Toon posts:

[netwerk] trage data transfers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In de faq is het probleem met het trage inloggen uitvoerig behandeld. Ik heb alle pc's in m'n netwerk dan ook nietjes in /etc/hosts staan. Maar dit is niet waar ik een vraag over heb. De search heb ik ook geprobeert, maar helaas niets gevonden.

Nu mijn vraag:
In m'n servertje zit een 10/100 mbit realtek 8029 netwerkkaart. Deze heb ik netjes als module zonder parameters in de kernel geladen. De switch die ik gebruik is een 10/100 mbit switch waar met andere pc's snelheden van 9 mb/s op gehaald worden. M'n 2e pc heeft overigens dezelfde netwerkkaart.
Alles werkt perfect behalve de snelheid van het netwerk. Als ik via een andere pc van de proftpd server een file wil downloaden kom ik niet boven 150 kb/s uit. Als ik het anderzom probeer (van server naar andere pc) dan haal ik ook geen hogere snelheden. Ten slotte heb ik geprobeert een file te downloaden via apache en daar haalde ik 1 mb/s.
Het lijkt wel of de netwerkkaart op 10 mbit ingesteld staat. En dat proftpd de snelheid ook beperkt. Heeft iemand hier een oplossing voor mij probleem? De overige specs van m'n server:

Dist: Debian 2.2
Kernel: 2.4.16
Firewall: iptables 1.2.5

Verwijderd

De Realtek 8029(AS) is een 10 Mbit ne2000-pci clone toch? Tenminste mijn 8029(AS) is een 10 Mbit nic hoor :?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
Maar ook die moet 1 MB/s kunnen, toch ruimschoots meer dan 150K/s.

Je zegt niks over de hardware van je server, ik had een 486 50 MHz met twee netwerkaarten en die haalde 400K/s max, simpelweg omdat de CPU niet meer trekt.

Niet voor niets is de beschrijving van Realtek netwerkaarten in de Linux kernel sources ongeveer als volgt: "Een IC met wat baantjes op de printplaat zodat het in een PCI/ISA slot kan en wat lijm tussen de componenten'.

Er is een reden dat 3COM kaarten 4x zo duur zijn. Een Realtek is eigenlijk dus een soort 'winmodem' onder de netwerkkaarten.

Maar goed, als je server snel genoeg is, dan kan het nog liggen aan een 'domme' route waardoor pakketjes in een loop komen of bv. 2x de computer passeren (is mij al wel eens gelukt, dan gaat het pas traag |:( ). Laat je routing-tabel eens zien (route -n), en wat zegt ifconfig?

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Staan je kaarten wel beide op full/half duplex? Het wil meestal wel helpen als je dat namelijk opgeeft.

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 00:06 schreef janjanjansen het volgende:
De Realtek 8029(AS) is een 10 Mbit ne2000-pci clone toch? Tenminste mijn 8029(AS) is een 10 Mbit nic hoor :?
't is wel een 10/100 mbit realtek kaart. Welk model weet ik zo even niet meer. 'k zit nu op school, als ik weer thuis ben zal ik het preciese modelnummer wel ff posten.
Op donderdag 28 februari 2002 01:14 schreef Wilke het volgende:
Je zegt niks over de hardware van je server, ik had een 486 50 MHz met twee netwerkaarten en die haalde 400K/s max, simpelweg omdat de CPU niet meer trekt.
De overige hardware info van die pc is:
HP Vectra VL
p166
48 mb edo-ram
6 Gb Western Digital HD
[...]

Maar goed, als je server snel genoeg is, dan kan het nog liggen aan een 'domme' route waardoor pakketjes in een loop komen of bv. 2x de computer passeren (is mij al wel eens gelukt, dan gaat het pas traag |:( ). Laat je routing-tabel eens zien (route -n), en wat zegt ifconfig?
Deze zal ik eveneens posten zodra ik weer thuis ben.
Op donderdag 28 februari 2002 09:56 schreef JayTaph het volgende:
Staan je kaarten wel beide op full/half duplex? Het wil meestal wel helpen als je dat namelijk opgeeft.
Geen idee, ik heb geen parameters aan de module van de netwerkkaart meegegeven. De switch geeft wel aan dat er een 100 mbit verbinding is. Maar waar en hoe kan ik dit instellen? Volgens mij zou dit het probleem op moeten lossen.

• Wilke
Nee, als je een switch hebt zou dit niet uit mogen maken.

Bovendien: als de switch 100 MBit aangeeft, dan klopt dat echt wel hoor :)

Full/half-duplex zal het probleem ook niet veroorzaken - als je een hub had gehad zou het nog kunnen (hub + kaart in full duplex = veeeeeel collisions), maar een switch heeft dit probleem dus gewoon niet.

• Wilke
Op donderdag 28 februari 2002 10:09 schreef the_tag-man het volgende:
De overige hardware info van die pc is:
HP Vectra VL
p166
48 mb edo-ram
6 Gb Western Digital HD
Dat moet wel enkele MB's per seconde trekken, misschien geen 9 maar wel meer dan 0,15.

Misschien is een van de netwerkkaarten gewoon gaar, zodat 90% van de pakketjes 'kapot' gaat?

Probeer eens die computer te pingen, krijg je dan kapotte replies? (N.B. Test dit vanaf een Linux-computer, want windows detecteert dit niet! |:( )

Want voor zo ver ik weet kan je bij proftpd geen limieten opgeven, kan dit toch dan wil ik heel graag weten hoe dit moet! :+

Wat misschien nog handig is om te checken: ik heb ook gewoon zo'n standaard 'goedkopie' netwerkkaartje (met realtek chip). Als ik mijn computer opstart, verschijnt altijd deze message op het moment dat eth0 aangezet wordt:

eth0: Setting 100mbps full-duplex based on auto-negotiated partner ability ffff.

Zie jij ook zoiets, of zet 'ie hem misschien toch in 10 MBit mode?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 11:42 schreef Wilke het volgende:
Nee, als je een switch hebt zou dit niet uit mogen maken.

Bovendien: als de switch 100 MBit aangeeft, dan klopt dat echt wel hoor :)

Full/half-duplex zal het probleem ook niet veroorzaken - als je een hub had gehad zou het nog kunnen (hub + kaart in full duplex = veeeeeel collisions), maar een switch heeft dit probleem dus gewoon niet.
Zou het dan aan de switch liggen die een switching hub zou kunnen zijn? Weet iemand hoe ik dat duplex in kan stellen? Dan kan ik even kijken wat het snelste is.
Pagina: 1