Toon posts:

ghost in dos mode traag (van disk naar disk)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de indruk dat GHOST met m'n backups de laatste tijd trager is.
M'n Bios staat volgens mij goed (in de richting van Modes en DMA

Nog een DOS setting die van invloed is moglijkerwijs ?

Ik backup van IDE0 naar IDe1 dus dat kan het ook niet zijn.

Iemand een idee ?

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-04 00:35
Windows beschikt over betere controle wat betreft snelheid..

/sorry verkeerd gelezen.. |:(

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 17:04 schreef mhijma het volgende:
...
Iemand een idee ?
Ja. In DOS werken je HD's ALTIJD in PIO mode (dus ongeacht je bios DMA instelling), tenzij je onder DOS DMA drivers installeerd. Die drivers bestaan wel (voor o.a. BX chipset), maar zijn niet freeware. Gigabyte leverde ze vroeger mee met hun BX-moederborden.
Bij al die nieuwere chipsets van tegenwoordig is het nog maar de vraag of ze überhaupt bestaan.
De maximale snelheid van PIO4 is 16 MB/s. Omdat je wilt lezen en schrijven tegelijk, en alle data door een CPU I/O poort moet wordt dat de helft.
De CPU heeft hier veel werk aan. Omdat ook Ghost moet draaien, en waarschijnlijk de data comprimeert, gaat het in de praktijk nog een stuk langzamer.
Ik kom zelf in de praktijk met een PIII-850 (maximale compressie in Ghost) op ongeveer 140 MB per minuut.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Die twee HDDs zitten op aparte IDE kanalen, dus 16 mb/s lezen en tegelijk 16 mb/s schrijven moet geen probleem zijn.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-04 00:35
Op donderdag 28 februari 2002 13:12 schreef ebouma het volgende:

[..]

Ja. In DOS werken je HD's ALTIJD in PIO mode (dus ongeacht je bios DMA instelling), tenzij je onder DOS DMA drivers installeerd. Die drivers bestaan wel (voor o.a. BX chipset), maar zijn niet freeware. Gigabyte leverde ze vroeger mee met hun BX-moederborden.
Bij al die nieuwere chipsets van tegenwoordig is het nog maar de vraag of ze überhaupt bestaan.
De maximale snelheid van PIO4 is 16 MB/s. Omdat je wilt lezen en schrijven tegelijk, en alle data door een CPU I/O poort moet wordt dat de helft.
De CPU heeft hier veel werk aan. Omdat ook Ghost moet draaien, en waarschijnlijk de data comprimeert, gaat het in de praktijk nog een stuk langzamer.
Ik kom zelf in de praktijk met een PIII-850 (maximale compressie in Ghost) op ongeveer 140 MB per minuut.
Dat melde ik dus ook al, maar het is DE LAATSTE TIJD, dus het was wel goed, naar ik heb kunnen oordelen in zijn verhaal....

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:27
smartdrv laden ook al wordt dit afgeraden. Scheelt een hoop.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ghost doet toch sequentiele transfers? Lijkt me niet dat smartdrv echt veel uitmaakt.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:24
Je hdd staat bij die brakke VIA chipsets idd in PIO mode, lekker snel dus.
Mn Promise controller staat altijd in DMA mode, zelfs in DOS. Kopieerde laatst van Promise naar promise, was iets van 300MB/min, waar ik van VIA -> VIA met dezelfde disks slechts 120MB/min haalde :(

Verwijderd

Topicstarter
Nog bedankt allen voor de info.
Die PIO4 mode had ik al een vermoeden van, echter enige tijd geleden haalde ik nog ruim boven de 100 MB per minuut, terwijl dus de laatste tijd niet meer dan 40 tot 60 MB per minuut haal.
Hoe vreemd, terwijl ik over beide IDE aansluitingen werk (van disk naar disk)

• BusMastah
  • Laatst online: 08-04 20:43
Het kan ook gewoon zijn dat je windows partitie een rotzzoi is geworden, defragmenteren helpt bij mij aanzienlijk. Probee dat eens.

Workstation

Verwijderd

In de .ini file kun je aangeven dat Ghost dma kan gebruiken. "Use int 13" etc.
Pagina: 1