Toon posts:

Een goedkope Beowulf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil als hobby en als test een relatief goedkope beowulf opstelling maken. Het is de bedoeling dat het gebruikt woord voor decoderen en andere veel rekenkracht eisende opdrachten. Het is een projectje om ervaring met dit soort clusters te krijgen.

Het geheel gaat draaien op freebsd.

wat voor hardware zal ik gebruiken? het moeten onwijs goedkope nodes worden.

Welke goedkope switch kan ik gebruiken?

Ik wil 6 computer nodes, en 1 data node. Wat voor moederborden en processoren kan ik het beste gebruiken. Wie heeft de goedkoopste kasten?

ik denk dat ik ook beter 3com kaartjes kan nemen dan bv realtek kaartjes. Ik neem aan dat dit wel iets is om meer in te investeren.

Graag jullie reacties.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 07:42
Ultra budget: probeer bij een bedrijf een aantal afgeschreven systemen te scoren. Snel is het niet, maar als het om het oefen aspect gaat boeit dat niet. Bovendien heb je een grote kans op (vrijwel) identieke systemen. (ik denk dan bv aan Compaq Deskpro's, of iets in die orde van grote)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Inderdaad, voor oefening zouden Deskpro's (denk aan 200MMX ofzo) inderdaad een oplossing zijn, dingen hebben ook allemaal dezelfde netwerkkaart, en da's ook wel zo fijn...

Verwijderd

Topicstarter
daar zat ik inderdaad ook al aan te denken, maar waar moet ik dan kijken om ze te kopen.

op bv de hcc dagen word er vaak zoiets aangeboden. Afgelopen keer was er een kraam met 2 pallets vol met ibm pc 230 servers voor 100 piek. ik heb er toen 2 genomen. Die zouden perfect geweest zijn...

maarem, weet iemand waar ik kan kijken voor dit soort dingen?

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 07:18
Op woensdag 27 februari 2002 12:56 schreef HAL-9000 het volgende:
daar zat ik inderdaad ook al aan te denken, maar waar moet ik dan kijken om ze te kopen.

op bv de hcc dagen word er vaak zoiets aangeboden. Afgelopen keer was er een kraam met 2 pallets vol met ibm pc 230 servers voor 100 piek. ik heb er toen 2 genomen. Die zouden perfect geweest zijn...

maarem, weet iemand waar ik kan kijken voor dit soort dingen?
Er zijn niet echt bedrijven die deze dingen specifiek verkopen. Zoals iemand een paar replies hierboven al zei, loop eens bij een bedrijf binnen, of stuur ze een (nette) brief waarin je uitlegt wat je van plan bent. Dikke kans dat (als je een groot bedrijf pakt) ze wel een paar machines over hebben.

Suc6, en keep us updated!

Verwijderd

Topicstarter
hehe, ik zal SUN eens proberen, misschien dat tie wel een stuk of 20 sparcjes voor 100 gulden voor me hebben :)))))

mijn eigenlijke idee was om later een beowulf te bouwen met allemaal oude gare computers, die mensen toch kwijt willen. Dit is wel eens vaker gedaan, en dan die dingen bv mee laten helpen met kanker-research, of met SETI. (of jack the ripper :)) )

bedankt voor de reply's, als iemand ooit eens iets tegenkomt... mail me ! (digitaldominion@hotmail.com)

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 13:03 schreef Weppel het volgende:

[..]

Er zijn niet echt bedrijven die deze dingen specifiek verkopen. Zoals iemand een paar replies hierboven al zei, loop eens bij een bedrijf binnen, of stuur ze een (nette) brief waarin je uitlegt wat je van plan bent. Dikke kans dat (als je een groot bedrijf pakt) ze wel een paar machines over hebben.

Suc6, en keep us updated!
Sorry, maar die bedrijven zijn er WEL!
www.nowthatsit.nl
www.computergigant.nl
www.device.nl

Dat zijn er maar een paar. Kijk bijvoorbeeld ook eens op de pc-dumpdagen in Amsterdam (Sorry, je hebt hem afgelopen zaterdag gemist). Daar staan ze ook met grote stands.

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 07:18
Op vrijdag 01 maart 2002 13:16 schreef Zon4jou het volgende:

[..]

Sorry, maar die bedrijven zijn er WEL!
www.nowthatsit.nl
www.computergigant.nl
www.device.nl

Dat zijn er maar een paar. Kijk bijvoorbeeld ook eens op de pc-dumpdagen in Amsterdam (Sorry, je hebt hem afgelopen zaterdag gemist). Daar staan ze ook met grote stands.
Mijn fout. Die zijn er wel ja.
Kijk ook eens op www.flectiondirect.com
Die hebben ook enkele complete servers staan, goedkoop, en duur.

Verwijderd

ik heb hier nog 4 identieke deskpro EN dingen staan ..

p2-350 128mb nic 6gb ..

scsifreak@scsifreak.dyndns.org

ik was zelf ook bezig met cluster, maar ik ga een 2 node bouwen met een shared scsi bus

• spider
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2023
Bij ons in het bedrijf zijn we op dit moment bezig om alle compaq deskpro 200 om teruilen. Die dingen zijn nu 5 tot 3 jaar oud. Dus als het goed is komen er van meerdere bedrijven nu een hoop in de verkoop. 3 jaar belasting technise afschrijving.

"Is your mother proud of you ?"

Pagina: 1