dos bootdisk

Pagina: 1
Acties:

• mpie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01-2016
hoi allemaal,
ik moet voor school een bootdisk in dos maken maar het uppermemory moet hoger zijn dan 640kb met cdrom ondersteuning en het lukt me niet echt ik kom maar tot de 580kb anybody who has the knowledge????
mega thanx alvast

Wat je wil is niet altijd wat je nodig hebt!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Post dan wat je tot nu toe al hebt gedaan :{

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik neem aan dat je bedoelt dat je cdromdrivers hoog moeten worden geladen en je werkgeheugen 640 KB moet zijn. Ik moet zeggen dat het lang geleden is dat ik deze kennis voor het laatst heb gebruikt maar heb je emm386 en himem.sys geladen?
Deze maken ruimte in je uppermemory zodat je daar je cdromdrivers kunt laden d.m.v. devicehigh = cdromdriver in je config.sys.

• mpie
ik bedoelde de conventional memory hehe my mistake maar dit is dus wat ik gedaan hebt tot nu toe :
config.sys :

DEVICE=HIMEM.SYS
DEVICE=QEMM386.SYS RAM
DOS=HIGH,UMB
DEVICEHIGH=CDTECH.SYS /D:MPIE
LASTDRIVE=Z

autoexec.bat :
@echo off
MSCDEX.EXE /D:MPIE /L:H
cls

• x-wolf
iig kun je van die lastdrive een andere letter eerder in het alfabet nemen. Als ik me niet vergis neemt dit namelijk meer geheugen dan bijvoorbeeld 'lastdrive = F'
Volgens mij kon je ook nog opgeven dattie cdromdriver in je autoexec in je umb moet laden. Hoe dat werkte weet ik alleen niet meer.

Overigens schiet me nog net iets te binnen dat nu ik zie dat je Qmem gebruikt.Als je wilt kun je je video geheugen hiermee uitschakelen. Vraag me niet meer hoe, maar ik weet zeker dat het in de documentatie staat want daar heb ik het ook ooit uitgehaald. Je videogeheugen is onder dos het geheugen dat meteen boven de 640 KB wordt aangesproken. Als je dit uitschakeld kun je meer dan 640 KB vrij maken maar kun je ook echt alleen maar in de console werken. WP 5.1 (dat blauwe scherm) werkt dan niet eens meer :)

• mpie
mega thanx. nu alleen even opzoeken hoe ik het eruit krijgt. dat video moet er juist uit want hij hoeft alleen maar te booten met cdrom ondersteuning. zo kan ik namelijk 9 weken vrijstelling krijgen op school :)

• x-wolf
Je moet trouwens nog ff in je config.sys 'umbload = yes' zetten. Hij gaat dan in umbblocken progs laden, dacht ik.

Doe mij als dank een paar van die weken vrijstelling! :)

• x-wolf
Trouwens, om nog wat meer werkgeheugen vrij te maken kun je ook in je config.sys instellen:
code:
1
2
files = 10
buffers = 10

Je beperkt je systeem hier wel weer flink mee maar het bespaart je wel weer memory!

Ook kun je voor de regel waarin je in je autoexec.bat je cdromdrivers laadt nog LH zetten. Hij laadt deze drivers dan hoog.

* x-wolf krijgt weer lol nu hij oude herinnering aan die goeie msdos, of eigenlijk 4dos, tijd ophaalt.

Je kunt trouwens ook proberen 4dos te installeren, dit gaf veel meer mogelijkheden weet ik nog, maar ik zou niet meer weten of dat ook geheugen voordelen heeft.

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 12:26
Als je een echte DOS bootdisk hebt kun je ook eerst memmaker draaien, en dan met de hand nog een beetje fine-tunen.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• x-wolf
Op woensdag 27 februari 2002 17:14 schreef koffercomputer het volgende:
Als je een echte DOS bootdisk hebt kun je ook eerst memmaker draaien, en dan met de hand nog een beetje fine-tunen.
Het echte werk kon nooit met memmaker. Ikzelf prutste altijd meer ruimte vrij dan dat memmaker dat voor mij kon maken. :9~

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:20

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

memmaker = :r

DEVICE=HIMEM.SYS
DEVICE=EMM386.exe noems
DOS=HIGH,UMB
LASTDRIVE=Z

autoexec.bat :
@echo off
lh MSCDEX.EXE /D:MPIE /L:H
cls

De kick van Electric!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

ik heb alleen ervaring met emm386.sys
en daar zijn meerdere opties voor (NOEMS en dergelijke, volgens mij kan je die zien door help --emm386.sys in te typen, of help emm386.sys of .exe). ook himem heeft meerdere opties

En als je geluk hebt, zit er memmaker in je dos versie, gewoon memmaker intypen, die maakt ook iets meer geheugen vrij.

• mpie
ok hier is mijn nieuwe schemaatje ik zit op de 630kb wooohooo nog 10 te gaan :

config.sys:
DOS=HIGH,UMB
DEVICE=A:\QEMM386.SYS RAM ROM X=C000-C7FF
DEVICEHIGH=A:\CDTECH.SYS /D:MPIE
LASTDRIVE=F

autoexec.bat:
@ECHO OFF
LH MSCDEX.EXE /D:MPIE /L:F
CLS

ik zal even wat methode van X-Wolf eens toepassen kijken of ik er verder mee kom :) meer tips zijn welkom.

Verwijderd

Ik vraag me af of je tot 640 KB vrije mem komt met Dos. Hoe wil je bijvoorbeeld een driver voor je extended memory ook in extended memory laden? Lijkt me een beetje onmogelijk. :)
Volgens mij haalt ergens een leraar een geintje uit met je

Verwijderd

Dast van dat videogeheugen, daar is 't programmaatje vidram voor, zit als 't goed is bij Qemm.

• mpie
Op woensdag 27 februari 2002 18:41 schreef janjanjansen het volgende:
Ik vraag me af of je tot 640 KB vrije mem komt met Dos. Hoe wil je bijvoorbeeld een driver voor je extended memory ook in extended memory laden? Lijkt me een beetje onmogelijk. :)
Volgens mij haalt ergens een leraar een geintje uit met je
vanwege het gebruik van de QEMM386.SYS kun je het wel halen. Zo'n rond de 712kb had ik eens een plaatje gezien. I dunno waar. Maar in ieder geval moet ik de Grafische zooi weg halen maar weet niet hoe dat moet. De himem.sys en emm386.exe zijn nu overbodig zoals je ziet in het schema. Damn toch best wel een uitdaging moet ik zeggen.

• mpie
Op woensdag 27 februari 2002 18:44 schreef qltel het volgende:
Dast van dat videogeheugen, daar is 't programmaatje vidram voor, zit als 't goed is bij Qemm.
hehehehe,
je komt als geroepen! ik heb alleen het qemm386.sys file kunnen downloaden. nu nog die vidram vinden en weten hoe ik het moet toepassen. dan hou ik jullie weer op de hoogte |:(

Verwijderd

Probeer deze eens..

DEVICE=EMM386.exe noems m9

(Ja, die m9 moet er dus achter)

• mpie
Op woensdag 27 februari 2002 18:54 schreef bonobo het volgende:
Probeer deze eens..

DEVICE=EMM386.exe noems m9

(Ja, die m9 moet er dus achter)
thanx voor je poging maar ik kom er dus net achter dat het alleen haalbaar is via de qemm386.sys dus de emm386.exe en himem.sys bestanden zijn nu overbodig. If only I knew how to get that darn video geheugen eruit

• x-wolf
Heb je nu al wel Lastdrive en buffers en files op iets laags gezet?

Idd heb je vidram nodig. Was ik vergeten hoe het ook weer precies werkt. Nu nog vidram zien te vinden. Ikzelf heb het niet meer op disk staan (zodat ik het aan jouw had kunnen geven, kopieren zal wel niet mogen vanwege de belangrijke copyrights die vast nog steeds gelden ;)

• TheBoneCollector
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 10:52
Misschien dat hier iets voor je bijstaat:

http://jason-n3xt.org/dos/wwfiles.htm

Good luck !

• TheBoneCollector
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 10:52
Misschien dat hier iets voor je bijstaat:

http://jason-n3xt.org/dos/twfeat.htm

Even scrollen en dan:
** Using VIDRAM.COM, it's possible to obtain 736k conventional memory should it be needed **

Good luck !

* TheBoneCollector vergat te editten |:(

• mpie
ik ben 4 uur bezig geweest met het zoeken naar die *#&($@ vidram.sys of .exe of .com of wat dan ook maar ik kan het niet vinden. iemand die het wel heeft?? dit is echt frustrerend.

• mpie
ik ben er eindelijk uitgekomen :)
de oplossing is:
config.sys:
DOS=HIGH,UMB
DEVICE=QEMM386.SYS RAM ST:M I=A000-AFFF
LASTDRIVE=G

autoexec.bat:
@ECHO OFF
LH MSCDEX.EXE /D:MPIE /L:F
VIDRAM ON
CLS

dit geeft me meer dan 700kb aan conventionele geheugen yeaaaaaaaah 9 weken vrijstelling hehehehe dat wordt een bijbaantje zoeken!!!!!! thanx allemaal voor jullie hulp. especially x-wolf :P

Pagina: 1