Maxtor 60Gig. alleen PIO...?

Pagina: 1
Acties:

• digital8
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-01 10:52
Hoi..,

Ik heb een Maxtor 60Gig. 7200rpm, nooit probleemen mee gehad maar sinds vorige week wordt hij ineens alleen nog maar herkend als een PIO schijf..,

Het probleem is dit.., als ik m'n pc opstart staat in m'n boot scherm Maxtor 5T060H6 DMA-5, als ik in WinXP kijk dan is hij ineens PIO en dat draait hij ook hij is namelijk super traag. :(

Ik heb hem ook in een andere WinXP pc en een andere Win2k pc gehangen, ik heb hem opnieuw geformateerd NTFS en Fat32 geprobeerd, ik heb WinXP eropnieuw opgezet, ik heb m'n IDE kabels al vervangen, maar hij blijft aangeven dat hij alleen PIO ondersteund (uiteraard staat "DMA if Availeble" aan) |:(

Mijn andere Maxtor 80Gig. 7200rpm. werkt wel gewoon zoals het hoort... :Y)

Ik heb dus het vermoeden dat m'n HDD defect is.., zou dit fabrieks garantie zijn... :?

Heeft iemand hier dit probleem ook al gehad en zo ja wat was jou oplossing... :?

TanX...

edit:

Typo's

Verwijderd

Ik heb weleens een dergelijk probleem gehad, ook een HD die niet meer op UDMA wilde onder XP. Dat liet zich fixen door de IDE-drivers eerst te deïnstalleren en vervolgens opnieuw te installeren. Maar ik betwijfel of dit bij jou gaat werken, als je XP ook al een keertje opnieuw hebt geïnstalleerd...

Misschien is er iets mis met het interne register van de harde schijf, het register waar alle instellingen in staan. Er is vast wel een tooltje op de site van Maxtor waar de UDMA-instellingen van je schijf hardwarematig mee kunt regelen. Voor IBM heb je dat in elk geval wel. Probeer het daar eens opnieuw mee in te stellen. Bijvoorbeeld eerst instellen op alleen PIO4 en dan weer XP opstarten, en vervolgens weer instellen naar UDMA5, en weer opnieuw in XP opstarten en dan DMA if available selecteren.

Heb je misschien recentelijk je BIOS geflashed? Ook daar zou het aan kunnen liggen, ook al verklaart het niet waarom het op een andere PC ook niet werkt. Zo ja, probeer eens terug te gaan naar je oude BIOS.

(ff achteraf en waarschijnlijk ten overvloede, ik mag aannemen dat je wel gewoon udma66 ide kabels gebruikt?)

• digital8
Ik heb weleens een dergelijk probleem gehad, ook een HD die niet meer op UDMA wilde onder XP. Dat liet zich fixen door de IDE-drivers eerst te deïnstalleren en vervolgens opnieuw te installeren. Maar ik betwijfel of dit bij jou gaat werken, als je XP ook al een keertje opnieuw hebt geïnstalleerd...
Ja.., de drivers voor m'n maxtor en m'n IDE ATA/Atapi Conroller drivers heb ik ook al opnieuw geinstalleerd, helaas resulteerde dit ook in niets...
Misschien is er iets mis met het interne register van de harde schijf, het register waar alle instellingen in staan. Er is vast wel een tooltje op de site van Maxtor waar de UDMA-instellingen van je schijf hardwarematig mee kunt regelen. Voor IBM heb je dat in elk geval wel. Probeer het daar eens opnieuw mee in te stellen. Bijvoorbeeld eerst instellen op alleen PIO4 en dan weer XP opstarten, en vervolgens weer instellen naar UDMA5, en weer opnieuw in XP opstarten en dan DMA if available selecteren.
Hmm.., ik ben idd net op de site vam maxtor bezig.., 's kijken wat ze daar hebben, de diskette die bij de HDD zit lees ik net heeft geen ondersteuning voor WinXP dus die ga ik ff downen, ff kijken wat dat doet...
Heb je misschien recentelijk je BIOS geflashed? Ook daar zou het aan kunnen liggen, ook al verklaart het niet waarom het op een andere PC ook niet werkt. Zo ja, probeer eens terug te gaan naar je oude BIOS.
Ja dat heb ik idd gedaan, en ook nog rond de tijd dat dit probleem zich voordeed, ook heb ik de oude bios idd weer teruggezet maar dit veranderd ook niets aan m'n probleem...
(ff achteraf en waarschijnlijk ten overvloede, ik mag aannemen dat je wel gewoon udma66 ide kabels gebruikt?)
Ja uiteraard ik heb zelf tijdelijk ff m'n rounded cables vervangen door de normale, maar ook dat leverde geen oplossing...

Tanx.., voor de info in ieder geval...

edit:

Typo's

• Joeroenho
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kheb precies hetzelfde gehad, waarschijnlijk heb je een mobo met een via-chipset.
Je moet even op deze site de Busmasterdrivers downloaden. Zit ook een IDE-tool in, daarmee kan je de DMA- en PIO instellingen forceren.

Amateurcoureur en fervent banktukker

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 20:58
Op woensdag 27 februari 2002 15:28 schreef digital8 het volgende:

[..]

Ja uiteraard ik heb zelf tijdelijk ff m'n rounder vervangen door de normaale, maar ook dat leverde geen oplossing...

Tanx.., voor de info in ieder geval...
Ligt aan die ronde ide kabels, ze hebben die UDMA 100 standaard niet voor niets zo vastgesteld |:(

Wanneer windows XP een x-aantal data errors heeft gehad schakeld deze telkens naar een lagere dma modus omlaag.
Na verloop van tijd zelfs op PIO modus, eenmaal daar aangeland en je kunt er niks meer aan doen.
Evt, proberen met normale udma 100 kabels windows opnieuw te installeren.

Suc6 in elk geval

Verwijderd

Weet je waar dat aan ligt, dat ligt eraan dat je in het bios PIO mode niet op auto hebt staan maar denkelijk op 4 ofzow, zet die maar es op auto, en dan heeft winXP hem als DMA schijfje

• digital8
Op woensdag 27 februari 2002 16:05 schreef KBDE het volgende:

[..]

Ligt aan die ronde ide kabels, ze hebben die UDMA 100 standaard niet voor niets zo vastgesteld |:(

Wanneer windows XP een x-aantal data errors heeft gehad schakeld deze telkens naar een lagere dma modus omlaag.
Na verloop van tijd zelfs op PIO modus, eenmaal daar aangeland en je kunt er niks meer aan doen.
Evt, proberen met normale udma 100 kabels windows opnieuw te installeren.

Suc6 in elk geval
Hmm.., da's voor het eerst dat ik daarvan hoor, maar het klinkt wel aannemelijk.., ik gebruik nu gewoon weer die rounded kabels, nu weet ik namelijk de oplossing dus kan ik mooi ff testen ofdat het idd door die kabels komt...

TanX....

• digital8
Op woensdag 27 februari 2002 16:33 schreef Jaromir het volgende:
Weet je waar dat aan ligt, dat ligt eraan dat je in het bios PIO mode niet op auto hebt staan maar denkelijk op 4 ofzow, zet die maar es op auto, en dan heeft winXP hem als DMA schijfje
Dat d8 ik eerst ook, maar dat stond gewoon op auto...
Maargoed ik heb de oplossing al gevonden...,

TanX...

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 17:56 schreef digital8 het volgende:

[..]

Dat d8 ik eerst ook, maar dat stond gewoon op auto...
Maargoed ik heb de oplossing al gevonden...,

TanX...
En wat is de oplossing dan? Ben ik wel benieuwd naar...

• digital8
Op woensdag 27 februari 2002 15:34 schreef El_GringO het volgende:
Kheb precies hetzelfde gehad, waarschijnlijk heb je een mobo met een via-chipset.
Je moet even op deze site de Busmasterdrivers downloaden. Zit ook een IDE-tool in, daarmee kan je de DMA- en PIO instellingen forceren.
TnaX.., El_GringO dat heeft idd het probleem opgelost hij is nu gewoon weer UDMA-5....

TanX.., ( If you was a Girl i would kiss ya :P )
Pagina: 1