Hallo,
Ik ben op dit moment bezig met een onderzoek naar Netwerk Management Systemen. Intussen weet ik dat er heel wat van deze systemen op de markt zijn. De vraag is, welk pakket is het beste.
Het netwerk wat ze hier gebruik is voor het grootste gedeelte geswitched. Er is 1 Cisco 4000 router, met 5 porten. Op 3 poorten zit Token-ring en op 2 poorten is het ethernet segment.
Deze ethernet segmenten zijn voorzien van elk 2 3com 3300 series switches. De poorten op de switch zijn weer verbonden met wat kleinere hubs/switches, aan deze zitten de werkstations verbonden.
Nou willen ze hier graag dit segment gaan monitoren.
Ze willen bijvoorbeeld de volgende zaken hebben:
Trending Grafieken
Welke protocollen (tcp/netbios/ipx)
Welke subprotocollen (dns/mail/www)
Op welke tijden gaat er het meeste verkeer over het netwerk
Welke stations genereren veel traffic
Zijn er devices die errors versturen
Monitoren van NT services (bijvoorbeeld dns service)
En meer van dit soort dingen.
Nou ben ik erachter gekomen dat het niet meevalt om management gegevens van een switched netwerk te verkrijgen.
Het enigste wat ik kan doen is SNMP/RMON gegevens uit de switch te lezen.
Nou vind ik die gegevens te minimaal, je kunt bijvoorbeeld wel zien hoeveel traffic erover het netwerk gaat maar niet welke computers deze genereren.
Weet iemand of er een goede manier is om toch zoveel mogelijk management gegevens uit dit netwerk te halen?
Ik weet dat je bijvoorbeeld met PROBE's kunt werken maar dit gaat vaak ten koste van de performance.
Hopelijk kan iemand me helpen want ik zit een beetje vast
Ik ben op dit moment bezig met een onderzoek naar Netwerk Management Systemen. Intussen weet ik dat er heel wat van deze systemen op de markt zijn. De vraag is, welk pakket is het beste.
Het netwerk wat ze hier gebruik is voor het grootste gedeelte geswitched. Er is 1 Cisco 4000 router, met 5 porten. Op 3 poorten zit Token-ring en op 2 poorten is het ethernet segment.
Deze ethernet segmenten zijn voorzien van elk 2 3com 3300 series switches. De poorten op de switch zijn weer verbonden met wat kleinere hubs/switches, aan deze zitten de werkstations verbonden.
Nou willen ze hier graag dit segment gaan monitoren.
Ze willen bijvoorbeeld de volgende zaken hebben:
Trending Grafieken
Welke protocollen (tcp/netbios/ipx)
Welke subprotocollen (dns/mail/www)
Op welke tijden gaat er het meeste verkeer over het netwerk
Welke stations genereren veel traffic
Zijn er devices die errors versturen
Monitoren van NT services (bijvoorbeeld dns service)
En meer van dit soort dingen.
Nou ben ik erachter gekomen dat het niet meevalt om management gegevens van een switched netwerk te verkrijgen.
Het enigste wat ik kan doen is SNMP/RMON gegevens uit de switch te lezen.
Nou vind ik die gegevens te minimaal, je kunt bijvoorbeeld wel zien hoeveel traffic erover het netwerk gaat maar niet welke computers deze genereren.
Weet iemand of er een goede manier is om toch zoveel mogelijk management gegevens uit dit netwerk te halen?
Ik weet dat je bijvoorbeeld met PROBE's kunt werken maar dit gaat vaak ten koste van de performance.
Hopelijk kan iemand me helpen want ik zit een beetje vast