Toon posts:

na lezen van de faq nog wat vraagjes over raid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ok ik was dus van plan binnenkort een nieuwe hd te kopen (2 dan dus voor raid setje) want ik zit nu nog met 20 gig maxtor :P

maar nu zit ik dus te twijfelen wat ik zal doen, ik denk 2 x 40 gig maarja dan op raid0 zetten zodat ik 80 gig heb of tog maar raid1 zodat me shit niet verloren gaat
nu heb ik nog nooit een hd crash gehad en kan me dus niet voorstellen dat dit zomaar kan gebeuren dus ik denk dat ik tog maar raid0 gebruik maar als ik later wil veranderen naar raid0 kan dit dan zomaar ?

en mijn budget is zon beetje 400 euro, wat is dan de beste keus voor 2 x 40 gig hdtjes en een raid controller ?
controller hoeft niet super te zijn maar ook niet al te sloom dus beetje in t midden :)

of is t misschien beter om gewoon een nieuwe mobo te kopen waar raid op kan ? want ik was van plan over een paar maanden (ff sparen :) ) maar helemaal een nieuwe kast + mobo en evt. nieuwe proc te kopen dus...

en hoe zit het met je os enzo, werkt het gewoon zoals normaal dat je beide schijven ziet net als partitities en je gewoon je os op een kan zetten net als op een normale schijf ?

Verwijderd

Topicstarter
hm zal toch wel iemand zijn die dit weet :?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:22

DarkSide

theres no place like ::1

Ligt helemaal aan je budget.
Je kan een moederbord kopen met onboard raid (Scheelt weer een pci slot).
Of je kan een los raid controllertje kopen en die in je pc zetten (makkelijker mee te nemen naar volgende pc).

Raid 0 is sneller dan Raid 1.
Vindt zelf raid 1 zonde van me geld en ruimte.
Draai dan ook raid 0.
Tis idd wel zo dat wanneer er 1 HD stuk gaat je al je data kwijt bent.
Echt veel HD's zijn er niet gesneuveld in mijn leven, maar het risico is er altijd. Ik gebruik daarom ook ghosts en backups om belangrijke data veilig te stellen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:17

JWO

gewoon zo'n promise ultra100 ombouwen naar raid is het goed koopst hier ook gedaan werkt :9~

Verwijderd

Topicstarter
hm sjah me budget is niet al te groot (heb vandaag ook net alienware case besteld dus :) )
dus het wordt een controller iig
maar nog een vraagje over die controllers
kunnen die gewoon alle harde schijven aan ? dus ata 100, ata 133, (ultra) udma 100 enz.
weet zowiezo niet echt wat het verschil is, ata 133 is sneller ja maar udma enzo..
ik zal denk ik ook wel op raid0 draaien maar aangezien ik ook wel hoop dtp-werk en websites enzo op me bak heb wil ik misschien toch raid 1 maar kan je dat gewoon veranderen wanneer je wilt ?

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:44
Heb ik ook nog een vraagje:

Als ik RAID5 neem en begin met 3 schijven. Dan wil ik er later 3 ofzo schijven er bij in doen. Past de RAID config zich dan aan of moet ik dan alle schijven dan weer formatten?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:22

DarkSide

theres no place like ::1

Je kan alle HD;s op de controllers aansluiten.
Of ze ook op de max. snelheid draaien hangt van de controller af. Zo kan een ATA 133 HD best op een ATA 100.
Alleen haalt hij de max snelheid niet (wat hij toch al niet haalt want de max snelheid wordt alleen op de cache behaald)
UDMA 100 en ATA 100 is hetzelfde.

En of je je RAID uitkan breiden hangt af van de controller.
Een controller als een HP 3SI (SCSI en Prijzig) kan dat wel.
Een Compaq controller ook. Maar of een thuismarkt controllertje dat kan weet ik niet. Zou je op de website moeten kijken of daar rondvragen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• JSI
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10-2021

JSI

Op woensdag 27 februari 2002 20:40 schreef Milenco het volgende:
Heb ik ook nog een vraagje:

Als ik RAID5 neem en begin met 3 schijven. Dan wil ik er later 3 ofzo schijven er bij in doen. Past de RAID config zich dan aan of moet ik dan alle schijven dan weer formatten?
RAID 5 is in jou situatie niet aan te raden.
RAID 5 is zelf nog trager dan RAID 1, dit ivm
parity calculation. (is meer iets voor server-omgevingen)

Ik denk dat je qua snelheid-prijs het beste uitbent met de
nieuwe Promise FastTrak TX2000 Ultra ATA/133 RAID 0, 1, and 0+1 Controller met 2 Maxtor schijfjes.

Verwijderd

Topicstarter
ok nu komen we ergens :)
ik weet genoeg denk ik

hierboven al goeie controller genoemd maar welke harde schijven zijn een beetje goed ? maxtor is iid wel ok denk ik, heb ik nu ook maar ik zag bijv een ibm deskstar 60gxp van 60 gig voor 140 euro, dan zou ik ook 2 x 60 gig schijven kunnen nemen :)

welke harddisk werkt nu echt goed in raid ? merk/model zit daar nu echt veel verschil in of ??

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:44
Op woensdag 27 februari 2002 20:46 schreef JSI het volgende:

[..]

RAID 5 is in jou situatie niet aan te raden.
RAID 5 is zelf nog trager dan RAID 1, dit ivm
parity calculation. (is meer iets voor server-omgevingen)

Ik denk dat je qua snelheid-prijs het beste uitbent met de
nieuwe Promise FastTrak TX2000 Ultra ATA/133 RAID 0, 1, and 0+1 Controller met 2 Maxtor schijfjes.
Ik zat zelf te denken aan de 3ware Escalade 7850. Dus RAID5 is nog langzamer dan geen RAID? Wat is dan de snelste RAID en wat de langzaamste (voor lezen en schrijven)? RAID0, 1, 10 of 5?

Verwijderd

Topicstarter
hmm die fasttrak tx 2000 is wel 193 euro
is er niet een iets goedkopere ?
hoeft niet perse ata133 te zijn dan..

Verwijderd

Topicstarter
hm kheb nu dit setje samengesteld :

Promise UltrTrak PCI U133TX2 (2x 133 MB/s)
+
2 x Maxtor/Quantum DiamondMax Plus D740X 6L0 (40 GB)

komt op 362,50 totaal incl verzendkosten :)
hmm een normale 80 gig disk, 7200 rpm zou ongeveer 230 kosten, is die 132,50 euro meer voor RAID dan echt wel nuttig besteed :) is raid egt zoveel sneller ? :)

maar is wel redelijk prijs/kwaliteit/snelheid verhouding toch ? opmerkingen ? ik hoor t wel :)

ik heb trouwens nu een maxtor 20 gig/7200 rpm
zal ik anders alleen een 60 gig erbij nemen met controller ? gwoon udma 100 net als deze

maar kan dat wel ? t werkt toch beste als beide schijven zelfde grootte hebben ?

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
dat raid5 trager is dan raid1 is beetje bullshit... 't is stukken sneller zelfs! 't is misschien wat trager dan raid0, maar een raid5 controller neemt de complete berekeningen voor zijn rekening. En dus zal het er niet (veel) trager van worden.

• JSI

JSI

Op donderdag 28 februari 2002 10:35 schreef Rataplan_ het volgende:
dat raid5 trager is dan raid1 is beetje bullshit... 't is stukken sneller zelfs! 't is misschien wat trager dan raid0, maar een raid5 controller neemt de complete berekeningen voor zijn rekening. En dus zal het er niet (veel) trager van worden.
RAID 5 is wel trager dan bijv. RAID 1, alleen de lees snelheid is iets sneller.

De U133 TX2 heb ik ook en is GEEN RAID controller !!
Het is een UDMA 133 controller.

Verwijderd

Topicstarter
hm goed dat je het op tijd zegt hehe >:)
maareh wat is dan een goeie raid controller voor rond de 75/100 euro ?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bij hetzelfde aantal schijven is RAID 0 sneller dan RAID 5, alhoewel het verschil alleen bij schrijven groot is.

• JSI

JSI

Op donderdag 28 februari 2002 12:48 schreef effex het volgende:
hm goed dat je het op tijd zegt hehe >:)
maareh wat is dan een goeie raid controller voor rond de 75/100 euro ?
http://www.tweakers.net/pricewatch/19121

Is een goed kaartje, alleen niet icm de nieuwe Maxtor's.
Heb gelezen dat de resultaten dan wat tegenvallen.
(misschien icm de nieuwe IBM schijfjes ?)

Verwijderd

Topicstarter
hm das ook een tx2, is dat wel raid dan ?
is kwa prijs wel ok, kan altijd minder maarja dan heb je ook minder goeie
die ibm schijfjes zullen ook wel goed zijn ja, zoveel verschil zit er toch niet echt tussen merken als maxtor, ibm, wd enzo ?

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
weer weg

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op maandag 13 mei 2002 14:34 schreef zion iets
Ehm, let in het vervolg even op de datum voordat je wilt reageren op iemand :)

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Op maandag 13 mei 2002 14:41 schreef Twynn het volgende:

[..]

Ehm, let in het vervolg even op de datum voordat je wilt reageren op iemand :)
Sorry

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Verwijderd

Damn. Niet naar de datum gekeken, en niet ALLES gelezen. :P
Oops. :+
Pagina: 1