Toon posts:

onverklaarbare systeem crash

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst mijn pc geüpgrade door het moederbord en de CPU te vervangen. De relevante specs zijn nu als volgt:

AMD Athlon XP 1700+
ECS P7S5A moederbord
GeForce 3 Titanium 128 mb
512 MB SD-RAM
Maxtor 60 Gb, 7200 rpm, dma133
Sb Live! Player 1024
Realtek 10/100 netw kaartje

Windows XP Corporate NL

Sinds ik het moederbord en de processor vervangen heb loopt mijn systeem op willekeurige momenten compleet vast. (geluid blijft hangen, muis is niet meer te bewegen enz)

Dingen waar het niet aan ligt:

Videokaart: Ik heb met mijn oude GeForce2 MX exact hetzelfde probleem. Ook het up/downgraden van de drivers maakt geen donder uit.
CPU: Heb SiSoft Sandra burn-in mode gedraaid en de CPU gedurende een half uur continu 100% belast zonder problemen.
Geluidskaart: Met de kaart eruit loopt ie nog steeds vast
Netwerkkaart: Met de kaart eruit loopt ie nog steeds vast
Instellingen in de bios: Alle mogelijk combinaties geprobeerd, van Load Fail safe settings tot en met alle custom settings.
Windows: Heb windows 2000 en XP geprobeerd

Ik heb opgemerkt dat het vastlopen een stuk sneller gebeurt als ik een spel speel of bijv. 3d Mark draai. Meestal is het dan na ongeveer een kleine 30 seconden al gebeurt.
Als ik niks doe blijft het systeem perfect draaien, maar als ik bijv. een DivX film kijk of met WinRAR iets inpak houdt hij het hoogstens een half uurtje vol. Als je het bovenstaande leest zou je zeggen dat de CPU er mee kapt als ie teveel gebruikt wordt. De CPU wordt echter bij 100% CPU-load niet warmer dan kleine 50 graden.

Iemand enig idee wat er aan de hand is?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zie nergens staan dat je het geheugen al eens vervangen hebt. Is dat gebeurd of niet. vaak kan dat het probleem geven.

Verwijderd

Als je belangrijke zaken als CPU en mobo veranderd, moet je eigenlijk een verse Windows-install gebruiken anders krijg je de vaagste problemen.

Ik denk dus ook dat dat je problemen oplost.

Verwijderd

Windows :? Onverklaarbare crash :?
Das toch 1 en het zelfde :+

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:12
Op woensdag 27 februari 2002 22:32 schreef oudakker het volgende:
Windows :? Onverklaarbare crash :?
Das toch 1 en het zelfde :+
lol, poging tot humor

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 13:08
Mijn 1e gedachte is zoals al eerder genoemd het geheuegen.

Je zou eventueel ook kunnen te booten zonder cdrom floppy e.d. met alleen de hd en verder ook geen modem, nic ed. kijken of dat ehlpt

Ik heb ook weleens gehad dat een mbord op agp 4x stond ingesteld en de kaart alleen 2x aankon en dat het systeem daardoor na een poosje vast liep maar dat zal het bij jou neit zijn denk ik zo.

Verwijderd

Heb je een tikfout gemaakt? Is het wellicht de k7s5a?
Ok ik had dus dezelfde problemen met dat moederbord.
Ik had er een duron 1000 op en 256 mb DDR ram. Het schijnt een veelvoorkomend probleem te zijn en er wordt veel over uitgewijd op www.ocworkbench.com. (menuutje ECS aan de rechterkant.)
Ik heb de problemen na het uitsluiten van veel zaken en het lezen van veel info kunnen traceren op 2 dingen die beide min of meer meespeelden. Ten eerste is de ECS k7s5a heel erg gevoelig voor niet helemaal zuivere powersupplies. Vooral bij spanningsfluctuaties die op kunnen treden bij bijv. 3d en CD starten etc. Bij een stresstest van de cpu en geheugen liep hij 24 uren achtereen zonder problemen, maar zodra video een rol ging spelen ging het mis. Ik heb er dan ook een duurdere voeding in gezet van 350 watt die een goede reputatie heeft. (ik weet zo even het merk niet.) Een 400 watt voeding wordt aanbevolen op het forum. maar een goede 350 "did the trick".
Verder heb ik het geheugen vervangen door merkgeheugen dat tevens in de recommended lijst va ECS stond (nanya). Deze twee oplossingen hebben het systeem rotsstabiel gemaakt. Veel gepruts en ongeloof na de tijd maar wellicht is dit een goede hint voor je.

edit
NB de link is weg op OC workbench. Zoek even in het forum...

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022

Ed.

Lijkt mij een te-warme-proc-wordende zaak.

Zodra je je proc een beetje belast (games, divx etc) dan kapt ie ermee...

koelt ie wel goed?

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

Ja, da's geen systeem update maar een nieuw systeem met oude componenten. Moederbord + CPU + geheuegn is het systeem en al het andere zijn componenten.

Als je het systeem vervangt adviseer ik altijd een verse instaltie, zelfs van XP anders krijg je de vaagste foutmedlingen zoals al gezegd door MREn. XP is goed maar zo goed niet.

Je kan nog proberen om "er overheen' te instaleren maar zelfs dat zou ik niet doen. Lullig maar een fresh install is de enige goede oplossing.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de duidelijkheid, ik heb verschillende Windows versies compleet opniew geinstalleerd, dus HDD geformatteerd en geinstalleerd. Het ligt hier dus niet aan het OS.

Misschien nog wat extra informatie over de voeding en geheugen omdat ik verwacht dat bij deze het probleem ligt.

Standaard, merkloze, 300W voeding (splinternieuw)
2x 256 double-sided merkloos SD-RAM 133 mhz

Het vreemde is dat ik geen blauwe schermen krijg wat meestal duidt op slecht geheugen. Het systeem loopt alleen spontaan vast

Verwijderd

Hmmmz... vast een temperatuur probleempje!
Hoe warm is het in je kast?

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

Ik kon niet uit de post halen dat het nieuwe OS'n waren maar goed...

Heb je wel windows update gedaan, alle drivers vernieuwd (heb je de 4in1 drivers nodig/nieustw geinstaleerd???) en kijk fff voor de zekerheid of de bios de nieuwste versie is en anders flash die ff en zet hem op dailsafe defaults...

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:48

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Sounds stupid.

belast je proc eens permanent 100%. (seti@home) oid.

kheb het thuis ook..

mijn pc loopt vast als me pc IDLE is :-), en niet als ie 100% in de stress zit :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zonet een andere voeding geprobeert zonder resultaat.

Ik ben er inmiddels wel achter dat het een warmte probleem is. Als ik de kast open laat, de case-fan recht boven de CPU, Memory en SIS chipset plaats dan loopt hij als een tiet. Het vreemde is dat de CPU bij full load niet warmer wordt dan 48 graden wat voor deze CPU acceptabel is.

Zou het daarom kunnen dat het geheugen of de SiS chipset (bevat een standaard heatsink) te warm wordt en deze crashes veroorzaakt? Voorheen heeft het geheugen echter altijd perfect gewerkt op 133 mhz.

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

anders ga fff monitoren met MBM5 dan weet je of het aan je chipset ligt...

Pagina: 1