Snelle harddisk setup (hardware)?

Pagina: 1
Acties:

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Hey, ik zit er de laatste tijd over te denken om het hele opslag verhaal in mijn pc sneller te maken.
Op het moment heb ik 2 ide harddisks, gewoon aangesloten op mijn moederbord (epox 8kha+) op udma100 dus.

En het kan aan mij liggen, maar ik vind het allemaal verrekte traag met het kopieren van grote hoeveelheden data en het uitpakken of juist inpakken van grote hoeveelheden data. En dan voornamelijk met grote bestanden.

Dus ik wil het allemaal veel sneller hebben. Alleen ik heb me hier echt nooit in verdiept. Altijd maar gewoon ide was genoeg.
Wie kan mij een eind op weg helpen met een goede hardware keuze waarbij snelheid voorop staat? Moet ik dan denken aan SCSI? 10000rpm schijven?
Ik heb de klok wel horen luiden, maar als jullie me willen helpen met de klepel vinden, dan zou ik dat op prijs stellen :)

Alvast bedankt!

Verwijderd

als je sneller wilt zonder veel geld uit te geven kies dan voor raid, zie de faq voor de gehele uitleg erover.

[vriendelijke mode :)]
[topic=310264]

Verwijderd

Ff inhaken op dit topic dan maar: is RAID sneller dan SCSI?

Verwijderd

ehh, scsi in raid is het snelst.

ff zoeken welke sneller is

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
wat is je budget?

kheb sinds vandaag wat seagate x15 36lp diskjes (15000rpm), gruwelijk snel!

kost een paar centen maar dan heb je ook wat :)

A wise man's life is based around fuck you

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:54
Op dinsdag 26 februari 2002 21:45 schreef zwelgje het volgende:
wat is je budget?

kheb sinds vandaag wat seagate x15 36lp diskjes (15000rpm), gruwelijk snel!

kost een paar centen maar dan heb je ook wat :)
Zijn toch niet leverbaar groter als 40 GB?

En BTW wat voor hd's heb je nu?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Zwelgje
Op dinsdag 26 februari 2002 21:47 schreef inquestos het volgende:

[..]

Zijn toch niet leverbaar groter als 40 GB?

En BTW wat voor hd's heb je nu?
36gb is de max helaas, maar goed dan neem je er toch gewoon 3 stuks van? (of meer, met scsi kun je er 15 op 1 controller kwijt)

heb zelf de 18gb variant overigens, ben er zeeeeer tevreden mee

hdtach score's op request te verkrijgen ;)

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Het budget is dat van een student.
Ik heb die RAID faq gelezen. Als ik het goed begrijp moet ik dus raid 0 hebben.
Oke ik ben weer een stuk wijzer.

Nu heb ik nog een vraag; is het investeren in SCSI ook echt het geld waard, of is ide raid snel genoeg? Ik wil het dus wel allemaal een flink stuk sneller maken...
En naar wat voor ide raid kaart moet ik dan kijken voor raid 0? Niet te duur, maar wel snel?

[edit]
Laat maar hangen, ik ben er inmiddels uit :)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nu heb ik nog een vraag; is het investeren in SCSI ook echt het geld waard, of is ide raid snel genoeg? Ik wil het dus wel allemaal een flink stuk sneller maken...
Ja, SCSI is echt nog een stuk sneller dan een RAID0 IDE-set. Daarnaast is het ding beter in "multitasking". Dwz: als je meerder copyslagen tegelijkertijd doet is SCSI aanzienlijk sneller. Gecombineerd met een (over het algemeen) lagere accesstime is SCSI gewoon stukken sneller. Enige nadeel is dat het wat duurder is, maar tegenwoordig valt ook dát wel mee...

Virussen? Scan ze hier!

• Zwelgje
Op woensdag 27 februari 2002 07:52 schreef wildhagen het volgende:

[..]

Ja, SCSI is echt nog een stuk sneller dan een RAID0 IDE-set. Daarnaast is het ding beter in "multitasking". Dwz: als je meerder copyslagen tegelijkertijd doet is SCSI aanzienlijk sneller. Gecombineerd met een (over het algemeen) lagere accesstime is SCSI gewoon stukken sneller. Enige nadeel is dat het wat duurder is, maar tegenwoordig valt ook dát wel mee...
'tegenwoordig valt dat wel mee' ???

ff ter vergelijking, 2 redelijke vergelijkbare hdd's (allebei 7200rpm, rond de 40gb)

IBM Ultrastar 36XP 36,9GB (7200rpm) LVD € 268,- (SCSI)
IBM 40GB (120GXP, 7200rpm, 2MB) € 123,- (IDE)

valt dus helemaal niet mee! is gewoon 2x zo duur

Verwijderd

effe zeggen dat die scsi ibm schijf wel niet echt te vergelijken is met de ide variant, doordat hij bvb dubbele cache heeft & lagere access time.

maar over het algemeen is scsi wel een pak duurder hoor...

langs de andere kant heb ik al 3 jaar een scsi schijf van 9gb in men pc zitten, en die is nog altijd een pak sneller dan mijn nieuwe ide schijven (ibm 60gb @ 7200rpm, maxtor 120gb @ 5400rpm)

en ook natuurlijk meer cache & true multitasking ;)
Pagina: 1