HD opgeblazen

Pagina: 1
Acties:

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Topicstarter
Volgens mij heb ik mn HD opgeblazen, ik was een beetje aan het klooien met mn fanbus, en heb toen kortsluiting gemaakt tussen de 7V en de grond |:(

Voeding uit, en wil ff paar minuten niet meer aan...

Daarna doet ie t gewoon weer, maar hij kan mn hd niet meer vinden :( :( :(

mn halve leven staat op die hd!!!

AAAAAAAAAHHHH

Is er echt niets aan te doen???

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

is je ide stekkertje niet gewoon losgeschoten

bij mij maak ik wel vaker kortsluiting en er is nog nooit wat van kapot gegaan :9

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:20

Killjoy

Klingon lawn products

Iemand zoeken met dezelfde HDD en die de electronica wil transplanteren.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Op woensdag 27 februari 2002 20:56 schreef plasma_tv het volgende:
is je stekkertje niet ide stekkertje niet gewoon losgeschoten

bij mij maak ik wel vaker kortsluiting en er is nog nooit wat van kapot gegaan :9
Hij begint wel te draaien, maar de hd wordt gewoon niet herkend door de bios... hij heeft wel door dat er iets aanhangt, maar dat is het dan ook...

IDE kabel zit goed vast

zal mn ns als slave neerzetten, misschien dat dat helpt

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
kan ook je ide slot zijn ,of connectie, als je hd draait dan is ie in ieder geval nog niet toall loss :)

Human Bobby

• Super_ik
  • Laatst online: 20:42

Super_ik

haklust!

7 volt en ground :? :D

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Op woensdag 27 februari 2002 20:56 schreef superwhimpy het volgende:
Iemand zoeken met dezelfde HDD en die de electronica wil transplanteren.
Ook al krijg ik het voor elkaar iemand te vinden met een gecrashte seagate baracuda III 30gig, heeft het dan zin om zoiets proberen te fixen?

Verwijderd

Life is a Bitch.

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Op woensdag 27 februari 2002 20:59 schreef Super_ik het volgende:
7 volt en ground :? :D
Ja, rood en zwart van het molex stekkertje

Ga ff proberen om m op andere IDE kanaal te zetten, en als dat niet werkt grijp ik naar het zakje wiet hier op tafel en ga ik ff bij een huisgenoot wat alcohol regelen ;(

• Super_ik
  • Laatst online: 20:42

Super_ik

haklust!

op je molex zit alleen 5 en 12 en ground, je hebt dus alles maar tegen de massa gehouden ofzo?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04 16:08
Op woensdag 27 februari 2002 21:02 schreef smokalot het volgende:

[..]

Ga ff proberen om m op andere IDE kanaal te zetten, en als dat niet werkt grijp ik naar het zakje wiet hier op tafel en ga ik ff bij een huisgenoot wat alcohol regelen ;(
goed ID >:)

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-04 21:43
Ik heb precies hetzelfde gehad :(
Kortsluiting in me baybus, dag hdd :(

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-04 21:01
Op woensdag 27 februari 2002 21:00 schreef smokalot het volgende:

[..]

Ook al krijg ik het voor elkaar iemand te vinden met een gecrashte seagate baracuda III 30gig, heeft het dan zin om zoiets proberen te fixen?
Als alleen de elektronica stuk is en je hele leven op die schijf staat :?
JA! ;)

Overigens, ooit wel eens gedacht aan een "backup" ??
Dan maak je een veiligheidskopie van je gegevens op een ander medium. Werkt best goed bij disk crashes en dit soort acties... :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Killjoy
  • Laatst online: 23:20

Killjoy

Klingon lawn products

Op woensdag 27 februari 2002 21:00 schreef smokalot het volgende:
Dat niet, maar het geeft je tenminste de mogelijkheid om je data te redden. Normaal zou ik zeggen: uithuilen en opnieuw beginnen (kopen), maar je zei dat je halve leven erop staat. De enige andere mogelijkheid is(volgens mij) een professioneel data recovery bedrijf inschakelen, maar dat kost een hoop geld.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• Tmaster
  • Laatst online: 23-03 21:49
Als je je data terug wilt hebben. er zijn bedrijven die je data eraf kunnen halen.. Alleen ben je dan min. 750euro kwijt... en dan ligt het eraan wat voor soort data er op stond. Tarief kan oplopen tot zo;n 1500 euro !

Maarja moraal van het hele verhaal
ZORG VOOR EEN BACKUP!

want als je je hdd niet had opgeblazen dan was de kans ook aanwezig dat ie een keer stuk gaat.. tja dan ben je ook je data kwijt...

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Op woensdag 27 februari 2002 21:02 schreef smokalot het volgende:

[..]

Dan heb je dus je 5 volt kortgesloten, 7 volt krijg je alleen als je de 12 volt als + gebruikt en de 5 volt als - :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Ik heb eens bij Tulip stagegelopen (lange tijd geleden :)). Daar hebben ze een keer een HD opgeblazen door de voedingsconnector verkeerd om erin te prikken (je vraagt je af hoe dat kan, natuurlijk :)).

... Toen heb ik wle de doodskreet van een HD gehoord :D. PIEEEEEEP *pats* en weg wastie :).

Ik hoop niet dat je HD kapot is, maar als ik het zo hoor... Ik leef met je mee.

Sorry voor de niet-opbouwende reply :'(

Macbook Pro

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:31
Op woensdag 27 februari 2002 22:46 schreef RetepV het volgende:
Ik heb eens bij Tulip stagegelopen (lange tijd geleden :)). Daar hebben ze een keer een HD opgeblazen door de voedingsconnector verkeerd om erin te prikken (je vraagt je af hoe dat kan, natuurlijk :)).

... Toen heb ik wle de doodskreet van een HD gehoord :D. PIEEEEEEP *pats* en weg wastie :).

Ik hoop niet dat je HD kapot is, maar als ik het zo hoor... Ik leef met je mee.

Sorry voor de niet-opbouwende reply :'(
Hier hetzelfde met een splitter, direct twee apparaten naar de maan: een SCSI Syquest EZ135 en een Seagate Medalist 15GB. Heb die harddisk wel op garantie teruggekregen.

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Tja, je zult er nix aan hebben, maar had dan een backup gemaakt van 'je halve leven'.

Mij is het 2x overkomen, nu heb ik korte metten daarmee gemaakt, ik heb nu raid0+1. Laat daar maar een schijf van crashen, niet zo erg. Kost iets, maar je bent wel zeker van je data.

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Hier zit ik dus weer, met een enorme kater weliswaar :P

Ik had toevallig al een 120GXP besteld, dus ik had sommige dingen al wel gebackupt. Omdat het gewoon zo veel is niet alles :'(

Nu dat mn pc uitstaat kan ik eindelijk eens dingen doen die ik normaal niet doe: kamer opruimen, schoolwerk, en beetje kast modden...

Zou het zin hebben om te proberen aanspraak te maken op de garantie? Zijn weten niet dat ik kortsluiting heb gemaakt >:)

Verwijderd

zou wel aso zijn als je die garantie claimd :(
Het is toch jouw schuld?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:31
Tis een rotstreek om dat op garantie te laten doen, maar ja, wie ben ik om dat te zeggen: ik deed dat zelf ook.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:02
Op donderdag 28 februari 2002 13:12 schreef laurenshof het volgende:
zou wel aso zijn als je die garantie claimd :(
Het is toch jouw schuld?
Maar als ie daarme gratis een nieuwe krijgt... ;)
Dan zou ik het ook doen :D

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Ik zou toch eerst iemand proberen te vinden met exact dezelfde schijf... of zelf een nieuwe kopen, en dan tijdelijk de electronica omgooien. Volgens mij moet dat prima werken. :)

Ik heb ook ooit electronica zonder HD aan een PC gehangen, en het werd gewoon herkend als een HD. Wel grappig op zich. :+

edit:
Maar het blijft natuurlijk een risico... :o

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

• Sixpacker
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-10-2025

Sixpacker

Vakmanschap is meesterschap

Het zou kunnen dat je mobo een beetje fucked up is.
Ik zou eerst proberen om die HD op een andere bak aan te sluiten als ie dan nog niet de HD kan vinden is het een hopeloze zaak denk ik.

• Bigs
  • Niet online
Toch raar dat ie daardoor kapot gaat, als je echt alleen de 5v aan de ground hebt gehangen.

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Doen andere dingen van je pc het wel oké?
Kan namelijk ook zijn dat je alleen je +5V lijn opgeblazen hebt en dat de +12V het gewoon nog doet (+12V zorgt ervoor dat het motortje e.d. draait, +5V zorgt voor de andere elektronica) Het is maar een idee en ik heb ook geen idee hoe dat intern in je voeding gescheiden zit maar het kan best zijn dat er bijv een transistor of FET kapot is.
Dus probeer ook eens een andere voeding voordat je aan je HD gaat knutselen.

[aanvulling]
Ik bedoel dus eigenlijk dat er bijv in je voeding een onderdeel doorgefikt is, probeer daarom je hd op een andere molex aan te sluiten, bijv van je CD-Rom als die het wel prima doet. Dan weet je in ieder geval zeker dat het of je voeding of toch je hd is
[/aanvulling]

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 13:27 schreef Sixpacker het volgende:
Het zou kunnen dat je mobo een beetje fucked up is.
Ik zou eerst proberen om die HD op een andere bak aan te sluiten als ie dan nog niet de HD kan vinden is het een hopeloze zaak denk ik.
Heb m al op allebei de kanalen aangesloten, als master, en als slave. mn cd writer herkent ie wel gewoon... conclusie: hd is fried :'( hang m voor de zekerheid nog wel in de pc van een huisgenoot...

Denk niet dat ik iemand ga vinden met een gecrashte baracuda ATAIII van 30gig....

Maar als er hier iemand is: meel/icq me plz
Op donderdag 28 februari 2002 13:43 schreef Bazer het volgende:
Doen andere dingen van je pc het wel oké?
Kan namelijk ook zijn dat je alleen je +5V lijn opgeblazen hebt en dat de +12V het gewoon nog doet (+12V zorgt ervoor dat het motortje e.d. draait, +5V zorgt voor de andere elektronica) Het is maar een idee en ik heb ook geen idee hoe dat intern in je voeding gescheiden zit maar het kan best zijn dat er bijv een transistor of FET kapot is.
Dus probeer ook eens een andere voeding voordat je aan je HD gaat knutselen.
Mn writer herkent ie dus wel gewoon... en ik heb m al aan het andere voedingslijntje gehangen...

Verwijderd

De vraag van vandaag:

WAT IS EEN BACKUP?

Verwijderd

misschien is je bios wel gewoon fucked up!!!
probeer die eens opnieuw te updaten. Ik heb het ook wel eens gehad dat ik kortsluiting had en toen was de bios rot.
na een keer flashen was het goed.

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 13:49 schreef Masta-T het volgende:
De vraag van vandaag:

WAT IS EEN BACKUP?
Een kopie van essentiele data.

Heb geen tapestreamer oid :?
Heb gelukkig wel sinds een paar weken een brander, had dus al wel flink geback upt :)

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 13:55 schreef hels_admin het volgende:
misschien is je bios wel gewoon fucked up!!!
probeer die eens opnieuw te updaten. Ik heb het ook wel eens gehad dat ik kortsluiting had en toen was de bios rot.
na een keer flashen was het goed.
Dat zou kunnen ja... als ie het wel gewoon doet in de pc van mn huisgenoot zal ik dat zeker proberen.

Verwijderd

altijd proberen waard je hebt niks te verliezen. nu

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 13:58 schreef hels_admin het volgende:
altijd proberen waard je hebt niks te verliezen. nu
Toch wel. als ik nu mn bios wil flashen moet dat van floppy. not a good idea met een k7s5a...

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-04 21:43
Je harddisk is gewoon kapot hoor..
Heb precies hetzelfde gehad vorige week, ik was aan het klooien met fans in de doorgetrokken (van hdd) molex toen maakte de draadjes van de fan kortsluiting, computer sloeg uit en toen rebootte ik.
Ik hoorde een knikkergeluid en hij vond me hdd niet meer.
Dus doe geen moeite om te vragen of hij wat verkeerd heeft gedaan, die van hem is gewoon dood dnek ik.

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 17:03 schreef THxZ0NE het volgende:
Je harddisk is gewoon kapot hoor..
Heb precies hetzelfde gehad vorige week, ik was aan het klooien met fans in de doorgetrokken (van hdd) molex toen maakte de draadjes van de fan kortsluiting, computer sloeg uit en toen rebootte ik.
Ik hoorde een knikkergeluid en hij vond me hdd niet meer.
Dus doe geen moeite om te vragen of hij wat verkeerd heeft gedaan, die van hem is gewoon dood dnek ik.
Gecondoleerd :'(

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 10:26 schreef Rataplan_ het volgende:
Tja, je zult er nix aan hebben, maar had dan een backup gemaakt van 'je halve leven'.

Mij is het 2x overkomen, nu heb ik korte metten daarmee gemaakt, ik heb nu raid0+1. Laat daar maar een schijf van crashen, niet zo erg. Kost iets, maar je bent wel zeker van je data.
Lullige is alleen dat als je kortsluiting maakt op de hierboven beschreven manier dat dan ALLE harde schijven kapot KUNNEN zijn.... en dan heb je nog niets aan de RAID constructie! :'(

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-04 14:41

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA->OM

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 18:44 schreef Oscar the Grouch het volgende:
Move HA->OM
ja, en niet ARG meer in topictitel :P

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-04 22:03
Moreel van de thread: Maak backups! ;) :Z :z

(btw, Ik heb ook levensbedreigende data op m'n 20 gieg staan, un-backupped) |:(

:Z

Verwijderd

Het is natuurlijk wel makkelijk om BACKUP!!!! te roepen, en jullie hebben ook gelijk. Maar ik heb hier ook een 40GB maxtor (unbackupped en VOL) en je moet natuurlijk wel toevallig ff een tapestreamer hebben (en welke huis tuin en keuken user heeft nou een 40GB backup media in zijn compu??) Een brander is wel fijn, maar 40000 / 650 = 61 cd's...

• DJSmiley
  • Laatst online: 15-04 15:36
Op zaterdag 02 maart 2002 22:17 schreef Ketchup-Heinz het volgende:
Het is natuurlijk wel makkelijk om BACKUP!!!! te roepen, en jullie hebben ook gelijk. Maar ik heb hier ook een 40GB maxtor (unbackupped en VOL) en je moet natuurlijk wel toevallig ff een tapestreamer hebben (en welke huis tuin en keuken user heeft nou een 40GB backup media in zijn compu??) Een brander is wel fijn, maar 40000 / 650 = 61 cd's...
Ik geloof nooit dat je 40 Gb aan BELANGRIJKE data hebt.
Ik heb zelf 180Gb in de server hangen... Ook ongebackupped. De zooi die ik errug graag wil behouden fik ik op CD.
Documenten en andere "vitale" dingen worden op tape gebackupped (gewoon een DDS2 drive, 4-8Gb).
Dat past er ruim op.

Bij een hd crash ben ik een hoop kwijt, je baalt dus enorm, scheld / vloekt wel hard..
maar ik ben toch liever mn mp3 / divx kwijt, dan belangrijke documenten.

Maak een inventarisatie wat ECHT van belang is, backup dat.
De rest is helaas gewoon pech.. Of je moet kapitalen investeren om dat ook te backuppen

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 22:17 schreef Ketchup-Heinz het volgende:
Ik wou net zeggen ... zie hier

Verwijderd

Meen je nou echt dat die hele 40 GB van allemaal persoonlijk + critische data is?

Ik back ook alles up (wat belangrijk is).
Alle homedirs, alle databases, standaard systeem image. Maar zut die ik download neem ik neit mee in een backup... ik zal me daar gek zijn.

Oh, enne het gebeurt automatisch want anders zou ik het toch maar vergeten.

en nu al 2x gezeik met hdds gehad maar nooit meer 1 bit verloren.

Verwijderd

/me Heeft een keer een oude hdd opgeblazen met chinese vlinders })

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 21:03 schreef Super_ik het volgende:
op je molex zit alleen 5 en 12 en ground, je hebt dus alles maar tegen de massa gehouden ofzo?
ff denken...

12v-5v= 7V dat zal het zijn :) ;)

• NoBody
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

seagate roeleert })

Hoi

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-04 23:13

Koelkasten

har har koelkast op je knar

Op donderdag 28 februari 2002 13:07 schreef smokalot het volgende:
Zou het zin hebben om te proberen aanspraak te maken op de garantie? Zijn weten niet dat ik kortsluiting heb gemaakt >:)
ha ha denk het ook hoor met die drive fitniss test progjes zie je dat dus wel he dan krijg je een code terug die correspondeert met iets als kortsluiting of overvoltage of zo en dan grantie zwaai zwaai ;)

Sommige mensen....

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Op maandag 04 maart 2002 09:13 schreef Koelkasten het volgende:

[..]

ha ha denk het ook hoor met die drive fitniss test progjes zie je dat dus wel he dan krijg je een code terug die correspondeert met iets als kortsluiting of overvoltage of zo en dan grantie zwaai zwaai ;)
Dat gaat niet werken, ze kunnen dat hele progje niet draaien, bios herkent m niet namelijk. Ze kunnen er vast wel aan zien dat er ergens kortsluiting is geweest, maar dat zou net zo goed door een productiefout kunnen komen.

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-04 23:13

Koelkasten

har har koelkast op je knar

Op maandag 04 maart 2002 16:44 schreef smokalot het volgende:

[..]

Dat gaat niet werken, ze kunnen dat hele progje niet draaien, bios herkent m niet namelijk. Ze kunnen er vast wel aan zien dat er ergens kortsluiting is geweest, maar dat zou net zo goed door een productiefout kunnen komen.
ik als service medewerker ga daar dus niet intrappen

1 dat programma wat de TD heeft werkt echt altijd wel ook al is ding echt verkoold of zoje krijgt altijd nog wel een respons en een error code terug van de HD

2 productie fout hoe lang geleden heb je die harddisk dan gekocht zeg maar ? ik bedoel wel bijzonder dat een HD pas na xx maanden een productie fout heeft :)

Sommige mensen....

Pagina: 1