nieuwe standard : dvdaudio of sacd?

Pagina: 1
Acties:

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Ik hoorde laatst van men media leeraar, dat ze aan het debatteren waren wat de nieuwe standard werd voor de cd's

DVD Audio of SACD

er zijn al wat topics geweest hierover... maar ik hoef niet te weten welke beter is. :9

Mijn vraag is dus (wat ik niet echt heb kunnen vinden : search/google) welke heeft nou de neiuwe standard?
en wat zijn de gevolgen voor de recorders.. (prijzen enzo, nieuwe recorders etc)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Voorzover ik weet (en gelezen heb) is er geen standaard.

Ik denk dat op de lange duur DVD-A gaat winnen omdat waarschijnlijk binnenkort alle nieuwe DVD-video spelers wel DVD-A capaciteit zullen krijgen (zo'n chip kost nix, dat de rest van het apparaat het DVD-A geluid weer om zeep helpt boeit de grote massa toch niet, geluid van 5 kanten zal wel zijn waar men op kickt).

Zelf zit ik dus nog te wachten op een SACD van sony (alleen stereo). Maar goed ik kocht 15 jaar geleden ook nog een Betamax videorecorder (voor f 2000!) :) Probleem met 5 of 6 kanaals (op hoog nivo) is gewoon de kosten (1000-2000 euro per kanaal voor speaker+amp+bekabeling is met stereo nog te doen, maar met 5, 6 of 7 kanaals :( )

SACD meerkanaals is iets puristischer dan DVD-A (geen vermenging van de kanalen), maar dat zal wel geen doorslag geven. Aan de andere kant zitten er wel een paar grote spelers achte SACD (sony, philips enzo)

Er zijn nu geloof ik een kleine 1000 SACD titels en 100 DVD-A titels, maar het meeste is "remix van oud spul". En zowiezo weinig interessante muziek totnutoe.

Een goede meerkanaals opname (SACD of DVD-A) schijnt wel bijzonder te klinken (geen sweetspot meer, je kunt op veel meer plekken luisteren, betere ruimtelijk informatie, minder afhankelijk van de speaker). Dat zijn natuurlijk alleen maar dingen die ik "gelezen" heb.

Op 18 mei is er een "workshop"/"demonstratie" over 6.0 geluid (via DVD-A en SACD) van David Chesky in Baarn (gratis toegang). Je moet je wel inschrijven (HVT nummer 3, pag 47).

Ik denk dat ik eens ga luisteren (als ik tijd heb).

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
hmmz..erg intressant.. misschien kunnen we met een groep van GOT gaan,...als ze geintresseerd zijn..

Ik vind et inderdaad jammer dat er te weinig titels zijn.. Ik heb al de SACD gehoort bij een vriend van me. Mooi spul hoor. probleem is, d\toen ie me et leit horen, wist ik niet echt wat er nou verschil in zat tussen gewone cd's en SACD's

nu weet ik aps dat et verschil in de samplerate ligt. :)

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Je moet de bon uit HVT opsturen (snailmail of fax) naar:

Eric Bleys, Hifi Video Test BV, Postbus 755, 3740 AT, Baarn
fax 035-5431854

Ik heb geen scanner (en geen fax), maar op de bon staan de volgende invulvelden:

Ja ik kom met ---- personen naar de Chesky workshop bij Polyhymnia.
1e sessievoorkeur: -----
2e sessievoorkeur: -----
3e sessievoorkeur: -----

Naam: ------- Abbonnenummer: --------------
weet niet of je dat moet hebben, staat verder niet over
Straat: ----------- Postcode: ----------------------
Plaats: -----------------
Telefoon: ----------
Email: --------

---------------------------------------------------------

Er worden 6 sessie gehouden op 18 mei van 1,5 uur.
De eerste begint om 10:00 (sessie 1), de tweede om 11:30 (sessie 2), ... de 6e om 19:30 (sessie 6).

Adres:
Polyhymnia International
Prinses Marielaan 10
Baarn

Lijkt me lastig om met een grote groep te komen, de ruimte is natuurlijk beperkt. Maar op zich wel leuk natuurlijk.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
ik weet neit wat voor blad dat is..
en ik heb ook geen zin om in men eentje te gaan..als je zou gaan,..en misschien mij mee zou willen nemen.. (geen darkrooms please >:) )

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

HVT Hifi Video Test (staat gewoon bij iedere Bruna, V&D etc hoor).

Maar ik zal morgen de bon faxen op mijn werk (voor 3 personen of zo). Mijn voorkeur is om met de trein te gaan (heb namelijk een NS jaarkaart van mijn werk) en het is maar 1 km van t station af.

Heb je voorkeur voor een tijd (10 uur is een beetje aan de vroege kant vanaf Den Haag/rotterdam, 11:30 lijk me beter of 13:00)?

Er is trouwens nog een andere optie. 12 t/m 14 april is er in de Doelen de Lente Hifi show, waar dezelfde demonstratie wordt gegeven. Je moet dan wel de toegangsprjs betalen (7,5 euro, maar dat is minder dan een retourtje Baarn = 10,32 euro weekendretour)

Dark room? ik heet geen Pim :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
maakt mij weinig uit..ik ben gewend om dan op et station te staan.... rotterdam is lekker dichtbij voor mij (15 minuten trein)
ik heb een OV jaarkaart, dus kost me ook lekker niets :)

Ik moet alleen heel erg oppassen met me geld.. ik koop beetje teveel apparatuur :)

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op donderdag 28 februari 2002 11:35 schreef gitaarwerk het volgende:
maakt mij weinig uit..ik ben gewend om dan op et station te staan.... rotterdam is lekker dichtbij voor mij (15 minuten trein)
ik heb een OV jaarkaart, dus kost me ook lekker niets :)

Ik moet alleen heel erg oppassen met me geld.. ik koop beetje teveel apparatuur :)
Heb fax verstuurd (3 personen, sessie 2, 3 of 1). Als ik wat terug hoor, post ik wel weer.

Btw "kijken niet kopen" kan je ook vervangen door "luisteren niet kopen" :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
haha..
netjes..
ik heb erwel zin in..
als je antwoord hoort,.. moeten we nog even duidelijke afspraken maken

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Natuurlijk, ik zet tegen die tijd mijn ICQ wel weer eens aan :)

Er is eventueel nog plaats voor een derde geinteresseerde (als er oeberhaupt nog plek is tenminste, en "geen abonnee zijn" geen bezwaar is).

Duurt verder op zich best nog lang (18 mei)

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-03 07:56
hmm, spannend topic, zo met zn tweeen, bijna net zo prive als een darkroom >:)

Maar ff back to topic, ik denk dat SACD het gaat winnen want sony en philips zijn de grootste spelers of de dvdmarkt en zijn volgens mij steeds meer bezig hun goedkopere dvdspelers van sa-cd mogelijkheden te voorzien, ik denk dat de cd de komende 10 jaar nog niet verdrongen zal zijn, omdat audioapparatuur die de kwaliteit van sacd eruit kan halen erg duur is voor een gemiddelde studio, de enige reden dat ik een overgang van cd naar sacd zie gebeuren zou zijn omdat de platenlabels zien dat sacd's beter te beveiligen zijn, zo niet dan voldoet cdkwaliteit de komende 10 jaar nog wel

Ik denk niet dat heel veel mensen bijvoorbeeld op ruimtelijke metal, trance zitten te wachten

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Volgens mij (van horen/zien op de TV SBShit en V8 pulp natuurlijk) zitten (liggen?) er in een darkroom meestal meer dan 2 :)

Maar vond nog een plek waar je je op kunt geven op hifi.nl voor de demonstratie (die is bedoeld voor 6.0 geluid, niet zozeer voor SACD vs DVD-A)

hiero dus http://www.hifi.nl/allesoverlees.asp?TekstID=1342

Pagina: 1