[WC] Waterkoeling: extern vs intern

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 16:14
Na enkele maanden dit forum te lezen krijg ik zin om zelf een waterkoeling systeem te gaan bouwen... Niet nodig voor mijn systeem maar het lijkt me wel leuk en wellicht handig voor een toekomstig systeem.

Nu zag ik laatst die waterkoeling voor de Xbox op de frontpage van T.net en dat vond ik eigenlijk wel erg handig. De pomp, radiateur, fans, reservoir allemaal extern. In een aparte doos/kast. De slangen met het warme en koude water gaan die doos/kast uit en de compu kast in.

Enkele voordelen die ik zie bij een externe waterkoeling:
* Geen gekloot in/aan je huidige compukast
* Bij een nieuwe compukast kun je gewoon je externe box erbij plaatsen en slangen aansluiten op CPU-koelblok en evt. andere waterkoeling onderdelen. Je hoeft niet weer je nieuwe kast aan te passen
* WC-onderdelen makkelijk bereikbaar aangezien je de doos waar de waterkoeling inzit zelf kunt bouwen naar het wc-systeem. Bijvoorbeeld de grootte van de radiateur wordt niet meer bepaald door de compukast

Nadelen:
* Een extra doos/kast op je kamer
* Langere slangen nodig wat zorgt voor meer wrijving die de pomp moet overwinnen=lagere flow
* Slangen die je ziet lopen uit de wc-doos/kast je compukast in zijn minder mooi

In het kort:
voordelen: handiger
nadelen: minder mooi

Ik ben benieuwd naar jouw mening over externe wc vs. interne wc.

PS Ik voorzie nu al mensen die roepen: "Klooien aan je compukast is juist wat WC zo leuk maakt. Dat is geen nadeel maar een voordeel."
Prima, maar ik ben een zeer lui persoon en ik vind het juist prettig dat een WC-systeem meerdere malen gebruikt kan worden zonder al te veel extra geknutsel.

PPS En nou ook weer niet gelijk gaan roepen dat ik geen "echte" tweaker ben als ik niet constant aan mij compukast wil gaan verbouwen want dat wist ik al... ;)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:17
Ik ga een extern bakkie doen met Radiator en Reservoir erin.
Maak ik dan van MDF, zwart schilderen en klaar.

Simpelweg omdat het niet in mijn kast past :)

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Ja, wat moet ik hier nou op zeggen??? Je geeft zelf de voordelen/nadelen al, maar vermeld er ook bij dat die voordelen en nadelen per persoon verschillend zijn.

De systemen die je beschrijft zullen allebei goed presteren. Het ligt dus compleet aan jezelf wat je wilt.

Ik heb iig een ingebouwde waterkoeling. Omdat ik de uitdaging groter vond om het in de kast kwijt te raken en omdat ik dus NIET zo'n externe box wil ivm lanpartys enzo. Het enige nadeel is dat mijn case een beetje zwaar gebint te worden :)

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Jofel
TD-DMZ, maar ook ik ben slechts een mens en dus kan ik nooit alle voor- en nadelen overzien. Mijn lijst lijkt me dus niet uitputtend.

Phreak, dat wil ik ook doen... ;) Alleen wil ik hem dan muisgrijs schilderen aangezien ik een paar boekenkasten wil bouwen van MDF en die muisgrijs worden. Dan past de WC-koeling bij het meubilair... :)

Ik vind het wel opvallend dat externe WC eigenlijk zo weinig voorbij komt op GoT.

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Op woensdag 27 februari 2002 14:25 schreef Jofel het volgende:
TD-DMZ, maar ook ik ben slechts een mens en dus kan ik nooit alle voor- en nadelen overzien. Mijn lijst lijkt me dus niet uitputtend.

Phreak, dat wil ik ook doen... ;) Alleen wil ik hem dan muisgrijs schilderen aangezien ik een paar boekenkasten wil bouwen van MDF en die muisgrijs worden. Dan past de WC-koeling bij het meubilair... :)

Ik vind het wel opvallend dat externe WC eigenlijk zo weinig voorbij komt op GoT.
Is al een paar gewweest hoor, kijk maar eens in het casemod topic. Daar staat er ook een in.

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:08
Extern kan je ook erg mooi maken hoor. Het is gewoon een kwestie van creatief zijn. Doorzichtge slangen verlicht met leds aan de achterkant :)

Verwijderd

Het is mooier als het in de kast zit. Je kunt het dan ook makkelijker vervoeren. Neemt minder ruimte in.

• FMS
  • Niet online

FMS

nog een voordeel van een extra WC systeem is dat de kans minder is dat je PC kapot wegens lekkage of dergelijke.

het is eenmaal veiliger als je pomp, rad en grotendeels van de slangen buiten de kast zitten.

• Jofel
Nog een voordeeltje voor extern:
Je kunt in theorie een zeer groot reservoir nemen. Zodoende heb je een grotere warmtecapaciteit. (heeft volgens mij niet echt veel praktisch nut als je een krachtige pomp, een goede radiateur en een goede CPU-koelblok heb)

• Kookgek
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoewel mn interne koeling nu lekdicht is :) ,pfff en goed presteert ga ik waarschijnlijk op den duur ook over naar een externe setup. Het enige punt wat ik nog goed wil afvangen zijn (ont)koppelingspunten tussen de slangen uit de pc en de externe setup. Iemand ideeen hierover :?

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:03
nadeel van intern:
Je kan er geen goede bong in stoppen.

Dat is de reden waarom ik voor extern ga.

psz: interessant onderwerp opzich.

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op woensdag 27 februari 2002 16:46 schreef Bredend het volgende:
nadeel van intern:
Je kan er geen goede bong in stoppen.

Dat is de reden waarom ik voor extern ga.

psz: interessant onderwerp opzich.
:?

Nadeel van bong. Niet te doen als je naar een lanparty gaat :)

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 16:40 schreef Jofel het volgende:
Nog een voordeeltje voor extern:
Je kunt in theorie een zeer groot reservoir nemen. Zodoende heb je een grotere warmtecapaciteit. (heeft volgens mij niet echt veel praktisch nut als je een krachtige pomp, een goede radiateur en een goede CPU-koelblok heb)
Groter resevoir maakt niks uit voor de temp.

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 16:11 schreef FMS het volgende:
nog een voordeel van een extra WC systeem is dat de kans minder is dat je PC kapot wegens lekkage of dergelijke.

het is eenmaal veiliger als je pomp, rad en grotendeels van de slangen buiten de kast zitten.
Als je alles gewoon goed installeert kan er niks gaan lekken.

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op woensdag 27 februari 2002 14:06 schreef Phreak het volgende:
Ik ga een extern bakkie doen met Radiator en Reservoir erin.
Maak ik dan van MDF, zwart schilderen en klaar.

Simpelweg omdat het niet in mijn kast past :)
Wedden van wel :P Aico...over de reservoir ben ik het niet helemaal met je eens. Als je een groot reservoir gebruikt duurt het gewoon veel langer voordat het water significant is opgewarmd. Toegeven, onder full-load zal de temp van een systeem met reservoir dicht in de buurt komen van een inline-systeem...maar met een flink reservoir kan daar wel een dagje overheen gaan.

I reject your reality, and substitute my own.

• Vizorium-5
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-02 22:25

Vizorium-5

Framerate = Life

Ik heb zelf ook getwijfeld over interne of externe waterkoeling. Ik heb gekozen voor interne, omdat dit makkelijker was met lan-party's. Mijn radiator hangt achter op mijn bigtower en het werkt prima. Als je genoeg ruimte hebt voor intern, dan zou ik dat doen. Heb je een midi- of mini tower, dan zou ik voor extern gaan.

Suc7

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Ik heb ook intern, voor LANS. :)

Verwijderd

Als je een extern systeem wilt maken dat echt roeleert:

Een externe met dezelfde 'footprint' als je PC. Zelfsluitende koppelingen tussen PC en Xtern-WC.
Je hoeft je PC alleen maar erop te zetten en 'KLIK', je zit aan het systeem. WC-DockingStation.

N.B. in de PC evt. een klein reservoir, pompje en radiator zetten als Bypass voor LAN-party. Iets hogere temps, maar toch plezier.

Ideetje????? :)

Verwijderd

TheReaper gaat ook voor een interne setup....

En dat gaat nog best lachen worden om het allemaal in m'n HQ45 te proppen.... :) Maar goed het moet wel een beetje een uitdaging blijven!!! En gelukkig zit m'n HQ nog niet vol genoeg >:) Dus moet dat makkelijk gaan... Tussen 5 PCI borden een cd, brander,zip, flop en HD....

Nou goed ik merk wel of het gaat passen.... Is een reservoir noodzakelijk?? (waarvoor stel ik een vraag als ik het antwoord eigenlijk toch al weet? |:( )

Verwijderd

hmz extern is erg lastig vervoeren
extern is vervelend aangezien je je slangen belast ivm knikken etc.

• -=MOL=-

-=MOL=-

Een reservoir is niet noodzakelijk...........

Maargoed dat wist je al :)

Ik heb dus ook alles inline omdat ik vaak naar lans ga. Aan de buitenkant van mijn case is weinig bijzonders te zien (behalve het blauwe kleurtje en uitgedremeld UT logo :P ), maar aan de binnenkant zit het "vol" met slangen, pompje, enz. Aan de buitenkant zie je eigenlijk alleen de radiateur. Die zit boven mijn voeding namelijk.

Alles in hetzelfde kastje heeft nog steeds mijn voorkeur. Wat ik wel iedereen aanraad is om gelijk een reservoir te maken. Ik heb dit niet gedaan en met een inline systeem (nog geen liter water) stijgt de temperatuur heel snel..... :(
Ik heb nu siliconen slangen besteld en ben bezig een reservoir te maken van 125mm pvc buis... Als het klaar is uiteraard pics.

Maar ik ga nu wel erg ver offtopic..... B-)

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

extern, zie signature :)

intern is te veel gefrot

• Jofel
Op donderdag 28 februari 2002 15:13 schreef TD-DMZ het volgende:
Een reservoir is niet noodzakelijk...........

[woorden]

Wat ik wel iedereen aanraad is om gelijk een reservoir te maken. Ik heb dit niet gedaan en met een inline systeem (nog geen liter water) stijgt de temperatuur heel snel..... :(
Hmmm... verwarrend... vind je een reservoir nu wel of niet nodig?

Een reservoir helpt niet mee met koelen maar doordat er meer water in je systeem zit heeft het wel een grotere warmteopslag capaciteit. Anders gezegd, het duurt langer voordat het water een graad stijgt in temperatuur.
Als je je systeem 24/7 aan heb staan maakt dat niks uit omdat het water na verloop van tijd toch wel maximaal opgewarmd is (hoe warm hangt af van je systeem).

Maar als je nu een systeem hebt dat maar een paar uur per dag aanstaat dan kan dat grotere reservoir de rest van dag weer afkoelen naar kamertemperatuur.

Dan vraag ik me trouwens nu af of het nuttiger zou zijn om 2 radiateuren in serie te zetten in een fan duct i.p.v. een groter reservoir.

• -=MOL=-

-=MOL=-

Ik vind een reservoir zeker nuttig. Ik ga dus ook ombouwen. Heb nu een sicce 1200 l/h die zijn capaciteit niet kwijt kan. Door de 10mm slangen gaat het prima, maar het swiftech vulsysteem wat ik ertussen heb zitten is iets van 8mm binnendiameter. Daardoor word mijn pomp verschrikkelijk warm.......

CPU temp stijgt 8 graden als ik geen fan op de pomp zet :(

Daarom ga ik nu over op een reservoir en haal ik het vulsysteem van swiftech eruit.

Ik hoop dat het nu duidelijk is :)

Verwijderd

Een groot resevoir maakt niet veel uit. Tuurlijk zal de watertemp langzamer stijgen(en dalen), maar dat zullen geen uren of dagen zijn(of je moet een zwembad hebben als resevoir). Het kan wel kwa temp schelen als je een open resevoir hebt. Met waterkoeling zonder TEC zal het water maar zo'n 3 a 4 graden hoger zijn dan de omgevingstemp, dus dan heeft een groter resevoir geen zin.

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Ik wil ook ff mijn mening kwijt over externe waterkoeling.

Toen ik begon met waterkoeling Heeeel lang terug, toen wou ik ook alles extern gaan maken. Ik had een hele houten ist ontworpen voor radiator recevoir pomp peltier voeding. Geluiddempings schotjes tegen het geluid enzo.

Op een begeven moment dacht ik. Wow, dat word een groot lomp ding.

Tegenwoordig denk ik veel makkelijker. Geen recevoir, voor beginnende waterkoelers adviseer ik simpel te beginnen met een dangerden blok waar je later een peltier ofzo tussen kunt stoppen. Want dat is toch waar de meeste dan verder nog over dromen. Maar peltiers zijn extreem duur => met alles wat om een peltier heen moet, niet alleen die 60 euro ofzo.

Gewoon pomp slang radiator slang blok slang pomp. Rond is het systeem. De kans dat dit kapot gaat is heel klein. Het is simpel. Het koeld heel goed. Het is stil. Iedereen snapt het. Het weegt niet zo veel. Alles is extern. Als het lekt zit er maar weinig water in een systeem tegenover een recevoir. Het is overzichtelijk zo. Perfect voor LAN's.

Dit systeem is het beste en het ruled. Het is intern dus intern is het beste. Geen lompe dingen of zware dingen.

Weet je dat ook weer :)

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:16
Op donderdag 28 februari 2002 13:07 schreef TheReaper het volgende:
TheReaper gaat ook voor een interne setup....

En dat gaat nog best lachen worden om het allemaal in m'n HQ45 te proppen.... :) Maar goed het moet wel een beetje een uitdaging blijven!!! En gelukkig zit m'n HQ nog niet vol genoeg >:) Dus moet dat makkelijk gaan... Tussen 5 PCI borden een cd, brander,zip, flop en HD....

Nou goed ik merk wel of het gaat passen.... Is een reservoir noodzakelijk?? (waarvoor stel ik een vraag als ik het antwoord eigenlijk toch al weet? |:( )
Moet wel lukken denk ik, als je alles goed indeelt moet het wel lukken. Je moet vooral een kleine radiator hebben (15x20cm is mooie maat <--of kleiner). Als je dat gaat maken: foto's posten. Mijn volgende kast wordt denk ik een hq45

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Mijn upgrade project staat al lange tijd droog (let op de woordkeuze) maar ik ga voor buiten, binnen was gewoon minder, veel te weinig water opslag en de hitte van de kast beinvloed het water toch te veel (vond ik persoonlijk).
En mijn externe systeem (als het ooit klaar komt) wordt goed vervoerbaar (slangen uitklikken en klaar) en mijn bak kan 7liter water makkelijk kwijt en daardoor blijft je koeler (en ook veel langer constant)

• Wimo.
  • Laatst online: 17:24

Wimo.

Shake and Bake!

Ik heb een externe bak genomen.. bij de kwantum een rijst kist gehaald voor 26 pleuro en die zwaar gemod :) Van buiten is ie ERG mooi om te zien maar van binnen is het 1 gr0te zooi :)

Maar het werkt.. heb dus een reservoir,pomp en een rad in die bak zitten

Verwijderd

Ben zelf ook aan waterkoeling bezig: Alleen eerst maar ff zeker weten dat mijn sys-je nu goed functioneerd.

Mijn WC-hardware: Twee radiatoren, twee 220V 12x12x silent fans, Eheim 2280L/h pomp, drie blokken (2x CPU, 1x chipset), Eheim-slangen en -koppelingen. Eventueel waterreservoir. Heb alles al aangeschaft (auw :( ).

Probleem is dat ik dit met geen mogelijkheid in mijn (toch niet heel erg kleine) kastje krijg :(
Dus op het moment dat je alles wat groter wilt...en veeeel warmte (zie sig) af moet voeren...Is extern de enige optie :(
Maar dat wist ik reeds bij aanschaf....so no probs there...
Nu zit ik alleen met het maken van de behuizing voor fans en rads... Een vriendin werkt bij een aquarium-zaak, en vertelde dat ze redelijk cheapo op maat aquaria kunnen maken...Is het dan geen idee om een MDF-kastje te maken, die op het aquarium past, en in het aquarium de pomp als dompelpomp te zetten?

Of heeft iemand een beter idee... :?

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Op donderdag 28 februari 2002 22:32 schreef werty het volgende:
Ben zelf ook aan waterkoeling bezig: Alleen eerst maar ff zeker weten dat mijn sys-je nu goed functioneerd.

Mijn WC-hardware: Twee radiatoren, twee 220V 12x12x silent fans, Eheim 2280L/h pomp, drie blokken (2x CPU, 1x chipset), Eheim-slangen en -koppelingen. Eventueel waterreservoir. Heb alles al aangeschaft (auw :( ).

Probleem is dat ik dit met geen mogelijkheid in mijn (toch niet heel erg kleine) kastje krijg :(
Dus op het moment dat je alles wat groter wilt...en veeeel warmte (zie sig) af moet voeren...Is extern de enige optie :(
Maar dat wist ik reeds bij aanschaf....so no probs there...
Nu zit ik alleen met het maken van de behuizing voor fans en rads... Een vriendin werkt bij een aquarium-zaak, en vertelde dat ze redelijk cheapo op maat aquaria kunnen maken...Is het dan geen idee om een MDF-kastje te maken, die op het aquarium past, en in het aquarium de pomp als dompelpomp te zetten?

Of heeft iemand een beter idee... :?
Rijstkist

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Ik heb dit reservoir besteld:
Afbeeldingslocatie: http://www.nmy.dds.nl/got/res3.jpg

Lijkt me errug goed gewoon.
Is inclusief 12Volt pompje :9~
Heb ik tenminste nog wat aan mijn UPS als de stroom uitknalt op lan's :)

Dit lijkt me het perfecte reservoir!
Je kan 'm vastschroeven en is waterdicht.

Ik heb zo'n dikke chieftec kast en ik wil zo'n radiator bovenin bouwen.
Afbeeldingslocatie: http://www.nmy.dds.nl/got/radiator.jpg
Dus gat zagen en die radiator erin, ik weet niet 100% of dit gaat passen maar zodra ik me waterkoel spul binnen hebt dan meet ik ff precies.

Damn ik had die echt wel mee moeten bestellen...39$ maar |:(
Had makkelijk gekunt..najah dat wordt Inkoop Actie houden :)

• mrknowitall
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Mijn externe WC-powerpack hangt aan de kast. Ik kan nauwelijks alle HD's kwijt en heb nogal wat cd-rom stations e.d.;).
Afbeeldingslocatie: http://www.insane-hq.org/~mrknowitall/wccase.jpg

Het draait al zo sinds afgelopen zomer, water is nu een beetje bruin :). Ik heb het nog steeds niet netjes afgebouwd. Ik heb nu een koperen reservoir liggen, en moet wat leidingen rechts uit de kast laten komen, ff kijken voor een systeempje voor lucht/gas ofzo.
Het reservoir in gelijk mijn bellenvanger, de inlaat heeft een pijpje naar beneden tot ca. 2/3, het tweede leidingkje boven is om af te vullen.

One of the animals has left its cage today.

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Op donderdag 28 februari 2002 22:44 schreef mrknowitall het volgende:
Mijn externe WC-powerpack hangt aan de kast. Ik kan nauwelijks alle HD's kwijt en heb nogal wat cd-rom stations e.d.;).
[afbeelding]

Het draait al zo sinds afgelopen zomer, water is nu een beetje bruin :). Ik heb het nog steeds niet netjes afgebouwd. Ik heb nu een koperen reservoir liggen, en moet wat leidingen rechts uit de kast laten komen, ff kijken voor een systeempje voor lucht/gas ofzo.
Het reservoir in gelijk mijn bellenvanger, de inlaat heeft een pijpje naar beneden tot ca. 2/3, het tweede leidingkje boven is om af te vullen.
Ook jij moet eens 26 euro uitgeven voor een rijstkist! Zelfs met wieltjes erop :)

• Gman
LOL

Dat vind ik er persoonlijk niet uit zien.

En als LANner moet ik zoiets gewoon niet hebben.

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Op donderdag 28 februari 2002 22:36 schreef Gman het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]
Dus gat zagen en die radiator erin, ik weet niet 100% of dit gaat passen maar zodra ik me waterkoel spul binnen hebt dan meet ik ff precies.

Stomme zet vind ik persoonlijk, kleine bak met weinig waterinhoud (1l ofzo?)
En je betaalt ook veel te veel voor wat je krijgt. Koop dan liever een aquarium ofzo, is helaas niet helemaal portable (maar kun je makkelijk maken, pak is toch van platic).

• mrknowitall
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Op donderdag 28 februari 2002 22:46 schreef Gman het volgende:
LOL

Dat vind ik er persoonlijk niet uit zien.

En als LANner moet ik zoiets gewoon niet hebben.
Dan heb je de binnenkant van men case nog nie gezien :). Lopen nog wat kabels door die ik weg moet werken, en een los harddiskje.

Als ik tijd heb ga ik het netjes maken, nu is het functioneel PC draait gewoon probleemloos 24/7 :) (moet alleen nog ff de voeding van de pomp op de UPC zetten).

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

Waterkoeling kun je BTW wel goed in een midi-tower krijgen. Je hebt er niet perse een big-tower voor nodig. Zelf in een mini-tower zou het kunnen lukken met een Black-Ice.

• Gman
Hij is idd wel duur, maarjah ik vond het gewoon het mooiste reservoir dat ik tot nu toe gezien heb.

Anders maak ik er alsnog 1 van PVC.
PVC = Easy

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

wat is een goedkope inline pomp? het is gewoon voor een intel proc die niet is overgeklokt, dus zoveel zal hij wel niet rond hoeven pompen

Makerij Hofman

Verwijderd

Doe zoals ik een koop een Yeong Yang cube , daar krijg je ALLES in (behalve dan die Porsche radiator....)

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 23:07 schreef joukehofman het volgende:
wat is een goedkope inline pomp? het is gewoon voor een intel proc die niet is overgeklokt, dus zoveel zal hij wel niet rond hoeven pompen
Een eenvoudige Sicce of Eheim, met 600L/h kom je al een heel eind. Gewoon halen bij de aquarium-zaak :P

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 22:36 schreef Gman het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]

\

Ik hoop voor je dat je niet exact die van het plaatje krijgt anders ben je een nulletje bij je voltage vergeten!!! is namelijk 120Volt!!!!

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:31

schizofreen

ik & jij

ikzelf ga aan een extern project beginnen, waarom?:
-mijn kast is groot genoeg past alles wel in hoor, maar als ik toch alles erin moet gaan friemelen blijft er weinig ruime over voor andere dingen of om te klussen.
-nu ik extern ga werken kan ik een groot reservoir nemen ( 7 ltr.)
-dat langere slangen voor een moeilijkere flow zorgen is wel waar maar je moet wel uitaan van een "bottleneck"-principe, dus waar de verbinding het smalst is zit de moeilijkste flow, lengte is dan minder van belang. Bovendien heb ik een flinke pomp (Sicce Idra) dus die moet dat wel aankunnen.
-Doordat ik niet in de kast hoef te friemelen en het totaal aansluitpunten in de kast slechts twee is, is de kans op lekkage minimaal.

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Ik denk toch dat een aantal van jullie toch nog een keer over zullen gaan tot interne waterkoeling. Het is gewoon makkelijker. Vraag het dezelfde mensen over een half jaar nog maar eens. wedde dat sommige al alles hebben ingebouwd. :)

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Op vrijdag 01 maart 2002 09:07 schreef roedie het volgende:
Ik denk toch dat een aantal van jullie toch nog een keer over zullen gaan tot interne waterkoeling. Het is gewoon makkelijker. Vraag het dezelfde mensen over een half jaar nog maar eens. wedde dat sommige al alles hebben ingebouwd. :)
Niet mee eens ben er vanaf gestapt, want ik vond het gewoon 3 keer niks.
Het water wordt bijvoorbeeld lang niet zo koel als extern en blijft ook veel korter koel (zo koel als wanneer je het erin stopt).
En je kast is mieters snel vol.

En een extern systeem is ook nog veel minder werk (als je het goed doet).
Je kunt van die klik systemen komen (vraag me niet hoe ze heten). Ze werken in ieder geval als volgt je boort 2 gaatjes in de achter kant van de kast van 1/1.5 cm, die ziet niemand en dus je kast blijft mooi verder. Je koopt dat systeem waar ik het over had. De opbouw van dat systeem is als volgt. Je stopt er 2 slangen in en die kun er zo op en af klikken. En doordat je op de slangen zelf weer van die afsluit dingen klikt, geen last van druppelend water (en wanneer wel is het buiten de kast, omdat de afstand van het klik systeem tot de kast ongeveer 3 cm is, dus je toetsenbord aansluiting ofzo wordt niet nat).
Dit is veel minder werk, want een externe bak heb je zo klaar, dat klik systeem kun je ook bij elke loodgieters zaak kopen, 2 gaten boren en klaar is waterkoeling.

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op vrijdag 01 maart 2002 08:25 schreef igor het volgende:

[..]

\

Ik hoop voor je dat je niet exact die van het plaatje krijgt anders ben je een nulletje bij je voltage vergeten!!! is namelijk 120Volt!!!!
Woooooot, ik hoop voor sjors dat hij dat gezien heeft voor hij ging bestellen.......

• Gman
Die site is errug vaag!!!
Op de ene pagina staat dat je kan kiezen tussen 110 en 220 en de andere weer 12 Volt.
Kijk ik bij info over de reservoir&pomp dan staat er 12Volt.
Bestel ik 'm staat er ook 12Volt.

Dikke kans dat ze gewoon een oude foto gebruiken daar.
De Inkoop Dude die heeft 'm zelf ook en zorgt dat het wel goed komt.

Bovendien is een klein reservoir nog altijd beter dan geen reservoir.
Het gaat er mij vooral om dat ik een degelijk&verplaatsbaar WK systeem heb.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik heb het hele gebeuren -letterlijk- extern (buiten dus) gebouwd met de volgende reden : buiten is het koud -> cpu ook koud ;) Verder is het aardig lastig om een radiator mooi en strak passend in een kast te krijgen. Daarnaast zit je kast propvol als alles ingebouwd is, wat weer lastig is als je dingen in/uitbouwt. Toch zit ik er over te denken om zelf een kast te bouwen waar alles compact in zit, zonder dat je lastig bij je onderdelen kan.

Concrete Loop Watercooling

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Op vrijdag 01 maart 2002 19:08 schreef FreeRider het volgende:
Ik heb het hele gebeuren -letterlijk- extern (buiten dus) gebouwd met de volgende reden : buiten is het koud -> cpu ook koud ;) Verder is het aardig lastig om een radiator mooi en strak passend in een kast te krijgen. Daarnaast zit je kast propvol als alles ingebouwd is, wat weer lastig is als je dingen in/uitbouwt. Toch zit ik er over te denken om zelf een kast te bouwen waar alles compact in zit, zonder dat je lastig bij je onderdelen kan.
Idd.. er daar komt bij dat ik een complete plexiglas zijkant heb >:)

• Gman
Als ik mijn pc nu buiten neerzet wordt ie een stuk koeler!!!

:)

Ow w8 ik heb al zoiets gedaan :P
Afbeeldingslocatie: http://www.nmy.dds.nl/got/koelekas.jpg
Toen vroor het dat het kraakte, gewoon op het raamkozijn gezet :)

Was toen op een homelan bij een andere GoTter.
PC was een Dual Celeron 366@550 Mhz
2x10 graden dus!!! :P

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Op vrijdag 01 maart 2002 19:58 schreef Gman het volgende:
Als ik mijn pc nu buiten neerzet wordt ie een stuk koeler!!!

:)
reservoir buiten zetten.. of ingraven.. is goedkoop en simpel

Verwijderd

Vraagje hoe krijg je als je alles extern doet (rad fan) de juiste voeding om de fans te laten draaien

mvg Hoefie

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 12:05:
Vraagje hoe krijg je als je alles extern doet (rad fan) de juiste voeding om de fans te laten draaien

mvg Hoefie
en hier kick je een topic voor van 2 jaar oud?

btw met een trafo heb jij je gewenste voeding ;)

• eMKa
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 12:05:

mvg Hoefie
Dit gaat echt nergens over.

Je kickt een topic van 2 jaar oud met een vraag die hier niet eens thuishoort! :S

Intel Core i7 950 - Asus Sabertooth X58 - Asus GTX690 - BenQ XL2420T | Wallpapers | Flash Games

Pagina: 1