is ATA-33 echt zo triest?

Pagina: 1
Acties:

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik belde net met iemand die mij spontaan begon uit te lachen toen ik zei dat ik ATA-33 had.

Mijn Asus P3B-F is nog geen half jaar oud,
en daar zit dus alleen ATA-33 op.

Scheelt dat nou veel in snelheid met ATA-100?
Want je haalt toch nooit 33 MB/s met een schijf, alleen vanuit de cache of zo.

Ik wil dus een nieuwe schijf gaan kopen, moet ik er dan maar gelijk een Promise ATA-100 controller bijkopen of maakt dat niet zoveel uit?

Verwijderd

Dat valt dus wel ff mee. ATA33 vs ATA66 is weinig verschil en ATA66 vs ATA100 is ook weinig verschil dus ATA33 vs ATA100 is een beetje verschil waar je niet eens zoveel van merkt. Beter een 7200rpm disk en korte seektimes dan ATA100 controller. Als je een grote update doet dus niew mobo ofzo dan zou ik pas een ATA100 nemen. Ik heb nou ook ATA66 en sommige zitten ook van jah je moet ATA100 nemen BLABLABLA. Nou NOT.

Verwijderd

De vraag is of het het waard is.
Ik heb zelf udma/66.

Het instaleren van programmatjes en kopieeren van bestanden gaat zeker merkbaar sneller, maar het heeft geen invloed op je FPS in quake ofzo als je genoeg RAM hebt.

100 piek ofzo en een PCI slot verliezen voor ATA/100 is het je mischien niet waard als je niet vaak veel data copieert.

• Wouter
  • Niet online
kan ik een ata-100 schijf met gewone kabeltjes en zo op mijn ata-33 mobo aansluiten? dat werkt?

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
dat maakt echt niet veel uit hoor ata-33 of ata-100 of 66. hooguit paar mb per sec. meer. 30 ofzo ipv 26 met ata 66. wat veel meer uit maakt is de RPM 7200 is toch welff wat sneller dan de standaard 5400 rpm.

Verwijderd

Wouter17, dat kan maar dan draait ie natuurlijk wel op ATA33, je hebt vanaf ATA66 ook een speciale 80 aderige IDE kabel nodig (zit een grijze, zwarte en blauwe connector op)

• Wouter
  • Niet online
ja dat weet ik

maar ik vroeg me gewoon af of het kon

het gaat mij erom dat ik gewoon een wat grotere en snellere schijf heb dan als ik nu heb (maxtor 6.8GB), ik denk eraan een IBM Deskstar 30GB 7200 rpm te kopen, die is toch wel minstens 2x zo snel als die maxtor op ATA-33?

Verwijderd

2 x zo snel is hij dus niet!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 13:18
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 07 september 2000 18:09 schreef Rapefruit het volgende:
Het instaleren van programmatjes en kopieeren van bestanden gaat zeker merkbaar sneller.....[/quote]hoeveel merkbaar sneller gaat het dan ongeveer? 10% 20%?

Verwijderd

Dit is wel een interessant artikel over ATA33 en ATA66 en het snelheids verschil er tussen.

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1237&p=

Verwijderd

Die doorvoersnelheid van 66MB/sec die haal je toch nauwelijks als je 2 hd's vol laat lezen. Dus er zit volgens mij niet veel verschil tussen ATA66 en ATA100. En als je 2 supersnelle hd's hebt dan kan er misschien nog wat verschil tussen ATA33 en ATA66 zitten, maar dat valt ook wel reuze mee.
Pagina: 1