Toon posts:

CPU met koortsaanvallen (PIII-600 op ASUS P3V-4X)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Configuratie:

ASUS P3V-4X Mobo
PIII-600 B (4,5 x 133 MHz)
Vcore = 2,05
CoolerMaster SECC-2 Koeler met thermal tapeje, geen pasta
128 Mb PC-133 SDRAM
Creative Annihilator Pro GeForce DDR

Met booten in Win geeft zowel ASUS testprogramma PC-Probe als ook MBM een CPU-temperatuur aan van ca. 90 C. Na een aantal seconden zakt deze ineens terug naar rond de 55 C en vervolgens langzaam naar een idle temp van 45 C. Zodra een applicatie gestart wordt (zowel bijv. Word als ook Quake III) loopt de temp direct weer op naar 90 C. Ook zijn er soms spanningspieken in PC-Probe te zien: plotselinge terugval van –5 V naar 0 e.d.
Systeem is verder trouwens wel stabiel (3Dmark2000 loopt netjes uit)

Vervolgens dezelfde CPU overgezet op de volgende configuratie:

Aopen AX64 Pro (Slot 1)
256 Mb PC133 SDRAM (CAS 3)
ASUS AGP-V6800 DeLuxe GeForce DDR

Hier heeft de CPU een normaal temperatuurgedrag van 32 C bij idle en 44 C onder full load (gemeten met MBM)

Tenslotte ook nog op het ASUS P3V-4X mobo een PII-350 geplaatst. Ook deze vertoonde een normaal temperatuurgedrag in PC-Probe en MBM.

Het lijkt erop dat de combinatie van CPU en Mobo voor deze vreemde resultaten zorgt, maar hoe is dit in vredesnaam mogelijk. Als het klopt dan lijkt het me ook niet gezond voor de CPU.

Wie weet raad (voordat we een brief naar Mona sturen …….)

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-09 12:40

Beaves

Usque ad Finem

Heb ik ook last van met m'n 700@933 op een P3B-F, als ie op 7 x 133 staat, wordt ie volgens de BIOS 70 graden en als ik hem op 7 x 140 zet dan wordt ie volgens de BIOS 60 graden en dat klopt niet echt :) Ik zou alleen niet weten waar dat nou aan ligt.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Ik heb de thermal tape tussen mijn heatsink en mijn processor weggehaald en er warmtegeleidende pasta voor in de plaats gesmeerd. Dit scheelde 30 C (ongelooflijk).
Nu nog een zwaarder coolertje.:)

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Ja ik had hetzelfde probleem toen ik nog van die warmtegeleidende tape tussen core en koelblok had zitten. Erg onregelmatige temperaturen enzo. ( P3B-F , P3 700E@980MHz )
Warmtegeleidende pasta ertussen en de onregelmatigheid was verdwenen. Moet er wel bijzeggen dat ik tegelijkertijd 3 casefans heb toegevoegd voor zoveel mogelijk luchtstroming. Koeler op de cpu is standaard.
Core Voltage=1,7 Volt, De temperaturen zijn volgens probe op idle ong 30 graden en op workload 45 graden. Bios zit ongeveer 5 graden hoger dan de Asus probe bij mij.

Die-hard Brexiteer

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09 09:20

uibeltje

Idiotheque

Als de temp binnen korte tijd van laag naar heel hoog gaat lijkt het mij een hard/software probleem. Waarschijnlijk geeft de combi mobo/proc temperaturen die niet waar zijn.

Verwijderd

Dat dacht ik in het begin ook, want hij ging echt tot boven de 90C. Maar nu draait hij constant rond de 40C en tijdens de QuakeIII demo komt ie niet boven de 60C. Dus nu lijkt het op een goede temp registratie. Mobo en processor zijn niet veranderd.
Pagina: 1