Toon posts:

Beowulf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil als hobby en als test een relatief goedkope beowulf opstelling maken. Het is de bedoeling dat het gebruikt woord voor decoderen en andere veel rekenkracht eisende opdrachten. Het is een projectje om ervaring met dit soort clusters te krijgen.
Het geheel gaat draaien op freebsd.

wat voor hardware zal ik gebruiken? het moeten onwijs goedkope nodes worden.

Welke goedkope switch kan ik gebruiken?

Ik wil 6 computer nodes, en 1 data node. Wat voor moederborden en processoren kan ik het beste gebruiken. Wie heeft de goedkoopste kasten?

ik denk dat ik ook beter 3com kaartjes kan nemen dan bv realtek kaartjes. Ik neem aan dat dit wel iets is om meer in te investeren.

Graag jullie reacties.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik zou voor "Zo goedkoop mogelijke goede hardware" gaan. Dus durons/celerons met 256MB ram ofzo en een mobo met zoveel mogelijk onboard (liefst ook met 3com/intel nic).

Een 3com of intel nic is zeker te prefereren boven realtek idd, vooral omdat ze wat beter "presteren".

Echter is het moeilijkste aan een cluster niet zozeer de hardware (als het maar "snel genoeg is") maar meer de netwerksnelheid en het daaromheen programmeren.

Als je echt geld over had zou ik je bijv Myrinet of minimaal gigabits ethernet aanraden, maar dat kost klauwen vol geld :)

Overigens, als je switch een beetje aardig presteert zal je met zo'n "klein" cluster best aardige schaling merken :) (ik spreek uit ervaring)

Maar wat dus vooral belangrijk is, is het efficient programmeren van je applicaties (zo min mogelijk communicatie met de buren, tenzij het echt nodig is etc)

Verwijderd

Topicstarter
jah, bedankt!. Maar in principe is de netwerksnelheid toch niet 'enorm' belangrijk, aangezien er maar kleine datapakketjes verzonden worden, of zie ik het verkeerd?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Juist daarom is het belangrijk hoe snel het is ;)

Vooral de zgn "startup time" is erg belangrijk bij kleine berichten (hoe lang het dus duurt voor de eerste bit bij de andere kant is)

Maar ook doorvoer van het totale netwerk is bij sommige applicaties wel erg belangrijk. Ik heb zelf met applicaties gewerkt die echt wel een 48poorts cisco switch (3000 serie, met 32 poorten bezet, dus ~4.8Gbit backbone voor 32 systemen) 'dichttrokken'...

Dat laatste was weliswaar deels "fout" in de applicaties, magoed :)

Verwijderd

Kijk eens evene in de pricewatch daar biedt iemand 6 moederborden met 6 pII 400' s aan voor 100 euro per stuk... Borden hebben ook onboard 100mbit nic

Verwijderd

kik

Verwijderd

bij gedistribueerde systemen is netwerk de zwakste schakel in de dataoverdracht tussen de verschillende systemen. Immers om taken goed over meerdere computers te verdelen is er veel communicatie (dus overhead) nodig om alles goed te laten verlopen.
Pagina: 1