Conversie 640 x 480 ==> 1024 x 768

Pagina: 1
Acties:

• mycosis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04-2025

mycosis

--------------

Topicstarter
Kan dit?

Ik zit namelijk met het volgende probleem:

Ik wil mijn foto's laten afdrukken dmv. zo'n stysteem als bijvoorbeeld dixons, hema en kruidvat hebben. Het probleem is alleen dat daar foto's van een minimale resolutie van 1024 x 768 vereist is. En ik wil juist mijn foto's afdrukken die ik in 640 x 480 heb gemaakt :+ .

Mijn vraag is dus of er 1 of ander proggie bestaat die dat (zonder te veel kwaliteit verslies kan bewerkstelligen.

bvd.

• G1itch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-02 12:12
Als je dat graag wilt kun je met Irfanview goed resizen...
Moet je wel 'Resample' aanvinken, en een goed filter (bij voorkeur Lanczos) gebruiken..

Resize naar 1280x960 wordt mischien mooier, dat is netjes 2x zo groot.

Maar foto's in 640x480 kun je mischien net zo goed zelf printen.. Dat worden toch geen echt mooie foto's denk ik..

Weet je trouwens zeker dat ze kleinere foto's niet accepteren? Is het niet gewoon een vuistregel "voor afdrukken moet je toch wel een res. van 1024 hebben, anders ziet het er niet uit.."

• mycosis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04-2025

mycosis

--------------

Topicstarter
Tnx Glitch! Het werkt perfect. De kwaliteit gaat er wel een beetje op achteruit, maar dit vind ik niet zo erg.
Op donderdag 28 februari 2002 02:22 schreef G1itch het volgende:

Weet je trouwens zeker dat ze kleinere foto's niet accepteren? Is het niet gewoon een vuistregel "voor afdrukken moet je toch wel een res. van 1024 hebben, anders ziet het er niet uit.."
Het zou kunnen, maar ik weet het niet zeker. In iedergeval niet bij dixons.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12-2025

Mooody

elmoody

Op donderdag 28 februari 2002 02:01 schreef mycosis het volgende:
Kan dit?

Ik zit namelijk met het volgende probleem:

Ik wil mijn foto's laten afdrukken dmv. zo'n stysteem als bijvoorbeeld dixons, hema en kruidvat hebben. Het probleem is alleen dat daar foto's van een minimale resolutie van 1024 x 768 vereist is. En ik wil juist mijn foto's afdrukken die ik in 640 x 480 heb gemaakt :+ .

Mijn vraag is dus of er 1 of ander proggie bestaat die dat (zonder te veel kwaliteit verslies kan bewerkstelligen.

bvd.
bedenk wel dat die foto's er op 10x15 BELABBERD uitzien...

met 640x480 (digitaal vergroot of niet) kun je alleen redelijk mooie foto's op pasfoto-formaat laten afdrukken...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Parlor_Inventor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01-2023

Parlor_Inventor

I doubt, therefore I might be

Is er geen manier om de storingen op het beeld bij 'opgeblazen' foto's wat aangenamer te maken? Ik bedoel, een foto die met een 3200ASA film gemaakt is, is behoorlijk korrelig, maar niet onaangenaam om naar te kijken doordat de korrel 'natuurlijk' overkomt.

Er zou toch wel iets als een filter voor grafische programma's moeten zijn die deze korrel min of meer emuleert, zodat je een 640x480 kunt resizen naar 1600x1200 zodat hij er op een 10x15 print gewoon uitziet alsof hij met een gevoelige film geschoten is. toch?

...And the world goes on racing, like the world always will...

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12-2025

Mooody

elmoody

Op donderdag 28 februari 2002 13:47 schreef Parlor_Inventor het volgende:
Is er geen manier om de storingen op het beeld bij 'opgeblazen' foto's wat aangenamer te maken? Ik bedoel, een foto die met een 3200ASA film gemaakt is, is behoorlijk korrelig, maar niet onaangenaam om naar te kijken doordat de korrel 'natuurlijk' overkomt.

Er zou toch wel iets als een filter voor grafische programma's moeten zijn die deze korrel min of meer emuleert, zodat je een 640x480 kunt resizen naar 1600x1200 zodat hij er op een 10x15 print gewoon uitziet alsof hij met een gevoelige film geschoten is. toch?
je kunt de foto's blurren met gaussian blur, maar dan is het laatste beetje scherp aan de foto weg...

mijn mening: het geld dat je 'weggooid' aan die wazige foto's kun je net zo goed sparen zodat je een betere digicam kunt kopen... :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Fubaruba
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04-2025
kun je die korrel niet gewoon doen in fotosoep?
maar het lijkt me zowiezo niet echt een strak plan om 640x480 foto's groter te maken...

print ze gewoon zelf uit op fotopapier en bekijk ze van een afstandje, dan zie je het niet :)

Verwijderd

Dat ligt denk ik aan de manier van interpolatie die je gebruikt. Voor zover ik weet is die meestal al redelijk "organisch". Dus niet met rechte blokken. Er zijn verschillende soorten interpolatie (lineare, bi-polaire, etc.). Misschien moet je er een paar uitproberen?

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Vind je het gek dat het minimaal 1024x767 is >:)

Maar het kan met Irfanview ja. Gewoon de b-spline filter gebruiken. Anders de lanczos filter.
Pagina: 1