Toon posts:

Chipsetfan GA7DXR vervangbaar??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben tevreden met mijn Mobo maar de chipsetfan van mijn Gigabyte GA 7DXR lijkt al enige tijd op een koffiemolen; met opstarten komt er een minder fris geluidje uit. Ik wil hem graag vervangen door een ander chipsetkoelertje. Zie ik net dat Thermaltake mooie orb koelertjes heeft. Mijn vraag is nu of ik die irri-fan op m'n mobo zomaar kan vervangen door bv. zo'n blue orbje, maw past zo'n koelertje op mijn moederbord, nadat ik die andere ervanaf gehaald heb? En welke koeler is kwalitatief het beste??

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 08:52
Wat voor chipset heb je :? Overclokc je pc :?. Want sommige chipsets hebben er geen een nodig...

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Ik zou voor een ThermalTake Crystal Orb gaan, die zijn wat beter in prestatie en kwaliteit dan die Blue Orb.

En die passen wel gewoon, er zitten 2 gaten in, en er worden 2 pinnen bijgeleverd. je zet hem dus op dezelfde manier vast als je oude hsf

Verwijderd

Topicstarter
Daar zit een AMD 760 chipset op die standaard actief gekoeld word. Ik OC hem niet, maar dat komt misschien nog. In de mobo manual staat dat het mobo niet goed zal functioneren als de fan connector er niet in zit (is dus het geval als ik hem eraf sloop), en nou ziet die blue orb er wel leuk uit maar het moet wel een beetje kwaliteit zijn want die originele fan ratelt nu al ( en hij is van september, en dat is toch al gauw)

Verwijderd

Topicstarter
En als ik het goed begrijp moet dan ook de heatsink vervangen, is dat een beetje te doen?

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Heatsink verwijderen doe je door aan de onderkant van het moederbord, met een tangetje voorzichtig de pennetjes die de heatsink vasthouden, bijeen te drukken.
Daarna lichtjes trekken vanwege de koelpasta.

Maar of je echt een blue orb wilt?
Ik heb er hier een maar de onderkant is niet vlak (zeg maar gerust "krom") en de fan is behoorlijk luidruchtig.
Over de vlakheid van de cristal orb kan ik persoonlijk nix zeggen maar hij is net zo lawaaierig (tenminste volgens de specs op de thermaltake-site)

Je kunt ook bij de elctro-boer op de hoek een 40mm fan kopen en die op de heatsink schroeven met parkertjes.
(als dat er een met rpm-sensing moet zijn wordt dat wel een beetje een zoektocht vrees ik)

Een cliche is ooit origineel begonnen

Pagina: 1