsers en bellen hang je.

Tevens doet een header sort het altijd goed. Misschien nog wel beter dan een filter. Header sort sorteer (oplopend of aflopend) afhankelijk van de (dubbel)klik op de kolomnaam.

http://www.jawal.nl

Verwijderd

En als je toch verder gaat met TListView, bekijk dan ook eens virtual treeview; 1 van de betere open-source componenten die ik de afgelopen tijd heb gezien :)

Werkt wel wat anders; maar dit went snel..

• ArieProductions
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2024
Op zondag 03 maart 2002 17:27 schreef TheGentleman het volgende:
Wellicht een beeeeetje offtopic... vandaar:

[btje offtopic]
Wat is dan een goeie Grid-component? 'k Ben al even aan 't zoeken geweest, TMS-software biedt bijvoorbeeld een hele reeks aan grids, maar ik zie door de bomen bijna het bos niet meer.

Ik heb inmiddels gemerkt dat de grid die bij m'n Delphi5 is meegeleverd niet echt optimaal werkt. 3 keer klikken is ook iets waaraan ik me mateloos erger.
met de grids van TMS-software moet je ook 3 keer klikken :'(

"Quidquid latine dictum sit, altum videtur" (Whatever is said in Latin sounds profound)

• Tom-my

Tom-my

w03iz0rz

Ik snap nog niet waarom je dingen in een listview wilt weergeven. Dit is toch gigantisch omslachtig? Nu moet je zelf weer code gaan maken om een listview te vullen.

• whoami
Op dinsdag 05 maart 2002 16:01 schreef FanToom het volgende:
Ik snap nog niet waarom je dingen in een listview wilt weergeven. Dit is toch gigantisch omslachtig? Nu moet je zelf weer code gaan maken om een listview te vullen.
Jij denkt vanuit je eigen standpunt; het standpunt van de programmeur. Natuurlijk is het veel gemakkelijker en moet je niet veel moeite doen bij Grids, maar een ListView is veel gebruiksvriendelijker (Je kan de user gemakkelijk laten de gegevens zelf sorteren, de Viewstyle veranderen, ed.). Bij het programmeren moet je dus niet denken vanuit uw eigen standpunt maar vanuit het standpunt van de gebruiker.

• Tom-my

Tom-my

w03iz0rz

Jij denkt vanuit je eigen standpunt; het standpunt van de programmeur. Natuurlijk is het veel gemakkelijker en moet je niet veel moeite doen bij Grids, maar een ListView is veel gebruiksvriendelijker (Je kan de user gemakkelijk laten de gegevens zelf sorteren, de Viewstyle veranderen, ed.). Bij het programmeren moet je dus niet denken vanuit uw eigen standpunt maar vanuit het standpunt van de gebruiker.
Hmm totaal niet mee eens :).

Teneerste is een listview trager met updaten op langzamere pc's. (p1's e.d.) Heb ik namelijk zelf ondervonden, een dbgrid met 4000 records ging prima en een listview met 20 regels was prutje (en ja k gebruik begin en endupdate)

Tentweede, ik heb een eigen wwdbgrid descendant, die heel simpel via klikjes op de titel van een colum, asc of desc sorteert.

Tenderde, viewstyle veranderen? Wou jij records op vsIcon zetten???? vsReport lijkt me de enige optie.. mgoei.

En ten vierde, mocht een klant alleen een listview willen, prima krijgt hij een listview. Maar mochten ze er niet om vragen komt er gewoon plop een dbgrid.

Ik kost me baas handen vol met geld, moet je je ook realiseren, je werkt voor je klant maar OOK voor je baas. Of beter gezegd, een dbgrid progged sneller, maakt je programma sneller klaar, grotere marge voor je werkgever.

• Delphi32

Delphi32

Op dinsdag 05 maart 2002 21:36 schreef FanToom het volgende:

[..]

Hmm totaal niet mee eens :).

Teneerste is een listview trager met updaten op langzamere pc's. (p1's e.d.) Heb ik namelijk zelf ondervonden, een dbgrid met 4000 records ging prima en een listview met 20 regels was prutje (en ja k gebruik begin en endupdate)
Eens, een TTreeView/TListView zoals ze met Delphi meegeleverd worden (de Windows wrappers dus) zijn niet vooruit te branden.
Tentweede, ik heb een eigen wwdbgrid descendant, die heel simpel via klikjes op de titel van een colum, asc of desc sorteert.
Zou ik zeker aanraden om te doen of ergens vandaan te halen.
Tenderde, viewstyle veranderen? Wou jij records op vsIcon zetten???? vsReport lijkt me de enige optie.. mgoei.
yep
En ten vierde, mocht een klant alleen een listview willen, prima krijgt hij een listview. Maar mochten ze er niet om vragen komt er gewoon plop een dbgrid.

[...knip commercieel praatje...]
Het ging hier om het design probleem 'laat je je gebruikers bewerken in een grid ja dan nee'. De gangbare mening is ondertussen (en dat is niet alleen hier): nee liever niet, want het is lastiger voor je gebruikers.
Als jij als programmeur besluit dat het voor jouw baas goedkoper is als jij onhandige user-interfaces ontwerpt, ga je gang. Het is alleen zo jammer dat men (= de klant, de gebruiker) na een tijd zich gaat ergeren aan jouw 'goedkopere' software... Dat is op de lange termijn ZEER nadelig voor je baas.

Laat ik er voor de zekerheid bij vermelden dat ik dit niet als een aanval op jou bedoel, maar meer op een vrij algemene ontwerp-trend die ik wel vaker bespeur en waar ik dus niet meer mee uit de voeten kan.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Over dat editten in een grid:

Beide kan ook: dus boven aan je form een Grid met een aantal kolommen (wel editable) en daaronder (eventueel in tabs) allen gegevens (natuurlijk ook editable). Via grid kun je dan deleten/insterten/sorteren en eventueel een snel-zoek-edit erboven ofzo.

Maar het is gewoon wat de gebruiker wil, en wat je baas/opdrachtgeven wil. Verder moet het allemaal wel overzichtelijk blijven.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Tom-my

Tom-my

w03iz0rz

Op woensdag 06 maart 2002 00:07 schreef Delphi32 het volgende:

[..knippie..]

Het ging hier om het design probleem 'laat je je gebruikers bewerken in een grid ja dan nee'. De gangbare mening is ondertussen (en dat is niet alleen hier): nee liever niet, want het is lastiger voor je gebruikers.

Als jij als programmeur besluit dat het voor jouw baas goedkoper is als jij onhandige user-interfaces ontwerpt, ga je gang. Het is alleen zo jammer dat men (= de klant, de gebruiker) na een tijd zich gaat ergeren aan jouw 'goedkopere' software... Dat is op de lange termijn ZEER nadelig voor je baas.
Hmm nou goedkopere software, ben ik niet met je eens. Ik vind een grid fantastisch om dingen systematisch weer te geven. Het schept gewoon een duidelijk overzicht. En mijn persoonlijk mening is dat ik het mooier vind dan een Tree/Listview. En goedkopere software hoeft het helemaal niet te zijn. Ik krijg zelfs lovende kritieken over mn gui's :). Uiteraard ligt dat ook weer aan de smaak van de klant, maar ze vonden hem wel mooi :7
Laat ik er voor de zekerheid bij vermelden dat ik dit niet als een aanval op jou bedoel, maar meer op een vrij algemene ontwerp-trend die ik wel vaker bespeur en waar ik dus niet meer mee uit de voeten kan.
Ik zie dat ook niet als aanval, ik ben hier niet om mensen verbaal af te maken, of dit enigzins zelf te ondergaan. Maar je hebt natuurlijk twee onderdelen en jij maakt daar een van, en dat vind ik fout.

Je hebt namelijk als je zelf als programmeur iets (niet veel) je zin oplegt natuurlijk niet alleen onzin in je mond. Je hebt ervaring in programma's, ui's, en de voor of nadelen daarvan. Over het algemeen hebben gebruikers dit veel minder. Je hebt niet altijd een tussenpersoon die dus beter het klappen van de zweep kent. Zo behoed je ook je klanten voor domme beslissingen.

Je hebt uiteraard ook de andere kant, de mensen die wel meer van het pc gebeuren en ui's afweten en die hoef je niet te leiden, die vertellen zelf wel wat ze willen. Wat uiteraard ook geen probleem is.

Verwijderd

[apology mode]
Als u zich ergert: mijn spijt betuig ik, wanneer dit riekt naar 'ouwe koeien uit de sloot halen'. Edoch, ik voel de neiging u dit mede te delen ;)
[/apology mode]

De (db)grids van rad-studio zijn mij goed bevallen. Geven de nodige Access-achtige functionaliteit die de gebruiker wenst bij data-invoer dmv een grid. En daarnaast zitten d'r heel gelikte functies in om de kolommen te verplaatsen of boven mekaar te plaatsen.

Invoeren dmv check-boxen, lookup-drop-downs, etc. Probeer 't es zou ik zeggen.
Pagina: 1