[LCD] [CM] Waar die potmeters ??

Pagina: 1
Acties:

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 09:26
Ja ik krijg dus binnenkort zo'n LCD schermpie, en op dat schema staat volgens 'n vriend van me, die studeerd voor electo-man, dat ik 2 potmeters erop moet zetten...
nu is mijn vraag, weet iemand 'n leuke plek waar ik die potmetertjes kan zetten in/op mijn AOpen HQ08 ?? ik dacht zelf zo naast die drivebays..
ik krijg een 20x4 LCD, en ik weet effe niet hoe groot die is, als ie mooi in zo'n plaatje past dan doe ik die potmeters wel daarnaast..

oja ik ben newbie op lcd gebied >:)

Verwijderd

Op de achterkant
Deze hoef je maar 1X intestellen, daarna niet meer.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op dinsdag 26 februari 2002 22:54 schreef -Confusion- het volgende:
Op de achterkant
Deze hoef je maar 1X intestellen, daarna niet meer.
Als je niet meer met contrast/backlight meer wil regelen is dat inderdaad het beste... wat heb je aan potmeters die nix doen? LCD smartie heeft btw ondersteuning voor het aan/uitzetten van de backlight met een transistor (op Pin 17 zo uit mijn hoofd), daar zijn ook schema's van.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• De_Bastaard
Je bedoeld dus op de achterkant van de LCD printplaat?

edit: is er dan toevallig iemand die zo'n schema weet? :) ik heb ene van Zotty gekregen voor die uhm HD44780 (volgens mij :P) ... maar das zonder die transistor als ik et goed heb..

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 22:56 schreef Demoniac het volgende:

[..]

Als je niet meer met contrast/backlight meer wil regelen is dat inderdaad het beste... wat heb je aan potmeters die nix doen? LCD smartie heeft btw ondersteuning voor het aan/uitzetten van de backlight met een transistor (op Pin 17 zo uit mijn hoofd), daar zijn ook schema's van.
waarom zou je het contrast en backlight willen regellen?

Het contrast wil je zo scherp mogelijk, dit zal toch niet veranderen.

Het backlight wil je zo fel mogelijk, deze is op mijn display niet eens regelbaar (behalve aan/uit dmv transistor)

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 22:57 schreef De_Bastaard het volgende:
Je bedoeld dus op de achterkant van de LCD printplaat?
ja, op een klein printje.
en die dan met een klodder lijmpistool-lijm achter op het printje vast lijmen.

Deze lijm is btw ook zeer geschikt om je display in je frontje te lijmen, krijg je geen lelijke schroefgaatjes.

• Demo

Demo

Op dinsdag 26 februari 2002 22:57 schreef De_Bastaard het volgende:
ok
je bedoeld dus op de achterkant van de LCD printplaat?
Of gewoon tussen de LCD en de kabel, want ik denk niet dat je ze vast krijgt aan de LCD...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• De_Bastaard
hee komt dat effe goed uit :) zo'n hetelijm-gun heb ik nog >:)
die print is die moeilijk te maken?

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 23:04 schreef De_Bastaard het volgende:
hee komt dat effe goed uit :) zo'n hetelijm-gun heb ik nog >:)
die print is die moeilijk te maken?
nee, 1 potmeter 2 weerstanden en een transistor.
eventueel een schakelaar om de transistor te overbruggen voor programmas die dit niet ondersteunen.

edit:

ik heb het dan over het onderste schema dat hier staat.

LET OP! overbrug alleen de transistor niet de 100 Ohm weerstand

• De_Bastaard
Uhm die link he, volgens mij gaat dat schema over 'n Seiko? volgens mij heb ik 'n andere :)

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 23:24 schreef De_Bastaard het volgende:
Uhm die link he, volgens mij gaat dat schema over 'n Seiko? volgens mij heb ik 'n andere :)
Zolang die hd44780 compatible is (dwz een hd44780 chippie heeft) werkt dit schema.

• De_Bastaard
ow oke :)
sorry hehe |:(
thanks, ik ga morgen effe die onderdeeltjes halen...

• Demo

Demo

Schema is voor een seiko, maar in principe zou dit bij alle LCD's met backlight moeten werken...
Maar die print is een kwestie van printje aan het LCD (met van die 'jumperpinnetjes', draadjes kan ook maar dan zit ie minder stevig), potmeters op het printje, paar printbaantjes verbinden, printerkabel aan het printje en klaar. Als je het met transistor doet moet je uitkijken dat die niet te heet wordt, voor de rest kan je met de onderdelen vrij 'lomp' omgaan...

Verwijderd

Transistor heet :?

als een bc547 heet wordt, dan heb je toch iets verkeerd gedaan.
Een bc547 kan max 100 mA aansturen, daar wordt ie echt niet heet van.

verder alle draadjes, behalve die naar lcd pen 3,16,5V en GND rechtstreeks aan de lcd print solderen.
Daarna de draadjes (eerst testen) fixeren met lijmpistool-lijm
Pagina: 1