[gentoo] gdm vs. toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Gisteren vond ik het tijd om na het booten van gentoo direct te worden getracteerd met een gdm inlogschermpje.
Vanaf de shell gdm starten lukte prima: kon inloggen en kreeg Gnome. Heb m volgens de instructies op gentoo.org vervolgens standaard bij iedere boot laten opstarten. Daarbij heb ik een fout gemaakt: in plaats van standaard xdm laten starten, start hij nu gdm.

Resultaat: ik krijg een mooi gdm inlogscherm, maar kan er alleen met mijn muis in klikken. Een gebruikersnaam intikken kan niet. Ook ctrl-alt-del of ctrl-alt-backspace geeft geen resultaat. Toetsenbord is dood.

Oplossing: laten booten op de console, maar hoe doe ik dat.

Ik gebruik grub als bootmanager. Ik heb al geprobeerd "init 3" mee te geven, maar dat herkent 'ie niet :(

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 19:13 schreef DAzN het volgende:
Gisteren vond ik het tijd om na het booten van gentoo direct te worden getracteerd met een gdm inlogschermpje.
Vanaf de shell gdm starten lukte prima: kon inloggen en kreeg Gnome. Heb m volgens de instructies op gentoo.org vervolgens standaard bij iedere boot laten opstarten. Daarbij heb ik een fout gemaakt: in plaats van standaard xdm laten starten, start hij nu gdm.

Resultaat: ik krijg een mooi gdm inlogscherm, maar kan er alleen met mijn muis in klikken. Een gebruikersnaam intikken kan niet. Ook ctrl-alt-del of ctrl-alt-backspace geeft geen resultaat. Toetsenbord is dood.

Oplossing: laten booten op de console, maar hoe doe ik dat.

Ik gebruik grub als bootmanager. Ik heb al geprobeerd "init 3" mee te geven, maar dat herkent 'ie niet :(
ik heb dit probleem dus ook gehad, maar het is "opeens" weggegaan, het enige wat ik gedaan heb is bij het opstarten van X de heletijd op crtl als f1 geramt en zo in de console gekomen, dan gdm gekilled en ff rc-update del gdm gedaan, dan een scriptje gemaakt /etc/init.d/gdm met de inhoud
code:
1
gdm

sinds dien werkt alles perfect en start ie automatisch gdm met keyboard op :)

• Sihaya
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sihaya

Pasfoto:

Het xdm script kijkt naar de waarde "DISPLAYMANAGER=" uit rc.conf. Vul je hier gdm in dan zal gdm dus starten. Start anders even vanaf cd en wijzig de nodige runlevels in inittab.

signature has expired

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 20:01 schreef Sihaya het volgende:
Het xdm script kijkt naar de waarde "DISPLAYMANAGER=" uit rc.conf. Vul je hier gdm in dan zal gdm dus starten. Start anders even vanaf cd en wijzig de nodige runlevels in inittab.
je moet eerst wel ff je eigen schijf mounten ofcourze, ga ff naar www.gentoo.org en naar die installatie guide, daar staat precies hoe je je hd moet mounten :)

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Thx...

Inderdaad. Gewoon booten vanaf de cd, harddisk mounten en rommelen ;)

rc-update doen kon niet (tenminste, leek me niet verstandig in rescue modus). Heb daarom maar /etc/init.d/gdm gemoved naar gdm~ daarna rebooten. Init vindt geen gdm en je krijgt een mooie console ;)

Daarna reparatiewerk uitvoeren. rc-update del gdm etc. Ook de /etc/rc.conf aanpassen. Daarna rc-update add xdm default en klaar is DAzN.

Er is vast een snellere en betere manier. Maar voor een linux n00b toch wel weer aardig knutselwerk en daar doe ik het voor ;)

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 20:38 schreef DAzN het volgende:
Thx...

Inderdaad. Gewoon booten vanaf de cd, harddisk mounten en rommelen ;)

rc-update doen kon niet (tenminste, leek me niet verstandig in rescue modus). Heb daarom maar /etc/init.d/gdm gemoved naar gdm~ daarna rebooten. Init vindt geen gdm en je krijgt een mooie console ;)

Daarna reparatiewerk uitvoeren. rc-update del gdm etc. Ook de /etc/rc.conf aanpassen. Daarna rc-update add xdm default en klaar is DAzN.

Er is vast een snellere en betere manier. Maar voor een linux n00b toch wel weer aardig knutselwerk en daar doe ik het voor ;)
choeso jei
(C) jottum
Pagina: 1