P75 naar P100 move, nu de bios nog??

Pagina: 1
Acties:

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Ik heb hier een bakkie staan dat in een ver verleden door ons paps bij de Makro is gekocht. Het betreft een P75, origineel 8 mb geheugen, etc. Nou is er in de loop van de tijd een geluidskaart, een cdromspeler, een netwerkkaart en een isdnkaart bij-in gekomen, en een lullige 64mb geheugen. Nou heb ik ergens een P100 op de kop getikt, en die erin gezet. Ik dacht: zo... even in de bios de settings goed zetten. Nou mooi niet dus. Ik kan in de Bios niks vinden over CPU speed of CPU Clock etc etc...
Aangezien hij van de Makro komt, is het een merk PC. Op de buitenkant zit een stikkertje waarop staat: Intal. (geen typo, met een A dus) Op de originele hardware echter zitten ook Legato garantie stikkers.
De vraag is: Hoe krijg ik die CPU op 100mhz ipv 75?
Niet via het Bios, dus waarschijnlijk met jumpertjes. Die ik vervolgens niet kan vinden op het mobo. Dat mobo'tje is naam/typenummerloos helaas, dus daar kan ik jullie ook niet van voorzien.
Weet iemand wat er met die bedrijven gebeurd is, of waar ik documentatie etc kan vinden? De originele boekjes zijn er helaas niet meer bij :(

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik denk dat t geen merk pc is ...

Je zult t mobo moeten jumperen op 100mhz, cpu speed in de bios is een redelijk nieuwe feature (BX mobo's waren t eerst geloof ik)

Als je de pc aanzet zie je een bios string, schrijf die eens op een zoek eens met google (of post m ff hier, dan zoek ik wel ff) (is t een award bios of een ander merk btw)

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• bart1234
Bouwt de Makro ze zelf dan?
Ennieweej, zoals ik al zei, op dat mobo zitten niet zo verrekte veel jumpers, en die die erop zitten, hebben geen uitleg. Dus moet ik (optie 1) of de boekjes erbij hebben, of (optie 2) iemand moet per ongeluk zo'n ding hebben en de boekjes wel hebben, of me iig kunnen vertellen wat te doen :)

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 16:59
Op woensdag 27 februari 2002 15:33 schreef bas_konings het volgende:
Ik denk dat t geen merk pc is ...

Je zult t mobo moeten jumperen op 100mhz, cpu speed in de bios is een redelijk nieuwe feature (BX mobo's waren t eerst geloof ik)
Beetje offtopic, maar ik heb een Abit TX5 Pentium I moederbord gehad die als een van de eersten SoftMenu had.

Ontopic denk ik toch echt dat je ergens op het moederbord met een jumper in moet kunnen stellen welke CPU erin zit. Als je niet zeker weet welke jumpers het zijn, kun je er gewoon proberen een paar om te zetten, als je maar wel onthoudt hoe ze stonden.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• bart1234
Klein trapje....

Verwijderd

Je moet je bios-string ff opzoeken. Daaraan kun je achterhalen wie je moederbord heeft gefabriceerd. Hoe je je aan je bios-string komt, en wat je daarmee moet doen, is al vaker behandeld hier... zoek maar ff op 'bios-string' in de search ofzoiets. Succes!

• D2DM
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:54
hmm geen jumpers?

Een P100 was misschien voorbarig. Ik heb een P75 op 2x60 = 120mhz gekregen.
60% oc met die P75 dus.

Btw. doordat je L2 cache op moederbord snelheid werkt heb je waarschijnlijk meer aan een hoge FSB (frontspeed bus)

Dwz. dat je beter voor 1.5x66=100 kunt gaan dan 2x50.

gl

R7 5700x, B350 Prime Plus, 32GB ddr4 op 3333Mt/s, 960Pro, Ultrastar He10, rx6700xt, uwqhd.

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:30

JWO

lekker ff een ander klokkristal er op solderen dit werkte tenminste bij de 386 en 486 pc's wel :D

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 16:59
Op woensdag 27 februari 2002 20:33 schreef D2DM het volgende:
hmm geen jumpers?

Een P100 was misschien voorbarig. Ik heb een P75 op 2x60 = 120mhz gekregen.
60% oc met die P75 dus.

Btw. doordat je L2 cache op moederbord snelheid werkt heb je waarschijnlijk meer aan een hoge FSB (frontspeed bus)

Dwz. dat je beter voor 1.5x66=100 kunt gaan dan 2x50.

gl
Ik heb zelf een keer een tijdje een P75 op 125 mhz gehad met een 83 mhz bus, dus 1.5 * 83 toen ik mijn oude P75 mobo upgrade naar eentje met een HX chipset. Tweaken blijft leuk :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Pagina: 1