problemen: nieuwe pc met ati 8500

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:32
nieuw systeem gekocht:ATI 8500 retail+ Amd 1900xp + Epox 8kha + 512 MB kingston + Maxtor 60gb-7200 + Windows XP+ creative audigy player. Tiptop geassembleerd, geen hardware-fout -heb het systeem getest met mijn oude geforce kaart - en de nieuwe ati in mijn oude pc getest.
Ook toen geen enkel probleem.
Het probleem met de nieuwe pc is: dat spellen na enkele minuten vastlopen, zo ook de 3D mark test.
Als mijn pc is vastgelopen : druk ik reset en na enkele seconden loopt de pc ook weer vast.
Denk zelf dat bepaalde conflicten tussen ati en mainboard
de oorzaak zijn van het vastlopen, kunnen het ook verkeerde bios-instellingen zijn, of misschien wel heel iets anders. (heb alle drivers geprobeerd)
Who's gonna help me
gratz, martin

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem met me 3d mark maar hebzelf de geforce 2 mx 400.

Het heeft op 1 of andere manier met de drivers te maken ik heb namelijk ook zelf windows xp maar na de eerste voorstelling van 3d mark kreeg ik meestal de tweede voorstelling te zien maar ik krijg geen beeld terwijl me systeem gewoon doorloopt

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:40
Heb je ook geprobeerd met al jouw kaarten er uit behalve jouw videokaart? Dus netwerkkaart, geluidskaart, alles er uit, behalve videokaart.

• Kris2904
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 17:04

Kris2904

found his match in SoaD

Weet je zeker dat het geen warmteprobleem is? Heb je het ook al eens getest met Prime95? (http://www.mersenne.org)

Was getekend, enz. | specs

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 15:17

_mARCO_

Hier staat niks

Mijn eerste gedachte als ik dit zo hoor is ook: hitteprobleem. Hoe warm wordt je cpu en wat is de luchttemperatuur in je kast?

Zet ook iig de optie Fast Writes in het BIOS op Disabled, en probeer de AGP Aperture Size eens op 128 Mb in te stellen.

Als dat niet werkt kun je proberen om in de BIOS de Fail-Safe Settings eens te laden, dat zal het iig waarschijnlijk niet aan een BIOS instelling liggen als het dan weer fout zou gaan.

Je zegt dat het systeem prima werkt met je oude GeForce kaart. Kan het niet zijn dat er in je Windows register misschien nog restanten staan van die nVidia driver en dat die de boel nog een beetje in de war gooien?

sigloos

Verwijderd

Ik ken die Epox niet, maar als het eentje is met VIA chipset, dan gaat dat niet zo lekker samen met die Audigy.
Bug met de southbridge ofzo.

• SquareHugo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04-2022

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Mijn opstelling:
• EPoX 8KHA+ (met BIOS van 16-1-2002)
• 256 MB DDR Dane Elec geheugen (CL2-2-2)
• AMD XP 1800+ (@1,53 GHz) stressed 42 graden
• Club3D ATI Radeon 8500
• Creative SB Audigy

• WinXP PRO NL en Redmond Linux (build 44)

Creative zit in slot 5 en NIC (Realtek 8139-C) zit in slot 6. Nooit problemen gehad! Zo stabiel als een tiet. Heb ook over de bugs gehoord tussen VIA-KT266A-southbridge en de Audigy. Bij mij niks van te merken.

Klinkt als een hitteprobleem? De vorige Club3D had stabiliteitsproblemen (verticale strepen, alsof ik em had overgeclocked) zodra ik em lekker ging pesten met 3D-toepassingen. Lekker geruild en de nieuwe Club3D schopt kont.

XBOX 360 Gamertag

Verwijderd

Wat voor errors zijn het, screen freezes?

Ik heb gisteren dit in elkaar gezet:

Epox 8KHA+
AXP 1800+
512 MB Major CAS2 DDR
ATI R8500
En verder de rest van de onderdelen uit mijn Sig...

Ik heb dus ook continu last van screen freezes, terwijl mijn R8500 het goed deed in mijn oude KT7A, en daar zelfs 295/295 in liep. Vanmorgen zat ik nog ff te klooien, en heb ik hem naar 260/275 geklokt, en toen deed hij het wel goed :? Blijkbaar is dus of mijn voeding te zwak, (denk het niet, mijn proc kan ook op 1666 MHz draaien op 1.85V) of er is wat loos met dat Epox mobo.... Ik heb alle biossettings al geprobeerd, maar niks hielp...

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Hé BA, ik wou net deze draad linken in het andere forum, ben je hier al :+

Lijkt op een slechte combinatie Epox en ATI.
niks te vinden op Rage3d hierover (als je op die site komt)

Verwijderd

LOL HJS :D

• Toulinash
  • Laatst online: 21-02-2024
met welke fout komt XP als je weer opgestart bent ?
toch niet de 'ati2dvag.dll is caught running in an infinite loop' eh ?

• outlandos
Als ik de geluidskaart er uit haal en mn safeway dan doet alles het! Dan kan ik nu zeker het beste blijven elimineren? Zoja, heeft iemand tips waar wat moet?
De temperatuur is echt ok!
Thx voorlopig!

• D-Three
Op woensdag 27 februari 2002 11:34 schreef bos het volgende:
Ik ken die Epox niet, maar als het eentje is met VIA chipset, dan gaat dat niet zo lekker samen met die Audigy.
Bug met de southbridge ofzo.
Op woensdag 27 februari 2002 17:10 schreef Outlandos het volgende:
Als ik de geluidskaart er uit haal en mn safeway dan doet alles het! Dan kan ik nu zeker het beste blijven elimineren? Zoja, heeft iemand tips waar wat moet?
Thx voorlopig!
Ik dacht ook aan de geluidskaart. Stop die Safeway er eens terug in (wat is dat eigenlijk?) en probeer dan nog eens. De Audigy werkt inderdaad niet zo goed samen met via chipsets. Ik heb trouwens ook problemen gehad met mijn Vortex 2 en mijn via southbridge.
Waar wat moet heb ik niet zo direct een idee van. Stop niks in PCI 1. Probeer eens PCI 2 en 4 of PCI 3 en 5. PCI 1 zit net onder jouw AGP slot, begin dus van boven te tellen.

edit:
smiley gewist

• outlandos
Ik ben nu de hele dag al bezig en alles mislukt.
De test is bij sommige combinaties wel 3 keer helemaal geslaagd maar dan gaat het bij een volgende beurt wel fout.
Ik word er echt helemaal gek van, dan denk ik dat het gelukt is na 3 keer slagen en dan zie ik hem de 4e of zelfs de 5e keer toch weer vastlopen!

Geen combie lukt dus, weet iemand misschien waar het aan ligt, of tenminste in welke buurt ik kan zoeken want ik ben helemaal de weg kwijt :(

Ik wacht met smart op de verlosser!

Gratz Martin

• outlandos
-Safeway is onze netwerk kaart-

Maar weten jullie misschien waar ik met dit probleem terecht kan, want ik heb er nu best een centje voor over...

Ik hoop het echt, want nadat ik 50 uur in die pc heb gestoken en nog geen enkel resultaat heb, ben ik het einde echt zoek...

Misschien denkt een van jullie wel van: 'Ah ik kan dit probleem zeker oplossen en een centje kan er ook nog wel bij,' dan ben je van harte welkom!

Of misschien is er toch nog iemand die iets weet wat ons kan helpen, alles is welkom, want ik heb geen enkel idee in welke hoek ik moet zoeken.

Gratz Martin

• D-Three
Als ik de geluidskaart er uit haal en mn safeway dan doet alles het! Dan kan ik nu zeker het beste blijven elimineren?
Op woensdag 27 februari 2002 22:01 schreef Outlandos het volgende:
Geen combie lukt dus, ...
Heb je nu gekeken wat precies voor het probleem zorgt? Ik gok op jouw Audigy. Stop er eens enkel jouw Safeway in en dan eens enkel jouw Audigy. Of heb je dit al gedaan? Hoe meer info je ons geeft, hoe beter!
Maar ik denk inderdaad dat boss gelijk heeft en dat de combinatie via-audigy voor problemen zorgt.
Heb je al de tips van _mARCO_ geprobeerd?
Je hebt toch na de assemblage XP opnieuw geïnstalleerd vanaf nul? (tuurlijk wel zeker?)
Eventueel nog dit:
- BIOS update
- Laatste drivers van audigy, via en ATI.
- laatste service pack voor XP?
- vooral heel rustig blijven! :)

• D-Three
Op woensdag 27 februari 2002 22:34 schreef Outlandos het volgende:
Misschien denkt een van jullie wel van: 'Ah ik kan dit probleem zeker oplossen en een centje kan er ook nog wel bij,' dan ben je van harte welkom!
Wel, als jouw geluidskaart het probleem is, ruil hem dan gerust met de mijne! :) Neen grapje, dit forum is natuurlijk gratis! Wij zijn hier toch om elkaar te helpen?

Verwijderd

Nou ik had laatst bij een kammeraad van me dat het fannetje van zijn geforce 2 |:( er mee stopte.
Kijk en ja daar kijk je niet snel naar!!
Ja je kijk 1 x in die kast en dan neem je aan dat het ding ook bljift draaien.
Maar dat was hier dus niet het geval, naar een min of 5 a 7 stopte het fannetje er gewoon mee.
En dan bleef die steeds vast hangen kei shit.
maar hij heeft er nu een andere kaaart.
En die doet het wel goed voor een geforce dan he :9
Maar bij een ati radeon mag je aannemen dat het niet het geval is.

Verwijderd

Ik zag pas iemand die een ventilater bij zijn pc had staan, ik vroeg waarom zei hij dat anders zijn pc vastliep in games.

En hij had een Radeon8500, dus test ff en als het echt aan de kaart ligt moet je hem ff terug sturen.

• D-Three
Op woensdag 27 februari 2002 22:59 schreef bopitje het volgende:
Maar bij een ati radeon mag je aannemen dat het niet het geval is.
En zeker niet bij een nieuwe :P

Verwijderd

Idd, niet, ik heb ook al gekeken bij de mijne of de fan het al doet, zeker omdat die van mij op 260/275 wel draaien wil. Ik ga hem nog een keer in een andere pc testen, kijken wat hij daar doet, maar als hij daar gewoon draaiet, dan denk ik toch echt dat het aan de Epox - R8500 combi ligt...

• D-Three
Op donderdag 28 februari 2002 11:06 schreef ThunderBert het volgende:
Idd, niet, ik heb ook al gekeken bij de mijne of de fan het al doet, zeker omdat die van mij op 260/275 wel draaien wil. Ik ga hem nog een keer in een andere pc testen, kijken wat hij daar doet, maar als hij daar gewoon draaiet, dan denk ik toch echt dat het aan de Epox - R8500 combi ligt...
Heb je ook al eens jouw BIOS instellingen bekeken? Desnoods op fail-safe...

• outlandos
Ik heb dinsdag avond 3 maal de pc getest zonder netwerk- en geluidskaart en alle 3 de keren ging het zonder een fout, duz ik met een al iets geruster hart naar bed :), sta ik de volgende dag op en test ik het voor de laaste keer zonder die 2 dingen en toen liep dat stomme ding toch nog vast!
Wil dit zeggen dat het zeker aan de Epox ligt?
En anders iemand die weet wat ik in de bios kan veranderen want daar heb ik te weinig verstand van.

BTW: Mn nieuwe ati wekt wél in mn ouwe pc, en ook andersom: mn ouwde geforce kaart in mn nieuwe pc werkt ook!

Temperaturen: -CPU: 52
-System temp: 32

Verwijderd

Heb je ook al eens jouw BIOS instellingen bekeken? Desnoods op fail-safe...
Ik heb elke biossetting wel 3 keer gehad.

Hier loopt een thread op het forum van Rage3D, waar veel mensen het zelfde probleem hebben. Een mogelijke oorzaak die ze daar noemen is dat de AGP poort niet genoeg stroom leveren kan. Dat zou ieg wel verklaren waarom hij het op lagere snelheden wel doet.

• outlandos
Ahh bedankt, ik ben duz duidelijk niet de enige met dit probleem. Maar ik heb al veel dingen vanafdaar geprobeerd maar weer nix hielp.
Hij sleeptje zich zelfs 1 keer met bepaalde veranderingen 5 maal achter elkaar door de hele test maar dan liep die de 6 keer toch weer vast. (test: 3D Mark)
Iemand misschien nog een last shot?

• outlandos
Wat is Fail-safe btw?

Verwijderd

Dat is een optie in de bios die alle timingen etc zo traag mogelijk zet, waardoor een PC het onder alle omstandigheden zou moeten doen, afgezien van bugs dan.

• hjs
  • Niet online

hjs

Wanneer haal je die dutch geforce fanclub gedoe uit je sig BA :?

Verwijderd

Dat is inderdaad een goeie, maar er bestaat nog geen Dutch Radeon Fanclub :) En ik gebruik ik mijn 'Strike Force PC' nog steeds een GF2 GTS :)

• hjs
  • Niet online

hjs

Wel TeamRadeon@hotmail.com voor de rc5 dus, mocht je dat nog ergens draaien ff het email adres veranderen *D

http://stats.distributed.net/rc5-64/psummary.php3?id=318166

Verwijderd

LOL, dat is allemaal wel erg leuk, maar mijn game pc, met radeon dus, heeft geen inet verbinding. (daarom speel ik strikeforce op een andere pc :) ) Zonder inet heeft rc5 ook niet veel zin.

Verwijderd

ik heb dus ook zo'n probleem: ik heb men radeon le gevoltmodded en mem geraakt makkelijk stabiel op 300 maar als ik core op 300 zet en ik draai vertex shader van 3dmark dan freezet hem direkt!
op 275 freezet hem ook na een tijdje spelen!

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Op zaterdag 02 maart 2002 14:13 schreef bwa het volgende:
ik heb dus ook zo'n probleem: ik heb men radeon le gevoltmodded en mem geraakt makkelijk stabiel op 300 maar als ik core op 300 zet en ik draai vertex shader van 3dmark dan freezet hem direkt!
Misschien heeft het wel te maken met je SB audigy, ik las laatst iets over conflicten tussen SB en Ati Radeon. :?

JayGTeam (213177)

• outlandos
Ok, ik heb hem dan eidelijk aan de praat!
Op 252/275 deed ie het voor het eerst helemaal!
Ik heb maandag nog een gesprek met die lui van epox over dit probleem, en dan zouden ze een patch gaan schrijven! Duz dan kan iedereen met dit probleem het downloaden en is het probleem voor goed de wereld uit!
Iedereen bedankt die mij geholpen heeft naar het vinden van het probleem, en jullie horen nog van me!
Gratz, Martin

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

Op woensdag 27 februari 2002 14:51 schreef hjs het volgende:
Hé BA, ik wou net deze draad linken in het andere forum, ben je hier al :+

Lijkt op een slechte combinatie Epox en ATI.
niks te vinden op Rage3d hierover (als je op die site komt)
Ik heb zelf geen probs , gewoon fatsoenlijke drivers downloaden en gebruiken

EPox 8KHA met R8500 ownt zwaar!

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Thx voorlopig!
Er stond eens iets op t.net over de sblive bug die overgenomen was van de live!1024 kaartjes in de "nieuwe" audige chip, ik heb 1 creative (live!1024) mn 1ste en meteen ook de laatste cutkaart van c waarin meer geld kroop voor marketing dan ontwikkeling :(

• BadMotha
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

hoeveel volt op je +5v lijn????

heb hier zelf nogal wat probs mee gehad...

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

Verwijderd

Ik heb op de +5 lijn (maar) 4,83 volt MAX en soms een dip van 4,73 volt en dan heb ik alleen maar wat lopen scrollen en pielen in windows.

Kan dit de bottleneck zijn? En hoe krijg ik die voltages omhoog, met een nieuwe psu of trekt mijn mobo (Gigabyte 7vtxh) zich daar niets van aan?

Verwijderd

Nah, mijn 5V lijn blijft stabiel op 4,97 , dus daar kan het probleem niet liggen. Naar 1670 MHz OC'en met 1.85V gaat moeiteloos, terwijl die R8500 niet stabiel wil draaien op zijn default speed. Mijn AGP voltage blijft ook 1.52V, dus dat kan ook het probleem niet zijn.

Verwijderd

Hm, bij mij komen de screen freezes ook het meeste voor in test 4 van 3Dmark, misschien dat de core daar een stuk zwaarder belast wordt?

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 12:50 schreef ThunderBert het volgende:
Nah, mijn 5V lijn blijft stabiel op 4,97 , dus daar kan het probleem niet liggen. Naar 1670 MHz OC'en met 1.85V gaat moeiteloos, terwijl die R8500 niet stabiel wil draaien op zijn default speed. Mijn AGP voltage blijft ook 1.52V, dus dat kan ook het probleem niet zijn.
En hoe zit het met je 3,3 volt lijn? Die stuurt namelijk de agp port aan.

Bij mij klappert 3d mark er bij de tweede test uit (high quality textures race game). Afhankelijk van wat gepiel met de instelling klapt ie er zelfs op 250/250 nog wel eens uit!

Verwijderd

Wat is in jullie geval trouwens 'freezen'? Komt het beeld stil te staan en that's it?

Ik krijg een direct een scherm met fraai gekleurde verticale strepen of soms zwart met alleen een paar rode verticale strepen.

Verwijderd

AGP voltage is 1.52V (AGP 4x hoort ook op 1.5V te lopen) 3.3V zelf weet ik zo niet.

En idd, het scherm blijft gewoon stil staan, hetzelfde kreeg ik in me oude KT7A als ik hem te ver OC'de.

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 14:56 schreef ThunderBert het volgende:
AGP voltage is 1.52V (AGP 4x hoort ook op 1.5V te lopen) 3.3V zelf weet ik zo niet.

En idd, het scherm blijft gewoon stil staan, hetzelfde kreeg ik in me oude KT7A als ik hem te ver OC'de.
Zou bij jou wel eens warmte kunnen zijn als het scherm plots stil blijft staan. Met motherboard monitor kun je je 3,3 volt lijn checken (of in de bios, maar dan is je mobo niet belast, in winblows wel)

Ik krijg morgen een nieuwe voeding, dan hoop ik dat mijn probleem de wereld uit is.

Verwijderd

Nee, ik weet zeker dat het niet aan de warmte ligt. In mijn KT7A deed hij het dus wel gewoon goed, en in de Epox niet. Ik heb al eens geprobeerd om er een Delta 120HP voor te hangen, die 190 CFM over de kaart heen blaast, maar dat werd ook niks. Bovendien heeft mijn kast al 5 Delta 80MP casefans, en is mijn systeem temp lager als bij standaardsystemen denk ik.

Idd weet ik dat je met MBM5 de 3.3V lijn checken kan, maar ik heb er toen niet op gelet, en zit nu weer achter een andere PC :(

Verwijderd

Ok is dus geen warmte.

Heb je al geprobeerd je XP weer op 1,53 ghz te clocken en kijken of je Radeon het dan wel gewoon doet?

Volgens mij op Rage3d een keer gelezen dat iemand zijn radeon wel gewoon aan de praat kreeg toen ie zijn overclockte processor weer op fabriekssnelheid zette.

Verwijderd

Idd dat heb ik ook al geprobeerd (1 van de dingen waarom ik denk dat mijn 400W voeding voldoende is, naast een stabiele 5V lijn) Ik heb zelfs al geprobeerd om mijn CPU op 1200 MHz te klokken, net als mijn oude TB.

Volgens mij ligt het probleem dus echt gewoon bij Epox.

Verwijderd

Sja ik kan verder ook niets bedenken.

Mijn probleem is hopelijk wel de voeding, anders lost de nieuwe voeding die ik morgen krijg nog niets op.

Mijn voeding geeft echter wel erg lage voltages af. 4,75 gemiddeld voor de +5 lijn en net boven de 3,1 gemiddeld voor de 3,3 volt lijn.

Ik heb overigens een Gigabyte 7VTXH moederbord. Morgen meer nieuws van mij.

Verwijderd

Dan horen we het wel. Jij hebt trouwens een Gigabyte mobo, maar de problemen die de topicstarter en ik, en vele anderen op Rage3D hebben lijken verder Epox specifiek te zijn.

Verwijderd

Dat zullen we morgen zien. Als mijn voeding het probleem verhelpt, lijkt het me inderdaad een probleem van Epox. Als ik straks nog met dezelfde problemen zit, hebben we een gedeeld probleem.

Overigens zijn er zat mensen (volgens de rage3d forums) die hun radeon 8500 WEL aan de praat hebben gekregen met een Epox (misschien andere revisie?).

Verwijderd

Hmm, lekker is dat ... zelfde probleem bij mij :(
Heb ook Radeon 8500 icm Epox 8kha+ mobo ... na een minuutje gamen hangt mn systeem totaal. Heb een 420W SuperFlower voeding, die lijkt het opzich wel goed te doen.

Hoe gaat het nu met je nieuwe voeding The_dijk?

• rkrythe
  • Laatst online: 08-08 16:19
ik heb een Epox 8K7a+ ofzo (met zo'n AMD chipset) gehad en ook een Radeon 8500 (die ik nog steeds heb). Epox en ATI gaan niet samen. Ik heb er nu een MSI KT266 Pro2 in zitten en het gaat nu wel goed. Dus het ligt aan je Epox bord. Gaat gewoon niet :'(

Flickr

• hiostu
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-05 13:13
heb de thread niet doorgelezen. Maar heb je een optie als AGP compensation in je bios staan. Die moest bij mij namelijk uit. Deed ik dit niet dan liepen spellen na enige tijd vast.

Verwijderd

Mijn nieuwe voeding heeft zeker geholpen, maar ik had nog steeds wat problemen. De totale vastlopers (zwart scherm met verticale strepen en horizontale knipperende strepen) waren verleden tijd, maar ik kreeg nu af en toe BSODs met infinite loops.

Toen ik echter mijn RAM (niet videoram, maar DDR ram op het moederbord) iets minder agressief timede (2,5 ipv 2) en een fan monteerde die de warmte van mijn processor gelijk de kast uit trekt, waren mijn problemen definitief verleden tijd. De koeler van mijn cpu hield mijn cpu namelijk wel erg koel, maar blies de warmte vervolgens richting mijn videokaart. Nu trekt een extra casefan de warmte meteen de kast uit.

Ik kan nog steeds niet precies duiden wat het exacte probleem nu is geweest. Maar ik denk een combinatie van:
- voeding
- ram timings
- koeling
- tweaken in Radeonator

Ik draai nu 285/285 zonder problemen. Kan vast nog hoger, maar die behoefte heb ik nog niet gehad. 3d mark kom ik zonder problemen door nu.

Ik wou dat ik kon zeggen: dit moet je doen, dan is het opgelost, maar dat is helaas niet zo. Blijven proberen is mijn devies.

Verwijderd

staat Plug and Play aware O/S (of iets in de richting) aan in de bios? zo ja: uitzetten!!!! windhoos wijst plug n play apparaten verkeerde irq's aan, gevolg: vastlopers, BSOD's enz...

ik heb het zelfde probleem gehad maar dan met ander moederbord en vidkaart, maar na die optie uit te zetten loopt ie superstabielo!!

suc6
Pagina: 1