AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH?

Pagina: 1
Acties:

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Een vriend van mij heeft sinds enkele weken serieuze problemen met z'n computer. Ze zijn echter alleen van een dergelijke aard waar ik geen touw aan vast kan knopen.

Ongeveer 30% van de tijd dat hij wil computeren, doet de PC het prima. De andere 70% doet ie het gewoon niet. Je hoort 2 beepjes en het moederbord (MSI) geeft aan dat de processor fout is. Je krijgt hem op zo'n moment met geen mogelijkheid aan de gang, ff laten staan en anderhalf uur later weer proberen, en hopen.

Ik dacht aanvankelijk dat z'n processor overleden was (toen had de PC al 4 dagen niet meer gewerkt), maar toen ik dezelfde processor in m'n eigen bak stopte deed ie het prima. Weer terug in de andere resulteerde in dezelfde fout melding: 4 rode lampjes -> Processor fout.

Ik heb het hele systeem uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet (wie weet zit er iets los) maar dit gaf geen enkel resultaat. Ik (en die vriend van me) worden er eigenlijk een beetje gek van. En omdat hij praktisch niets van computers af weet is het hem moeilijk uit te leggen waarom ik ook niet weet waarom ie het niet doet.

Z'n configuratie is:

MSI 6163
Intel Celeron 433 met standaard cooler en convertor
128 Mb PC-100 CAS3 geheugen
16 Mb RIVA TNT videokaart
10,2 Gb Quantum HDD 5400 rpm
SB Live! 1024
En nog wat andere zooi, maar niet relevant.

De computer heeft het altijd (de 8 maanden daarvoor - was toen ook een vrij aardige budget pc) uitstekend gedaan. Veel anders dan Starcraft, tekstverwerken, ICQen en internetten doet ie er niet op. En ineens kwamen de problemen opzetten.

Wat kan het zijn?

Geef mij maar een Warsteiner.

Verwijderd

Draait de fan op je processor wel??? Lijkt me dat ie overhit raakt ofsow???

• Knakker
De fan draait prima...Maar al zou dat niet het geval zijn dan lijkt het me dat ie na een nacht wel afgekoeld is, dus dat ie het dan wel zou doen...

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 02:21
Alles compleet demonteren.
Alle connectors etc instpuiten met contactspray!

Vervolgens weer helemaal in elkaar zetten en bij vorkeur pci.isa kaarten ff in eeen andere volgorde (ook voor het geheugen)
en dan opnieuw proberen.

Als dat het niet is is het waarschijnlijk het moederbord wat niet 100% is

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• B.A. Baracus
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

B.A. Baracus

Fool!

als de cpu bij jouw wel goed loopt, lijkt het mij het mobo. Nieuwe mobo? Garantie?

• winand
  • Laatst online: 26-08 08:37
De MSI-6163 is aanvankelijk niet zo'n stabiel
moederbord. je *MOET* echt de laatste BIOS downloaden van www.msi-computer.nl en nog maar eens proberen..
(doet ie 70 proc. van de tijd helemaal NIETS, geen beeld, helemaal NIETS !?)

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>maar toen ik dezelfde processor in m'n eigen bak stopte deed ie het prima. Weer terug in de andere resulteerde in dezelfde fout melding: 4 rode lampjes -> Processor fout.[/quote]Heb je jouw processor ook geprobeerd in zijn configuratie en werkte toen alles naar behoren ? Met een beetje uitwisselen kan je de fout achterhalen. Op het eerste gezicht zou ik zeggen dat het moederbord problemen geeft.

• Knakker
Ik weet nu honderd procent zeker dat het het moederbord is: Ik heb hem gevraagd z'n hele bak hierheen te slepen (hier heb ik meer spullen zoals videokaarten, dimmetjes, goed gereedschap ed) en toen ik hem weer in elkaar had, sprong de PC aan. Er stond echter groot en in het rood onderaan het beeld "Abnormal hardware, press space to continue". Verder hoorde ik 4 lange beeps en gaven de DLEDs aan dat de videokaart fout was :7

Ik heb er twee andere videokaarten ingestopt en de fout bleef. Maar de processor deed het weer (¿)

Pagina: 1