Toon posts:

[JavaScript] Datum controleren en verbouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb het volgende probleem. Op een webpagina wil ik het volgende realiseren :

Een inputveld waarin een datum ingevoerd gaat worden. Nu wordt de gebruiker geen patroon opgelegd (dd-mm-jjjj), maar gelden er geen regels. Dit klint misschien raar :) Maar ik zal het uitleggen aan de hand van onderstaande (wat de gebruiker in kan voeren). Opmerking vooraf; de datum wordt wel altijd vertaald naar het dd-mm-jjjj formaat.

010102 => wordt vertaald naar 01-01-2002
1-12-2002 => wordt 01-12-2002

Zoals jullie zien zitten er simpele gevallen tussen, maar ook zeer moeilijke. De gebruiker moet wel minimaal 6 en maximaal 11 karakters invoeren. Het volgende zou dus ook kunnen :

1112002 (hier kan dus 1-11-2002 mee bedoeld worden, maar ook 11-1-2002...)

Nu is dus mijn vraag : weet iemand of zoiets al bestaat ?? Een stuk JavaScript dus, waarmee ik bovenstaand kan realiseren *D

Ik kan het natuurlijk een stuk makkelijker maken door als eis te stellen dat er alleen maar 6,8 of 10 karakters ingevuld mogen worden, maar ik wil het voor de gebruiker zo flexibel mogelijk houden, vandaar...

Ik weet het, dit is misschien ongeloofelijk |:( , maar ik wil het gewoon proberen

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Jacascript P&W -> W&G

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Ik zou gewoon 3 boxjes maken; voor dd, mm en (ee)jj. Dan ervoor zorgen dat als er 2 getallen ingevuld zijn voor dd en mm de cursor automagisch naar het volgende veld gaat. In het jaar veld zou je nog kunnen overwegen ook 2 cijfers als jaartal te accepteren...

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 27 februari 2002 14:44 schreef crisp het volgende:
Ik zou gewoon 3 boxjes maken; voor dd, mm en (ee)jj. Dan ervoor zorgen dat als er 2 getallen ingevuld zijn voor dd en mm de cursor automagisch naar het volgende veld gaat. In het jaar veld zou je nog kunnen overwegen ook 2 cijfers als jaartal te accepteren...
Dat kan ook ja...maar ik wilde het eigenlijk in 1 veld, maar het is het overwegen waard :)

Verwijderd

Ik denk dat je je vergist als je denkt dat je het op deze manier makkelijker maakt voor de gebruiker. Sure, het is meer flexibel, maar als gewoon duidelijk is voor de gebruiker hoe die wat moet invullen zorgt dat voor de minste problemen.

Verwijderd

Als je de gebruiker meerdere mogelijkheden geeft weet deze juist niet waar hij/zij aan toe is en wordt het onduidelijk. Een format aangeven (dd/mm/jjjj) is daarom veel beter, of zoals hierboven staat gewoon 3 boxjes maken. Daarnaast heb je nog het probleem, zoals je zelf al aangeeft met de voorbeelddatum 1112002.
Gewoon niet doen dus en format/boxjes gebruiken.

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

http://blazonry.com/scripting/datemenu.php

Gebruik deze calender, kunnen users ook geen gekke dingen doen.

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
code:
1
1112002 (hier kan dus 1-11-2002 mee bedoeld worden, maar ook 11-1-2002...)

:P je weet nu al zelf niet wat er nou hoort te staan, hoe wou je daar met behulp van javascript dat wel achter zien te komen ?! kunnen gewoon 2 dingen staan :?

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Psies.. geef een voorbeeld met streepjes ofzo, maar laat je check het wat flexibeler nemen.

Voorbeeld: 25-03-2002

Maar je check keurt ook delimiters als " ", "/", "_", "." etc etc goed.
Pagina: 1