Toon posts:

Linux server opzetten (heel veel hulp nodig)

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil nogal graag overstappen van windows naar linux.
Mijn server haal een uptime van max 2 dagen met win2000 en ik wil gewoon een linux server (leerzaam en nuttig).

Ik weet zo goed als nix van Linux (dat is nogal het probleem).

Maarja.. Misschien is hier iemand die heel aardig is :), tijd te veel heeft en mij graag zou willen helpen.

Mijn server specs:
- AMD 700 MHz
- MSI K7 PRO
- 196 MB SDRAMM
- GF2 MX
- ADSL USB modem!!!
- 3com 100MBit Ethernetcard

Wat ik wil:
Ik wil dus een linux server waar ik niet meer naar om hoef te kijken...
Hij moet internet gaan delen en er moet een webserver op komen te staan (ja met mijn 64 Kbit upstream :P)

Ik heb al aardig wat topics doorgelezen, maar ik leer er niet veel van (omdat ik zo goed als niet weet)

Nou is mijn vraag (schrik niet hoor):

Wie kan mij stap voor stap uitleggen wat ik moet doen?! (erg he? :))
Ik heb RedHat 7.2 en ik kan wel leuk kiezen dat is de Server zooi moet installeren,
maar ik zou bij god niet weten wat er nog meer op moet... *sigh* Ik zou je eeuwig dankbaar zijn :)

Ik zou ook al erg blij zijn als iemand een EXTREEM goede guide zou hebben die voor iedereen duidelijk zou zijn (zelfs voor mij dus). Die ik nog niet heb gevonden.

Verwijderd

Gisteren in een avond een mandrake 8.1 server opgezet. SIMPEL en met de hulp van wizdrake, het is nog niet het je_van_het, maar het loopt wel na een paar uur stoeien.

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07 20:31
dl een kaale distro..

bv gentoo of debian

en dit
apache (webserver)
nieuwe kernel
iptables (internet delen)

take a look at www.linuxnewbie.org

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
debian is errug fijn vind ik, en ik ben ook beswel n00b ;)
apt-get roels echt! :)

alcatel heeft iig linux drivers voor je USB modem, dus dat zou moeten lukken lijkt me :)

kan zo snel op de site van alcatel nix vinden, maar t bestaat iig :P

succes iig! :)

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Koop de laatste versie van RedHat of Suse in de winkel.
Bij beide krijg je een mooi boekwerk erbij waarin echt veel newbie info staat, en je wordt mooi bij de hand gehouden.

Later, als je je echt goed thuis voelt dan moet je je eens aan Debian of Slackware wagen. De meeste ervaren Linux gebruikers zijn het erover eens dat deze toch echt beter zijn.

Niet dat Suse en RedHat slecht zijn (sommige RH's wel, maar dat is weer een ander verhaal), maar ze hebben beide wat eigenaardigheden.

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 16:02
Op woensdag 27 februari 2002 14:22 schreef Darkl1ght het volgende:
Ik wil nogal graag overstappen van windows naar linux.
Mijn server haal een uptime van max 2 dagen met win2000
das wel erg btw, daar kan je toch wel een maand uptime mee halen??

Naja, als je Linux wilt leren hoop ik dat je de nodige vrije tijd hebt...

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Oempf... Een gforce2 in een server :o

Ontopic: voor die ADSL drivers voor je modem moet je even kijken op ADSL4Linux

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
De installatie van redhat stelt eiglijk nix voor... wat je het beste kunt doen is ff wat info op het net verzamelen van www.redhat.com en www.linux-nl.cx... Op de site van redhat staat de complete documentatie en op de site van linux-nl staat nogal wat nederlandse info... Ook hoe je een firewall en webserver op moet zetten...

Ik weet alleen niet psies hoe het in z'n werk gaat met dat usb modem, maar ik vermoed dat het met rh 7.2 niet te veel problemen op moet leveren...

If it ain't broke, fix it till it is...

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:01

Pogostokje

* twiet *

Mijn server haal een uptime van max 2 dagen met win2000
Euhm ... da's niet goed hoor. Heb je die server wel goed opgezet? ;)

Verder sluit ik mij aan bij het boek-idee. Koop een boek in de winkel samen met een recente distributie. Als je dat gelukt is dan kan je het later ook wel zonder boek. Zo'n boek is toegespitst op wat jij koopt dus alles wat er in staat dat klopt ook: de schermpjes zijn niet net een beetje anders, enz...
De HOW-TO's op internet zijn een HELE goeie bron van informatie, maar die gaan vaak wel uit van enige kennis.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

uhm....
ik heb al heel veel gehad aan
www.linuxnewbie.nl
en de FAQ in dit sub-forum(bovenaan topic lijst!)
vooral heel veel zelf uitzoeken..
ik ben er namelijk achter gekomen dat linux/unix gasten het niet zo fijn vinden als je alles vraagt...want als je dan echt een keer hulp nodig heb dan zeggen ze "zoek een keer wat zelf uit wij hebben ook dat hele rukboek gelezen enzow ;( "

<the words of a redhat 7.2 newbee> :)

Verwijderd

een beetje zeer hoge overkill voor een server hoor. een p100 of 200 is al genoeg :)

Koop ff 2de hands zo'n pctje voor 100 euro en behouw op de AMD700 je desktop pc eventueel met Linux :)

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik las laatst dat tijdens de install van Mandrake 8.1 (niet 8.0!!) het mogelijk is om te kiezen voor inetverbinding via usbmodem.Aan het eind van de install schijnt zelfs dat hij dan vraagt om je login+password van je adslabo in te voeren. Klinkt als erg makkelijk, of het ook echt zo werkt weet ik niet. Op www.adsl4linux.nl kun je zeker meer info. hierover vinden.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op woensdag 27 februari 2002 14:58 schreef DJ-Jumbo het volgende:
uhm....
ik heb al heel veel gehad aan
www.linuxnewbie.nl
en de FAQ in dit sub-forum(bovenaan topic lijst!)
vooral heel veel zelf uitzoeken..
ik ben er namelijk achter gekomen dat linux/unix gasten het niet zo fijn vinden als je alles vraagt...want als je dan echt een keer hulp nodig heb dan zeggen ze "zoek een keer wat zelf uit wij hebben ook dat hele rukboek gelezen enzow ;( "

hmmz als je het echt wilt leren wordt je meestal wel geholpen hoor, maar als je echt geen fuck uitzoekt niet :P

das teminste wat ik ervan heb gemerkt zeg maar ;)

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je n00b bent, begin dan maar met Mandrake 8.1, dan kun je net zoals in Windows lekker klikken op <next> enzo ;) . Vink tijdens de installatie gewoon aan wat je wilt hebben (wel Expert kiezen).

Weet je trouwens ook waarom die comp van je maar 2 dagen uptime haalt? Met brakke hardware zal ie dat dan onder linux ook wel geregeld doen vrees ik... De Athlon Classic mobo's waren nl niet echt geweldig... :r

Owja, die MX ruilen voor mijn Sis kaartje die het ook prima doet onder linux? :P

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 15:38 schreef veldmuis het volgende:

[..]

hmmz als je het echt wilt leren wordt je meestal wel geholpen hoor, maar als je echt geen fuck uitzoekt niet :P

das teminste wat ik ervan heb gemerkt zeg maar ;)
jah dat bedoel ik ook...anders zou dit forum geen replay's hebben natuurlijk... :)

ej maar topicstarter hoe staat het ervoor :?

• foser
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 15:03
Yep je moet niet zo aankomen van 'ik heb een probleem, jullie gurus los dat even op terwijl ik hier op antwoord wacht.. en snel een beetje'. Lees gewoon zoveel mogelijk (je staat te kijken wat er aan documentatie op 't inet staat) en dan als je d'r echt helemaal niet meer uitkomt, vraag dan en probeer je vraag zo duidelijk mogelijk te formuleren. Vergeet ook niet een duidelijke topictitel mee te geven, zoiets als '[distro/applicatie]probleem onderdeel'.

Om eerlijk te zijn had ik al niet zoveel zin om deze topic door te kijken 'Linux server opzetten (heel veel hulp nodig)', tja dan denk ik toch gauw van RTFM en kom terug als je echt wat te vragen hebt ;)

Zo wat basisinfo om je wat verder te helpen in dit forum :)

Verwijderd

Ik heb ook een USB ADSL modem. :r
Het is me gelukt om hem in Mandrake 8.0 aan de praat te krijgen (of was het toch 8.1???) Alleen toen waren mijn netwerk instellingen rot, dus kon ik niet delen.
Toen ik mijn netwerk instellingen goed had, was mijn ADSL verbinding weer rot :?
Ik snap er nog steeds geen reet van, dus heb ik nu nog steeds een ranzig Windows 98 Servertje draaien waar ik maar al te graag van af wil...

Oftewel: Het is te doen (Met Mandrake dus, want dan kun je bij de installatie gewoon voor die modem kiezen)
Als het je lukt om ook Internet te delen met die server laat het mij dan ASJEBLIEFT weten!!!
mail me er maar over: paelja@hotmail.com

ps.
je moet op de site van alcatel ff die binaries downloaden enzo. Dat had ik dus niet gedaan en daar zit je dan met je install van Mandrake zonder i-net en dus ook geen binaries :( maar goed

sjek deze site ook nog ff:
http://users.belgacom.net/smudge/

ohja, zoals hierboven al gezegd:
hiermee moet het (gedeeltelijk) lukken. Als het dus gelukt is... MAILEN aub :)

• gridfox
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09-2023
Doe jezelf een plezier en download en installeer E-Smith. Deze omgeving is gratis in .iso te downloaden. Het boot van cd en installeert (na een aantal vragen als ipnummers en naam) een complete server/gateway oplossing. Het heeft een sambaserver (file- en printershare), webserver, ftp, proxi, etc. En alles regel je via een webinterface.

Op de Nederlandse site is een (redelijk actief) forum, waarin vragen tav. Mxstream/Adsl beantwoord worden.

http://www.e-smith.com
http://www.e-smith.nl

Hey, it compiles . . . . Ship it !

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 15:49 schreef gridfox het volgende:
Doe jezelf een plezier en download en installeer E-Smith. Deze omgeving is gratis in .iso te downloaden. Het boot van cd en installeert (na een aantal vragen als ipnummers en naam) een complete server/gateway oplossing. Het heeft een sambaserver (file- en printershare), webserver, ftp, proxi, etc. En alles regel je via een webinterface.

Op de Nederlandse site is een (redelijk actief) forum, waarin vragen tav. Mxstream/Adsl beantwoord worden.

heeft deze ook support voor de USB modem? Want daar zit het grootste probleem... :(

• StephanL
  • Laatst online: 17-07 08:14
Op woensdag 27 februari 2002 15:49 schreef gridfox het volgende:

Vet dit zocht ik nou :P Thanks

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Op woensdag 27 februari 2002 14:27 schreef NeOTheMaTriXM het volgende:
dl een kaale distro..

bv gentoo of debian

en dit
apache (webserver)
nieuwe kernel
iptables (internet delen)

take a look at www.linuxnewbie.org
Sorry, maar het lijkt mij wat overdreven om een volkomen linuxnewbie te laten beginnen met Gentoo >:)

• gridfox
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09-2023
Op woensdag 27 februari 2002 15:51 schreef Pindakaas het volgende:

[..]

heeft deze ook support voor de USB modem? Want daar zit het grootste probleem... :(
De beperking zit hem dan in Linux. E-Smith is (net als Mandrake) gebaseerd op RedHat. Ze spreken wel over een betere ondersteuning voor USB in de 5.1 versie, maar dit gaat volgens mij eerder over printers.

De HOWTO gaat (uiteraard) over een ethernet modem . .
http://www.e-smith.nl/sections.php?op=viewarticle&artid=1

Hey, it compiles . . . . Ship it !

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op woensdag 27 februari 2002 14:58 schreef DJ-Jumbo het volgende:
Das niet helemaal waar hoor. Tis gewoon een feit, dat je met wat simpel zoekwerk een heleboel informatie kunt vinden. En ik heb geen zin om voor de 83-ste keer een uitleg te geven over hoe je een scroll button voor een muis aan de praat krijgt, om maar een voorbeeld te geven. Geloof me, als je het zelf moet opzoeken, met eventueel enkele pointers, dan leer je er veel meer van, dan als wij zouden zeggen 'Geef je root-password & IP-adres maar, wacht ff 10 minuten, en we zorgen dat het werkt'.. Dat /kan/ natuurlijk wel, maar dat kost je 130 piek per uur bij een beetje bedrijf, en aangezien dit een hobby van velen is, om mensen te helpen op GoT, kun je begrijpen dat we soms geen zin hebben om stomme vragen te beantwoorden waarvan het antwoord al vaak genoeg is geven..
/me is begonnen met 4.0, er is nog hoop voor je ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 27 februari 2002 14:22 schreef Darkl1ght het volgende:
Mijn server specs:
- AMD 700 MHz
- MSI K7 PRO
- 196 MB SDRAMM
- GF2 MX
- ADSL USB modem!!!
- 3com 100MBit Ethernetcard
Ik weet niet wat je precies ermee van plan bent, maar als die bak alleen internet moet delen en beetje web/dhcp/DNS servertje enzo spelen... Dan isset dikke overkill :) (je computer is sneller dan mijn desktop... go figure).
Ik wil dus een linux server waar ik niet meer naar om hoef te kijken...
Hij moet internet gaan delen en er moet een webserver op komen te staan (ja met mijn 64 Kbit upstream :P)

Ik heb al aardig wat topics doorgelezen, maar ik leer er niet veel van (omdat ik zo goed als niet weet)

Nou is mijn vraag (schrik niet hoor):

Wie kan mij stap voor stap uitleggen wat ik moet doen?! (erg he? :))
Ik heb RedHat 7.2 en ik kan wel leuk kiezen dat is de Server zooi moet installeren,
maar ik zou bij god niet weten wat er nog meer op moet... *sigh* Ik zou je eeuwig dankbaar zijn :)

Ik zou ook al erg blij zijn als iemand een EXTREEM goede guide zou hebben die voor iedereen duidelijk zou zijn (zelfs voor mij dus). Die ik nog niet heb gevonden.
Het beste leer je gewoon door <distro van keuze> te downloaden of kopen, deze te installeren en dan te lezen en te prutsen. Veel lezen en prutsen is een goede manier om te leren.
Er zijn best veel docs/HOWTOs. Gewoon iets als 'linux internet sharing' ofzo inrammelen in google en dan prutsen aan de hand van de resultaten.

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 18:13 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Das niet helemaal waar hoor. Tis gewoon een feit, dat je met wat simpel zoekwerk een heleboel informatie kunt vinden. En ik heb geen zin om voor de 83-ste keer een uitleg te geven over hoe je een scroll button voor een muis aan de praat krijgt, om maar een voorbeeld te geven. Geloof me, als je het zelf moet opzoeken, met eventueel enkele pointers, dan leer je er veel meer van, dan als wij zouden zeggen 'Geef je root-password & IP-adres maar, wacht ff 10 minuten, en we zorgen dat het werkt'.. Dat /kan/ natuurlijk wel, maar dat kost je 130 piek per uur bij een beetje bedrijf, en aangezien dit een hobby van velen is, om mensen te helpen op GoT, kun je begrijpen dat we soms geen zin hebben om stomme vragen te beantwoorden waarvan het antwoord al vaak genoeg is geven..
ik weet ik weet :)
alleen dat intikken op een zoekmachine tegenwoordig is al echt een hele vervelende belevernis :'(
tussen de 10.000 site's die gewoon alle woorden uit het woordenboek hebben overgetyp't om hit's te krijgen zit af en toe een handige site
(google heeft hier trouwens minder last van moet ik zeggen en vindex.nl doet het ook redelijk door aan te geven hoeveel % aan de zoekopdracht voldoet :))
[..]

/me is begonnen met 4.0, er is nog hoop voor je ;)
ah toppie!

anyway dit was way off-topic

maarwat trouwens handig is..
en dat heb ik dit keer goed gedaan...
een computter met internet erbij houden
als je iets niet snapt...
plop achter de andere computter duiken
en zoeken met google en vindex...

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op woensdag 27 februari 2002 19:53 schreef DJ-Jumbo het volgende:
ik weet ik weet :)
alleen dat intikken op een zoekmachine tegenwoordig is al echt een hele vervelende belevernis :'(
tussen de 10.000 site's die gewoon alle woorden uit het woordenboek hebben overgetyp't om hit's te krijgen zit af en toe een handige site
(google heeft hier trouwens minder last van moet ik zeggen en vindex.nl doet het ook redelijk door aan te geven hoeveel % aan de zoekopdracht voldoet :))
Mjah, bij sommige zeer ingewikkelde problemen kun je wel eens vastlopen, maar dan zal ook niemand je naar de search verwijzen ;) Ik bedoel alleen de hele simpele vragen, die met een simpele google.com search is op te lossen, waarbij het antwoord op de vraag bovenaan bij de search-results staat.. Daar heb ik een hekel aan, en als ik in LA kijk, ben ik blijkbaar niet de enige :+

Uit de post van de topicstarter blijkt ook, dat hij dat blijkbaar helemaal niet doorheeft, waardoor hij dus niet echt veel hulp zal krijgen op dit moment, slechte startpost e.d., als je deze in SU had gezet, ten tijde van de startpost, had geen enkele moderator er erg lang over moeten denken, om er een slot op te knallen..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:55
Ik ben ook als n00b overgestapt van Windows NT4 naar Linux (Debian Potato, later Woody met een dist-upgrade :) ).
Op zich was het niet zo moeilijk, het was veel leeswerk, veel intikken/overtikken uit howto's en verder gewoon een grote rotbende maken (had het init.d systeem niet helemaal door ;) )
Als het werkt, dan werkt het, als het naar je zin is, laat je het een tijdje zo.

Op zich is Debian een hele mooie distro om mee te beginnen: je wordt gewoon gedwongen om je verder te verdiepen in Linux, aangezien een heleboel dingen niet als .DEB te krijgen zijn en je lekker alles zelf mag doen. Een n00b die nu met Redhat begint, is over een jaar passief gebruik nog steeds n00b.

• active2
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Ik heb wel tijd over zie Nos-Meeting bovenaan!! :(

Ik wil je wel een handje helpen maar dat doe ik dan op afstand dan leer je er het meeste van!

Voeg me maar toe op msn!

Mail: matthijs42@hotmail.com

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 27 februari 2002 20:11 schreef _JGC_ het volgende:
Linux, aangezien een heleboel dingen niet als .DEB te krijgen zijn en je lekker alles zelf mag doen.
Er zit best veel in Debian hoor... 9158 packages in Unstable as we speak, en 8548 en 4411 voor Testing resp. Stable. :) (getallen kunnen wat afwijken met verschillende sources.lists)

De dingen die niet in Debian zitten die ik zo snel mis zijn:
- mplayer (mag niet als binary gedistribueerd worden, zijn wel source packages)
- StarOffice
- OpenOffice (is groot... zijn wel onofficiele packages van)

• blaataaps
  • Niet online
En van pine zijn volgens mij ook geen binary packages, alleen source.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 27 februari 2002 22:18 schreef blaataaps het volgende:
En van pine zijn volgens mij ook geen binary packages, alleen source.
Owja, klopt... Pine mag je niet getpatcht als binary verspreiden oid.
Maar pine mis ik ook niet :P

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog niet alles doorgelezen maar iig thanx... ik ga gewoon veel ehh lezen.. ennuh... ja.. proberen denk ik maar :)

btw... deze AMD 700 heb ik over :)
dus ja... waarom niet als server gebruiken?! :)

En ik weet nu waarom ik zon foute uptime haalde met win2k... Mijn netwerkkaart... die is fout... Ik heb nu 3 3com kaartjes besteld... hier zat nog een Realtekkie die er steeds mee kapte waardoor ik problemen kreeg...

/me komt tot de ontdekking dat het 4:20 is... Command & Conquer: Renegade Multiplayer verslaving... argh

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:14
Op donderdag 28 februari 2002 04:19 schreef Darkl1ght het volgende:
ik heb nog niet alles doorgelezen maar iig thanx... ik ga gewoon veel ehh lezen.. ennuh... ja.. proberen denk ik maar :)

btw... deze AMD 700 heb ik over :)
dus ja... waarom niet als server gebruiken?! :)

En ik weet nu waarom ik zon foute uptime haalde met win2k... Mijn netwerkkaart... die is fout... Ik heb nu 3 3com kaartjes besteld... hier zat nog een Realtekkie die er steeds mee kapte waardoor ik problemen kreeg...

/me komt tot de ontdekking dat het 4:20 is... Command & Conquer: Renegade Multiplayer verslaving... argh
Loopt anders maandag (je ik weet het (klote rooster wijziging) ff langs bij de Jong (was vorig jaar onze Unix leerraar).
Ik heb zelf laatst nog ff redhat 7.2 en Slackware 8 gedownload dus die kun je wel ff lenen als dat nodig is.
En heb je al naar Freesco gekeken (kan niet missen maar ik vraag het toch maar ff)
Ik kan je dus niet helpen maar probeer anders irc of nieuwsgroepen eens.

Taal fouten inbegrepen ;)

Pagina: 1