Slechte koeling na "kijken" naar koelpasta

Pagina: 1
Acties:

• MDA
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-10-2023
Hallo Tweakers,

Vorige week heb ik een nieuwe koeler voor mijn processor gekocht. Na het verwijderen van oude pasta met terpetine een heel dun laagje aangebracht en koeler er op geplaast. Daarna heb ik even de koeler er afgehaald om te zien of deze wel goed aansloot. De koepasta was goed verdeeld en dus heb ik de koeler er weer opgeplaatst. Nu bleek deze echter zeer slecht te koelen. (65 graden non-stressed).

Omdat ik hier geheel niet tevreden mee was heb ik de koeler er weer afgehaald en schoongemaakt met spiritus en weer een dun laagje aangebracht. Dit keer de koeler geplaast en niet meer verwijdert. En dit scheelt enorm, zeker 10 tot 15 graden lager.

Volgens mij komen er hele kleine luchtbelletjes tussen koeler en core door het optillen en opnieuw plaatsen van de koeler. Of is het grote verschil dat ik de eerste keer terpetine heb gebruikt en nu spiritus zodat door de betere ontvetting de pasta beter contact maakt met de core? Wat zijn jullie ervaringen?

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
als je de koeler eraf haalt moet je altijd nieuwe koelpasta aanbrengen.

• Tsuru
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Koelpasta is bedoelt om de miniscule gaatjes en spleetjes in het koelblok en in de core (K7) of heatspreader (P4) van je processor op te vullen en zo een zo groot mogelijk contactoppervlak te realiseren zodat de warmte van je proc zo goed mogelijk kan worden overgedragen aan je koelblok. Als koelpasta te dik wordt aangebracht gaat het, zeker in het geval van het witte zink-oxide isolerend werken. Sommige mensen geven er daarom de voorkeur aan om dan maar helemaal geen koelpasta o.i.d. te gebruiken. Wat in elk geval het meest van belang is bij het aanbrengen van koelpasta is om het zo dun mogelijk aan te brengen, en niet gewoon dun, maar zo dun dat je er bijna doorheen kunt kijken. Wat volgens mij de beste manier is om dit te doen is door voordat je je koelblok er op zet op je schone core een heel klein beetje pasta (1 kubieke mm ofzo :P ) erop te doen, zonder dit te verspreiden. Als je je koeler erop zet verdeelt dit beetje zich vanzelf onder invloed van de warmte van je proc over de hele core er worden luchtbelletjes (insluitsels) voorkomen.

Kijk ook eens op http://www.articsilver.com/ :)

En inderdaad: Elke keer als het koelblok eraf gaat moet je de core opnieuw schoonmaken en er een nieuw kwakkie koelpasta op gooien!

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Verwijderd

Het laagje maakt ook uit.

Bij mij was van toepassing op een athlon xp 1800+

Weinig koelpasta: 40 graden
Veel koelpasta(uitgeschoten) 30 graden

Het is niet altijd, hoe meer hoe beter. Let daar wel op :)

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Weinig koelpasta: 40 graden
Veel koelpasta(uitgeschoten) 30 graden
Dohhh... ;)

Andersom, zeker en vast! :D

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:32

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
hoho
te dun is ook niet goed hoor
tuurlijk hoe dunner hoe beter
maar als je een wat slechtere cooler hebt met een wat groffe onderkant moet je wel iets meer doen anders vult het nog niet goed op =)

Tweakers Discord

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Dan poets je dat ding toch gewoon op met autopolish ofzo? Net zo lang boenen totdat je je gezicht erin kunt zien! *D

edit:

De onderkant, welteverstaan ;)

BTW: Kent iemand trouwens die foto van die gast die een hele tube ZnO op de onderkant van zijn heatsink had gesmeerd? Zap!
Stond op een website over mishandelde hardware, met gebarbecuede P3's enzo... >:) Het adres is mij helasa even ontschoten... |:(

Pagina: 1