[OO] Wanneer een nieuwe klasse introduceren? *

Pagina: 1
Acties:

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 17:22

drice

Loading...

Topicstarter
Ik heb maar een klein beetje programmeer ervaring maar op school heb ik object orientated leren programmeren.

Maar hoe weet je nou waar je een nieuwe klasse voor moet aanmaken.

Je kan best een heel scherm in een klasse maken, maar je kan ook besluiten alles op te delen in verschillende klassen.

Waar ligt de grens??

Ok ik weet dat de vraag een beetje vaag is, maar ik denk wel dat je het snapt :)

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tja moeilijk te zeggen, denk dat je daar ook een 'feeling' voor moet krijgen.
Ik probeer m'n classen altijd zo groot te krijgen dat ze opzichzelf staand zijn, oftewel dat ze makkelijk in een andere project gebruikt zouden kunnen worden.
Verder heb je veel verschilende modelling methoden om dit te bepalen, maar die heb ik nooit geleerd :)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Je gaat niet zomaar beslissen dat je een nieuwe klasse gaat maken omdat een klasse te groot wordt of iets dergelijks. Een te grote klasse kan wel een signaal zijn dat je misschien verkeerd bezig bent.

Klassen corresponderen met items die je kunt onderscheiden in je applicatie. Items vervullen in je applicatie bepaalde rollen. Als je een nieuwe rol of item ontdenkt in je applicatie kan je daarvoor een klasse maken.

Het is voor een groot deel ook gewoon een stukje ervaring. Er bestaan heel erg veel regels en richtlijnen, maar uiteindelijk moet je toch zelf met vallen en opstaan leren wat je een klasse maakt en wat niet :) .

Als je echt veel meer wilt weten moet je eens wat (nu al) klassieke OO boeken raadplegen die je in 1 van de vele boeken-topics hier op GoT kunt vinden :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 17:22

drice

Loading...

Topicstarter
Op woensdag 27 februari 2002 17:59 schreef mbravenboer het volgende:
Je gaat niet zomaar beslissen dat je een nieuwe klasse gaat maken omdat een klasse te groot wordt of iets dergelijks. Een te grote klasse kan wel een signaal zijn dat je misschien verkeerd bezig bent.

Klassen corresponderen met items die je kunt onderscheiden in je applicatie. Items vervullen in je applicatie bepaalde rollen. Als je een nieuwe rol of item ontdenkt in je applicatie kan je daarvoor een klasse maken.

Het is voor een groot deel ook gewoon een stukje ervaring. Er bestaan heel erg veel regels en richtlijnen, maar uiteindelijk moet je toch zelf met vallen en opstaan leren wat je een klasse maakt en wat niet :) .
Wat bedoel je precies met nieuwe rollen, is dat zoiets als bijvoorbeeld een groepje items wat met elkaar te maken heeft (Groep buttons of menubar).

En wat vind jij groot voor een klasse. Gaat het om het aantal regels of voor het aantal uit te voeren dingen??

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 20:23
Op woensdag 27 februari 2002 18:41 schreef drice het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met nieuwe rollen, is dat zoiets als bijvoorbeeld een groepje items wat met elkaar te maken heeft (Groep buttons of menubar).
Rollen zijn dingen die je prog uitvoert, dus bijv. de database queryen kan een rol zijn en een bepaalde GUI opbouwen ook eentje :)

Toch ?

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 12:47

TheDane

1.618

je wil in principe een klasse hebben voor ieder object
zo'n klasse bevat dan functies en procedures die iets met dat bepaalde object(-type) doen.

krijg je nieuwe objecten, dan schrijf je nieuwe (afgeleide) klasses die daarmee omgaan

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 19:19
HvU Promo]
Kom ook naar de HvU en dan in het bijzonder de vakken MTSY en OOAD! Daar leer je 't precies!
[/HvU Promo]

ff serieus, koop het boek UML in 24 uur van Joseph Schmuller (Academic Service ISBN 90.395.1344.9, bij BOL €26,75). Daar staat precies in hoe je netjes alles kan modeleren, hoe je bedrijfsprocessen om kan zetten en (voor jou dus nu erg belangrijk) wanneer je nieuwe klassen maakt. Tevens wordt er ingegaan op het inelkaar zetten van een GUI en (welliswaar kort) op designpatterns.

Nu ik dat boek aan het doorbladeren ben, denk ik dat ik het zelf ook maar eens geheel door ga nemen..
Pagina: 1