[Freebsd] chello internet

Pagina: 1
Acties:

• real-0ne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04-2024

real-0ne

Jah wat zal ik ervan maken

Topicstarter
Kan iemand me misschien vertellen hoe ik mijn chello internet aan de praat kan krijgen onder freebsd. Want het is me namelijk nog niet gelukt. Het is de bedoeling dat de freebsd bak als gateway gaat draaien. Ik heb bijna overal gezocht naar howtos maar ben er niet ver meegekomen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen..

Handige sites zijn altijd welkom..

Dank U...

De enige echte....

• TUX2K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:23
Deze pagina is eigelijk bedoelt voor linux gebruikers maar kijk maar of er wat aan hebt.

http://www.linux-nl.cx/

Veel suc6

TUX 2K

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 12:43

Kettrick

Rantmeister!

Wat voor modem heb je ?

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
ik weet niet hoe het bij jou in de buurt zit, maar hier in deurne (omgeving eindhoven) werkt het gewoon via dhcp, dus je netwerkkaartj(3com bij chello hier) instaleren, dhcp ipv static instellen en gaan.

Misschien heb je zo'n oude com21 modem ofzow, in dat geval kan ik je niet helpen.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

Com21 heeft niets met 't modem te maken. Gewoon een ethernet connectie met het ip dat je gekregen hebt. Simpeler kan eigenlijk niet :)

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
dynamisch:
dhclient eth0

statisch:
ifconfig fxp0 ip.hier netmask 255.255.255.0
route add gw hier.gateway
echo "nameserver hier.dns">/etc/resolv.conf

Hiermee config je dus de 1e NIC.

Dan kan je nog handmatig je resolv.conf aanpassen (voor je DNS). Dit is echter na een reboot weg, om het blijvend te krijgen moet je het ergens in een conf file zetten, ben vergeten wat dat was onder FreeBSD.

Je kan je netwerk trouwens ook instellen met /stand/sysinstall geloof ik.

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 20:40 schreef real-0ne het volgende:
Kan iemand me misschien vertellen hoe ik mijn chello internet aan de praat kan krijgen onder freebsd. Want het is me namelijk nog niet gelukt. Het is de bedoeling dat de freebsd bak als gateway gaat draaien. Ik heb bijna overal gezocht naar howtos maar ben er niet ver meegekomen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen..

Handige sites zijn altijd welkom..

Dank U...
Je moet een paar dingen aanzetten (/etc/rc.conf)

<hier komt de ifconfig voor je eigen netwerkkaartje + intern IP. bv:
ifconfig_ed0="inet 10.0.0.30 netmask 255.255.255.0"
>

ifconfig_xl0="DHCP"( <-- dat is nl sjello kaartje )
gateway_enable="YES"
firewall_enable="YES"
firewall_type="OPEN"
natd_enable="YES"
natd_interface="xl0"

die firewall types kun je nog wel aanpassen en zow, maar je bent nu nog niet klaar.
Je moet ook ff in je kernel zetten:
(dit zijn 4.4 opties maar goed, het idee is duidelijk lijkt me)

options IPFIREWALL
options IPFIREWALL_DEFAULT_TO_ACCEPT
options IPDIVERT

options IPV6FIREWALL
options IPV6FIREWALL_DEFAULT_TO_ACCEPT

kijk anders ook eens in het FreeBSD handbook en lees hoofdstuk 17 (Advanced Networking) s ff door (vooral
gateways and routers). Handbook = http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/index.html

Suc6 ermee

• real-0ne

real-0ne

Topicstarter
Oja ik heb trouwens een com21 modem, en heb een vast ip van chello.. En dat moet ik zeker in de /etc/rc.conf zetten...
Maar toch bedankt voor jullie hulp. Ik zal het gelijk ff proberen. Als het niet lukt post ik nog wel ff... :p

De enige echte....

• real-0ne

real-0ne

Topicstarter
Nu heb ik nog een probleem... Mijn freebsd bak hangt bij het booten, er staat "doing initial network setup: hostname"
weet iemand misschien waar het aan ligt...???

De enige echte....

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

dhcp lukt niet?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• real-0ne

real-0ne

Topicstarter
nee niet echt want ik krijg van chello een vast ip die ik invoeren moet...

De enige echte....

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

Waarschijnlijk duurt het gewoon lang en moet je wachten op een timeout. Kan dat 't niet zijn? ;)

• real-0ne

real-0ne

Topicstarter
ik zou het echt niet weten..
hij reageert op geen enkele toets..

???

De enige echte....

• real-0ne

real-0ne

Topicstarter
alleen de reset knop... ;)

De enige echte....

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:09

nrg

Op woensdag 27 februari 2002 21:07 schreef jep het volgende:
Com21 heeft niets met 't modem te maken. Gewoon een ethernet connectie met het ip dat je gekregen hebt. Simpeler kan eigenlijk niet :)
Maakt wel uit, want bij het ene modem krijg je een vast IP, en bij de andere krijg je er een van een DHCP server.
Bij Com21 krijg je er een toegewezen, en bij andere (weet niet precies welke) moet je t maar doen met een dynamische.

Verder klopt het wel dat als je een vast IP hebt dat het errug simpel is om te configgen.
Zelf mij lukte het om mijn inet verbinding binnen een half uur in Debian aan de praat te krijgen :P (install tijd meegerekend ;)).

• real-0ne

real-0ne

Topicstarter
in linux is het ook niet echt moeilijk om de bak de lucht in te krijgen alleen in bsd is het wat lastiger...
en trouwens als je een com21 modem hebt krijg je geen ip toegewezen van de provider...

De enige echte....

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:09

nrg

Op donderdag 28 februari 2002 14:18 schreef real-0ne het volgende:
in linux is het ook niet echt moeilijk om de bak de lucht in te krijgen alleen in bsd is het wat lastiger...
en trouwens als je een com21 modem hebt krijg je geen ip toegewezen van de provider...
Ow, vaag :?
Dat had ik begrepen, en ik heb zelf ook een Com21 modem met vast IP.

Naja, je kan ook niet alles weten hè ;) :+ :P

• real-0ne

real-0ne

Topicstarter
lol

maar ik ben er eigenlijk nog niet uit hoe ik mijn internet aan de gang moet krijgen onder freebsd...

De enige echte....

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 14:18 schreef real-0ne het volgende:
Je zegt dat je een statisch IP hebt. Vaak ondersteunen ISPs ook DHCP om alle gegevens toe te laten kennen, wat makkelijk is met instellen. Dit terwijl je toch een statisch IP hebt.

Maar probeer het eens door je IP gewoon in te vullen bij je interface (in /etc/rc.conf), je gateway, nameservers en dan te pingen naar xs4all.nl ofzo.

• saviour
  • Niet online
Wat is er dan lastiger aan dan linux? Ik heb heel even met FreeBSD 4.4 gewerkt en het ging ook gewoon met ifconfig en route add. Alleen was ethx dan fxpx geloof ik.

Heb je /stand/sysinstall nou al bekeken? Daar kon het nml mee als ik me niet vergis.

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 14:31 schreef saviour het volgende:
Wat is er dan lastiger aan dan linux? Ik heb heel even met FreeBSD 4.4 gewerkt en het ging ook gewoon met ifconfig en route add. Alleen was ethx dan fxpx geloof ik.

Heb je /stand/sysinstall nou al bekeken? Daar kon het nml mee als ik me niet vergis.
Ja maar als dhclient <if> niet lukt, dan lukt het bij /stand/sysinstall ook niet. Laat 'em eerst maareens zonder DHCP proberen, misschien lukt het dan wel. :)

• saviour
  • Niet online
Wie heeft het over dhcp? Ik niet iig.

Ik kon met /stand/sysinstall ook statisch instellen hoor.

En ik herhaal:

Wat is daar mis mee?

• real-0ne

real-0ne

Topicstarter
als ik met /stand/sysinstall de ed0 up dan hangt die ook...

De enige echte....

Verwijderd

pak het freebsd handbook erbij... daar staat het toch in?

• real-0ne

real-0ne

Topicstarter
en moet ik trouwens ook de modules voor de ethernetkaart laden? en hoe?

De enige echte....

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 14:38 schreef saviour het volgende:
Wie heeft het over dhcp? Ik niet iig.

Ik kon met /stand/sysinstall ook statisch instellen hoor.

En ik herhaal:

Wat is daar mis mee?
Niks :)

/stand/sysinstall vraagt wel "Would you like to try DHCP on the interface?", ik dacht dat je dat bedoelde. Maar via command line is denk ik makkelijker instellen.

En, real-0ne, als je niet zeker bent over die nameserver, kun je ook gewoon 'named_enable="YES"' in je /etc/rc.conf zetten. Dan speel je dus zelf nameserver (FreeBSD heeft een ingebouwde BIND8.x oid nameserver).

• saviour
  • Niet online
Op donderdag 28 februari 2002 14:49 schreef real-0ne het volgende:
Sorry hoor, maar ik krijg nu wel een beetje het gevoel dat je zelf nog niet aan research hebt gedaan :{

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 14:49 schreef real-0ne het volgende:
Nee, de GENERIC kernel heeft bijna alles aanstaan (behalve SMP en andere dingen). Als je je interface met 'ifconfig' ziet, kun je die gewoon gebruiken.

Maar wat bedoel je trouwens met 'hangen'? Dat het nergens op reageert >5min? Dat vind ik wel vreemd te noemen. En als je naar een andere tty gaat? of met SSH?

Verwijderd

[late reactie]
Op woensdag 27 februari 2002 22:48 schreef 4of10 het volgende:

[..]

options IPFIREWALL
options IPFIREWALL_DEFAULT_TO_ACCEPT
options IPDIVERT

options IPV6FIREWALL
options IPV6FIREWALL_DEFAULT_TO_ACCEPT
Firewall en DEFAULT_TO_ACCEPT |:(

Is nou niet echt slim. Ik ga zowiezo voor ipfilter en dan ook nog eens DEFAULT_BLOCK zodat ik expliciet moet gaan aangeven wat mag en wat niet mag.

[/late reactie]

Beetje vaag, dat hangen. Het lijkt toch op een DHCP/DNS timeout.

Je wilt er een gateway van maken zag ik, dan heb ik hier een hele mooie howto voor je!

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 15:02 schreef Cobus_NL het volgende:
[late reactie]
[..]

Firewall en DEFAULT_TO_ACCEPT |:(

Is nou niet echt slim. Ik ga zowiezo voor ipfilter en dan ook nog eens DEFAULT_BLOCK zodat ik expliciet moet gaan aangeven wat mag en wat niet mag.

[/late reactie]

Beetje vaag, dat hangen. Het lijkt toch op een DHCP/DNS timeout.

Je wilt er een gateway van maken zag ik, dan heb ik hier een hele mooie howto voor je!
Je moet er eerst voor zorgen dat je verbinding werkt, daarna pas de security aanscherpen.

Het zou erg vervelend zijn als een firewall je connectie blockt, terwijl je denkt dat het aan iets anders ligt.

Bovendien doet IPFW prima werk, en in combinatie met NATD kun je daar je netwerk (DMZ) en gateway heel veilig maken.

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 15:08 schreef CiPHER het volgende:

[..]

Je moet er eerst voor zorgen dat je verbinding werkt, daarna pas de security aanscherpen.

Het zou erg vervelend zijn als een firewall je connectie blockt, terwijl je denkt dat het aan iets anders ligt.

Bovendien doet IPFW prima werk, en in combinatie met NATD kun je daar je netwerk (DMZ) en gateway heel veilig maken.
[off-topic]

Zullen we het maar houden op 'een kwestie van smaak' :) . Ik heb ook even met ipfw gespeeld maar kwam al snel tot de ontdekking dat je met ipfilter veel meer dingen kunt doen.

Ik ben eigenlijk nog een n00b als het om FreeBSD gaat en heb heel veel geleerd uit de tutorial die ik hierboven heb gepost. In de howto ga je eerst je doos inrichten en de connectie opzetten en daarna pas een nieuwe kernel bakken.

Net even in discussie geweest en kiezen tussen DEFAULT_TO_ACCEPT en DEFAULT_BLOCK is ook persoonlijk, ik ga voor de block omdat ik niemand vertrouw, maar als je een altijd werkende machine wilt hebben kun je beter voor accept gaan.

[/off-topic]

En nu weer ff on-topic:
Nu heb ik nog een probleem... Mijn freebsd bak hangt bij het booten, er staat "doing initial network setup: hostname"
weet iemand misschien waar het aan ligt...???
Klinkt echt als een DNS timeout, laat je doos gewoon lekker door lopen en kijk of Num-Lock/Caps Lock het wel doen, zo niet dan hangt je hele systeem, anders een DNS timeout (denk ik)

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 15:02 schreef Cobus_NL het volgende:Firewall en DEFAULT_TO_ACCEPT |:(

Zoals iemand al zei: dat is wel slim om mee te beginnen. IP filtering komt altijd nog, en met een DEFAULT_BLOCK zal-ie het helemaal niet aan de praat krijgen

Over dat hangen op hostname
staat er wel een hostname="<hostname>" in je /etc/rc.conf
niet dat dat per se de oorzaak moet zijn maar het zou wel kunnen
dus b.v.:
/etc/rc.conf:
hostname="lal.com"

• real-0ne

real-0ne

Topicstarter
niemand..?

De enige echte....

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 16:22 schreef real-0ne het volgende:
niemand..?
Heb je nou al geprobeerd geen DHCP te gebruiken maar gewoon je interface statisch te configgen? Dus IP, Netmask, Gateway en Nameserver zelf invullen?

Dat werd je ook al minstens 3 keer voorgesteld.

• real-0ne

real-0ne

Topicstarter
jah ik heb bijna alles geprobeerd maar kan nog steeds het net niet op.. En ik zou het echt niet weten wat ik verkeerd doe... |:(

De enige echte....

Pagina: 1