Op woensdag 06 maart 2002 00:07 schreef Delphi32 het volgende:
[..knippie..]
Het ging hier om het design probleem 'laat je je gebruikers bewerken in een grid ja dan nee'. De gangbare mening is ondertussen (en dat is niet alleen hier): nee liever niet, want het is lastiger voor je gebruikers.
Als jij als programmeur besluit dat het voor jouw baas goedkoper is als jij onhandige user-interfaces ontwerpt, ga je gang. Het is alleen zo jammer dat men (= de klant, de gebruiker) na een tijd zich gaat ergeren aan jouw 'goedkopere' software... Dat is op de lange termijn ZEER nadelig voor je baas.
Hmm nou goedkopere software, ben ik niet met je eens. Ik vind een grid fantastisch om dingen systematisch weer te geven. Het schept gewoon een duidelijk overzicht. En mijn persoonlijk mening is dat ik het mooier vind dan een Tree/Listview. En goedkopere software hoeft het helemaal niet te zijn. Ik krijg zelfs lovende kritieken over mn gui's

. Uiteraard ligt dat ook weer aan de smaak van de klant, maar ze vonden hem wel mooi

Laat ik er voor de zekerheid bij vermelden dat ik dit niet als een aanval op jou bedoel, maar meer op een vrij algemene ontwerp-trend die ik wel vaker bespeur en waar ik dus niet meer mee uit de voeten kan.
Ik zie dat ook niet als aanval, ik ben hier niet om mensen verbaal af te maken, of dit enigzins zelf te ondergaan. Maar je hebt natuurlijk twee onderdelen en jij maakt daar een van, en dat vind ik fout.
Je hebt namelijk als je zelf als programmeur iets (niet veel) je zin oplegt natuurlijk niet alleen onzin in je mond. Je hebt ervaring in programma's, ui's, en de voor of nadelen daarvan. Over het algemeen hebben gebruikers dit veel minder. Je hebt niet altijd een tussenpersoon die dus beter het klappen van de zweep kent. Zo behoed je ook je klanten voor domme beslissingen.
Je hebt uiteraard ook de andere kant, de mensen die wel meer van het pc gebeuren en ui's afweten en die hoef je niet te leiden, die vertellen zelf wel wat ze willen. Wat uiteraard ook geen probleem is.
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."