Toon posts:

[Delphi] Waar database componenten neerzetten??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn programma komen behoorlijk wat database componenten:

-Query
-UpdateSQL
-Transaction
-DataSource

Ik heb een datamodule gemaakt. Maar moet ik nu al deze componenten op deze module zetten en ook design-time aanmaken?

Of moet ik per form de componenten erop zetten design-time of run-time?

Wat is de beste methode?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:51
Ik doe het (meestal) als volgt:

Ik heb in m'n project 1 datamodule waarop de TDatabase component staat.
M'n TQuery componenten zet ik meestal op de form waar ik ze nodig heb, dus niet op een datamodule.

Hoe ik het ook soms doe is per categorie een andere datamodule met daarop alle TQuery componenten voor die categorie. Bv een datamodule 'dmArtikels' met daarop alle TQuery's die van toepassing zijn op Artikels.

https://fgheysels.github.io/

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:44

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Voor niet al te grote applicaties zet ik alles in 1 datamodule, en die datamodule gebruik ik vanuit m'n forms etc.

Voor vrij grote applicaties splits ik de datamodules op(bijv 1 voor klanten, 1 voor produkten etc).

Ikzelf zet nooit database componenten op een form neer.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er nu ook nog nadelen aan het plaatsen van de query's op de forms i.p.v. op een datamodule?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:51
Je form ziet er wel 'voller' uit at design time. En als je een query wilt gebruiken in een andere form dan moet je hem op die form herschrijven.
Dat zijn de enige nadelen dat ik me kan bedenken.
Voordeel is dat je geen datamodule moet 'usen' in de betreffende form.

Als er nog nadelen zijn, dan weet ik ze graag, maar mi is het een kwestie van persoonlijke voorkeur.

https://fgheysels.github.io/