Toon posts:

zelf 3d scanner bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet absoluut niet in welke catagorie dit valt, dus maar hier. Ik loop met het idee om zelf 'n 3d scanner te bouwen en heb een beetje zitten denken wat er dan moet gebeuren.

nodig:
laser (of iets anders wat een dunne streep licht geeft)
camera (1 of meer ?)
software

de vraag is dan hoe het moet, zou een webcam voldoende zijn? of liever een (digitale) videocamera. de beelden kan je dan volgens mi wel via een twaindriver je software binnenhalen. Ik heb bovendien zelf geen ervaring met het schriven van beeldbewerkingssoftware, dus wie weet hier iets van. Er zijn op zich wel componenten te vinden die een 3d file kunnen weergeven en opslaan. De software moet dus een lichte lijn herkennen en hier een polygoon doorheen trekken.

voor je laser maak je met een spiegelsysteem een "sheet" van licht. Misschien heb je meer lasers nodig (of gewoon wat extra spiegels) om je object van alle kanten te beschijnen. Als je dan je camera onder een hoek (45 graden of 90 graden???) met het lichtvlak zet, kan je steeds een profieltje opnemen en daar dus een polygoon van uitrekenen (eventueel corrigeren met 0.5*sqrt(2) bij 45 graden).

In principe kan ik wel aan een laser en een camera komen, flinke pc gaat ook wel. Probleem is voornamelijk software. Ik heb wel een redelijke delphi ervaring, maar nog nooit met 3d of beeldherkenning gewerkt.

Ideeen voor hardware/softwareconfiguratie?

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Check Conrad is daar hebben ze zo'n ding bij scanners staan.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

Topicstarter
klopt, maar

1: 816 euro is mij te veel
2: da's lang niet zo tof als zelf doen

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

nee duh... dat begrijp ik ook wel. maar dan zie je iig hoe dat ding werkt aan die pic.

Volgens mij draaid er iets rond. en word zo de intensiteit van de laserstraal op 2 punten afgelezen.

Wat veel gaver is: uit 2 stereo foto's een 3d plaatje maken :) (keep on dreaming skinkie :))

• krisis1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 20:46

krisis1

Onder-watte?!

Op woensdag 27 februari 2002 20:02 schreef Skinkie het volgende:
Wat veel gaver is: uit 2 stereo foto's een 3d plaatje maken :) (keep on dreaming skinkie :))
Wel dat kan al.
Je moet eerst een speciaal blad afdrukken (op gewoon papier, met een gewone printer :o ), daar leg je je voorwerp op en dan trek je een aantal foto's vanuit verschillende hoeken.
Die laad je in in het programma(3D Snapper) en je duidt de punten aan die op het speciaal afgedrukte papier staan. Dat doe je met alle foto's en je bent klaar.
Software is shareware, hier issie te vinden (bij Tucows)
Ik heb geen digitale camera of webcam dus ik kan het niet uitproberen :'( maar waarschijnlijk zullen de resultaten niet geweldig zijn bij complexe voorwerpen :'( .

In ieder geval veel succes mocht je het uitproberen!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb even zitten denken n.a.v. dat conrad apparaat.

- twee camera's is handig, als je ze onder een hoek van 90 graden met elkaar zet en onder 45 graden met je lichtvlak, zien ze in principe allebei hetzelfde profiel, alleen gespiegeld. dit is handig als 1 camera iets niet kan zien (omdat er een uitsteeksel (neus ofzo) in de weg zit), dan kan die andere het waarschijnlijk wel zien.

- je kan op verschillenende manieren e object afscannen met je laser: in "plakje" (van boven naar beneden, van voor naar achter of van links naar rechts) of in partjes (als een sinaasappel). je moet dan wel je obect, of je systeem laten draaien.
Ik denk dat partjes handiger is, dan zie je tenminste zeker alle kanten.

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 11:54

picobyte

MhIHIHI!

Op woensdag 27 februari 2002 20:10 schreef Krisis1 het volgende:

[..]

Wel dat kan al.
Je moet eerst een speciaal blad afdrukken (op gewoon papier, met een gewone printer :o ), daar leg je je voorwerp op en dan trek je een aantal foto's vanuit verschillende hoeken.
Die laad je in in het programma(3D Snapper) en je duidt de punten aan die op het speciaal afgedrukte papier staan. Dat doe je met alle foto's en je bent klaar.
Software is shareware, hier issie te vinden (bij Tucows)
Ik heb geen digitale camera of webcam dus ik kan het niet uitproberen :'( maar waarschijnlijk zullen de resultaten niet geweldig zijn bij complexe voorwerpen :'( .

In ieder geval veel succes mocht je het uitproberen!
Ah, je bedoelt dus het welbekende "ribbeltjes plaatje" waar je je hoofd voor moet draaien en dan ook nog de lijn van je ogen dwars op de beeldlijnen houden en de juiste afstand omdat je anders geen stereo effect hebt of schaduwbeelden ziet :?

Dat is idd lelijk >:)

Powered bij meergranenbrood.

• darthdrinker
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-06 23:51

darthdrinker

HELP!

Mophor, doe ff serieus man.
Waarom dacht jij dat die dingen zo ongeloofelijk duur zijn.
Omdat je ze zelf met een webcam en een laserpen kan nabouwen? :?
Je hebt het hier over zeer goed gekalibreerde apparaten met veel meer dan een laser en een cameraatje.
Wij hebben zelf zo'n ding op school, das een kleintje en die kost al een vermogen.
Wat jij wilt doen is vergelijkbaar met iemand die zegt:
"Ja zo'n space shutle is mij te duur , ik heb nog wel een Lada in de schuur staan en wat vuurpijlen van oud en nieuw. bouw ik er toch gewoon zelf 1 of wa?". :)

Iemand doodmaken met een blije mus.....

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

tja, en dan moet je dat ding ook nog aansturen, en om het nog ingewikkelder te maken, wat als je een stenen kommetje wilt scannen?

Ik wens je succes, veel succes.. :)

Verwijderd

Topicstarter
als het zo kan:
Afbeeldingslocatie: http://3dvisual.com.au/tutorials/images/04_dianaclose.jpg

(heb ik zelf ook al eens gedaan)

dit moet ook beter kunnen, dus video i.p.v. foto (meer beelden), lasersheet i.p.v. lichtlijntjes (betere resolutie) en software die die lijntjes overtrekt, i.p.v. zelf met de hand gaan prutsen.

Hardware is het probleem ook niet, software wel

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

ja lekker :) laser in je ogen nee bedankt ;)

die software herkenning gaat er naar alle waarschijnlijkheid vanuit waar de lijntjes hadden horen te zitten. alles wat anders is, is een afwijking en die kan worden berekend op een punt.

• Scorpion
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

dit kan imho beter naar hardware... dit heeft totaal niet met programmeren oid te maken

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 20:38 schreef Skinkie het volgende:
ja lekker :) laser in je ogen nee bedankt ;)

die software herkenning gaat er naar alle waarschijnlijkheid vanuit waar de lijntjes hadden horen te zitten. alles wat anders is, is een afwijking en die kan worden berekend op een punt.
Voor de software zou je dan een soort van interpolatie algoritme kunnen verzinnen om de stukken tussen de 2 afbeeldingen de kunnen maken. Om het reralistisch te maken heb je wel wat wiskunde nodig denk

Verwijderd

Topicstarter
dit kan imho beter naar hardware... dit heeft totaal niet met programmeren oid te maken
juist wel, die hardware is helemaal het probleem niet, het gaat vooral om beeldherkenningssoftware (mooi scrabblewoord) schrijven. Hoe pak ik dit aan? iemand ervaring? ik moet dus een helder lijntje uit een plaatje tracen met een of andere polygoon en vervolgens combineren met nog veel meer andere lijntes in een 3d plaatje
ja lekker laser in je ogen nee bedankt
met een klasse 2 laser en een set roterende spiegels kan e zo in de sheet kijken, no problemo

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Even een heeeeel gek idee:

Als je een oude platenspeler neemt, en je fixt daar een houder aan waar je webcam op komt staan, dan kan de camera draaien. Hoe je het verder realiseerd weet ik niet, maar de draaiende camera heb je dan al. :)

Je zou er alleen nooit een echt 3d-model eruit krijgen dat je dan in 3d-max kan stoppen. Je krijgt hooguit 20 plaatjes of zow, waar het object van verschillende kanten wordt bekeken zodat je dat later kan bewerken. (het ronddraaien van het product op een verkoopsite)

Om echt een 3d-model te krijgen, moet je diepte kunnen bepalen en dat kan met gewoon camera's niet. Dat komt dan neer op lasers. Maar ja, dat gaat mijn kennis te boven.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• krisis1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 20:46

krisis1

Onder-watte?!

Op woensdag 27 februari 2002 20:23 schreef picobyte het volgende:

[..]

Ah, je bedoelt dus het welbekende "ribbeltjes plaatje" waar je je hoofd voor moet draaien en dan ook nog de lijn van je ogen dwars op de beeldlijnen houden en de juiste afstand omdat je anders geen stereo effect hebt of schaduwbeelden ziet :?

Dat is idd lelijk >:)
erm, nee das niet wat ik bedoel...
ik bedoel dat je een foto vanuit verschillende hoeken neemt van een voorwerp, en dan de software die beelden dan omzet naar een 3D-beeld, wat je bijv. online kan zetten, en dat voorwerp laten ronddraaien etc.. Heb btw geen idee over wat jij het hebt :?

-edit-
als je naar de verkeerde persoon gequote had, laat dan maar zitten :Z
-/edit-

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 20:23 schreef darthdrinker het volgende:
Mophor, doe ff serieus man.
Waarom dacht jij dat die dingen zo ongeloofelijk duur zijn.
Omdat je ze zelf met een webcam en een laserpen kan nabouwen? :?
Je hebt het hier over zeer goed gekalibreerde apparaten met veel meer dan een laser en een cameraatje.
Wij hebben zelf zo'n ding op school, das een kleintje en die kost al een vermogen.
Wat jij wilt doen is vergelijkbaar met iemand die zegt:
"Ja zo'n space shutle is mij te duur , ik heb nog wel een Lada in de schuur staan en wat vuurpijlen van oud en nieuw. bouw ik er toch gewoon zelf 1 of wa?". :)
Enig idee hoeveel dingen je met een soldeerbout en wat losse onderdeeltjes zelf kan maken voor een paar tientjes die in de winkel een STUK duurder zijn?

Verwijderd

Topicstarter
voorlopig idee:

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/r.j.koppes/opzet.gif

dus:
-object op "platenspeler", kan draaien
- twee camera's op -45 en 45 graden t.o.v. lasersheet.
- vanuit de plaatjes van de camera (waar dus een heldere rode lijn op staat) wordt op de een of andere manier een polygoon gebouwd
- van de verschillende polygonen wordt een model gebouwd.

de laatste twee stappen moeten dus door een programma worden uitgevoerd dus:

- hoe trace ik een duidelijke lijn in een plaatje?
- hoe zet ik die polygonen om in een 3d raamwerk van "meridianen"

Verwijderd

Als je het ooit werkend hebt dan mag je voor mij een offerte maken.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 27 februari 2002 22:23 schreef wildmedia het volgende:
Als je het ooit werkend hebt dan mag je voor mij een offerte maken.
't werkt al, alleen met veel handwerk en met met één camera en een diaprojector. zie ook http://3dvisual.com.au/tutorials/

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Is het probleem nou het herkennen van de lijn?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 27 februari 2002 22:33 schreef Skinkie het volgende:
Is het probleem nou het herkennen van de lijn?
jep, het tracen daarvan m.b.v. een of ander polygoon, combineren met polygonen uit andere plaatjes (hoek is bekend), combineren tot een 3dmodel en exporteren naar dxf of 3ds ofzo.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 21:31

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

In principe is dit niet zo heel moeilijk :) , alleen is het toch niet zo heel erg simpel als iedereen mischien denkt. Om de juiste positie van het geprojecteerde laserlicht te bepalen moet je eerst je camera('s) calibreren. Je zult namelijk precies de brandpuntsafstand van de camera moeten weten. Dit is echter niet zo heel moeilijk. Door de camera's een beeldje te laten maken van een vierkant kun je met behulp van de verdwijnpunten en het gegeven dat de hoeken tussen de lijnen in 3D 90o is dit simpel bepalen.

Het 'overtrekken van de lijn' is ook niet zo heel moeilijk. Als je er voor zorgt dat het contrast tussen de lijn en de rest van het plaatje groot genoeg is kun je het plaatje simpel tresholden tot een binair plaatje. Om de punten van je polygon te bepalen kun je gewoon op verschillende hoogtes kijken wat de Y-positie is van de true pixel is (Als het er meer naast elkaar zijn neem je de middelste). Deze Y-positie is makkelijk naar een 3d coördinaat om te zetten waneer je weet hoeveel graden je object op dat moment al is rondgedraaid (Een goede pickup heeft een constante draaisnelheid, en dan kun je de hoek simpel bepalen met de verstreken tijd, en de framerate waarmee je het object filmt) Waneer je 2 camera's gebruikt kun je de verkregen posities met elkaar vergelijken. Zijn ze bijna hetzelfde, dan neem je het gemiddelde. Zijn ze erg verschillend dan moet er mischien nog ff naar gekeken worden :) ...

Het uiteindelijke resultaat heeft waarschijnlijk veel te veel vertices, maar dat is normaal in dit soort scans. Er zijn legio decimatie technieken die dit aantal sterk kunnen verminderen zonder verlies van kwaliteit. (Een goed werkende techniek bij op deze manier verkregen 3d-meshes is retiling Greg Turk)

[edit]
Ff een voor en na plaatje van en mbv een 3d scanner verkregen object dat met behulp van retiling is geoptimaliseerd:
Afbeeldingslocatie: http://www.gvu.gatech.edu/people/faculty/greg.turk/retile/images/retile_fig01.jpg

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
heeft er niemand (in de buurt van eindhoven) zin in een samenwerkingsprojectje? Ik kan denk ik best een goede hardwareopstelling bouwen, met een stappenmotor aansturing, die een signaaltje geeft via een parallelle poort ofzo als er een image gecaptured kan worden. e.e.a. kan eventueel ook via de par poort ingesteld worden (hoekstap ofzo) (ik heb wat ervaring met hardware en software omtrend poorten, par, serieel en usb).

Dan zou iemand een progje kunnen maken die bij een signaal een plaatje uit een twain source captured. Alle plaatjes traced en in een 3d model vormt.

in de buurt van eindhoven omdat je anders geen hol aan m'n hardware hebt (mij ook goed... :9 )

edit:
even op torry gekeken, want ik prog zelf vaak in delphi, er zijn gewoon componenten voor 3d beelden weer te geven, twain sources te laden en poorten aan te sturen. Iets van imagevectortracing heb ik nog niet echt gevonden

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik ken iemand die een paar jaar geleden zoiets heeft gebouwd voor zijn eindproject aan de havo. Ik weet niet precies hoe hij het gedaan heeft, maar het scheen wel redelijk te werken...

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Ik zou iig op de hoogte willen blijven en als je nog een progger nodig hebt bied ik me aan :)

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-09 00:39

bennierex

Pilot_Z

Ik kan je niet verder helpen, maar vind dit project heel interessant. Zou het leuk vinden als je mij/ons hier op de hoogte zou houden van je vorderingen ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik ga me eens bezig houden met een hardware setup.
Als er nog ideeen zijn, dan hoor ik dit graag (kan ook via mail)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Op woensdag 27 februari 2002 23:39 schreef MadMarky het volgende:
Ik ken iemand die een paar jaar geleden zoiets heeft gebouwd voor zijn eindproject aan de havo. Ik weet niet precies hoe hij het gedaan heeft, maar het scheen wel redelijk te werken...
't was een scanner die 360º plaatjes kon maken, niet een voor 3d modellen...

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 21:20 schreef mophor het volgende:
het gaat vooral om beeldherkenningssoftware (mooi scrabblewoord) schrijven. Hoe pak ik dit aan? iemand ervaring? ik moet dus een helder lijntje uit een plaatje tracen met een of andere polygoon en vervolgens combineren met nog veel meer andere lijntes in een 3d plaatje
moet kunnen, kan je plaatjes leveren?

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je trouwens je object nog een keertje in het volle licht ronddraaid, kun je een leuk 360o plaatje maken, en heb je gelijk ook je texture :) (die je d'r met cilindermapping omheen kunt zetten :))

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 21:51 schreef mophor het volgende:
ik ga me eens bezig houden met een hardware setup.
Als er nog ideeen zijn, dan hoor ik dit graag (kan ook via mail)
De hardware setup is wel interessant. Als je daar problemen mee hebt wil ik daar ook wel eens een keer naar kijken (zit ook in regio Eindhoven - de Kempen om precies te zijn). Studeer elektro (TCK) dus kan je misschien wel helpen.

Van 3d-captures (etc.) heb ik weinig kaas gegeten maar het lijkt me wel interessant om me daar eens in te verdiepen.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 13:54 schreef pooh het volgende:

[..]

moet kunnen, kan je plaatjes leveren?
nog niet, ik ga eerst even een laserpen kopen :). het zal zoiets worden als het plaatje op de vorige pagina, alleen waarschijnlijk met een hoger contrast en één lijn.

• Jorn
  • Laatst online: 13-09 12:30
Als je nog info nodig hbet over de hardware, ik ken iemand(zeer goed) die hier werkt http://www.omegalaser.com
Ik denk dat deze wel in de buurt komt is alleen voor graveren enzo, en hij word niet gecontroleerd(Er zitten geen camera's op) http://www.omegalaser.com/multiscan-nl.htm

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

Topicstarter
ik denk niet dat je met een snij-laser wil gaan scannen :P

Verwijderd

Van mij mag je er een snij laser voor gebruiken, zolang je mijn hoofd er maar niet onder gaat zetten >:)

Verwijderd

lijntjes (automatisch) detecteren is niet zo lastig. na een half uurtje prutsen had ik een scriptje dat dit plaatje maakte:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~geertdv/lijntjes.jpg

Verwijderd

kewl, welke taal?

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 20:48 schreef Foxboy het volgende:
kewl, welke taal?
tja, euh... dat is een beetje het punt, anders had ik de code er wel bij getypt.

het komt neer op:

tweede_gaussisch_afgeleide_in_gradient_richting
< -3 (drempeling, -3 is een magisch getal, moet wel kleiner zijn dan 0)
binary_closing
binary skeleton

en voila de gesegmenteerde lijntjes
:)

Verwijderd

Topicstarter
zin dit lijntes of een bult punten? als punten, kan e er dan ook een polygoon doorheen fitten?

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op vrijdag 01 maart 2002 21:00 schreef pooh het volgende:

[..]

tja, euh... dat is een beetje het punt, anders had ik de code er wel bij getypt.

het komt neer op:

tweede_gaussisch_afgeleide_in_gradient_richting
< -3 (drempeling, -3 is een magisch getal, moet wel kleiner zijn dan 0)
binary_closing
binary skeleton

en voila de gesegmenteerde lijntjes
:)
pff .. Ik dacht al bijna dat ik de enige hier was die wat wist over morphologische operatoren :+
Op vrijdag 01 maart 2002 21:13 schreef mophor het volgende:
zin dit lijntes of een bult punten? als punten, kan e er dan ook een polygoon doorheen fitten?
Dat zijn punten.

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 21:13 schreef mophor het volgende:
het zijn pixels dus puntjes, ja

het is mogelijk om van dit plaatje een hoogtjeplaatje te maken denk ik. Als je er vanuit gaat dat het lijnen patroon recht is, dan is de verschuiving in de horizontale richting eenduidig gerelateerd met de hoogte.
probleempjes die opgelost moeten worden zijn
- gebroken lijnen verbinden, zoals bij de neus
- oclusie. de neus schermt af, lijnen vallen weg enzo
- calibratie. D.w.z. de afstand tussen de lijnen en de relatie met de hoogte
- de relatie hoogte met horizontale verschuiving.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 21:29 schreef pooh het volgende:

[..]

het zijn pixels dus puntjes, ja

het is mogelijk om van dit plaatje een hoogtjeplaatje te maken denk ik. Als je er vanuit gaat dat het lijnen patroon recht is, dan is de verschuiving in de horizontale richting eenduidig gerelateerd met de hoogte.
probleempjes die opgelost moeten worden zijn
- gebroken lijnen verbinden, zoals bij de neus
- oclusie. de neus schermt af, lijnen vallen weg enzo

> dit wordt voor een groot deel opgelost door het gebruik van twee camera's

- calibratie. D.w.z. de afstand tussen de lijnen en de relatie met de hoogte

> er wordt op de hiervoor beschreven manier geen hoogtekaartje gemaakt, zoals bij die griet op de foto, maar een soort sinaasappelpartjes, of meridianen, je hebt een berg profielen die afhankelijk van de hoek van het object met de laser in een cirkel moeten worden gezet

- de relatie hoogte met horizontale verschuiving.

> bedoel je dat als je vanuit 45 graden kijkt, je het profiel in horizontale richting moet inkrimpen met een factor wortel 2?

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

> dit wordt voor een groot deel opgelost door het gebruik van twee camera's

klopt :) ... Maar let op, je computer weet niet zommaar waneer ie het ene plaatje moet gebruiken en waneer het andere...

Met 2 camera's heb je wel een nieuw probleem.. Je zult ze goed moeten calibreren, omdat ze waarschijnlijk niet precies hetzelfde beeld opleverd (Er is meer verschil dan alleen spiegelbeeld)

> er wordt op de hiervoor beschreven manier geen hoogtekaartje gemaakt, zoals bij die griet op de foto, maar een soort sinaasappelpartjes, of meridianen, je hebt een berg profielen die afhankelijk van de hoek van het object met de laser in een cirkel moeten worden gezet

Hmm ... eerder een cilinder neem ik aan :+..

> bedoel je dat als je vanuit 45 graden kijkt, je het profiel in horizontale richting moet inkrimpen met een factor wortel 2?

Nope .. geen 2.5.. Je moet rekening houden met het perspectief. Die 2.5 zou alleen gelden waneer je een ortagonaale projectie had (dus zonder perspectief). Nu zijn objecten die dichterbij zijn ook groter op het plaatje..

Verwijderd

Topicstarter
ik zou het vertekenen door perspectief voorlopig even buiten beschouwing laten en ervan uitgaan dat alles ortogonaal is. Dan zijn de lijnen op de beelden elkaars spiegelbeeld met, uitzondering van het geval dat er een gat in zit.

Je kan beide polygonen dus met elkaar matchen om de gaten op te vullen.

inderdaad moet je ze in een cylinder zetten

edit:

ik ga morgen met een webcam en een diaprojector even wat plaatjes schieten, eens kijken of iemand daar iets mee kan

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Zou je voor de gein ;) ook ff wat plaatjes kunnen maken met horizon tale lijnen? en eventueel gecombineerd met vertikale.

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47

Sponge

Serious Game Developer

In principe is het een soort "raytracer" waar je van 1 punt alle pixels bij langs gaat.. oftewel: hier het hele gezichts veld. Als de laser/whatever iets tegenkomt dan moet de software die het programma aanstuur noteren op welke afstand de lijn iets raakte.

Dan heb je een collectie van punten, die kun je denk ik wel misschien meteen wel door een D3D vertices collectie zetten, en anders interpoleer je ze met cubic splines of bezier splines... (zie gamedev.net)

Misschien kun je wel een optische muis een hand 3d scanner maken :)

Ik weet niet precies hoe een normale scanner werkt, maar in theorie (en dan echt in theorie) als je grijswaarden output krijgt, zou je dat eventeweel als een heightmap kunnen gebruiken. Denk alleen dat je dan alles constant moet belichten en niet alleen de kleine licht lijn die de scanner gebruikt... hoe je van een heightmap een landschap maakt (of dus een model) kun je overal vinden op google.

Anyway,
Hhoop dat dit wat help, igg veel success :)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 16:22
Ik ben al een tijdje hier mee bezig.
(meer in m'n hoofd dan werkelijk met de soldeerbout, helaas :( )
Ik heb voor de afbuiging van de laser al eens een thread op tweakers gestart [topic=192466/1/25]
Daarin heb ik ook een PDF-je geplaatst met mijn eerste experimenten.
Ik wil dus ongeveer hetzelfde maken, maar dan zonder motortjes (wel een motortje om het object te roteren) en maar met 1 camera (en 2 lasers, die aan- en uit gezet kunnen worden voor elke opname)
Dit om de nabouwbaarheid te vergroten.
Mischien een idee voor de topicstarter.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
voor die laser sheet had ik al een idee:

een snel roterend 6 (of 8) zijdig spiegelsysteem, schematisch:
code:
1
2
3
4
5
6
      _________             _   
     |     |              / \ 
     |  laser  ! ------------------ \_/   
     |_________|             /
                        /  
                         /

een spiegeltje sweept die bundel van rechts naar links, vorvolgens valt de bundel op het tweede spiegeltje enzovoorts. Ik moet alleen even iets zeskantig spiegelents vinden. Ik heb al even bij de gamma gekeken naar van die chromen siermoeren voor in de badkamer, maar niks kunnen vinden. ideeen?

Verwijderd

Topicstarter
paar plaatjes m.b.v. diaprojector en webcam
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/r.j.koppes/18.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/r.j.koppes/17.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/r.j.koppes/16.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/r.j.koppes/15.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/r.j.koppes/14.gif

totaal over een hoek van 90 graden. Ik heb een beetje zitten prutsen met de gain enzo, anders raakte het overbelicht. Ik gok dat de kwaliteit een stuk vooruit moet om er iets van te kunnen maken.

kan iemand hier iets mee?

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Ik denk dat ie veeeel dunner moet zijn. En de foto's moeten een veeeel hogere resolutie hebben.

Pagina: 1