Toon posts:

1wire en ibutton ervaring iemand?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Er bestaan sensoren van Dallas Semiconductor die communiceren over een simpele 2 tot 3 draadige interface. Omdat ze de ground niet als draad meetellen is dat volgens hun een 1wire interface. Ze lijken idiaal omdat (bv) een temperatuur opnemer in een to92 uitvoering geen losse componenten nodig heeft om via de bus zijn data kwijt te kunnen. Ook meerdere temp meters kunnen op 1 en dezelfde bus worden aangesloten.

1wire link

Maar ik vraag me af of hier iemand ervaring heeft met deze dingen? Do en DonŽt, Tips...

Een speciale 1wire uitvoering zijn de zogenaamde ibuttons. 1wire sensors maar dan in een uitvoering als een dikke knoopcel batterij. Zijn er hier nog mensen die dit kennen?

ibutton link

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Uhm...ik weet niet psies waar je het over hebt maar ik ben zelf ook aan het kijken of ik een home-made tempsensor voor Motherboard Monitor in mekaar kan knutselen. Dit gaat dan mbv een Maxim 6657 IC (www.maxim-ic.com) die signalen van temp.diodes (waaronder de ondie-tempsensor van de athlon xp) vertaalt naar SMbus (asus-mobo hebben standaard een aanlsluiting hiervan op het mobo, bij andere moet je em van de DIMM-sloten afplukken), zodat het door MBM kan worden gelezen...ik ben best wel elektron00b maar schemaatjes in mekaar flatsen kan ik wel...

Maar je wilde dus xtra tempsensors installeren?

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 27 februari 2002 15:22 schreef _sNaRs_ het volgende:
Uhm...ik weet niet psies waar je het over hebt maar ik ben zelf ook aan het kijken of ik een home-made tempsensor voor Motherboard Monitor in mekaar kan knutselen. Dit gaat dan mbv een Maxim 6657 IC (www.maxim-ic.com) die signalen van temp.diodes (waaronder de ondie-tempsensor van de athlon xp) vertaalt naar SMbus (asus-mobo hebben standaard een aanlsluiting hiervan op het mobo, bij andere moet je em van de DIMM-sloten afplukken), zodat het door MBM kan worden gelezen...ik ben best wel elektron00b maar schemaatjes in mekaar flatsen kan ik wel...

Maar je wilde dus xtra tempsensors installeren?
Jep, wel extra temp sensors, maar dan niet in mŽn comp. Wel ga ik ze met een mircoprocessor aansturen.

In een kleine ruimte (comp dus) zijn wat extra draadjes niet zo belangrijk.

Zelf wil ik een temp controler voor mŽn huis maken. Per ruimte een sensor (ds1820) die allemaal via 1 driedraads bus (voeding, signaal en ground) verbonden zijn met de microcontroller (een amtel avr). De avrŽs worden door easy gebruikt om een extreme baybus te bouwen, zo ben ik ook op dit idee gekomen.

Even een totaal plaatje wat ik wl gaan bouwen (pas in de zomer, nu heb ik mŽn cv te hard nodig om hem een paar dagen stil te kunnen leggen).

Per ruimte (waarschijnlijk 5) een ds1820 temp sensor. Die stuurt via een amtel AVR (de 8515) zowel de cv ketel als de relaiskleppen op de radiatoren aan (relais voor verwarming ongeveer 30 euro, 40 euro incl aansluiting. De avr checked ook of de pomp van de cv draait (nadraaien e.d.) en past daar de relais kleppen op de radiatoren op aan. Centraal komt een lcd met daarop de mogelijkheid om de temp in te stellen per ruimte. Eventueel een override mogelijkheid per ruimte mbv een popmeter en een connectie naar de avrŽs ad converter om de temp te wijzigen.

Anyway, centraal kan je dan aangeven of het nacht is en of een kamer de temp los mag wijzigen.

Daarnaast lijken me de iButtons ideaal als acces control. Huisdeursleutel dus.

Verwijderd

Topicstarter
eenmaal (schopje dus)

Verwijderd

Geen idee welke taal jij gebruikt,
maar voor Jal (een programeertaal voor Pic's)
zijn standaard bibliotheken te downloaden.